ROVER: "Reiziger wil concurrentie voor 9292-app"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

ROVER: "Reiziger wil concurrentie voor 9292-app"

Bericht door Skinkie »

Reiziger wil concurrentie voor 9292-app

De reiziger ziet graag concurrentie verschijnen voor de reisplanner-app van 9292. Dit blijkt uit een vergelijkende test van reisinformatie-apps in het stads- en streekvervoer, uitgevoerd door reizigersvereniging Rover. Uit de test zijn de apps OV Info Beta (voor android) en Openbaar Vervoer (voor iPhone) als beste OV-apps gekozen. Reizigers geven echter aan nog veel mogelijkheden te missen op de markt voor OV-apps.

Winnende apps OV Info Beta (rapportcijfer 8,3) en Openbaar Vervoer (7,9), beide apps die gebruikmaken van de datastroom van OpenOV, geven actuele vertrektijden en vertragingen weer. Reizigers zijn zeer te spreken over de betrouwbaarheid, snelheid en overzichtelijkheid van beide apps. Een veelgeprezen optie in beide apps is de mogelijkheid te bekijken bij welke halte het voertuig zich momenteel bevindt, ervaren reizigers stellen hieruit zelfs meer informatie te halen dan uit de actuele vertrektijden.

De derde plaats is behaald door de app van 9292 met rapportcijfer 7,3. Uit de test bleek deze app de enige betrouwbare OV-reisplanner, met een reisadvies van deur-tot-deur, die momenteel op de markt is. Reizigers waarderen aan de 9292-app de mogelijkheden om voor zowel bus als trein te kunnen plannen, tarieven op te kunnen vragen en naar zowel stations als attracties en centrumlocaties te kunnen plannen. Toch is het testpubliek niet geheel tevreden over de app. Reizigers geven aan vooral ontevreden te zijn over de stabiliteit van de app en de inefficiënte wandelroutes. Veel reizigers laten weten behoefte te hebben aan een concurrerende app voor 9292.

De grootste behoefte is een app met actuele vertrektijden en duidelijke wandel-, fiets- en autoroutes naar het station. Daarnaast willen reizigers het liefst meteen een alternatief reisadvies krijgen bij een verstoring. Ook moet de gebruikte data betrouwbaarder worden; veel apps blijken er met de actuele vertrektijden nog wel eens naast te zitten.

Over de test

De test is uitgevoerd door een groep reizigers van diverse leeftijden en met diverse smartphones de apps te laten gebruiken tijdens hun dagelijkse reizen en hiervan verslag te doen. De apps zijn onder meer getest op juistheid en volledigheid reisinformatie, stabiliteit, gebruiksgemak en overzichtelijkheid. Ook werden de reizigers gevraagd naar de opties die zij nog missen op de huidige markt van OV-apps.

Lees hier het testrapport.
Bron: http://www.rover.nl/reizen-met-ov/binne ... -apps-2013
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: ROVER: "Reiziger wil concurrentie voor 9292-app"

Bericht door Edwin »

*O* Somoht *O* (toch :roll: )

Verder is 9292 eigenlijk heel slecht, kom bij elk reisadvies weer zaken tegen waarvan ik denk, zal ik het melden bij 9292, maar bespaar mijzelf de moeite want aanpassen doen ze toch niet, omdat het zo wordt aangeleverd door de vervoerder. Zelf nadenken bij 92929 kunnen ze niet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: ROVER: "Reiziger wil concurrentie voor 9292-app"

Bericht door fogeltje »

Ja, hij :) Ik wilde de link net posten. Kwam op het rapport via een tweet van Breng. Nicely done *bus* En binnenkort zou ook Breng moeten verschijnen in OVInfo Beta. Ben benieuwd. Ik heb de apps van Hermes en Breng nog wel op mijn mobiel staan, maar die gebruik ik alleen wanneer OVInfo geen signaal ontvangt van de bus. Prima app.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: ROVER: "Reiziger wil concurrentie voor 9292-app"

Bericht door Joshua »

Zover ik weet is iedereen die kennis heeft in programmeertalen vrij een reisplanner te ontwikkelen. Maar ik zou er juist voorstander van zijn 1 Nederlandse OV app te maken voor AL het OV waar ALLE VERVOERDERS aan mee werken.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: ROVER: "Reiziger wil concurrentie voor 9292-app"

Bericht door Somoht »

Joshua schreef:Zover ik weet is iedereen die kennis heeft in programmeertalen vrij een reisplanner te ontwikkelen. Maar ik zou er juist voorstander van zijn 1 Nederlandse OV app te maken voor AL het OV waar ALLE VERVOERDERS aan mee werken.
Het ligt aan je definitie van meewerken, maar met BISON is er een overleg-structuur waarin vervoerders en afnemers gezamenlijk bepalen welke data in welk formaat er wordt afgeleverd en in ND-OV is er een structuur om deze data ook bij afnemers te krijgen.
In het ND-OV ontstaat ook een fair level playing-field dat elke afnemer dezelfde data krijgt dus niet dat één partij vaker updates krijgt van een vervoerder dan een partij die de digitale borden op straat aanstuurt.
Tenslotte is het vervoerders verplicht volgens de Wet Personenvervoer 2000 artikel 14.1, om gegevens te leveren ten behoeve van het voeden van een reisinformatiesysteem te leveren aan eenieder die daarom vraagt.

Overigens het laatste nieuws van Breng is dat ze ook aan OpenOV gaan leveren en dus ook aan OVinfo OVapp en de andere appjes zoals OVdelay OVstatus etc etc. Twente lijkt ook te bewegen en dan is het een klein stukje CXX wat misschien nog zwart blijft.

Overigens ben ik het niet met je stelling eens, in het verleden is gebleken dat als er één partij een monopolie heeft dat er niet veel gebeurt qua ontwikkeling tegen een te hoge prijs. De verbeteringen bij 9292 zijn ook pas in start gezet nadat het ministerie ze daar keihard onder druk heeft gezet met het ND-OV.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten