Korte vragen #5

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor webguy » Wo 08 Jan 2014, 07:57

Wat ik dus probeerde te zeggen is dat dat voor de Infoplus borden dus o.a. zo werkt - er zijn nog aantal factoren die meespelen (tijd bijvoorbeeld).
Ik denk dat de vertrekstaten weer een versimpelde logica hebben voor de IC-status, en die hoeft dus niet hetzelfde te zijn.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor marlies » Wo 08 Jan 2014, 09:05

Dat zou inderdaad maar zo kunnen :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jan 2014, 09:34

reisthijs schreef:(Ook zoiets, er schijnt nu tussen Vlissingen en Roosendaal geen enkel IC-station meer te liggen... http://www.ns.nl/vertrekstaten/vs0.pdf )

Is hier al ettelijke keren uitgelegd. NS moet ieder half uur een trein laten stoppen op alle stations van de hoofdrailnetconcessie vanaf december 2014, aangezien het niet loont om 3 of 4 treinen naar Vlissingen te sturen hebben ze ervoor gekozen om alle treinen te degraderen tot sprinters. Ze hadden ook alle stations intercitystatus kunnen geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Jan 2014, 10:09

Dit was geen klacht over het gekozen dienstregelingsmodel maar een klacht over de knullige manier waarop het wordt gecommuniceerd op de vertrekstaten. Ze hebben alle stations daar de facto intercitystatus gegeven, geef dat dan gewoon duidelijk aan. Stations waar alle IC's stoppen horen een IC-bolletje te hebben.

marlies schreef:Dat kan echt wel beter. Ik noem maar wat, dat ik zo on the spot bedenk, in plaats van icoontjes op basis van de status van het station zou een goed begin al zijn om 4 stationsicoontjes te hebben: "Alle ICs stoppen hier" (huidig IC logo), "Sommige ICs stoppen hier" (geinverteerd IC-logo), "Sprinter-station" (gesloten bolletje) en "Niet alle sprinters stoppen hier" (open bolletje). Dan kan je al veel beter aan het kaartje zien waar je naar moet kijken om een trein te vinden die je naar je bestemming brengt. En als je er langer dan een kwartier over nadenkt valt er ongetwijfeld nog wel iets veel beters te bedenken.
Dat is zo ongeveer het idee dat vroeger achter de vertrekstaten zat.

Waarin een IC-bolletje gewoon betekende: dit is een stop voor alle IC's die vertrekken vanuit het station waar deze vertrekstaat hangt. Waardoor het 'Duivendrecht-probleem' ook niet bestond.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jan 2014, 10:12

Nee want het is natuurlijk gewoon een sprinter en eigenlijk had de trein dus sprinter moeten heten. Ding stopt namelijk niet op metropolen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Meltrain » Wo 08 Jan 2014, 10:51

Geert schreef:
Meltrain schreef:
marlies schreef:Snap ik, maar hoeft het niet te zijn. Sowieso hoef je niet aan de buitenwereld te laten merken welke stations wel/niet intern die status hebben. Of noem het dan "Belangrijk bestemmings- of overstapstation" ofzo.

Volledig mee eens. Als reiziger word ik gewoon kriebelig van al die overbodige extra info op de schermen en vertrekstaten.

Ja, maar hoe moet je als onervaren reiziger weten dat de intercity naar Leiden (vanuit Utrecht) wel in Woerden stopt en de intercity naar Gouda niet? Het zijn allebei intercity's tenslotte. Die meldingen lijken wel overbodig, maar ik kan me het nut wel voorstellen.

Dat ben ik volledig met je eens. Voor stations als Woerden, Klp, Db en de stations tussen Ah en Nm (voor de s3600) is het goed dat er extra bij staat dat een IC er stopt. Evenals dat het goed is dat bij de s1900 expliciet vermeld wordt dat hij niet te Sdm en Rtb stopt.
Mijn punt ging dus ook over stations waar alle IC's stoppen. Dan is een extra vermelding totaal overbodig.
Dvd is een apart geval aangezien op Hoog geen IC's stoppen en op Laag alle IC's stoppen. :?

Maar als 'status' zo enorm belangrijk is binnen de NS, kan er dan wel voor gezorgd worden dat de uitzonderingen-die-totaal-geen-uitzonderingen-zijn alsjeblieft van de schermen verdwijnen? :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Frans F » Wo 08 Jan 2014, 13:13

deadlock schreef:Is hier al ettelijke keren uitgelegd. NS moet ieder half uur een trein laten stoppen op alle stations van de hoofdrailnetconcessie vanaf december 2014, aangezien het niet loont om 3 of 4 treinen naar Vlissingen te sturen hebben ze ervoor gekozen om alle treinen te degraderen tot sprinters. Ze hadden ook alle stations intercitystatus kunnen geven.

Hoe gaat NS dat dan doen op andere trajecten buiten de Randstad? In Brabant en Limburg wemelt het van de stations die in de avond en op zondag slecht 1x per uur bedient worden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Geert » Wo 08 Jan 2014, 13:14

Daar zullen dan wel meer treinen rijden lijkt me :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Suus » Wo 08 Jan 2014, 13:35

In december zal je zien dat er op diverse plekken meer treinen gaan rijden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Jan 2014, 13:38

Op werkdagen tot 20:00 welteverstaan. Daarbuiten mag het een uurdienst blijven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Freek » Wo 08 Jan 2014, 14:20

Verwacht dus ook niet te veel buiten deze uren, daarbinnen inderdaad een verhoging.

Milco
Berichten: 3580
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Milco » Wo 08 Jan 2014, 18:46

Een vraag: als ik vanaf Nijkerk naar Almere wil, dan kan ik met lijn 160 maar ik kan ook via Zeewolde, waar de lijnen 142 en 159 in de middagspits rond hetzelfde tijdstip bij de halte Mast zijn.
- Kan ik aan de chauffeur. An lijn 142 vragen of lijn 159 wil wachten, ook als de 142 wat te laat in Zeewolde is?
- Spreken de chauffeurs van in dit geval de 142 en 159 elkaar rechtstreeks of gaat dit via de CVL?
- Hoe kan ik er in lijn 142 zeker van zijn dat lijn 159 blijft wachten? Als er niet gewacht wordt kan ik een half uur wachten in Zeewolde.
- En hoe lang duurt de periode tussen 'vragen aan chauffeur' en 'antwoord hebben'?

Morgen moet ik weer van Ermelo naar Almere en als ik lijn 205 naar Harderwijk niet red, dan kan ik met lijn 103 naar Nijkerk, maar daar ben ik dan om16.24 uur of 16.54 uur, waarbij lijn 160 pas om 17.02 uur vertrekt en de 142 al om 16.32 uur.

Kan iemand mij even uitleggen hoe dit gaat, een overstap regelen? Hier heb ik dus totaal geen verstand van.

Albast bedankt!
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Jan 2014, 19:32

Als je zoiets wilt vragen zou ik het in elk geval direct bij het instappen doen, want bij Connexxion gaat dat allemaal via de CVL. En zover ik weet kunnen de chauffeurs alleen een gespreksverzoek indienen en worden ze dan door de CVL teruggebeld, dus dat kan als het druk is wel even duren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jan 2014, 19:53

Frans F schreef:
deadlock schreef:Is hier al ettelijke keren uitgelegd. NS moet ieder half uur een trein laten stoppen op alle stations van de hoofdrailnetconcessie vanaf december 2014, aangezien het niet loont om 3 of 4 treinen naar Vlissingen te sturen hebben ze ervoor gekozen om alle treinen te degraderen tot sprinters. Ze hadden ook alle stations intercitystatus kunnen geven.

Hoe gaat NS dat dan doen op andere trajecten buiten de Randstad? In Brabant en Limburg wemelt het van de stations die in de avond en op zondag slecht 1x per uur bedient worden.

De sprinterdienst in Limburg wordt aanbesteed, tussen Leeuwarden en Meppel gaan 4 treinen per uur rijden, vanaf 2021 door naar Zwolle, de rest geen idee maar wat Geert zegt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jan 2014, 19:54

reisthijs schreef:Op werkdagen tot 20:00 welteverstaan. Daarbuiten mag het een uurdienst blijven.

Klopt! Op veel plekken gaat het tot 21:00 trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor baladid » Wo 08 Jan 2014, 20:02

Zaterdag is in NL een werkdag of niet?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Thom91 » Wo 08 Jan 2014, 20:07

Nope.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jan 2014, 20:13

baladid schreef:Zaterdag is in NL een werkdag of niet?

Dat hangt van je CAO af. Het is geen officiële rustdag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor baladid » Wo 08 Jan 2014, 20:14

Ik bedoelde "werkdag in de definitie van de NS". Nee dus blijkbaar.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jan 2014, 20:17

baladid schreef:Ik bedoelde "werkdag in de definitie van de NS". Nee dus blijkbaar.

Ja, dan is het een officiële werkdag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Milco
Berichten: 3580
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Milco » Wo 08 Jan 2014, 20:28

Daniel schreef:Als je zoiets wilt vragen zou ik het in elk geval direct bij het instappen doen, want bij Connexxion gaat dat allemaal via de CVL. En zover ik weet kunnen de chauffeurs alleen een gespreksverzoek indienen en worden ze dan door de CVL teruggebeld, dus dat kan als het druk is wel even duren.

Hmm. Als ik de overstap in Zeewolde haal, dan ben ik om 17.38 uur bij Almere Centrum, maar als die overstap niet geregeld kan worden, dan mag ik daar een half uur wachten en daar heb ik dus geen zin in. Dan maar om 17.52 uur bij Almere Centrum met lijn 160...

Wel bedankt voor je antwoord! Zijn er eigenlijk wel vervoerders waarbij de chauffeurs onderling met elkaar kunnen spreken? Alleen Syntus weet ik...
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Kevster
Berichten: 729
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Kevster » Wo 08 Jan 2014, 20:31

Qbuzz via een omgebouwde 27 MC

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 08 Jan 2014, 20:37

de RET,veolia en uit mijn hoofd arriva ook
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Jan 2014, 20:39

Kevster schreef:Qbuzz via een omgebouwde 27 MC

Qbuzz Utrecht lijkt dat weer niet te hebben trouwens. Is me althans nog niet opgevallen tot op heden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #5

Berichtdoor Suus » Wo 08 Jan 2014, 21:18

baladid schreef:Ik bedoelde "werkdag in de definitie van de NS". Nee dus blijkbaar.

Nee, zaterdag is geen werkdag als in de context "binnen vijf werkdagen".
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten