Pagina 1 van 2

NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: vr 18 jul 2008, 09:26
door Wubbo
NS-blad Rails te hip voor reizigers
Van onze verslaggever Michiel Haighton
gepubliceerd op 18 juli 2008 06:01, bijgewerkt op 18 juli 2008 08:16


Amsterdam - Het eigenzinnige reizigersblad van de NS, Rails, houdt in zijn huidige vorm op te bestaan. De NS vindt het blad te elitair en niet aansluiten op het brede publiek dat met de trein reist.

Het spoorbedrijf heeft een aantal uitgevers uitgenodigd een voorstel in te dienen voor een geheel nieuwe bladformule voor Rails. Het enige wat behouden blijft, is de naam.

‘Het huidige Rails is een schoolvoorbeeld van een mooi, tegendraads en hip tijdschrift. Daar zijn we best een beetje trots op. Alleen levert het ons veel te weinig op. Het blad is zonder dat dit de bedoeling was avant-gardistisch geworden; het wordt vooral gewaardeerd door een kleine groep randstedelingen. De meeste van onze reizigers laten het blad links liggen. En dat is niet de bedoeling’, zegt Bonita van Lier, Bladmanager bij de NS.

Als voorbeeld noemt Van Lier de interviews en modereportages. Die zijn volgens haar respectievelijk ‘te elitair’ en ‘te vervreemdend’. Van Lier: ‘De meeste geïnterviewden in Rails staan niet op het netvlies van de gemiddelde treinreiziger. En de modereportages worden vaak als irritant beoordeeld; door de aparte fotografie zijn de kledingstukken soms zelfs niet goed zichtbaar.’

Ook heeft Rails volgens Van Lier last van de gratis kranten die op de stations worden verspreid. ‘Rails raakt in de bagagerekken vaak ondergesneeuwd door een berg oude kranten. Schoonmakers gooien deze stapel aan het einde van de dag in de papierbak. Ook al hebben ze de instructie de Rails eruit te vissen, het gebeurt dikwijls niet. Lag vroeger een Rails tussen de vier en acht weken in de trein, nu is dat gemiddeld nog maar een week.’

De NS wil meer regie over het blad krijgen. De nieuwe Rails moet meer praktische NS-gerelateerde informatie bevatten, bijvoorbeeld over veranderingen in de dienstregeling. ‘Maar het moet ook een mooi en leuk blad blijven, mensen moeten het natuurlijk wel gaan lezen. Denk daarbij aan de Allerhande en de Holland Herald.’ De Holland Herald is het reizigerstijdschrift van de KLM.

Ook moet het blad meer advertentie-inkomsten generen. ‘De huidige redactie is heel creatief, maar niet zo commercieel. Dat moet ook veranderen.'

Rails bestaat sinds 1989 en is de laatste jaren door externe uitgevers gemaakt. Voor die tijd heette het blad Tussen de Rails. Het was sinds 1957 door de NS zelf gemaakt.

Rails wordt elke twee maanden in een oplage van 60 duizend exemplaren in de treinen verspreid met het opschrijft ‘Hoort thuis in de trein!’ Dat laatste gaat ook veranderen, volgens Van Lier. ‘We willen de nieuwe Rails bijvoorbeeld op de stations uitdelen, misschien sturen we het onze vaste reizigers wel toe.’

De huidige uitgever van Rails, Readershouse Brand Media, is ook uitgenodigd een nieuwe bladformule te bedenken. ‘Die kans laten we niet liggen’, aldus uitgever Kees Beudeker. Andere gegadigden zijn Sanoma Uitgevers, Mediapartners en vdBJ.

Bron: De Volkskrant

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: vr 18 jul 2008, 10:06
door Vinny
Er lag ooit een tijdschrift hier in de trein
Eerlijk is eerlijk, het las ook erg fijn
De NS werd wat sip
want het was te hip
Zou het daarom verdwenen zijn?

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: vr 18 jul 2008, 10:22
door Geert
Ik kan me wel vinden in de kritiek die in het artikel wordt aangedragen, het grootste deel van de Rails sla ik over als ik 'm al tegenkom. Ben benieuwd naar de nieuwe versie :)

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: vr 18 jul 2008, 23:57
door webguy
Het enige leuke stuk vind ik altijd het echt duidelijk 'door de NS ingevuld'e stuk, met zo'n gele achtergrond ;) Verder zie ik dat blad inderdaad amper: hoe wordt het eigenlijk verspreid?

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 09:00
door JeePee
Die bladen worden in de trein gelegd wanneer er een nieuwe is. Ervaring leert echter ook dat bij keerpuntreinigingen de er net zo makkelijk weer uit gehaald worden door de schoonmakers :roll: . Persoonlijk vind ik ook wel dat het blad een betere invulling kan krijgen, al hebben ze regelmatig leuke en interessante reportages.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 11:03
door M57
JeePee schreef:Ervaring leert echter ook dat bij keerpuntreinigingen de er net zo makkelijk weer uit gehaald worden door de schoonmakers :roll: .
:roll:

De ervaring leert dat de meeste schoonmakers het blad - volgens instructie - laten liggen, en dat een enkeling zich niet aan de instructie houdt of een foutje maakt.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 12:11
door Dubbele P
Dat blad lees ik nooit. Ik heb er wel eens in gebladerd, maar ik vond het maar onzin wat er allemaal instond. Het enige leuke dat ik me nog kan herinneren was de rubriek waarin mensen naar elkaar op zoek waren. Ze hadden elkaar dan tijdens een bepaalde treinreis op een bepaald traject gesproken en een van hen wilde dan contact houden.
De Koplopers hadden speciale bakjes voor dit tijdschrift. Enige tijd geleden hebben de tijdschriften zelf een plastic ophanghouder gekregen, waarna ik in het begin wel eens een hele coupé vol zag hangen met die tijdschriften aan de jashaakjes.

Daarnaast vind ik dat ze gewoon alle krantjes moeten laten liggen. Het is juist de opzet om zoveel mogelijk reizigers hetzelfde krantje te laten lezen, maar als ze steeds op eindpunten verwijderd worden, komt hier niet veel van terecht. Normaal lees ik 's morgens altijd de Spits! in de bus en de Metro in de trein. Als ik dat onverhoopt een keer niet kan doen, moet ik vervolgens een hele coupé doorlopen en achter alle klaptafeltjes kijken of er misschien nog een krantje achtergebleven is... :?

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 12:20
door Jurjen
Dubbele P schreef:Daarnaast vind ik dat ze gewoon alle krantjes moeten laten liggen.

Laten we dat vooral niet doen. Neem eens een willekeurige trein rond 9 uur en je kan geen enkel tafeltje meer gebruiken voor je ontbijt, en op de helft van de stoelen niet meer zitten. Reden: stapels krantjes. Ga maar na, iedere reiziger neemt 1 krantje mee, maar, het aanbod ligt op 4 krantjes, dus veel reizigers nemen er zelfs 2, 3 of 4 mee.

En nee, in het bagagerek leggen helpt niet, want dan kan je daar geen tassen meer kwijt. ;-)

En dan heb ik het nog niet eens over hoe vies die dingen zijn nadat ze als schoenonderlegger gebruikt zijn... Wegmieteren die krantjes en Rails mooi in speciale bakjes presenteren, want het is een goed blad.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 13:10
door Nielske1990
Jurjen schreef:En nee, in het bagagerek leggen helpt niet, want dan kan je daar geen tassen meer kwijt. ;-)

Op de plaats van één tas kun je misschien wel 60 kranten kwijt als je ze opstapeld. Genoeg leesvoer voor het hele treinstel. :roll:

Misschien dat die schoonmakers maar eens moeten kijken naar de staat van de kranten die ze aantreffen. Vieze verkreukelde kranten gaan weg en de nette kranten gaan het bagagerek in. Zo houd je toch ook je trein netjes en geef je wel de mogelijkheid om het een en ander te lezen.

