Re: NS haalt gele borden stations weg
Geplaatst: wo 04 dec 2013, 21:18
Iedereen doet net alsof ze volledig verdwijnen :')
Alleen de grote borden worden in het spoorwegmuseum verkocht. Dat is al jaren zo.Bee schreef:Dit gaat best wel wat geld opleveren hoor ik net op het NOS Journaal op NPO 1. Er worden er 2700 borden wegbezuinigd, elk bord wordt voor 10 euro verkocht in het spoorwegmuseum, is toch een een kwart ton aan omzet
Dat is inderdaad al jaren zo, de laatste jaren worden de borden per kwartaal vervangen. Wat zou de productie kosten zijn etc.etc.etc.KM46 schreef:Alleen de grote borden worden in het spoorwegmuseum verkocht. Dat is al jaren zo.Bee schreef:Dit gaat best wel wat geld opleveren hoor ik net op het NOS Journaal op NPO 1. Er worden er 2700 borden wegbezuinigd, elk bord wordt voor 10 euro verkocht in het spoorwegmuseum, is toch een een kwart ton aan omzet
Weet iemand toevallig ook wat er met de kleine borden gebeurd en of deze ook ergens te koop zijn (niet in het spoorwegmuseum)? Ik zoek namelijk nog een klein bord.
Iedereen weet hoe het met dit soort dingen gaat. Eerst worden het er alleen maar minder, een tijdje later kan NS zeggen "nu gebruikt echt vrijwel niemand ze meer" en dan gaan de laatste ook weg.Thom91 schreef:Iedereen doet net alsof ze volledig verdwijnen :')
Maar gelukkig blijft er voorlopig minstens een set borden per station om het Digitale Doemscenario™ voor te zijn :)Ronaldussen schreef:Verder maken we ons steeds meer afhankelijk van digitale middelen, een flinke storing en het land ligt plat.
Het NOS Journaal had vanmiddag een half uur gepost op Utrecht Centraal en telde in een half uur maar 4 gebruikers van die borden. Echt veel gebruikt worden ze dus ook weer niet? En zeker voor het opzoeken van treinen die het komende half uur/uur gaan zijn er voldoende alternatieven in de vorm van apps, TB's TBP's, medereizigers...Ardan schreef:Ik vind het een belachelijk idee. Ik zie nog steeds heel veel mensen de vertrekstaten gebruiken. Waarom worden we eigenlijk een soort van gedwongen allemaal aan dat digitale opzoekgedoe te moeten doen? Er bestaan ook nog zat mensen zonder smartphone, of zelfs zonder computer of iets thuis. Jezus.
Gepost bij alle borden? Want daar staan er nogal wat. Bovendien vind ik de apps geen alternatief. Ja, voor de mensen die erover beschikken. Maar voor de rest? Je kan mensen gewoon niet dwingen aan de smartphones met apps en zo te gaan.Geert schreef:Het NOS Journaal had vanmiddag een half uur gepost op Utrecht Centraal en telde in een half uur maar 4 gebruikers van die borden. Echt veel gebruikt worden ze dus ook weer niet? En zeker voor het opzoeken van treinen die het komende half uur/uur gaan zijn er voldoende alternatieven in de vorm van apps, TB's TBP's, medereizigers...
Als de plastieken platen zo veel meer kosten dan afdrukken op een groot papier, waarom druk je ze dan niet gewoon op papier af? In principe zijn de vitrines waterdicht dus door vocht zullen ze denk ik amper vergaan/onleesbaar worden. Bovendien worden ze toch elke drie maanden vervangen.Bee schreef:De vertrekstaten op de stations worden in het ergste geval ook zes keer per jaar vervangen, en aangezien vertrekstaten op dikke hard plastieken platen worden gedrukt heb je een behoorlijke kostenpost. Het helpt natuurlijk niet dat de vertrekstaten in Nederland op richting zijn ingedeeld en dat we op veel plekken metroachtige frequenties hebben, daardoor heb je veel meer en grotere vertrekstaten nodig
Zal er wifi komen op alle stations dan?Ardan schreef:Ik moet het nog maar eens zien. Bovendien doe ik niet alsof ze volledig verdwijnen. Ik ben alleen tegen het argument dat ze worden weggehaald omdat we toch allemaal apps zouden gebruiken en dát is niet waar.
Nee, op perron 8/9 zo te zien.Ardan schreef:Gepost bij alle borden? Want daar staan er nogal wat.Geert schreef:Het NOS Journaal had vanmiddag een half uur gepost op Utrecht Centraal en telde in een half uur maar 4 gebruikers van die borden. Echt veel gebruikt worden ze dus ook weer niet? En zeker voor het opzoeken van treinen die het komende half uur/uur gaan zijn er voldoende alternatieven in de vorm van apps, TB's TBP's, medereizigers...
Je hoeft toch niet aan de smartphone? Alleen, >95% van de reizigers heeft een smartphone of tablet. Dan is het onzinnig om tientallen vertrekstation per station op te hangen als ze bijna niet gebruikt worden. Voor de reizigers zonder smartphone is er voorlopig in ieder geval nog minstens één set beschikbaar, en je kunt ook op andere manieren vertrektijden opzoeken (digitale schermen, reisplanner thuis, 0900-9292, servicezuil op ieder station...)Bovendien vind ik de apps geen alternatief. Ja, voor de mensen die erover beschikken. Maar voor de rest? Je kan mensen gewoon niet dwingen aan de smartphones met apps en zo te gaan.
Hoe kom je daar nou weer bij? Ik zie nog best veel mensen in de trein met een ouderwetse mobiel. Momenteel is 72% van de mobiele telefoons in Nederland een smartphone.Geert schreef:Alleen, >95% van de reizigers heeft een smartphone of tablet.
Dat is dus wel waar, ze verdwijnen alleen niet meteen allemaal. De vermindering van het aantal borden in 2014 is alleen maar de eerste stap.Thom91 schreef:Je doet net alsof de borden verdwijnen en dat is dus niet waar.
Ik heb het idee dat het spoor 5/7 was, dat klopt ook beter met "belangrijkste perron van Utrecht Centraal"Geert schreef:Nee, op perron 8/9 zo te zien.Ardan schreef:Gepost bij alle borden? Want daar staan er nogal wat.Geert schreef:Het NOS Journaal had vanmiddag een half uur gepost op Utrecht Centraal en telde in een half uur maar 4 gebruikers van die borden. Echt veel gebruikt worden ze dus ook weer niet? En zeker voor het opzoeken van treinen die het komende half uur/uur gaan zijn er voldoende alternatieven in de vorm van apps, TB's TBP's, medereizigers...
NS geeft in de adviesaanvraag aan het Locov aan dat het systeem dat de borden vult (InfoPlus) een beschikbaarheid heeft van 99,99 procent. Dat is best hoog.visgraat schreef:Hoe vaak gebeurt het niet dat er een storing zit in het systeem om die panelen aan te sturen. In dat geval wil je toch terug kunnen vallen op een gewoon bord waar de tijden op staan?
Tijdens een rondleiding op Rotterdam Centraal tijdens een Dag van de bouw vertelde de rondleider dat er op Rotterdam C juist ook na de gunning nog veel aangepast werd (heet dat Design & Construct?). Bovendien kan ik me niet voorstellen dat weglaten van een aantal borden en daarvoor in de plaats leggen van een paar stoeptegels (die nog niet besteld waren, die waren immers te laat besteld) een erg groot probleem is in zo'n miljoenencontract.Thom91 schreef:Lekker flauw die laatste opmerking, dat is bij aanbesteding 6-7 jaar geleden al bepaald en verkocht.Daniel schreef:Knullig om dat nu te bedenken trouwens, net nadat alle perrons op Rotterdam Centraal klaar zijn met gloednieuwe panelen voor de vertrekstaten.
Het aandeel computerlozen is erg klein. Volgens de adviesaanvraag (die weer verwijst naar een artikel op nu.nl) heeft eenderde van de 65-plussers een smartphone en eenderde een tablet. Tel daar nog het aantal PC's en laptops bij op (en haal dubbelingen weg) en je bent een heel eind. Bovendien hebben de kleine stations tegenwoordig een Service- en Alarmzuil, waar je ook even contact kan leggen met de klantenservice om een vraag te stellen over je reis. Is in ieder geval actueler dan een gele vertrekstaat.Ardan schreef:Ik vind het een belachelijk idee. Ik zie nog steeds heel veel mensen de vertrekstaten gebruiken. Waarom worden we eigenlijk een soort van gedwongen allemaal aan dat digitale opzoekgedoe te moeten doen? Er bestaan ook nog zat mensen zonder smartphone, of zelfs zonder computer of iets thuis. Jezus.
Da's toch 9 uur downtime. Op zich best netjes, maar dat kan zo juist een hele werkdag incl ochtend en avondspits zijn. Da's kut. En dan hebben we het alleen over infoplus zelf, niet de rest van de infrastructuur die er voor zorgt dat de borden daadwerkelijk iets tonen. En volgens mij nemen ze beschikbaarheid heel letterlijk: wanneer het systeem 'mogelijk onjuiste info' toont (en gezien de meldingen/omroep op stations komt dat nog wel eens voor) tellen ze als 'beschikbaar' terwijl je er op dat moment niet zo veel aan hebt...Wubbo schreef: NS geeft in de adviesaanvraag aan het Locov aan dat het systeem dat de borden vult (InfoPlus) een beschikbaarheid heeft van 99,99 procent. Dat is best hoog.
NS heeft dat onderzoek wel gedaan, in de brief aan het Locov staan alle percentages genoemd.Ronaldussen schreef:Dat onderzoek van de NOS is natuurlijk niet representatief. Welk bord is onderzocht? Op welk perron? Hoe was de treinenloop?
Voor een goed onderzoek dien je die factoren mee te nemen en je moet zowel buiten als in de spits en zowel doordeweeks als in het weekend over een langere tijd metingen verrichten. Het "onderzoekje" van de NOS kan dus niet als argument gebruikt worden om met dit plan in te stemmen.
Wat is er de afgelopen jaren dan allemaal gedaan om reizigers bij de gele borden weg te pesten? Je hoeft geen hogere statistiek toe te passen om te zien dat die borden nu minder gebruikt worden dan 10 jaar geleden.Ronaldussen schreef:Men wordt gedwongen om via andere middelen aan de informatie te komen zodat NS de borden kan weghalen onder het mom van *Er wordt te weinig gebruik van gemaakt*.
Dat is alleen maar een argument om de gele borden te verwijderen. Statische informatie is tenslotte regelmatig onjuist.Ronaldussen schreef:Als vervoerder heb je de plicht om je reizigers juist te informeren.
Dat kan, maar (gezien de tijd die je nodig hebt om je statische reisinformatie nog te maken en te verspreiden) dat betekent dat je zeker 14 maanden vast zit aan een dienstregeling. Dan kun je dus nooit meer in april ergens extra treinen gaan rijden omdat het aanbod daarom vraagt. Dan klopt je statische informatie namelijk niet meer... Om nog maar even voorbij te gaan aan dat je dan ook nooit meer werkzaamheden kan uitvoeren met impact op het treinverkeer. Dan klopt statische informatie namelijk niet meer...Ronaldussen schreef:gewoon eens ophouden met elk kwartaal een nieuwe dienstregeling in te voeren. Zorg gewoon dat je dienstregeling in een keer klopt.
Bij het kantoorpersoneel wordt bezuiniging op bezuiniging uitgevoerd. De echte bezuiniging valt te halen bij het rijdend personeel. Maar die discussie hoeft niet gevoerd te worden rondom de gele vertrekstaten wat mij betreft.Ronaldussen schreef:En als je als NS echt wilt bezuinigen, snij dan eens wat lagen en overbodige functies op kantoorniveau weg. Daar valt echt winst te maken. Niet alleen kosten, ook qua efficiëncie en communicatie. Daar profiteert de reiziger en het rijdenpersoneel weer van!
En je kunt je ook altijd uitgebreid voor laten lichten door een conducteur (of ander loslopend NS-personeel), die hebben vaak ook wel een smartfoontje of iets dergelijks op zak.Geert schreef: Voor de reizigers zonder smartphone is er voorlopig in ieder geval nog minstens één set beschikbaar, en je kunt ook op andere manieren vertrektijden opzoeken (digitale schermen, reisplanner thuis, 0900-9292, servicezuil op ieder station...)