Pagina 1 van 1

Nieuwbouw ProRail-systeem ontspoort

Geplaatst: za 19 jul 2008, 19:53
door Daniel
Nieuwbouw ProRail-systeem ontspoort
Atos Origin is gestopt met het bouwen van het nieuwe verkeersleidingssysteem van ProRail. De projectkosten liepen veel hoger op dan de beoogde 1,7 miljoen euro waarvoor de automatiseerder deze opdracht vorig jaar had binnengehaald.

Anonieme bronnen melden dat Atos Origin niet meer bouwt aan het nieuwe verkeersleidings-systeem van spoorbeheerder Prorail. De automatiseerder kreeg in het najaar van 2007 de opdracht om de herbouw van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem uit te voeren en een softwarefabriek in te richten. De automatiseerder won de aanbesteding met een gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro.

Volgens een van de bronnen had Atos Origin met dit lage bod de opdracht om strategische redenen (het vooruitzicht om ook andere ProRail-opdrachten binnen te halen) gekocht, maar liep het door interne misrekeningen financieel helemaal leeg op de uitvoering van het contract. De automatiseerder wilde daarop niet langer aan de contractverplichtingen voldoen en trok de stekker uit. De schade-post voor ProRail zou inmiddels opgelopen zijn tot zo'n vijf miljoen euro vanwege de opgelopen vertraging en de benodigde door-startkosten.
Een andere bron meldt dat het niet duidelijk is of Atos Origin de opdracht heeft teruggeven, of dat ProRail de opdracht heeft terugge-nomen.

Moderniseren
ProRail wil zijn twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem, draaiend op VAX/VMS- en Alpha-systemen van HP, moderniseren. Voor de herbouw kiest Prorail voor een 'service oriented architecture' zodat toekomstige aanpassingen gemakkelijker in een 24uurs-omgeving zijn door te voeren, zonder dat de stabiliteit in gevaar komt. Ook wil de spoorbeheerder bepaalde servicecomponenten hergebruiken in latere systemen. Atos Origin was uitverkoren om hiervoor een softwarefabriek in te richten en herbouw uit te voeren, gebaseerd op een soa-architectuur, Enterprise Service Bus' en het ontwikkelplatform Java/J2EE.

Volgens planning moet in oktober 2008 de herbouw van het verkeersleidingssysteem volledig zijn getest. Daarna lopen de oude en nieuwe toepassingen een tijdlang parallel. In het eerste kwartaal van 2009 zou dan het nieuwe systeem operationeel moeten zijn. Grote vraag is of ProRail, dat onder grote druk van de Tweede Kamer staat om de computerproblemen voor eens en altijd uit de wereld te helpen, dit schema nu moet aanpassen.
ProRail en Atos Origin waren nog niet in staat om een reactie te geven.
Bron: Computable via OV Nieuwsbrief 706

Re: Nieuwbouw ProRail-systeem ontspoort

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 23:31
door webguy
Oftwewel: eerste klas prutswerk ala NS Hispeed en die Albatrossen, aanbesteden in de spoorsector gaat nog niet altijd goed...