En Rails kunnen ze wat mij betreft in zijn huidige vorm direct weglaten. Als ik niks te doen heb blader ik er doorheen, maar ben vaak binnen 3 minuten al klaar. Eerst maar eens een betere inhoud, voordat die weer kunnen verschijnen. Misschien dat ze eens wat meer richting hun naam moeten gaan. :) Dat zal zeker ons als liefhebber, maar ik denk ook de overige reizigers meer aanspreken dan wat ze nu presenteren.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 15:27
door Jurjen
Ja, maar die dingen opstapelen gebeurt natuurlijk niet; ze zullen dan door het hele stel verspreid liggen en zo een mooie laag door het gehele bagagerek geven.

Nee, laten we nou maar gewoon een nieuw, eigen krantje meenemen 's middags. Ik heb nooit problemen nog een Pers te bemachtigen op bijvoorbeeld Amsterdam C.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 15:49
door Dubbele P
Nee, maar daar noem je ook een krant :mrgreen: In Roermond liggen die op het eind van de dag nog vrijwel onaangeroerd in de bak, terwijl twee enorme bakken met Metro erin na 9.00 uur zo goed als leeg zijn. Als je dus een keer later de trein hebt, moet je er dus wel in de trein eentje zien te bemachtigen.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 16:36
door Nielske1990
Jurjen schreef:Ja, maar die dingen opstapelen gebeurt natuurlijk niet; ze zullen dan door het hele stel verspreid liggen en zo een mooie laag door het gehele bagagerek geven.

Nou nou, een hele laag nog wel. Ik weet niet in welke treinen jij komt, maar bij mij liggen er toch echt stukken minder kranten. :wink:
Ennuh De Pers, die ligt op ieder station lang;
1. Hij wordt in verhouding minder gepakt.
2. Hij wordt later op de dag aangevuld (heb 't een keer gezien in Breda)

Overigens is het bij ons in Helmond helemaal erg. Een drukke spits en de kranten zijn om 8.00u allemaal op. En ja, de intercity's (t1900) komen uit Venlo (waar ze alle kranten eruit halen). Resultaat: Midden in de spits geen krant meer te krijgen. :|

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 17:00
door trainboy2004
Mwa in Sittard gaan de bakken vrij wel gelijk leeg. Om 8:30 uur is er meestal geen krant meer te krijgen. In de treinen is het dan een meestal een ander verhaal, die liggen meestal bom vol met kranten. Met een beetje geluk heb ik dan zelfs voor Eindhoven het hele kwarter doorgelezen. 8-)

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 18:13
door Jurjen
Dubbele P schreef:Nee, maar daar noem je ook een krant :mrgreen:

De enige krant die niet alleen maar ANP berichten publiceert. ;-)

Nielske1990 schreef:Nou nou, een hele laag nog wel. Ik weet niet in welke treinen jij komt, maar bij mij liggen er toch echt stukken minder kranten.
Treinen die na de spits nog geen keerpuntreiniging gehad hebben. In Helmond hebben ze er allemaal net eentje achter de rug, ja. Ik kom regelmatig treinen tegen waar op één enkel tafeltje dan letterlijk meer dan 10 kranten liggen...

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 18:35
door Nielske1990
Jurjen schreef:In Helmond hebben ze er allemaal net eentje achter de rug, ja.

Ik kom in meer treinen dan de 1900. Ennuh, de 1900 ri.Venlo, die dan 5 :!: uur geen reiniging heeft gehad, heeft ook geen stapels kranten liggen.

En wat maakt een laagje kranten in de bagagerekken eigenlijk uit;
1. Of je legt je tas er bovenop en het maakt geen geluid als de tas neergezet wordt.
2. Als je je tas wilt neerzetten, leg je die 5 kranten bovenop een ander setje en je kunt er prima je tas kwijt.

Ik zie het grote probleem niet van alle kranten, behalve dat alle vieze en kapotte eruit gehaald moeten worden bij de reiniging. De rest mag best blijven liggen. :roll: :|

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 18:40
door Daniel
Nielske1990 schreef:Overigens is het bij ons in Helmond helemaal erg. Een drukke spits en de kranten zijn om 8.00u allemaal op.

Kan erger hoor... hier in Dordt willen de Spits'en in de bus weleens voor 7.00 uur al op zijn :shock: In ieder geval staan de uitdelers op het station er sinds we in de bus van Metro naar Spits gegaan zijn ook een beetje voor niks. Bijna niemand pakt meer 'n krantje aan, hooguit degenen die met de fiets komen.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 19:29
door Nielske1990
Spits'en? Zijn er om 7.00 nog andere kranten?

En naar ik aanneem zijn er in Dordrecht in de meeste treinen nog kranten te vinden, of heb ik het dan mis? Of is dat schoonmaakvolk bij jullie ook al iedereen aan het koeioneren?

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 19:38
door Daniel
Nielske1990 schreef:Spits'en? Zijn er om 7.00 nog andere kranten?

In de bus niet natuurlijk, maar op 't station nog wel. Al is daar na afloop van de spits de Spits ook niet meer te krijgen, voor de Metro moet je geluk hebben.

En naar ik aanneem zijn er in Dordrecht in de meeste treinen nog kranten te vinden, of heb ik het dan mis? Of is dat schoonmaakvolk bij jullie ook al iedereen aan het koeioneren?

Nouja, als jullie in Helmond al geen krant meer kunnen krijgen om achter te laten, dan liggen ze er in Dordt ook niet meer he :lol:
Met name in de in Dordrecht kerende s2100 wil het nog weleens een krantenbende zijn, al krijgt die hier wel een keerpuntreiniging volgens mij. In de rest van de treinen ligt meestal nog wel wat, zolang ze in Venlo, Vlissingen, Breda, Den Haag Centraal en Amsterdam niet te enthousiast opruimen. Hoewel, de kering in Amsterdam van s2600 op s2100 is niet heel lang, dus het zou me niks verbazen als die daar geen reiniging krijgt (anders had ik de keer dat ik rond het middaguur naar Amsterdam reisde niet te hoeven graven in de berg met kranten om het tafeltje te vinden :mrgreen: )

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: za 19 jul 2008, 20:52
door Nielske1990
Reiziger Ddrs schreef:Nouja, als jullie in Helmond al geen krant meer kunnen krijgen om achter te laten, dan liggen ze er in Dordt ook niet meer he :lol:

Maar in andere steden liggen er wel veel. :P Krantenstad nummer 1 (voor wat ik weet) is toch nog echt Breda. Kom je daar 's avonds op het station heb je soms nog wel keuze uit twee of drie soorten. :shock:

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 11:24
door Chauf21
Reiziger Ddrs schreef:Hoewel, de kering in Amsterdam van s2600 op s2100 is niet heel lang, dus het zou me niks verbazen als die daar geen reiniging krijgt (anders had ik de keer dat ik rond het middaguur naar Amsterdam reisde niet te hoeven graven in de berg met kranten om het tafeltje te vinden :mrgreen: )

Tijdens die kering van de 21/2600 in Amsterdam wordt er inderdaad niet schoongemaakt. In Den Haag C. worden wel alle intercity's schoongemaakt.

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 13:31
door Nielske1990
Uitgezonderd de 1900-serie dan. :wink: Daardoor duurt het 5 uur voor ie weer schoongemaakt wordt, en is het soms een ware benden op het eind. :|

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 21:18
door Chauf21
Ook de s1900 wordt in Den Haag schoongemaakt, maar het lukt lang niet altijd om de gehele trein te doorlopen ;)

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 21:47
door Nielske1990
Dat weet ik toch wel zeker van niet! Regelmatig komt het voor dat ik iets achterlaat in de prullenbak als ik uitstap in bijv. Breda, en dat ik op de terugweg bij dezelfde prullenbak zit, en het er nog ligt (die kans zou dan zéér klein moeten zijn, maar is ie niet). Verder zie ik ze daar ook nooit bezig, die schoonmakers. :roll: :wink:

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: di 22 jul 2008, 02:10
door M57
Toch apart dat ik ze dan wel zie. Dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Het meest vreemde vind ik nog dat je dan op Breda bij uitgerekend dezelfde prullenbak terechtkomt. En dat nog wel "regelmatig".

Re: NS-blad Rails te hip voor reizigers

Geplaatst: di 22 jul 2008, 02:15
door Ruben
Denk dat de stoel ernaast voorzien is van een bordje "gereserveerd voor Niels" en dat iedereen zich daaraan houdt. ;-)