Korte vragen #5

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:
Mr-W schreef:
Daniel schreef:Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.

Moet je die direct betalen of krijg je het thuis gestuurd ? Kun je bij de trainmanager gewoon met pin betalen?
Ik wil de IC-Direct namelijk nemen met een kruidvatdagkaartje en weet van niks over toeslag en ga nooit met de trein (A)
(dat laatste klopt wel,ga hooguit 1x per maand met de trein)
Ga er maar vanuit dat je bij de trainmanager niet met Pin kunt betalen. Als je slim bent koop je vantevoren gewoon een toeslagkaartje. Is goedkoper.
Schandalig bij de NMBS kun je gewoon pinnen in de trein,vind het zowieso schandalig dat je een toeslag moet betalen als je opstapt op een station zonder loket (€35) en geen kaartje hebt ook al meld je je spontaan bij de HC. In Frankrijk is de toeslag €4 en daar kan ik nog best mee leven,als je niet uit frankrijk komt heb je zelfs kans dat je geen toeslag hoeft te betalen en leggen ze je het systeem uit in het Engels.
Ik ken namelijk genoeg mensen die niet weten hoe de kaartautomaat werkt en al helemaal niet hoe de OVC werkt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

Je kan tegenwoordig gewoon bliepen bij de Fyra paal op het perron hoor? :roll:
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

ja maar ik heb al een kruidvatdagkaart, ik laat die IC-D maar varen vind het te ingewikkeld,krijg het waarschijnlijk niet uitgelegd aan mijn reisgenoten. Puur uit nieuwsgierigheid weet iemand hoe het treinmanager toeslagkaartje eruit ziet.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 29 dec 2013, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Milco »

Mr-W schreef:Schandalig bij de NMBS kun je gewoon pinnen in de trein,vind het zowieso schandalig dat je een toeslag moet betalen als je opstapt op een station zonder loket (€35) en geen kaartje hebt ook al meld je je spontaan bij de HC. In Frankrijk is de toeslag €4 en daar kan ik nog best mee leven,als je niet uit frankrijk komt heb je zelfs kans dat je geen toeslag hoeft te betalen en leggen ze je het systeem uit in het Engels.
Ik ken namelijk genoeg mensen die niet weten hoe de kaartautomaat werkt en al helemaal niet hoe de OVC werkt.
De combinatie 'Fransen' en 'de taal Engels'... Dat klopt niet denk ik :P

Gewoon je toeslag kopen bij een automaat of balie, geen probleem toch en véél goedkoper dan dat tientje in de trein! Desnoods koop je 'm een paar dagen eerder als je zeker weet welke dag je op pad gaat met de IC direct; dat kan ook op een niet IC direct-station!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Milco schreef:
Mr-W schreef:Schandalig bij de NMBS kun je gewoon pinnen in de trein,vind het zowieso schandalig dat je een toeslag moet betalen als je opstapt op een station zonder loket (€35) en geen kaartje hebt ook al meld je je spontaan bij de HC. In Frankrijk is de toeslag €4 en daar kan ik nog best mee leven,als je niet uit frankrijk komt heb je zelfs kans dat je geen toeslag hoeft te betalen en leggen ze je het systeem uit in het Engels.
Ik ken namelijk genoeg mensen die niet weten hoe de kaartautomaat werkt en al helemaal niet hoe de OVC werkt.
De combinatie 'Fransen' en 'de taal Engels'... Dat klopt niet denk ik :P
Cliché.
Maar ALLE Fransen in Lille probeerde minst dingen uit te leggen in het Engels. Ook niet SNCF personeel,bijvoorbeeld de medewerkster van een bakkerij sprak vloeiend Engels en in Eurolille shoppingscenter begrepen ze ons ook en probeerde zoveel mogelijk in het Engels uit te leggen. Ben zelfs op de foto geweest met een franse millitair en die sprak ook goed Engels en wenst ons nog een fijne vakantie in Frankrijk.(mijn Camera was op de heenweg helaas in Lille al leeg :( dus heb weinig foto's gemaakt,op verzoek wil ik wel een verslag maken met telefoonkwaliteit foto's)

@Milco je hebt helemaal gelijk,alleen ik ben een (beetje) eigenwijs,bovendien hou ik ervan om kaartjes te kopen in de trein of bij het loket tegen geringe meerprijs (max €3).

Ja ik betaal in Ehv als ik de bus niet neem naar huis gewoon €0,50 balietoeslag en er zijn genoeg vrienden van mij die dat ook doen omdat we toch nooit de trein nemen/we kopen een kruidvatkaartje. Ik reis eigenlijk alleen maar met de bus ook naar Eindhoven.Vind het OVC systeem van NS maar irritant en je vergeet met de trein sneller om in of uit te checken dan in de bus. En nee ik ben geen 65+er maar gewoon een jongere die bijna nooit met de trein reist.
Laatst gewijzigd door Mr-W op zo 29 dec 2013, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

Mr-W schreef:
Thom91 schreef:Je kan tegenwoordig gewoon bliepen bij de Fyra paal op het perron hoor? :roll:
ja maar ik heb al een kruidvatdagkaart, ik laat die IC-D maar varen vind het te ingewikkeld,krijg het waarschijnlijk niet uitgelegd aan mijn reisgenoten. Puur uit nieuwsgierigheid weet iemand hoe het treinmanager toeslagkaartje eruit ziet.
Dan bliep je toch gewoon met je OVC, en zo ziet een toeslagkaartje eruit op papier..
Afbeelding
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Ik heb al een dagkaart dus ga niet dubbel betalen door in te checken, bovendien moet je bij NS je OVC uit je portomonee halen. Bij Hermes duw je je broek tegen het paaltje en je bent in/uit gecheckt. Ik wil juist het kaarje van de treinmanager zien,is dat handgeschreven/op vliegticket formaat of is het hetzelfde kaartje als uit de automaat.
Bovendien heeft mijn reisgezelschap natuurlijk geen Ovchipkaart.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Ik ben eigenlijk benieuwd wat er gebeurt als je je kruidvatkaartje bij het toeslagpoortje houdt. Je kunt vziw geen saldo op die dingen zetten dus ik gok een melding van onvoldoende saldo maar het zou maar zo kunnen dat er een programmeerfoutje in zit en je 'n akkoord-bliepje krijgt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Geert »

Mr-W schreef:Schandalig bij de NMBS kun je gewoon pinnen in de trein,
In Belgie is het gebruikelijker om een kaartje in de trein te kopen. In Nederland niet en daar is het systeem op ingericht. Kaartjes kun je kopen bij een automaat of bij een loket, of je reist op saldo met een ov-chipkaart.
vind het zowieso schandalig dat je een toeslag moet betalen als je opstapt op een station zonder loket (€35) en geen kaartje hebt ook al meld je je spontaan bij de HC.
Het is ook geen toeslag maar een boete van € 35.
Mr-W schreef:Ja ik betaal in Ehv als ik de bus niet neem naar huis gewoon €0,50 balietoeslag en er zijn genoeg vrienden van mij die dat ook doen omdat we toch nooit de trein nemen/we kopen een kruidvatkaartje. Ik reis eigenlijk alleen maar met de bus ook naar Eindhoven.Vind het OVC systeem van NS maar irritant en je vergeet met de trein sneller om in of uit te checken dan in de bus. En nee ik ben geen 65+er maar gewoon een jongere die bijna nooit met de trein reist.
Vind je nou de chipkaart bij NS irritant of de kaartautomaat moeilijk? Volgens mij klaag je maar om het klagen. Volgens mij zijn er maar weinig jongeren die de kaartautomaat niet snappen, zo moeilijk is een kaartje kopen echt niet hoor. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

Je kan in geen enkele Nederlandse trein pinnen. Voor buitenlanders is het soms mogelijk een boete contant te betalen, voor Nederlanders is het standaard een UvB met doordrukkopie dat dan een "geldig" vervoersbewijs is.

Het OVC-systeem van de NS is niet moeilijker dan dat van andere bedrijven. Je checkt in zodra je op het station komt en je checkt uit zodra je op je eindbestemming bent. De kaartautomaat heeft nog wat extra dingetjes voor op de OV-Chipkaart omdat er met een trein nu eenmaal meer kan dan met een bus, denk aan fietskaartjes, hondenkaartjes, klassewissel. Nadat je je kaart tegen de automaat hebt getikt is dat alles met twee tot drie tikken op het scherm te regelen. Daar kunnen de buurlanden nog wat van leren :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Daniel »

Om nog even op kaartjes door te gaan: sinds wanneer verschilt eigenlijk het formaat kaartje wat je uit een automaat krijgt afhankelijk van de automaat die je gebruikt?
Met het assortiment kaartjes wat ik dit weekend gebruikt heb merkte ik op dat automaten die OV-chipkaarten verkopen smallere en hogere kaartjes lijken te printen. Niet iets specifieks voor het type zo lijkt het, want Dordrecht Stadspolders heeft ook dat nieuwere type kaartautomaat, echter zonder chipkaartfunctionaliteit, en geeft juist weer dezelfde maat kaartjes uit als de oudere automaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Je kan in geen enkele Nederlandse trein pinnen. Voor buitenlanders is het soms mogelijk een boete contant te betalen, voor Nederlanders is het standaard een UvB met doordrukkopie dat dan een "geldig" vervoersbewijs is.

Het OVC-systeem van de NS is niet moeilijker dan dat van andere bedrijven. Je checkt in zodra je op het station komt en je checkt uit zodra je op je eindbestemming bent. De kaartautomaat heeft nog wat extra dingetjes voor op de OV-Chipkaart omdat er met een trein nu eenmaal meer kan dan met een bus, denk aan fietskaartjes, hondenkaartjes, klassewissel. Nadat je je kaart tegen de automaat hebt getikt is dat alles met twee tot drie tikken op het scherm te regelen. Daar kunnen de buurlanden nog wat van leren :6
.
Had het er misschien bij moeten zetten maar 1 van mijn reisgenoten heeft een visuele beperking em wil zoveel mogelijk alles zelf doen.En dan is het systeem van NS en andere treinvervoerders net iets lastiger dan het systeem in de bus(beetje hulp van de chauffeur is dan mogelijk en meestal maar 1 paaltje dat geluid maakt) of een kaartje op de trein kopen bij de conducteur of Loket als dat nog aanwezig is op je instapstation . Het systeem waarbij je E-tickets via je smartphone aan de HC kunt laten zien zou echt een uitkomst zijn voor zowel reizigers met een handicap als incidentele reizigers.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Dat komt er vast ook - is voor wel meer doelgroepen handig en is weer een extra kanaal voor de NS.
Verder kan je overigens wel in de ICE pinnen - gek genoeg hebben de Hispeed HCs pinautomaten bij zich.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:Om nog even op kaartjes door te gaan: sinds wanneer verschilt eigenlijk het formaat kaartje wat je uit een automaat krijgt afhankelijk van de automaat die je gebruikt?
Met het assortiment kaartjes wat ik dit weekend gebruikt heb merkte ik op dat automaten die OV-chipkaarten verkopen smallere en hogere kaartjes lijken te printen. Niet iets specifieks voor het type zo lijkt het, want Dordrecht Stadspolders heeft ook dat nieuwere type kaartautomaat, echter zonder chipkaartfunctionaliteit, en geeft juist weer dezelfde maat kaartjes uit als de oudere automaten.
Enige grotere ticket wat ik heb is een retourtje Roosendaal (gr) - Antwerpen centraal..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #5

Bericht door fogeltje »

Ik kwam net in een ander topic deze lijst tegen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... egstations

Vraagje: waarom is Amersfoort in 2009 zo explosief gegroeid? Dat is bijna een verdubbeling van een toch al aanzienlijk aantal reizigers.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #5

Bericht door Tochjo »

In 2009 zijn ook de overstappers meegenomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #5

Bericht door fogeltje »

Nu je het zegt, dat was me niet opgevallen. Bedankt!

Nog een vraagje: weet iemand of de museumpendel vroeger in het papieren spoorboekje opgenomen was? Volgens het artikel op onze wiki rijdt de pendel sinds 2005, maar pas sinds 2008 staat de treinserie op de wiki. Ik wilde dus in mijn boekjes van 2006 en 2007 kijken om in ieder geval die ook toe te voegen, maar ik krijg hem niet gevonden. Maliebaan staat niet ingetekend op de kaart en bij de Utrechtse tabellen kon ik het ook niet vinden. De uitklapkaart aan de achterkant van het boekje maakt wel reclame voor het spoorwegmuseum en het feit dat er een trein rijdt en dat je daar een speciaal kaartje voor nodig hebt, maar de dienstregeling krijg ik niet gevonden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #5

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt de s3500 's avonds niet meer tussen Ut en Ehv? Vorige dienstregeling deed hij dat namelijk wel.
Waren de reizigersaantallen toch te laag?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #5

Bericht door fogeltje »

Die reed na 20:00 ong nooit tussen Utrecht en Eindhoven. Ik kon in de avond vanuit Ht altijd alleen de 800 pakken. Volgens mij gold dat ook in 2013 maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #5

Bericht door Tochjo »

De oude dienstregeling kan nog geraadpleegd worden in de reisplanner. Ik meen ook dat de s3500 's avonds niet reed; enkele maanden terug nog vrij lang in Eindhoven moeten wachten op een trein richting Utrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #5

Bericht door Meltrain »

Volgens de Wiki ([wiki]Treinserie 3500 (2013)[/wiki]) reed hij in 2013 's avonds alleen niet tussen Ehv en Hrl.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #5

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Volgens de Wiki ([wiki]Treinserie 3500 (2013)[/wiki]) reed hij in 2013 's avonds alleen niet tussen Ehv en Hrl.
Maar is dat dan geen fout van de wiki? Want volgens mij heb ik vanaf Utrecht of 's-Hertogenbosch 's avonds nooit met de 3500 kunnen reizen.

Als ik op tip van Tochjo even 12 december 2013 invul, dan krijg ik ook daar geen treinen tussen Utrecht en Eindhoven in de avond.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

In Dienstregeling 2013 was t3565 (Ut v. 18:23) de laatste trein die naar Heerlen ging en t3573 (Ut v. 20:23) de laatste die naar Eindhoven ging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

Laatste 3500 vanuit Asb naar Ehv was die van 20:00 precies.
Komt wel goed schatje.
benza

Re: Korte vragen #5

Bericht door benza »

Vraagje:
Is het een "officiele" keuze van het NS om geen dubbeldekker te bestellen/gebruiken voor stoptreinen?

Ik zie de DDRM nu herbouwd als DDZ, dus intercity materieel. Maar ik vond toch de DDRM zeer geschikt als stoptreinen, met de grote balkonnen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten