De informatie
drager is voor mij niet eens zo interessant. Wat de huidige scherminfo niet biedt [en waar de website ook onvoldoende in is], is makkelijk beschikbare patrooninformatie. Terwijl de ingewijden weten wat de serie 2600 voor verbinding is en waar die makkelijke aansluitingen biedt, is dat voor een reiziger nauwelijks meer te vinden.
Op de website sluiten bovendien de bestemmingen niet aan met wat er op de borden en vervolgens op de trein staat.
Consequentie is dat een hele hoop
data ad nauseam worden herhaald in de hoop dat de reizger daar de voor hem noodzakelijke
informatie kan destilleren.
Voorbeeldje: op het station "Woede" [zoals de spraakgebrekkige omroep dat uitspreekt] wordt een Sprinter naar Uitgeest aangekondigd; dat is voor vrijwel niemand de bestemming, maar de relevante stations verdwijnen nin de opsomming. Fraai punt daarbij is dat als die trein vertraagd is [pardon: een verbeterde vertrektijd heeft] de hele riedel tot en met Amsterdam CS in slakkentempo wordt opgesomd met als toevoeging dat 'deze trein na Amsterdam CS doorgaat als Sprinter naar Uitgeest en stopt op alle tussengelegen stations'. Dat is iets wat de gele vertrekstaten je makkelijk en snel laten zien.
Overigens ben ik van mening dat
-het niet nodig zou moeten zijn dat ik een week van tevoren (dat is te laat, ik wil dat een maand van tevoren kunnen zien en dan staat vrijwel alles al vast] of er door geplande werkzaamheden 'ns zet stopbussen in, een extra reistijd van een half uur tot drie kwartier' [nein danke] zal zijn;
-een reisplanning die [afgezien van werkzaamheden/stremmingen] in januari werkt ook in februari ook moet werken; dat tweemaandelijkse gezooi waarbij treinen opeens een paar minuten eerder vertrekken of later aankomen [de reistijd wordt daar
nooit korter door, is anti-reizger en dient alleen het gemak van NS
- en ik wil al helemaal niet 'voor ik van huis ga'nog eens gaan checken of er gereden wordt.
- tenslotte: als alles digitaal moet, moet er gratis en probleemloze [naadloze, dus niet steeds opnieiw de voorwaarden accorderen] wifi zijn van vertrek tot eind.