Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Daniel »

Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen
Geplaatst op: woensdag 18 december 2013 19:50
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 december 2013 19:51


Nederland moet het hoofdrailnet gedeeltelijk opknippen. Het hoofdrailnet moet worden verkleind en openbaar worden aanbesteed. Dat heeft het Europees Parlement vandaag besloten. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is ontstemd over het besluit van de Transportcommissie. Volgens de Europarlementariër is dit een ongewenste vorm van spoorwegliberalisering.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

Goed. We gaan dus weer terug naar het begin van het spoortijdperk. Tientallen spoorwegbedrijven, veel overstappen, veel verschillende treinkaartsoorten en tarieven, nog meer stations en slechte aansluitingen op treinen van andere vervoerders.
In wiens belang is dit? Niet die van de reiziger(s)! En dan vragen ze zich daar nog af waarom men steeds sceptischer wordt over de EU. :roll:

Wij hebben al een zeer compact spoornetwerk, die het drukst bereden is in heel Europa.
Wanneer je dit netwerk nog meer gaat opknippen, zal dat eerder reizigers de trein uitjagen dan dat er nieuwe bijkomen. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Ronald »

Laten we eerst eens met de landen beginnen waar het spoor een monopolistische puinbak is. En dan bedoel ik inderdaad onze zuider- en zuid-zuiderburen. De Fransen hebben volgens mij nog niet één treinrit aanbesteed.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Vinny »

Erg goed besluit. Het is inderdaad zo dat er landen zijn waar het nog urgenter is dan in Nederland, maar het is natuurlijk ook wel de bedoeling om het spoorwegnet compartibel te maken zodat je één soort spoornet hebt in heel Europa.
Het enige dat tamelijk lastig is, is dat de aanbestedende overheid in Nederland de provincies zijn. In Duitsland zijn dat bijvoorbeeld de deelstaten. Die zijn een stuk groter ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door tsov »

Dit artikel focust natuurlijk op Nederland en zoals ik al vermoedde geldt het uiteraard voor de hele EU. Sowieso is er trouwens nog niks definitief. Dit is een besluit over een ontwerptekst van de Transportcommissie van het Europees Parlement. Het moet dus nog langs het Europees Parlement zelf, en nog geïmplementeerd worden in nationale wetgeving. Er kan dus nog van alles gebeuren ;)

Het stukje waar dit artikel op doelt is dit:
3.4. Volume of public service contracts for passenger transport by rail

The Commission is proposing that the maximum volume of a public service contract should
be either 10 million train-km or one third of the total transport volume, whichever value is
higher. The rapporteur takes the view that, in the small EU Member States in particular,
dividing the volume into three would be imposed without increasing efficiency. He is
therefore in favour of raising the figure to 35 million train-km and of deleting the one-third
provision.
Oftewel: het oorspronkelijke idee was dat een aanbestedingscontract een maximale omvang kon hebben van 10 miljoen tkm of eenderde van de markt, al naar gelang welk getal groter was. Dat is opgerekt naar 35 miljoen tkm.

Ik heb geen idee van de getallen op de Nederlandse markt, maar hoeveel tkm is de huidige concessie Hoofdrailnet?

Vervolgens wordt daarover gezegd:
This would give small Member States more discretion; for countries with medium-sized rail transport markets
such as Belgium and the Netherlands, for instance, dividing up on a realistic basis would be obligatory, while for
large Member States such as Germany, by comparison with the Commission proposal, there would be no change.
Oftewel: ten opzichte van het eerdere idee van de commissie is dit eerlijker ten opzichte van middelmatige markten, zoals Nederland en België, omdat die niet meer rücksichtloos in drieën worden geknipt, maar rationeler verdeeld. Voor een land als Duitsland verandert er niks, omdat de markt daar zo groot is, zodat die sowieso al in het eerste idee opgeknipt moest worden.

Kortom: het geldt voor de gehele EU en alles wordt versnipperd. Het eerste deel lijkt me alleen maar prima. Het tweede deel minder, zeker in het geval van Nederland (in België lijkt het me ook geen succes, een eventueel Hoofdrailnet, zoals dat zou kunnen ontstaan na het regionaliseren van bepaalde lijnen, zal daar alsnog opgeknipt moeten worden...)

Er staan trouwens nog meer interessante dingen in dit besluit:
...the European Railway Agency would be responsible for authorizing vehicles to be placed on the market...
en
...To reduce the safety certification burden for rail companies, the European Railway Agency would be responsible for issuing a single safety certificate to all railway operators...
Dat klinkt als een stap in de goede richting: geen gedoe meer met treinen die de grens niet over mogen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Vinny »

In België wordt het spoorwegnet waarschijnlijk toch opgeknipt in een Vlaams, Waals en een Brussels deel. Wat mij betreft zou je dat dan samen kunnen vallen met de openbare aanbesteding ervan. Voor grensoverschrijdende lijnen (Antwerpen-Charleroi) zou je dan een gezamenlijke aanbesteding moeten maken. Wellicht een vierde pakket. Dan krijg je iets als:
- Internationaal (open acces)
- Intergewestelijk (openbare aanbesteding door een uitvoeringsorganisatie van de drie gewesten gezamenlijk)
- Regionaal (openbare aanbesteding door de afzonderlijke gewesten)
- GEN/RER net Brussel (openbare aanbesteding door het Brussels Hoofdstedelijk gewest)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Suus »

Er wordt helemaal niets geregionaliseerd in België, het enige dat de gewesten kunnen is hun visie en wensen indienen voor het afsluiten van nieuwe beheerscontracten van de NMBS, die overigens per vijf jaar lopen. De vorige van 2008 tot 2012, de huidige van 2013 tot 2018. Zeker de Vlaamse overheid staat echter te trappelen om "iets" met de NMBS te doen.

Over het voorstel kan ik mij nu nog niet duidelijk vormen, maar ik denk dat ons land net iets te groot is voor de EU maar te klein om echt profijt te kunnen hebben van grote vervoersconcessies zoals in het VK of Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Klaasje »

Als we in Nederland gaan knippen zie ik het meeste in een concessie voor nationaal langeafstandsvervoer met daarnaast een stuk of 5 á 6 regionale concessies die dan door de regio's zelf worden beheerd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Erg goed besluit. Het is inderdaad zo dat er landen zijn waar het nog urgenter is dan in Nederland, maar het is natuurlijk ook wel de bedoeling om het spoorwegnet compartibel te maken zodat je één soort spoornet hebt in heel Europa.
Het enige dat tamelijk lastig is, is dat de aanbestedende overheid in Nederland de provincies zijn. In Duitsland zijn dat bijvoorbeeld de deelstaten. Die zijn een stuk groter ;)
Niets van wat je hebt gezegd komt ook maar in de buurt bij het zijn van een argument voor opknippen. Probeer het alsjeblieft nog eens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Jef400 »

Een simpel argument voor dit voorstel is dat het busvervoer al grootdeels aanbesteedt is. En dit voorstel hier voor uniformiteit zorgt.

Zelf denk ik dat er voor de reiziger niet veel veranderd. De NS gedraagt zich al als geprivatiseerd bedrijf.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Nitein-Repart »

De echte Intercities moet je gewoon bij de NS houden, maar sprinters kunnen best aanbesteed worden. In de Randstad moet er meer naar een S-Bahnvormig model gewerkt worden met hoge frequenties (minimaal 1x/15 minuten, op drukke trajecten indien mogelijk 1x/7,5 minuten), veel stations en integratie met ander OV. Buiten de Randstad moet er het visgraatmodel opgezet worden en dat betekent ook meer stations en hogere frequenties. Op bijvoorbeeld Deventer-Almelo rijden er over het hele traject parralelle busverbindingen.Als je Bathmen een station geeft, verliest lijn 160 (Deventer-Holten) grotendeels haar functie en kan uitgekleed worden. Lijn 54 (Zutphen-Rijssen kan ingekort worden tot Zutphen-Holten) en lijn 80 (Holten-Vroomshoop of iets dergelijks) kan opgeplitst worden in lijn 80 (Almelo-Vroomshoop of iets dergelijks) en lijn 95 (Borculo-Goor) kan verlengt worden naar Rijssen en lijn 97 (Haaksbergen-Goor) kan verlengt worden naar Holten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Edwin »

Nieuwsbron schreef:'Plus het risico van duurdere treinkaartjes.’
HUh, die gaan we toch binnenkort afschaffen (A)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Een simpel argument voor dit voorstel is dat het busvervoer al grootdeels aanbesteedt is. En dit voorstel hier voor uniformiteit zorgt.
Dat is geen argument, dat is een drogreden. Zijn auto heeft een beurt gehad dus de mijne moet ook. Zoiets. En het zorgt voor uniformiteit als het om aanbestedingspolitiek gaat maar het zorgt voor disuniformiteit op het spoorwegnet en nog meer van die teringpaaltjes van verschillende vervoerders op de perrons.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door reisthijs »

Maar dan kijk je dus alleen naar de huidige situatie. Het langs elkaar heen werken van vervoerders met allemaal verschillende paaljtes en tarieven is een probleem dat eerst opgelost moet worden.

Een onderverdeling van het hoofdrailnet tussen meerdere vervoerders hoeft geen probleem te zijn, en kan ook voordelen hebben (waarom zou je het anders willen doen) als aan een aantal randvoorwaarden is voldaan. En toegegeven, bij een aantal zaken heb ik er een hard hoofd in dat het op korte termijn goed geregeld gaat worden...

Een van die randvoorwaarden is een landelijke vervoersautoriteit die de uniformiteit van het netwerk waarborgt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

JeffreyMeijer schreef:Een simpel argument voor dit voorstel is dat het busvervoer al grootdeels aanbesteedt is. En dit voorstel hier voor uniformiteit zorgt.

Zelf denk ik dat er voor de reiziger niet veel veranderd. De NS gedraagt zich al als geprivatiseerd bedrijf.
Busvervoer kun je niet vergelijken met het spoorvervoer. Reizigers in de trein leggen doorgaans grotere afstanden af dan reizigers met een bus.

Het Hoofdrailnet is al vrij compact. Wanneer je dit nog eens gaat opsplisten, betekent dat reizigers meer moeten overstappen. dat houdt in dat je, naast het ongemak van verschillende kaartsoorten, tarieven incheckprocedures, te maken krijgt met een langere reistijd. Juist nu wordt er geïnvesteerd in het verkorten van die reistijd, bij opsplitsing doe je die investeringen teniet. Dus voor reizigers verandert er wel degelijk iets, en zeker niet in hun voordeel.

Voor internationale reizen is het opsplitsen ook niet van belang. Men kan nu al "vrij" nieuwe internationale verbindingen opzetten. Zeker wanneer je de grenstoeslagen afschaft en op de internationale trajecten ERMTS installeert, heb je al een Europees spoornetwerk. Voor internationale reizigers is het verder echt niet van belang of het binnenlandse net is opgesplitst in meerdere concessiegebieden.

Landen als Duitsland en Frankrijk kunnen makkelijker opgesplitst worden, omdat daar de concessiegebieden groter kunnen zijn, en er minder (dagelijks) reizigers van de ene kant naar de andere kant van land reizen. Voor dat soort reizen heb je in die landen een perfect Hogesnelheidstreinnetwerk. In Nederland heb je die reizigersstromen wel elke dag. Verder is Nederland te klein om een apart intercitynetwerk op te zetten c.q. aan te besteden, dat kan zichzelf echt niet bedruipen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Suus »

De intercity's in Nederland bedruipen zichzelf al :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

@Ronaldussen
Opsplitsen lijkt me een goed idee. NS blijkt in toenemende mate niet meer in staat om voldoende modern materieel op de been te brengen voor het huidige hoofdnet getuige de aanhoudende problemen met overvolle treinen (inmiddels ook buiten de spits) en de onverminderde inzet van Plan V dat over twee weken zijn 50ste verjaardag viert. Het is dan beter dat andere vervoerders die wel voor nieuw materieel kunnen zorgen een deel van het hoofdnet overnemen. Het gaat immers niet alleen om het belang van NS, maar ook om dat van de reiziger, die in Nederland vergeleken met elders toch al de hoofdprijs moet betalen.

Overigens zijn er in Duitsland inmiddels meer dan 50 vervoerders actief in het reizigersvervoer en zijn de concessies stuk voor stuk vele malen kleiner dan het hoofdnet in Nederland. Het kan dus wel.

Nogmaals opsplitsen is voor mij geen doel op zich als NS goed zou presteren, maar aangezien NS onvoldoende investeringen in materieel kan of wil doen, is het verstandig ook andere bedrijven in te gaan schakelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Z2N »

Absolute onzin.
Frans F schreef: NS blijkt in toenemende mate niet meer in staat om voldoende modern materieel op de been te brengen voor het huidige hoofdnet getuige de aanhoudende problemen met overvolle treinen (inmiddels ook buiten de spits) en de onverminderde inzet van Plan V dat over twee weken zijn 50ste verjaardag viert. Het is dan beter dat andere vervoerders die wel voor nieuw materieel kunnen zorgen een deel van het hoofdnet overnemen.
Een bedrijf dat geen zekerheid heeft investeert niet. NS wil overigens wel: nadat zij het HRN-contract kregen voor 2025 hebben zij vrijwel direct de aanbestedingsprocedure gestart voor nieuw Sprintermaterieel, waarmee het Plan V er ook weer uit kan.
Frans F schreef: Het gaat immers niet alleen om het belang van NS, maar ook om dat van de reiziger, die in Nederland vergeleken met elders toch al de hoofdprijs moet betalen.
Opnieuw, onzin. Alle niet-NS lijnen ontvangen namelijk prijsverlagende subsidies, en treinen in Duitsland, Frankrijk en natuurlijk het Verenigd Koninkrijk zijn vaak (heel) veel duurder, zeker als je op de dag zelf besluit de trein te nemen.
Frans F schreef: Overigens zijn er in Duitsland inmiddels meer dan 50 vervoerders actief in het reizigersvervoer en zijn de concessies stuk voor stuk vele malen kleiner dan het hoofdnet in Nederland. Het kan dus wel.
Duitsland is niet Nederland, een zijlijn los laten exploiteren door een private vervoerder is toch net iets anders dan het bedieningsmodel van NS, met op mijn stamlijn Alphen - Utrecht op het drukste spoor 16 treinen per uur over de zelfde meter rails. Ter behoeve van de flexibiliteit is het dan wel handig om alle treinen door één vervoerder te laten exploiteren (Bij vertragingen kan NS zelf bepalen, met meerdere vervoerders is dit meer gehannes, niet in het voordeel van de reiziger), en omdat alle treinen dan ook nog een andere eindbestemming hebben, en dezelfde treindiensten op andere plekken door dezelfde situaties gaan, kom je dan al snel tot de conclusie dat één vervoerder voor het samenhangende hoofdrailnet een must is.
Frans F schreef: Nogmaals opsplitsen is voor mij geen doel op zich als NS goed zou presteren, maar aangezien NS onvoldoende investeringen in materieel kan of wil doen, is het verstandig ook andere bedrijven in te gaan schakelen.
Of NS onder het bestuur te zetten van het ministerie van I&M, om zo de efficiëntie en de kwaliteit te verbeteren. Werkt als een knijter in Zwitserland, waar de SBB de focus heeft van de overheid, in tegenstelling tot Nederland, waar de aandelen van de staatsspoorwegen in de handen zijn van Financiën. Dijsselbloem heeft geen spoorkennis, weet je..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

Niet alleen Plan V, ook SGM trouwens. En DDAR.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

Z2N schreef:Absolute onzin.
Het is niet echt netjes om een afwijkende mening maar als "absolute onzin" te betitelen.
Een bedrijf dat geen zekerheid heeft investeert niet. NS wil overigens wel: nadat zij het HRN-contract kregen voor 2025 hebben zij vrijwel direct de aanbestedingsprocedure gestart voor nieuw Sprintermaterieel, waarmee het Plan V er ook weer uit kan.
Wat betreft die nieuwe Sprinters heb ik het nog eens nagezocht. NS is op 7 juli 2012 (zie http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_ ... ers-144486) een aanbestedingsprocedure gestart en heeft op 3 mei 2013 een request for proposal uitgestuurd (http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... se-in.html) maar er is nog steeds niets geselecteerd, laat staan besteld. Er wordt volgens het NS-bericht gemikt op een eerste indienststelling in 2018 (mits geen vertragingen bij de aflevering en toelating zoals bij SLT) en dat betekent dus dat NS nog eens minstens 5 jaar door wil gaan met Plan V. Dus om te zeggen dat er vaart wordt gemaakt, nou nee.

En daarmee wil ik terug naar mijn eigenlijke punt: de investeringen in nieuw materieel blijven bij NS steeds meer achter bij de noodzakelijke vervanging en in feite parasiteer je dan als bedrijf op je investeringen uit het verleden. Sinds 2000 heeft NS alleen een laatste serie van 40 stuks VIRM4 besteld plus SLT en een deel daarvan was ook nog nodig voor uitbreiding en niet voor vervanging. Dat is veel minder dan je in 15 jaar had moeten kopen en de gemiddelde leeftijd van het materieel is dan ook behoorlijk opgelopen. Daar komt bij dat de kapitaalpositie van NS sterk is verslechterd, deels door de greep uit de kas van 3 miljard door de overheid voor het PHS programma, deels door de grote afschrijving op de Fyra en het te dure HSL-contract. Op grond van dat alles betwijfel ik of NS financieel wel in staat zal zijn om de komende 10 jaar (waarin SGM, ICR en ICM ook allemaal aan het einde van hun levensduur komen) voldoende investeringen te doen voor het huidige hoofdnet.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 20 dec 2013, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door tsov »

Maar vind je het gek dat het bedrijf geen nieuw materieel heeft gekocht als het geheel niet wist of het na 2015 überhaupt nog wel zou bestaan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Het is niet echt netjes om een afwijkende mening maar als "absolute onzin" te betitelen.
Beledigd worden is een keuze. Niet gelijk piepen als iets je niet aanstaat.
Wat betreft die nieuwe Sprinters heb ik het nog eens nagezocht. NS is op 7 juli 2012 (zie http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_ ... ers-144486) een aanbestedingsprocedure gestart en heeft op 3 mei 2013 een request for proposal uitgestuurd (http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... se-in.html) maar er is nog steeds niets geselecteerd, laat staan besteld.
Natuurlijk is er niets besteld. Hoe denk je dat een aanbesteding werkt? Als je je printers gaat aanbesteden ben je al zo een jaar verder voordat je een keuze hebt gemaakt en de implementatie duurt zo een half jaar of langer en die apparaten liggen gewoon op de plank. Treinen kopen is niet alsof je Märklin belt en zegt "Hey joh, doe mij die ene eens ff, vierhonderd keer graag." Reizigerstreinen liggen zelden op de plank in de hoeveelheden die nodig zijn voor een bedrijf als NS. Als de aanbesteding niet zorgvuldig gedaan wordt gaan de inschrijvers ook nog eens steigeren en bestaat de kans dat alles over moet. Kort samengevat; wat je zegt is inderdaad onzin.

Er had trouwens meer nieuw sprintermaterieel moeten rijden al, maar de opties op meer SLT zijn niet gelicht vanwege de problemen met het treinstel. Ik garandeer je trouwens dat de problemen met SNG even groot zullen zijn als die met SLT maar dat terzijde.

Er wordt volgens het NS-bericht gemikt op een eerste indienststelling in 2018 (mits geen vertragingen bij de aflevering en toelating zoals bij SLT) en dat betekent dus dat NS nog eens minstens 5 jaar door wil gaan met Plan V. Dus om te zeggen dat er vaart wordt gemaakt, nou nee.
Hoe weet jij dat er geen vaart gemaakt wordt?
En daarmee wil ik terug naar mijn eigenlijke punt: de investeringen in nieuw materieel blijven bij NS steeds meer achter bij de noodzakelijke vervanging
Dus alleen omdat materieel niet meer voldoet aan de comforteisen moet het van de baan? Wat is dat nou weer voor redenatie van likmevestje. Hoe zie jij gezonde bedrijfsvoering voor je?
(en dan praten we nog niet over uitbreiding) en in feite parasiteer je dan als bedrijf op je investeringen uit het verleden. Sinds 2000 heeft NS alleen een laatste serie van 40 stuks VIRM4 besteld plus SLT. Dat is veel minder dan je in 15 jaar had moeten kopen en de gemiddelde leeftijd van het materieel is dan ook behoorlijk opgelopen. Daar komt bij dat de kapitaalpositie van NS sterk is verslechterd, deels door de greep uit de kas van 3 miljard door de overheid voor het PHS programma, deels door de grote afschrijving op de Fyra en het te dure HSL-contract. Op grond van dat alles betwijfel ik of NS financieel wel in staat zal zijn om de komende 10 jaar (waarin SGM, ICR en ICM ook allemaal aan het einde van hun levensduur komen) voldoende investeringen te doen voor het hoofdnet.
Zo werken investeringen doen dus niehiet. Leer alsjeblieft boekhouden. Je koopt meuk met óf liquide middelen óf geleend geld en dat schrijf je vervolgens over een periode van X aantal jaar af. De kosten voor de bestelling zijn dus niet nu ineens enkele miljarden euro's maar zeg maar honderd miljoen per jaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

tsov schreef:Maar vind je het gek dat het bedrijf geen nieuw materieel heeft gekocht als het geheel niet wist of het na 2015 überhaupt nog wel zou bestaan...
Irrelevant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Mr-W »

Die aanbestedingen lopen 9 van de 10 keer uit op een materieeltype van Talbot/Bombardier.
Geef andere bedrijven zoals Alstom en Stadler ook een kans om sprinters te maken voor de Nederlandse markt in de plaats van enorm vast houden aan Bombardier. Als de NS meteen loc's had besteld met een snelheid boven de >200 km/h hadden we niet zo'n drama met sloom materieel op de HSL.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

Mr-W schreef:Die aanbestedingen lopen 9 van de 10 keer uit op een materieeltype van Talbot/Bombardier.
Geef andere bedrijven zoals Alstom en Stadler ook een kans om sprinters te maken voor de Nederlandse markt in de plaats van enorm vast houden aan Bombardier. Als de NS meteen loc's had besteld met een snelheid boven de >200 km/h hadden we niet zo'n drama met sloom materieel op de HSL.
Aanbesteden moet juist zodat iedereen dezelfde kans heeft. NS had misschien niet willen aanbesteden bij de HSL maar het was wettelijk verplicht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten