NS haalt gele borden stations weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

NS haalt gele borden stations weg

Bericht door flipje »

NS haalt gele borden stations weg

De gele borden met vertrektijden op de stations verdwijnen. De NS wil ze vanaf april weghalen, omdat te weinig mensen er nog gebruik van maken. Ook vindt de NS de gele borden niet meer van deze tijd.

De meeste mensen plannen hun reis online en kijken op de digitale borden op de stations. Nog maar twee tot vier procent van de reizigers gebruikt alleen de gele borden voor het plannen van een reis.

Van de 3400 borden blijven er 700 staan. Elk station houdt voorlopig zeker een bord.

Bron
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

Misschien handig als dan meteen het aantal TB's wordt uitgebreid? Veel kleinere stations hebben alleen een scherm bij de ingang en niet op het perron. Deze stations hebben straks geen enkele reisinformatie op het perron meer?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door microshit »

Laten we als voorbeeld even Tpsw nemen, een lullig haltetje waar 4 treinen per uur langskomen. Daar hangt nu al geen TB7, TBP zou compleet nutteloos zijn en er hangen twee vertrekstaten. 1 bij de kaartautomaat en nog 1 op het perron. Die op het perron kan dan eigenlijk wel weg, want bij de kaartautomaat hangt 'ie veel beter in het zicht.

Maar denk nu eens aan een groter station als Ut. Daar hangen ze momenteel (voor zover mogelijk) in de hal, en staan op de meeste perrons 2 sets. Nu op de perrons ook steeds vaker een TB14 hangt, zou ik zeggen: haal ze op de perrons weg, maar zorg dat ze in de hal heel makkelijk vindbaar/zichtbaar staan opgesteld. Zoals ze op Shl staan, bijvoorbeeld.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door visgraat »

Hoe vaak gebeurt het niet dat er een storing zit in het systeem om die panelen aan te sturen. In dat geval wil je toch terug kunnen vallen op een gewoon bord waar de tijden op staan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Suus »

Die hele meuk op de perrons kan allemaal weg, met een bord in de hal of op het voorplein heb je genoeg is mijn mening. Op Schiphol waren ze van de zomer al begonnen op de perrons trouwens :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Daniel »

microshit schreef:Maar denk nu eens aan een groter station als Ut. Daar hangen ze momenteel (voor zover mogelijk) in de hal, en staan op de meeste perrons 2 sets. Nu op de perrons ook steeds vaker een TB14 hangt, zou ik zeggen: haal ze op de perrons weg, maar zorg dat ze in de hal heel makkelijk vindbaar/zichtbaar staan opgesteld. Zoals ze op Shl staan, bijvoorbeeld.
Dat is ook precies de bedoeling volgens het artikel wat ik vanmorgen in de Metro las. "Kathedralen" zoals Utrecht Centraal krijgen trouwens maatwerk volgens een lijstje wat bij dat artikel stond, al gaan ze op de perrons sowieso weg. Knullig om dat nu te bedenken trouwens, net nadat alle perrons op Rotterdam Centraal klaar zijn met gloednieuwe panelen voor de vertrekstaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Ennes »

Het grote voordeel is dat bij een grote groep reizigers de smartphone toch al is vastgegroeid in de hand, dus die zullen de gele vertrekstaten niet echt missen :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door huibf »

een digitaal scherm neerhangen, met hierop de PDF van de vertrekstaat 8-).
Die vertrekstaten niet afschaffen. Het is toch gewoon erg handig om een overzicht te hebben van de reismogelijkheden over de gehele dag.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door webguy »

Onderschat overigens niet het aantal "fouten" op de gele borden door tussentijdse wijzigingen.
De meeste kleinere stations hebben ook wel een TB7 inmiddels toch? Vp heeft er bijvoorbeeld wel een.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Geert »

Wat nog wel een meerwaarde nu is van de gele borden ten opzichte van de digitale borden is dat je gemakkelijk (hoewel..) kunt opzoeken hoe laat de laatste trein gaat. Misschien zou die informatie op een TB14 toegevoegd kunnen worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Wat nog wel een meerwaarde nu is van de gele borden ten opzichte van de digitale borden is dat je gemakkelijk (hoewel..) kunt opzoeken hoe laat de laatste trein gaat. Misschien zou die informatie op een TB14 toegevoegd kunnen worden.
Dat is wel een goeie!
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door reisthijs »

Misschien voor kleine stations waar nog ruimte vrij is op die borden.

