Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor deadlock » Do 16 Jan 2014, 23:10

Frans F schreef:Dat de NS-CAO vergeleken met het bedrijfsleven zo goud omrand is is gevolg van het feit dat vroeger geld bij NS geen rol speelde omdat de overheid aan het einde van het jaar toch alle verliezen bijpaste. Er was in de CAO-onderhandelingen dus nooit de afweging van wat wel/niet betaalbaar was zoals gebruikelijk in het bedrijfsleven.

Daarnaast gaat het niet alleen om de hoogte van de loonkosten maar ook om de hoeveelheid personeel. Twee conducteurs in een SGM3 wat je toch regelmatig ziet kan wel iets minder.

Ik zie dat nooit eigenlijk. En de administratie van de NS ook niet. Bewijs voor deze stelling?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor mijack1985 » Do 27 Feb 2014, 00:04

Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Het Nederlandse spoor in Nederland wordt niet in verschillende delen opgeknipt. Dat heeft het Europees Parlement woensdag besloten. Het Parlement steunt daarmee het voorstel dat was ingediend door Corien Wortmann van het CDA. “Wij vinden dat het hoofdrailnet bij elkaar moet blijven. De complexiteit van het spoornetwerk is nergens in Europa zo groot als in Nederland. Het opknippen van het spoor zal dit alleen maar erger maken”, zo verklaarde de Europarlementariër in Straatsburg tegenover OVPro.

Het voorstel tot het opknippen van het spoor is onderdeel van een pakket hervormingsvoorstellen voor het Europese spoornet, ook wel Vierde Spoorpakket genoemd. Het parlement wilde aanvankelijk het hoofdrailnet beperken tot maximaal 65 procent van het nationale spoor. Het aangenomen voorstel van de christendemocratische fractie in het Europees Parlement heeft nu voorkomen dat het spoor wordt opgeknipt in verschillende delen. Het hoofdrailnet maakt nu 80 procent uit van het Nederlandse spoor.

Philippe de Backer van Open VLD zei voorafgaand aan de stemming het juist wél nodig te vinden de spoornetwerken op te knippen omdat op deze manier voor ”elk land dezelfde voorwaarden geldt”. Dit zal volgens de liberaal niet voor extra overstappen zorgen. ”We kunnen het spoor opdelen in de verbindingen tussen grote steden, de internationale lijnen en de regionale lijnen. Het opknippen kan op basis van treinkilometers worden gedaan in de plaats van een geografische splitsing te maken.”

Lees verder..
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3730
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Z2N » Do 27 Feb 2014, 00:49

Mooi, leuk, goed nieuws, blabla. Kunnen we dan nu dit hoofdstuk afsluiten? :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Ronaldussen » Do 27 Feb 2014, 14:54

Verstandige beslissing. :)
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Suus » Do 27 Feb 2014, 14:56

Hoho, zo makkelijk komt Nederland er niet vanaf.

Een land mag straks maximaal 75% van de treindiensten in een contract stoppen en vanaf 2023 moeten aanbestedingen altijd openbaar gebeuren, onderhands gunnen is dan niet meer toegestaan.
Rame à l'approche

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Ronaldussen » Do 27 Feb 2014, 16:38

Dat valt niet uit het artikel te achterhalen, maar mocht dat zo zijn schieten we er nog niets mee op.
Ik lees wel dat het Europees Parlement tegen het verplichte aanbesteden is en dat onderhands gunnen wel mogelijk moet blijven...
*Doorfietsen maar*

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 27 Feb 2014, 17:59

Ronaldussen schreef:Dat valt niet uit het artikel te achterhalen, maar mocht dat zo zijn schieten we er nog niets mee op.
Ik lees wel dat het Europees Parlement tegen het verplichte aanbesteden is en dat onderhands gunnen wel mogelijk moet blijven...

Dat parlement zegt wel vaker iets en stemmen tegenovergesteld.

Ik vind dat je de "right of first refusal" moet kunnen toepassen. Eisenpakket opstellen en de NS vragen of ze dat kunnen leveren: "Ja"= gunnen aan NS; "Nee" = openbare aanbesteding.

Dit kan trouwens door elke concessiehouder gedaan worden. Ik denk dat hierdoor de vervoerder ook geprikkeld blijft in zijn zaken en kan hij ook extra investeringen doen.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor starx » Do 27 Feb 2014, 22:54

Als Nederland van Europa per se het HRN moet opknippen heb ik nog wel een plan.
We knippen hem in tweeën: Zwolle-Almelo en de rest *O*

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor reisthijs » Do 27 Feb 2014, 23:23

CamilleKreemers schreef:Ik vind dat je de "right of first refusal" moet kunnen toepassen. Eisenpakket opstellen en de NS vragen of ze dat kunnen leveren: "Ja"= gunnen aan NS; "Nee" = openbare aanbesteding.
Daar schieten we weinig mee op, het antwoord zal toch altijd "Ja" zijn. NS gaat toch zeker de hoofdrailnetconcessie niet weigeren...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 02 Mar 2014, 15:46

reisthijs schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik vind dat je de "right of first refusal" moet kunnen toepassen. Eisenpakket opstellen en de NS vragen of ze dat kunnen leveren: "Ja"= gunnen aan NS; "Nee" = openbare aanbesteding.
Daar schieten we weinig mee op, het antwoord zal toch altijd "Ja" zijn. NS gaat toch zeker de hoofdrailnetconcessie niet weigeren...

Dan een extra regel bijvullen; Right of refusal of inschrijving als HRN niet goed is uitgevoerd voor de concessieduur.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Klaasje » Zo 02 Mar 2014, 20:18

Bee schreef:Hoho, zo makkelijk komt Nederland er niet vanaf.

Een land mag straks maximaal 75% van de treindiensten in een contract stoppen en vanaf 2023 moeten aanbestedingen altijd openbaar gebeuren, onderhands gunnen is dan niet meer toegestaan.

Uhm.. Volgens mij kwam het er juist op neer dat onderhands gunnen mogelijk blijft mits goed onderbouwd wordt waarom dat de voorkeur verdient.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Suus » Zo 02 Mar 2014, 21:48

Ik meen toch echt vernomen te hebben dat er slechts een uitzonderingspositie bestaat tot 2023, maar ik kan niet zo snel een artikel vinden waarin het jaartal wel wordt genoemd en de site van het Europees Parlement wil niet echt doorlaten bij de vergaderingen van afgelopen week.

Het kan ook zijn dat ik verschillende dingen door elkaar hoor, dan mag je het bericht als niet-geplaatst beschouwen.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Berichtdoor Klaasje » Ma 03 Mar 2014, 20:09

Het nieuwe spoorwegpakket zou ingaan in 2023. Dus dan zou het heel goed om informatie van voor december 2013 kunnen gaan waar je het nu over hebt.

Een blog van Duco Hoogland (PVDA tweede kamer) en het Vlog van Saïd El Khadraoui (Vlaming in Europarlement) beweren het tegendeel. (Overigens vind ik zijn verantwoordingsvideoblog een heel goed communicatiemiddel)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast