Spoorboekje 2014

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

Via onder meer treinreiziger.nl (dacht ik) ben ik erachter gekomen dat dit jaar door particulieren weer een spoorboekje wordt uitgegeven (een print van de tabellen die NS online heeft staan) naast het minispoorboekje van ROVER. Dat ding is onder meer op stations bij AKO en Bruna te koop of online te bestellen (dat heb ik gedaan). Is het dit jaar voor het eerst of is dit in voorgaande jaren ook uitgegeven?
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Karl »

Volgens mij was het in 2013 ook, misschien dat het treinreiziger.nl-archief nog iets kan opleveren.

Edit, hier: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... rug-144783
Het is een spectrum.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Thom91 »

En volgend jaar verdwijnt de mini variant alweer en komt er alleen nog de grote.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Suus »

En welke variant er ook uitkomt, begin februari kan je alles in de open haard gooien want dan is de informatie toch weer verouderd. Ik vind het zonde van de bomen maar blijkbaar vinden mensen het leuk daar geld aan te verspillen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Geert »

Vorig jaar was het boekje van treinreiziger.nl voor het eerst ook, geloof ik.
Bee schreef:En welke variant er ook uitkomt, begin februari kan je alles in de open haard gooien want dan is de informatie toch weer verouderd. Ik vind het zonde van de bomen maar blijkbaar vinden mensen het leuk daar geld aan te verspillen.
Dat valt ook wel weer mee. Meestal wat minutenwijzigingen, niet compleet nieuwe treinseries.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

Bovendien leuk voor een verzameling, mocht de wiki eruit klappen over een paar jaar en geen back-up hebben, dan kan Frank in ieder geval voor 2014 weer alles invoeren zoals het op 15 december was :P

Het nieuwe spoorboekje is overigens makkelijker te lezen dan het oude spoorboekje (ik vraag me af of tegenwoordig dat nog iemand zou kunnen). Nadeel is wel dat doorgaande verbindingen nu vaak over drie tabellen verspreid staan. Voor de 1900 van Venlo naar Den Haag moet ik in drie tabellen kijken. Maar veel reizigers zullen het volledige traject ook niet afleggen.

Nu kan ik morgen lekker op mijn gemak de reisjes voor zaterdag plannen.

Dat minispoorboekje is overigens nog groot van formaat, ik had formaat lijnfolder verwacht, wat in de binnenzak van een jas past. Maar dit heeft gewoon de afmetingen van het volledige boekje, maar dan natuurlijk stuk dunner.

Ik heb even gezocht op treinreiziger, dit jaar schijnt het eerste volledige boekje te zijn, vorig jaar was alleen minispoorboekje.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... erd-145903
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door reisthijs »

Voor lange trajecten moet je in het minispoorboekje kijken. Er zijn nu dus twee boekjes die samen een volledig spoorboekje vorm.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:En welke variant er ook uitkomt, begin februari kan je alles in de open haard gooien want dan is de informatie toch weer verouderd. Ik vind het zonde van de bomen maar blijkbaar vinden mensen het leuk daar geld aan te verspillen.
Dat ligt meer aan dit dwaze land dan aan een spoorboekje.
Komt wel goed schatje.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Ronald »

Bee schreef:maar blijkbaar vinden mensen het leuk daar geld aan te verspillen.
Het zullen wel veelal hobbyisten of liefhebbers zijn die het kopen, en hobby's hebben de onhebbelijkheid dat ze af en toe wat geld kunnen kosten...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Voor lange trajecten moet je in het minispoorboekje kijken. Er zijn nu dus twee boekjes die samen een volledig spoorboekje vorm.
Ah, daar had ik nog niet ingekeken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:Het zullen wel veelal hobbyisten of liefhebbers zijn die het kopen, en hobby's hebben de onhebbelijkheid dat ze af en toe wat geld kunnen kosten...
Rover-leden kregen er ook nog korting op... op de Twitter van Treinreiziger.nl trouwens nog wel een foto langs zien komen van een behoorlijke stapel spoorboekjes in afwachting van de ophalen door PostNL.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Frans F »

Ik heb maar 1 fout in het blauwe boekje kunnen ontdekken (de sneltreinen Maastricht-Heerlen rijden niet op eerste paasdag, dus ook niet in de avonduren).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door webguy »

Kwam er overigens achter dat de NS reisplanner niet eens de hele drgl heeft - gaat niet verder dan 5 oktober 2014. Spoorboekje heeft dus de enige volledige jaar dienstregeling.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Kwam er overigens achter dat de NS reisplanner niet eens de hele drgl heeft - gaat niet verder dan 5 oktober 2014. Spoorboekje heeft dus de enige volledige jaar dienstregeling.
Komt dat niet omdat ze begin oktober de blaadjes-op-de-rails-dienstregeling invoeren?

Het blauwe boekje vermeldt dat op zestal data de dienstregeling aangepast kan worden, waaronder 6 oktober en dat begin oktober veel tijden kunnen wijzigen vanwege gladde sporen.
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:Voor lange trajecten moet je in het minispoorboekje kijken. Er zijn nu dus twee boekjes die samen een volledig spoorboekje vorm.
Dus alleen het blauwe boekje ben je niet compleet? Zo wordt het wel enigsdzins gecommuniceerd. Snapte al niet waarom er twee zijn...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

Edwin schreef:
reisthijs schreef:Voor lange trajecten moet je in het minispoorboekje kijken. Er zijn nu dus twee boekjes die samen een volledig spoorboekje vorm.
Dus alleen het blauwe boekje ben je niet compleet? Zo wordt het wel enigsdzins gecommuniceerd. Snapte al niet waarom er twee zijn...
Dat boekje is wel compleet, alleen staan lange trajecten over meerdere tabellen verspreid. Je kunt nog steeds prima een reis van Venlo naar Den Haag opzoeken door de tabellen 7, 9 en 10 erbij te pakken. Kan me voorstellen dat ze het volgend jaar gewoon bundelen tot één boekje, zowel de "doorgaande tabellen" als de korte tabellen.
"Een touringcar is geen bus"
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door busburger »

Frans F schreef:Ik heb maar 1 fout in het blauwe boekje kunnen ontdekken (de sneltreinen Maastricht-Heerlen rijden niet op eerste paasdag, dus ook niet in de avonduren).
Afgelopen maandag ging ik op reis met het Spoorboek in mijn tas en ontdekte ik dat in tabel 20b de IC's vanaf Schiphol naar Zwolle ontbreken, voor zover vertrekkend vanaf Schiphol tussen 10.03 en 22.14 uur. Dit is precies het tijdvak waarin alle IC's de rechtstreekse route volgen, dus niet via Amsterdam Centraal, zoals op zondag vóór 10.00 uur en dagelijks na 22.00 uur.

Ik heb dit gemeld en volgens Treinreiziger.nl waren de betreffende tabellen ten onrechte niet aangeleverd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door reisthijs »

Dan geeft dit spoorboekje dus inderdaad precies dezelfde informatie als in http://www.ns.nl/spoorboekje/20b.pdf daar ontbreken die treinen die je nu noemt ook.
webguy schreef:Kwam er overigens achter dat de NS reisplanner niet eens de hele drgl heeft - gaat niet verder dan 5 oktober 2014. Spoorboekje heeft dus de enige volledige jaar dienstregeling.
Niet de enige. De tabellen op NS.nl bevatten dezelfde informatie als in dit spoorboekje. Ook in HAFAS kan je de volledige jaardienstregeling vinden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Frans F »

Wat ook niet klopt is dat volgens het spoorboekje Arriva (net als NS) op Tweede Pinksterdag een zaterdagdienst zou rijden terwijl dat een zondagsdienst moet zijn. Alleen tabel 123 naar Leer klopt wel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

Vandaag komt een errata op het spoorboekje beschikbaar die de fout van tabel 20 en een indexfout oplost. Deze is gratis op stations te krijgen waar ze ook het boekje verkopen, gratis aan te vragen op de website van de makers of zelf te downloaden om zelf te printen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... kje-145975

Veel belangstelling. Winkels bestellen extra bij en zelfs uit Zwitserland, Amerika en Japan zijn bestellingen gekomen.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Ronald »

In Zwitserland zit een webshop die spoorboekjes uit de hele wereld verkoopt. Dus die bestelling is wel begrijpelijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Z2N »

Da's raar: toen ik Vrijdag op Rotterdam Centraal mijn spoorboekje ophaalde werd mij verteld dat ik een van de eerste was. Maar ja, misschien was het een van de eerste van die specifieke verkoper, ze had zichtbaar moeite met de Rover-kortingscode die ik had..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door Frans F »

Vreemd, want bij de AKO in Den Bosch was vrijdag op een paar na de hele stapel verkocht. Dan heb ik het wel over de uitgave met alle treinen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spoorboekje 2014

Bericht door fogeltje »

Dat is ook de versie die voor 85% verkocht is volgens bericht. Ze geven geen specifieke cijfers voor het minispoorboekje. Volgens bericht wil men volgend jaar beide boekjes combineren.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten