Pagina 4 van 4

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 16 jan 2014, 23:10
door deadlock
Frans F schreef:Dat de NS-CAO vergeleken met het bedrijfsleven zo goud omrand is is gevolg van het feit dat vroeger geld bij NS geen rol speelde omdat de overheid aan het einde van het jaar toch alle verliezen bijpaste. Er was in de CAO-onderhandelingen dus nooit de afweging van wat wel/niet betaalbaar was zoals gebruikelijk in het bedrijfsleven.

Daarnaast gaat het niet alleen om de hoogte van de loonkosten maar ook om de hoeveelheid personeel. Twee conducteurs in een SGM3 wat je toch regelmatig ziet kan wel iets minder.
Ik zie dat nooit eigenlijk. En de administratie van de NS ook niet. Bewijs voor deze stelling?

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 00:04
door mijack1985
Europees Parlement: Nederlandse spoor niet opknippen

Het Nederlandse spoor in Nederland wordt niet in verschillende delen opgeknipt. Dat heeft het Europees Parlement woensdag besloten. Het Parlement steunt daarmee het voorstel dat was ingediend door Corien Wortmann van het CDA. “Wij vinden dat het hoofdrailnet bij elkaar moet blijven. De complexiteit van het spoornetwerk is nergens in Europa zo groot als in Nederland. Het opknippen van het spoor zal dit alleen maar erger maken”, zo verklaarde de Europarlementariër in Straatsburg tegenover OVPro.

Het voorstel tot het opknippen van het spoor is onderdeel van een pakket hervormingsvoorstellen voor het Europese spoornet, ook wel Vierde Spoorpakket genoemd. Het parlement wilde aanvankelijk het hoofdrailnet beperken tot maximaal 65 procent van het nationale spoor. Het aangenomen voorstel van de christendemocratische fractie in het Europees Parlement heeft nu voorkomen dat het spoor wordt opgeknipt in verschillende delen. Het hoofdrailnet maakt nu 80 procent uit van het Nederlandse spoor.

Philippe de Backer van Open VLD zei voorafgaand aan de stemming het juist wél nodig te vinden de spoornetwerken op te knippen omdat op deze manier voor ”elk land dezelfde voorwaarden geldt”. Dit zal volgens de liberaal niet voor extra overstappen zorgen. ”We kunnen het spoor opdelen in de verbindingen tussen grote steden, de internationale lijnen en de regionale lijnen. Het opknippen kan op basis van treinkilometers worden gedaan in de plaats van een geografische splitsing te maken.”

Lees verder..

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 00:49
door Z2N
Mooi, leuk, goed nieuws, blabla. Kunnen we dan nu dit hoofdstuk afsluiten? :)

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 14:54
door AppleMoose
Verstandige beslissing. :)

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 14:56
door Suus
Hoho, zo makkelijk komt Nederland er niet vanaf.

Een land mag straks maximaal 75% van de treindiensten in een contract stoppen en vanaf 2023 moeten aanbestedingen altijd openbaar gebeuren, onderhands gunnen is dan niet meer toegestaan.

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 16:38
door AppleMoose
Dat valt niet uit het artikel te achterhalen, maar mocht dat zo zijn schieten we er nog niets mee op.
Ik lees wel dat het Europees Parlement tegen het verplichte aanbesteden is en dat onderhands gunnen wel mogelijk moet blijven...

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 17:59
door CamilleKreemers
Ronaldussen schreef:Dat valt niet uit het artikel te achterhalen, maar mocht dat zo zijn schieten we er nog niets mee op.
Ik lees wel dat het Europees Parlement tegen het verplichte aanbesteden is en dat onderhands gunnen wel mogelijk moet blijven...
Dat parlement zegt wel vaker iets en stemmen tegenovergesteld.

Ik vind dat je de "right of first refusal" moet kunnen toepassen. Eisenpakket opstellen en de NS vragen of ze dat kunnen leveren: "Ja"= gunnen aan NS; "Nee" = openbare aanbesteding.

Dit kan trouwens door elke concessiehouder gedaan worden. Ik denk dat hierdoor de vervoerder ook geprikkeld blijft in zijn zaken en kan hij ook extra investeringen doen.

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 22:54
door starx
Als Nederland van Europa per se het HRN moet opknippen heb ik nog wel een plan.
We knippen hem in tweeën: Zwolle-Almelo en de rest *O*

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: do 27 feb 2014, 23:23
door reisthijs
CamilleKreemers schreef:Ik vind dat je de "right of first refusal" moet kunnen toepassen. Eisenpakket opstellen en de NS vragen of ze dat kunnen leveren: "Ja"= gunnen aan NS; "Nee" = openbare aanbesteding.
Daar schieten we weinig mee op, het antwoord zal toch altijd "Ja" zijn. NS gaat toch zeker de hoofdrailnetconcessie niet weigeren...

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 15:46
door CamilleKreemers
reisthijs schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik vind dat je de "right of first refusal" moet kunnen toepassen. Eisenpakket opstellen en de NS vragen of ze dat kunnen leveren: "Ja"= gunnen aan NS; "Nee" = openbare aanbesteding.
Daar schieten we weinig mee op, het antwoord zal toch altijd "Ja" zijn. NS gaat toch zeker de hoofdrailnetconcessie niet weigeren...
Dan een extra regel bijvullen; Right of refusal of inschrijving als HRN niet goed is uitgevoerd voor de concessieduur.

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 20:18
door Klaasje
Bee schreef:Hoho, zo makkelijk komt Nederland er niet vanaf.

Een land mag straks maximaal 75% van de treindiensten in een contract stoppen en vanaf 2023 moeten aanbestedingen altijd openbaar gebeuren, onderhands gunnen is dan niet meer toegestaan.
Uhm.. Volgens mij kwam het er juist op neer dat onderhands gunnen mogelijk blijft mits goed onderbouwd wordt waarom dat de voorkeur verdient.

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 21:48
door Suus
Ik meen toch echt vernomen te hebben dat er slechts een uitzonderingspositie bestaat tot 2023, maar ik kan niet zo snel een artikel vinden waarin het jaartal wel wordt genoemd en de site van het Europees Parlement wil niet echt doorlaten bij de vergaderingen van afgelopen week.

Het kan ook zijn dat ik verschillende dingen door elkaar hoor, dan mag je het bericht als niet-geplaatst beschouwen.

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 20:09
door Klaasje
Het nieuwe spoorwegpakket zou ingaan in 2023. Dus dan zou het heel goed om informatie van voor december 2013 kunnen gaan waar je het nu over hebt.

Een blog van Duco Hoogland (PVDA tweede kamer) en het Vlog van Saïd El Khadraoui (Vlaming in Europarlement) beweren het tegendeel. (Overigens vind ik zijn verantwoordingsvideoblog een heel goed communicatiemiddel)

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 08:13
door regenmaker
*Mag ik hier even een enorme topickick geven.*

Het wetsvoorstel het vierde spoorpakket is gisteren aangenomen in de Eerste Kamer.

OVPro