Pagina 3 van 11

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: za 21 dec 2013, 11:18
door marlies
Eigenlijk zou het pas een persoonlijke OV-chipkaart zijn als je, net als bij sommige banken, zelf een plaatje kon uploaden :P

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 16:44
door Milco
Ik heb 2 OV-dagkaarten van Kruidvat thuis en ik wil een dag naar Limburg toe. Nu is mijn vraag: hoe zit het met grensoverschrijdende trajecten? Mag ik met de kaart gewoon met lijn 44 of 50 mee naar Aachen? Nu wordt lijn 50 alleen door Veolia gereden, maar lijn 44 is een combinatie van ASEAG en Veolia. Mag ik desondanks gewoon instappen met de OV-dagkaart?

En nog een vraag: waar en hoe kan ik een grensoverschrijdend enkeltje Aachen Hbf -> Eygelshoven Markt/Landgraaf/Heerlen kopen?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 17:21
door Ronald
Lijn 50 mag tot Aachen, lijn 44 tot de grens (ongeacht ASEAG- of Veolia- bus). Als je een NL- dagkaart hebt kun je via de Hispeed-website een enkeltje Aachen-Sittard kopen met NL-traject gratis. Enkeltje naar Heerlen kan echter niet. Verder zal je het in Aachen wel bij de automaat kunnen krijgen.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 24 dec 2013, 15:31
door Edwin
Weet iemand of de MAN Lion's City' G (6759-6765) inderdaad nog steeds op Lijn 41 Sittard Station NS - Kerkrade Busstation rijden? Zie nu op OV Radar alleen Amba's rijden, of is dat toeval, of worden ze alleen in de spits ingezet?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 24 dec 2013, 15:32
door Michael
Die gelede bussen in Limburg op lijn 41 rijden alleen buiten de vakanties.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 24 dec 2013, 18:42
door Daniel
Ze worden trouwens ook nog weleens ingezet op lijn 50. Daar heb ik ze zowel weleens in de vakantie als in het weekend op gespot.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: di 24 dec 2013, 19:09
door Yanaike
Ik vroeg me af of er een site is waar wat meer technische gegevens staan over het treinmaterieel in Nederland? Zoals bijvoorbeeld de maximale versnelling van een trein bij het wegrijden van een station en hoe snel een trein bijvoorbeeld weer kan aftremmen als het een station nadert etc. Of is dit topgeheim? :p

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 19:16
door Mr-W
Afbeelding
Waarom zit er een barcode op de belgische treinkaartjes terwijl de conducteurs ze nog gewoon ouderwets knippen?
Had ik trouwens een boete kunnen krijgen omdat ik hem combineerde met een internationaal vervoersbewijs ?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 19:23
door Ardan
Je bent vier keer gecontroleerd zo te zien, en er is niet moeilijk over gedaan. No problemo toch dan?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 19:50
door Ronald
Mr-W schreef: Had ik trouwens een boete kunnen krijgen omdat ik hem combineerde met een internationaal vervoersbewijs ?
Nee, mag gewoon.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 20:28
door Suus
Ik weet dat er vanuit NS een verzoek is gedaan aan partners om tickets te voorzien van een barcode. Aangezien NS en NMBS behoorlijk intensief samenwerken zou dit daar best al eens geregeld kunnen zijn.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 20:29
door Suus
Yanaike schreef:Ik vroeg me af of er een site is waar wat meer technische gegevens staan over het treinmaterieel in Nederland? Zoals bijvoorbeeld de maximale versnelling van een trein bij het wegrijden van een station en hoe snel een trein bijvoorbeeld weer kan aftremmen als het een station nadert etc. Of is dit topgeheim? :p
Heel veel staat op Wikipedia, dat op het gebied van de spoorwegen behoorlijk accuraat is.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 26 dec 2013, 10:42
door Klaasje
Yanaike schreef:Ik vroeg me af of er een site is waar wat meer technische gegevens staan over het treinmaterieel in Nederland? Zoals bijvoorbeeld de maximale versnelling van een trein bij het wegrijden van een station en hoe snel een trein bijvoorbeeld weer kan aftremmen als het een station nadert etc. Of is dit topgeheim? :p
Zoals Bee hierboven aangeeft kan je wel enige gegevens van Wikipedia halen. Wel is dat regelmatig niet bruikbaar op het moment dat je uit zou willen rekenen hoeveel tijd een trein nodig heeft om van A naar B te kunnen komen. Deze meer specifieke gegevens zijn er wel, ze staan bijvoorbeeld in de planningssoftware van NS en Prorail. Voor mijn werk bij een ingenieursbureau in opdracht van Prorail zijn die gegevens ook noodzakelijk maar soms erg lastig te krijgen. Het wordt dus als behoorlijk geheim gezien.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: do 26 dec 2013, 11:30
door webguy
Als je het wil weten voor een simulatie ofzo, dan kan je denk ik het beste een paar keer met een GPS logger een ritje nemen. Wordt wat lastiger in een metro, maar dan heb je iig iets.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 15:07
door Kevster
Ik zie in de NS Reisplanner op de site bij de Sprinters vanuit Groningen naar Zwolle de vermelding staan dat het meenemen van een fiets niet mogelijk is.

Nu vraag ik mij af; dit heb ik nog niet eerder gezien bij een trein rond Groningen. Weet iemand waarom dit is? Er worden tenslotte 'gewoon' ICMm's op ingezet.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 17:35
door waldo79
Foutje. Je kunt buiten de spits gewoon fietsen meenemen in die trein.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 18:29
door marlies
Vroeg ik me laatst ook al af, is inderdaad een foutje.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 21:12
door Meltrain
In de nachten van woensdag en donderdag en donderdag op vrijdag zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag, waardoor de nachttreinen omrijden via Gouda en er bussen rijden tussen Rotterdam en Delft.
Echter de laatste van deze bussen gaat om 5:18 vanaf Rtd, terwijl de eerste Sprinter richting Delft al om 5:17 vertrekt.
Deze bus staat dus ook niet in de planner (met zijn reistijd van 22 minuten), maar staat wel op de vertrekstaat.
Dus: rijdt deze bus wel en wat is de reden van deze bus?

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:40
door webguy
Vragen over apps afgesplitst naar "OVer je apps".

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 17:42
door Mr-W
Kun je IC-Direct toeslagkaartjes in de trein kopen zoja wat is de meerprijs ?
Mag je in s1200 een kaartje kopen bij een belgische conducteur tegen €2,50 meerprijs/€0 als het loket dicht is in een plaats in NL en je bestemming in Nederland ligt.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 17:52
door Daniel
Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 18:09
door Mr-W
Daniel schreef:Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.

Moet je die direct betalen of krijg je het thuis gestuurd ? Kun je bij de trainmanager gewoon met pin betalen?
Ik wil de IC-Direct namelijk nemen met een kruidvatdagkaartje en weet van niks over toeslag en ga nooit met de trein (A)
(dat laatste klopt wel,ga hooguit 1x per maand met de trein)

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 18:17
door Anne
Er wordt steeds omgeroepen dat er tussen Schiphol en R'dam toeslag geldt!

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 19:23
door Thom91
Dat kost het ook.

Re: Korte vragen #5

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 19:27
door Michael
Mr-W schreef:
Daniel schreef:Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.

Moet je die direct betalen of krijg je het thuis gestuurd ? Kun je bij de trainmanager gewoon met pin betalen?
Ik wil de IC-Direct namelijk nemen met een kruidvatdagkaartje en weet van niks over toeslag en ga nooit met de trein (A)
(dat laatste klopt wel,ga hooguit 1x per maand met de trein)
Ga er maar vanuit dat je bij de trainmanager niet met Pin kunt betalen. Als je slim bent koop je vantevoren gewoon een toeslagkaartje. Is goedkoper.