Op grote stations lijkt me het niet zo handig om op de nu al vrij volle schermen nóg meer informatie te tonen. Dan kan je er beter extra schermen met aanvullende informatie naast zetten. Een soort van digitale vertrekstaat dus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Wat nog wel een meerwaarde nu is van de gele borden ten opzichte van de digitale borden is dat je gemakkelijk (hoewel..) kunt opzoeken hoe laat de laatste trein gaat. Misschien zou die informatie op een TB14 toegevoegd kunnen worden.
Dat kan straks toch nog steeds? voor zover ik weet is de bedoeling is dat er op elk station minimaal een set vertrekstaten blijft hangen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door reisthijs »

"Elk station houdt voorlopig zeker een bord."
Dat doet vermoeden dat ze uiteindelijk helemaal zullen verdwijnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Marc »

Misschien een groot scherm plaatsen waar de vertrekstaat op geprojecteerd wordt? Je kan dan kijken naar de laatste treinen en eventuele spoorwijzigingen kunnen ook op dit scherm worden weergegeven. Het lijkt me toch niet zo lastig om zoiets te realiseren in deze tijd...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door webguy »

De truc is uiteraard dat als je er maar een hebt je ze niet gaat gebruiken, en ze dan helemaal weg gaan omdat ze niet worden gebruikt...

Wat betreft de laatste trein - dat kan natuurlijk ook thuis met de reisplanner (maar niet zo makkelijk, ik geef toe)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Ennes »

Het grootste probleem bij het (geheel) verdwijnen van die vertrekstaten is als er een storing is in de digitale informatie voorziening (al komt dat natuurlijk nauwelijks voor :lol: )dan is er namelijk helemaal niets meer om op terug te vallen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door webguy »

De omroep is gelukkig failsafe :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:
microshit schreef:Maar denk nu eens aan een groter station als Ut. Daar hangen ze momenteel (voor zover mogelijk) in de hal, en staan op de meeste perrons 2 sets. Nu op de perrons ook steeds vaker een TB14 hangt, zou ik zeggen: haal ze op de perrons weg, maar zorg dat ze in de hal heel makkelijk vindbaar/zichtbaar staan opgesteld. Zoals ze op Shl staan, bijvoorbeeld.
Dat is ook precies de bedoeling volgens het artikel wat ik vanmorgen in de Metro las. "Kathedralen" zoals Utrecht Centraal krijgen trouwens maatwerk volgens een lijstje wat bij dat artikel stond, al gaan ze op de perrons sowieso weg. Knullig om dat nu te bedenken trouwens, net nadat alle perrons op Rotterdam Centraal klaar zijn met gloednieuwe panelen voor de vertrekstaten.
Lekker flauw die laatste opmerking, dat is bij aanbesteding 6-7 jaar geleden al bepaald en verkocht.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Ardan »

Ik vind het een belachelijk idee. Ik zie nog steeds heel veel mensen de vertrekstaten gebruiken. Waarom worden we eigenlijk een soort van gedwongen allemaal aan dat digitale opzoekgedoe te moeten doen? Er bestaan ook nog zat mensen zonder smartphone, of zelfs zonder computer of iets thuis. Jezus.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Karl »

Ik mis de aankomsttijden op het station. Kunnen er ook tb7's komen met rode tekst? :X
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Suus »

Dit gaat best wel wat geld opleveren hoor ik net op het NOS Journaal op NPO 1. Er worden er 2700 borden wegbezuinigd, elk bord wordt voor 10 euro verkocht in het spoorwegmuseum, is toch een een kwart ton aan omzet :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Thom91 »

En de besparing van het niet meer vervangen van die meuk, andere leisure plaatsen die wel geld opleveren. $.$
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door AppleMoose »

Ardan schreef:Ik vind het een belachelijk idee. Ik zie nog steeds heel veel mensen de vertrekstaten gebruiken. Waarom worden we eigenlijk een soort van gedwongen allemaal aan dat digitale opzoekgedoe te moeten doen? Er bestaan ook nog zat mensen zonder smartphone, of zelfs zonder computer of iets thuis. Jezus.
Precies dat!
Verder maken we ons steeds meer afhankelijk van digitale middelen, een flinke storing en het land ligt plat. :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS haalt gele borden stations weg

Bericht door Vinny »

Ik kijk vooral op de gele borden als er iets "geks" aan de hand is. Daarom vind ik dit dus een slecht plan. De apps en de borden vormen samen een "fail safe" systeem. Maar ja, als je gele borden ziet dan zie je ook gelijk dat de trein vertraging heeft. En dat wil de vervoerder natuurlijk niet... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten