Parallelle buslijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef:Volgens mij is de definitie van parallel als volgt gesteld:
Het bieden van een lijn tussen 2 stations, maar gedurende de route 2 verschillende gebieden aandoet. Hierbij is het verschil tussen de gebieden groter dan 1 km.

Hierbij kan je discussieren gaan of een sneldienst ook parallel rijdt. Mijns inziens moet er dan een groot verschil zijn tussen de ritten.
In sommige concessies is het min of meer verboden om tussen twee treinstations een parallelle busverbinding te hebben als vervoerder. Soms krijg je dan situaties dat de bus naar een andere plek dan het station rijdt. Unieke situaties waarbij tussen twee treinstations een vergelijkbare busdienst wordt aangeboden zijn echt heel zeldzaam: mij schiet vooral buslijn 300 tussen Schiphol en Hoofddorp te binnen. Aankomend te Schiphol is het soms sneller met de bus en soms sneller met de trein. Tussen Schiphol en station Amsterdam Zuid is dat met de 310 ook wel, maar dan is de trein eigenlijk altijd sneller.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Parallele buslijnen

Bericht door waldo79 »

Ronald schreef:Ik vind Maartensdijk (tussen Utrecht en Hilversum) een plaats waar ik eigenlijk een station zou verwachten. ... Maar het is niet erg groot, dus een station zal waarschijnlijk de norm van aantal gebruikers niet halen.
Gek genoeg heeft het weinig beduidende Hollandsche Rading wel een station, maar dat zal een historische reden hebben :)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door ODRAIL »

In Maartensdijk heeft weldegelijk een halke gestaan :wink: .

Zie hier:

http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... artensdijk

En ook op de site van Nico Spilt staat de nodig info.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:Wat ik wel parallele buslijnen vind zijn lijn 29 (deel tussen Arnhem en Doesburg) en lijn 43 (deel tussen Arnhem en Dieren). Beide lijnen staan ook vaak vast in het verkeer in Velp. Lijn 29 zou ik in zijn geheel opheffen (het aantal reizigers tussen Rheden en Doesburg is niet bijster hoog, tussen Arnhem en Rheden rijden ook andere bussen) en lijn 43 zou ik knippen in Arnhem-Dieren (lijn 43) en Dieren-Apeldoorn (lijn 44).
Ik ben het niet met je eens. Lijn 29 is goed bezet. Mijn broer maakt dagelijks gebruik van de lijn en zegt dat hij in de ochtendspits vaak moet staan. Zelf maak ik ook gebruik van lijn 29 en ik zie zelf ook dat de lijn goed wordt gebruikt. Opheffen is niet nodig.
En als je lijn 43 knipt zou ik letten op de lijnnummers. Noem lijn 43 dan lijn 30 en lijn 44 dan lijn 110.
Erno-BE schreef:Lijn 43 neemt de haltes in Rheden van lijn 29 over.
Ik zie op google maps geen goede route voor lijn 43 in Rheden. Hoe moet hij dan rijden?
Erno-BE schreef: Lijn 44 zou ik 2x/uur laten rijden tussen Dieren en Apeldoorn en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Eerbeek.
Is dit haalbaar? En is hier wel geld voor?
Erno-BE schreef:Lijn 26 (nu Dieren-Doesburg-Arnhem) zou ik 2x/uur tussen Dieren en Doetinchem laten rijden en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Doesburg Beumerskamp (tussen Kraakselaan en Beumerskamp onderdeel van lijn 27). Lijn 27 zou ik 2x/uur tussen Arnhem en Doesburg laten rijden en 2x/uur tussen Kraakselaan en Beumerskamp (verlenging van lijn 26).
Dit vindt ik wel een goed idee. Alleen vindt ik de extra 2x per uur extra tussen Station Dieren en Beumerskamp (nog) niet nodig.
Erno-BE schreef:Lijn 65 (Doesburg-Westervoort) zou ik inkorten tot Lathum-Westervoort en in Lathum goed aan laten sluiten op lijn 27.
Ik vindt dit geen goed idee. Lijn 65 inkorten zorgt voor het verliezen van reizigers. Dan kan je de lijn beter direct opheffen.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door erjeebee »

CamilleKreemers schreef:Volgens mij is de definitie van parallel als volgt gesteld:
Het bieden van een lijn tussen 2 stations, maar gedurende de route 2 verschillende gebieden aandoet. Hierbij is het verschil tussen de gebieden groter dan 1 km.

Hierbij kan je discussieren gaan of een sneldienst ook parallel rijdt. Mijns inziens moet er dan een groot verschil zijn tussen de ritten.
Eh
Beetje vage definitie.
Wat is een gebied?, moet er niet sprake zijn van een rechtstreekse treinverbining tussen de 2 stations,? moet er niet ergens een afstand-criterium zijn?
Volgens bovenstaande definitie zijn bijvoorbeeld Alkmaar-Harlingen, Maastricht-Aachen, Ommen-Hoogeveen, Emmen-Hoogeveen, Venray-Deurne, Breda-Utrecht, Apeldoorn-Arnhem, Ede-Putten, Venedam-Winschoten, Venlo-Weert, Rijssen-Goor enzenzenzenz allemaal paralelle buslijn.
Maar ook buslijnen die wel (maar met een omweg) tussen stations met een rechtstreekse treinverbinding rijden
Weert-Roermond, Den Haag-Haarlem, Ede-Arnhem, Tilburg-Best (142), Helmond-Eindhoven (20), Meppel-Assen
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door dylanwild94 »

Den haag- Haarlem is een niet meer bestaande buslijn ,is tegenwoordig Dan haag - nieuw Vennep. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door fogeltje »

Volgens mij gaat het inderdaad om gestrekte lijnen tussen stations waar ook een rechtstreekse lijn rijdt. Lijn 20 rijdt met zulke grote slingers dat het niet echt parallel te noemen is, die bus zorgt juist voor aan- en afvoer in Eindhoven en Helmond naar de dorpen. Hij rijdt van station naar station omdat dit gewoon logische eindpunten en knooppunten zijn. Maar omdat de trein ook rijdt tussen Helmond en Eindhoven mag een directe sneldienst niet van Eindhoven naar Helmond (de 120 begint in Asten). Om diezelfde reden moest lijn 173 Eindhoven - Weert aangepast worden. Die is nu significant langzamer maar zorgt ook voor potentiële aanvoer van Maarheeze.

Bussen tussen twee stations waar geen rechtstreekse verbinding is (Deurne - Venray bijvoorbeeld maar ook Helmond - Boxmeer in die regio) vormen juist ook nuttige aanvullingen. De rechtstreekse schakel ontbreekt. En soms worden zelfs bewust sneldiensten ingevoerd tussen stations zonder rechtstreekse verbinding. Lijn 70 Nijmegen - Eindhoven werd in 1988 ingevoerd en vormde een alternatief voor de omslachtige reis via 's-Hertogenbosch. Een jaar later werd die lijn zelfs in het spoorboekje opgenomen en kon men ook treinkaartjes kopen die geldig waren op de lijn (mits het om doorgaande reis met trein ergens heen ging).

In mijn ogen is parallel een gestrekte lijn (al dan niet zelfs formeel een sneldienst) die langs een spoorlijn rijdt, zonder dus daarbij echt de dorpen in de rijden waar geen station staat (of net zoals lijn 83 Nijmegen - Venlo vrij gestrekt rijdt maar aan de andere kant van de Maas).
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben het niet met je eens. Lijn 29 is goed bezet. Mijn broer maakt dagelijks gebruik van de lijn en zegt dat hij in de ochtendspits vaak moet staan. Zelf maak ik ook gebruik van lijn 29 en ik zie zelf ook dat de lijn goed wordt gebruikt. Opheffen is niet nodig.
En als je lijn 43 knipt zou ik letten op de lijnnummers. Noem lijn 43 dan lijn 30 en lijn 44 dan lijn 110.
Vanuit Doesburg Kraakselaan is lijn 29 5 minuten trager dan via Dieren. De reden dat ik denk dat lijn 29 vrij druk is, is dat lijn 26 in Dieren nu op de Intercity aansluit en niet op de Sprinter. Daardoor is lijn 29 de snellere verbinding tussen Doesburg en de HAN en trekt dus meer reizigers. Volgens mijn plan zou lijn 26 (Dieren-Doetinchem) juist aansluiten op de Sprinter naar Nijmegen en de Intercity naar Zwolle. En gaat de snelle verbinding tussen Doesburg en de HAN over Dieren en verliest lijn 29 grotendeels haar functie.

Toegegeven ik ga waarschijnlijk vanaf februari ook gebruik maken van lijn 29, maar ik zou het niet erg vinden om over Dieren te moeten als er een goede aansluiting bestaat op de sprinter naar Nijmegen en er een directe busverbinding tussen Doetinchem en Dieren bestaat.
Ik zie op google maps geen goede route voor lijn 43 in Rheden. Hoe moet hij dan rijden?
Vanaf halte Oranjeweg via de Groenestraat naar het station. Het is de bedoeling dat er vanuit Dieren aansluiting wordt geboden op de Sprinter naar Nijmegen, zodat De Steeg en Ellecom ook een snelle verbinding met Arnhem krijgen.
Is dit haalbaar? En is hier wel geld voor?
In de spits moet het haalbaar zijn. Met 4x/uur kan er in Dieren op beide kanten aangesloten worden op de Sprinter en Intercity.
Dit vindt ik wel een goed idee. Alleen vindt ik de extra 2x per uur extra tussen Station Dieren en Beumerskamp (nog) niet nodig.
Vind ik wel, aangezien er in Dieren op beide kanten aangesloten worden op de Sprinter en Intercity. Bedenk wel, als lijn 29 vervalt en lijn 65 tussen Lathum en Doesburg ook vervalt en ruimte vrijkomt om op andere plekken meer bussen kunnen rijden. Ook krijg Doesburg Beinum een directe verbinding met het spoornet via Dieren.
Ik vindt dit geen goed idee. Lijn 65 inkorten zorgt voor het verliezen van reizigers. Dan kan je de lijn beter direct opheffen.
Lijn 65 is slecht bezet, maar het compleet opheffen zorgt ervoor dat de verbinding met Westervoort enorm verslechterd. In Lathum kan er gekeerd worden op de rotonde en kan dus een acceptabele verbinding tussen Doesburg en Westervoort behouden blijven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door erjeebee »

fogeltje schreef:In mijn ogen is parallel een gestrekte lijn (al dan niet zelfs formeel een sneldienst) die langs een spoorlijn rijdt, zonder dus daarbij echt de dorpen in de rijden waar geen station staat (of net zoals lijn 83 Nijmegen - Venlo vrij gestrekt rijdt maar aan de andere kant van de Maas).
:)
Nu gaan we de andere kant op....
Van een alles-is-paralel naar een bijna-niks-is-paralel

Ik moet mn hoofdje echt pijnigen om nu nog paralelle buslijnen te bedenken..
Echt-Susteren
alle lijnen Putten-Ermelo-Harderwijk
alle lijnen Breda - Etten-Leur
alle lijnen Den Haag-Leiden via Voorschoten
Holten-Rijssen-Wierden (54/80)
Nijmegen-Arnhem(31) (of niet gestrekt genoeg?)
Ede-Wageningen - Veenendaal-de Komp (lijn 5)
Leeuwarden-Harlingen

Als het beleid is om paralelle buslijnen te voorkomen is dat met deze definitie aardig gelukt:)
Laten we m maar zo houden
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

De buslijnen tussen Arnhem en Nijmegen (ik geloof lijn 14/31/300 en nog een paar) zijn niet echt concurrent van de trein, maar bedienen vooral veel wijken en dorpen tussen Arnhem en Nijmegen. De buslijnen doen er al gauw een uur over, terwijl de IC er 13 minuten over doet en de sprinter 20 minuten.

Wat meer parallel is is lijn 40 tussen Doetinchem en Terborg (zorgt wel voor een scheve halfuursdienst indien de trein in een uursdienst rijdt), lijn 51 tussen Zutphen en Vorden (bedient woonwijken in Zutphen, maar zorgt door de doorkoppeling in Vorden alleen dat de reizigers die met de s3600 naar Nijmegen willen overstappen in Vorden) en lijn 73 tussen Groenlo en Winterswijk (op de drukke uren zijn de trein + lijn 72 en lijn 73 rechtstreekse concurrenten van elkaar, trein + lijn 72 is een paar minuten sneller, terwijl lijn 73 de woonwijken in Winterswijk bedient)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door CamilleKreemers »

erjeebee schreef:
CamilleKreemers schreef:Volgens mij is de definitie van parallel als volgt gesteld:
Het bieden van een lijn tussen 2 stations, maar gedurende de route 2 verschillende gebieden aandoet. Hierbij is het verschil tussen de gebieden groter dan 1 km.

Hierbij kan je discussieren gaan of een sneldienst ook parallel rijdt. Mijns inziens moet er dan een groot verschil zijn tussen de ritten.
Eh
Beetje vage definitie.
Wat is een gebied?, moet er niet sprake zijn van een rechtstreekse treinverbining tussen de 2 stations,? moet er niet ergens een afstand-criterium zijn?
Volgens bovenstaande definitie zijn bijvoorbeeld Alkmaar-Harlingen, Maastricht-Aachen, Ommen-Hoogeveen, Emmen-Hoogeveen, Venray-Deurne, Breda-Utrecht, Apeldoorn-Arnhem, Ede-Putten, Venedam-Winschoten, Venlo-Weert, Rijssen-Goor enzenzenzenz allemaal paralelle buslijn.
Maar ook buslijnen die wel (maar met een omweg) tussen stations met een rechtstreekse treinverbinding rijden
Weert-Roermond, Den Haag-Haarlem, Ede-Arnhem, Tilburg-Best (142), Helmond-Eindhoven (20), Meppel-Assen
Er stond nog bij dat de afstand tussen die gebieden niet groter moesten zijn dan 1 km.
Daarnaast is Venedam (je zal wel veendam bedoelen)- Winschoten niet parallel, aangezien de trein niet rechtstreeks is en de tussenliggende dorpen niet bediend, wat de lijnen 110 en 13 wel doen. De meeste lijnen die jij noemt is, dus ook niet parallel omdat ze tussenliggende dorpen bedienen en niet alleen de twee genoemde plaatsen.

Een ander voorbeeld is de QLiners 300 en 305 (beiden GD). die zijn dan wel weer parallel. Het verschil is een halte. Persoonlijk vind ik de Qliners 300/305 weer geen paralleliteit vertonen met de 59 tussen Gieten en Emmen, omdat de 59 door de kernen gaat en de Qliners alleen op Emmen, Borger en Gieten remmen.

De Volans in Etten-Leur is discutabel of het een parallelle lijn is of niet. Ze gaan namelijk tussen Oud Gastel/Roosendaal - EttenLeur namelijk wel door kernen heen die niet met een trein worden ontsloten.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door busburger »

Langzamerhand komen we dichterbij wat het moet zijn. In de definitie van CamilleKremers zitten nog wat onduidelijkheden c.q. taalfouten. De reactie van "erjeebee" is dus heel terecht. Maar met het toevoegen van "niet" tussen "het verschil tussen de gebieden" en "groter dan 1 km" wordt het al een stuk duidelijker.

Dan nog ben ik er niet voor, alles wat "parallel" is, te schrappen. Soms creëer je daarmee voor veel reizigers een 2e overstap in hun totale reis of is het dienstregelingtechnisch onmogelijk, de overblijvende stukken buslijn en de trein goed op elkaar aan te sluiten zonder extra kosten of schade elders.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Kevster »

'Vroeger' werd in het toen nog GGD-gebied bij de Qliners gewerkt met parallellen. Op het moment dat de Qliner niet reed kon je met je Qliner-kaartje in een andere lijn stappen die nagenoeg dezelfde route reed. Voorbeeld hiervan waren 89 met 314 (Groningen - Drachten) en 171 met 301 (Groningen - Veendam). Van die lijn 171 destijds vaak gebruik gemaakt. Reed alleen door Hoogezand een afwijkende route.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door erjeebee »

Overigens ben ik van mening
dat dat hele paralelliteitsverhaal iets kroms heeft.

Als een bus en een trein paralel rijden (wat de definitie dan ook exact is) en een van de twee is rendabel en de andere niet, dan is de reactie bijna altijd het schrappen van de bus.
Ook als bus rendabel en trein niet.

In plaats van: vervoersstromen analyseren, kijken waarom mensen de bus boven de trein verkiezen en proberen op grond daarvan het treinproduct aantrekkelijker te maken zonder meteen het busproduct de nek om te draaien.
En als dat niet lukt.. dan zou misschien het treinproduct wel de nek omgedraaid moeten worden.
Of vloek ik nou in de kerk?

Is wel eens gebeurd, maar op de vingers van een halve hand te tellen (miljoenenlijn, IJmuiden),
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door erjeebee »

Als je Veolia ziet struggelen met de vervoerstromen tussen Cuijk en Nijmegen in de spits
Waarom niet een fijn strak snel paralel buslijntje met goedgekozen halteplaatsen?

Zo'n buslijn heeft bestaan (heette die toen niet 91?).. ik weet niet waarom ie opgeheven is maar vast niet omdat de bussen leeg rondreden...
Paralelgebeuren soms?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Frans F »

erjeebee schreef:Als je Veolia ziet struggelen met de vervoerstromen tussen Cuijk en Nijmegen in de spits
Waarom niet een fijn strak snel paralel buslijntje met goedgekozen halteplaatsen?
Dat heeft Veolia twee jaar geleden al geprobeerd. Die bus bleef echter leeg en is na twee weken weer opgeheven. Sindsdien is het opgelost met extra spitstreinen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Frans F »

erjeebee schreef:Ook als bus rendabel en trein niet.
Er is geen enkele buslijn in Nederland rendabel, overal moet belastinggeld bij zelfs bij hele drukke lijnen. Het probleem met busvervoer is dat het grootste deel van reizigers (in Brabant bijv. 75%, op sommige lijnen zelfs 90%) scholieren en studenten zijn die bitter weinig betalen. De gemiddelde opbrengst is daardoor op de meeste lijnen om te huilen. Het is daarom beter zo veel mogelijk voor treinen te kiezen, die trekken een veel groter percentage (beter betalende) niet-studerenden.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 14 jan 2014, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door erjeebee »

Frans F schreef: Dat heeft Veolia twee jaar geleden al geprobeerd. Die bus bleef echter leeg en is na twee weken weer opgeheven. Sindsdien is het opgelost met extra spitstreinen.
Over welke lijn heb jij het?
Ik heb het niet over treinvervangende/aanvullende bussen die alleen maar stations aandoen.

Ik heb het over echte lijnen als Lijn_91_Nijmegen_Centraal_Station_-_Uden_Busstation met haltes in de woonwijken van Cuijk en in Nijmegen bij uni/ziekenhuis en station.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door erjeebee »

Frans F schreef: Er is geen enkele buslijn in Nederland rendabel
OK, :) ik had rendabel niet gedefinieerd
Rendabel = baten (uw zuurverdiende belastingcenten + kaartverkoop/OVC inkomsten) >= kosten.

Overigens, als het om paralelliteit gaat moet je stoptreinen met bussen vergelijken..
Als je jouw definitie van rendabel neemt.. dan zijn er buiten de randstad weinig rendable stopdiensten.
En precies dáár heb je de meeste paralelliteitsdiscussie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Frans F »

erjeebee schreef:Ik heb het over echte lijnen als Lijn_91_Nijmegen_Centraal_Station_-_Uden_Busstation met haltes in de woonwijken van Cuijk en in Nijmegen bij uni/ziekenhuis en station.
Lijn 91 bestaat nog steeds en rijdt Uden-Mill-Cuijk. Toen hij nog doorreed naar Nijmegen stapten de meeste reizigers uit Uden al in Cuijk over op de trein naar Nijmegen vanwege het grote rijtijdverschil. Omdat er bij Cuijk geen verkeersbrug over de Maas is reed die bus richting Nijmegen ver om en bediende voornamelijke de westelijke wijk Dukenburg. Wegens gebrek aan belangstelling is hij (ergens rond 2005) opgeheven.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 14 jan 2014, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Frans F »

erjeebee schreef:Als je jouw definitie van rendabel neemt.. dan zijn er buiten de randstad weinig rendable stopdiensten.
De dekkingsgraad van de stoptreinen (zonder de subsidie mee te rekenen) is nog altijd stukken hoger dan van de bus. Dat heeft vooral te maken met het feit dat je met een trein (per reiziger gerekend) minder personeel nodig hebt, dat de omloopsnelheid van personeel/materieel bij de trein veel hoger is en dat de trein meer beter betalende reizigers trekt. Dat is bijv. ook de reden waarom recentelijk bleek dat handhaving van het Kamperlijntje een stuk voordeliger is dan verbussing. Alleen bij kleine vervoersstromen ligt de berekening uiteraard anders.

Wil busvervoer een (financieel) alternatief worden dan zijn er twee dingen nodig: de routes moeten een stuk sneller en er moeten meer beter betalende reizigers komen. Dat is ook de reden dat steeds meer provincies proberen in te zetten op gestrekte routes, op het mijden van kleine dorpskernen en op sneldiensten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Wubbo »

In exploitatie (brandstof, infrastructuur, infraheffing) zijn treinen wel aanmerkelijk duurder dan bussen.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Volgens mij gaat het inderdaad om gestrekte lijnen tussen stations waar ook een rechtstreekse lijn rijdt. Lijn 20 rijdt met zulke grote slingers dat het niet echt parallel te noemen is, die bus zorgt juist voor aan- en afvoer in Eindhoven en Helmond naar de dorpen. Hij rijdt van station naar station omdat dit gewoon logische eindpunten en knooppunten zijn. Maar omdat de trein ook rijdt tussen Helmond en Eindhoven mag een directe sneldienst niet van Eindhoven naar Helmond (de 120 begint in Asten). Om diezelfde reden moest lijn 173 Eindhoven - Weert aangepast worden. Die is nu significant langzamer maar zorgt ook voor potentiële aanvoer van Maarheeze.
Ook alle snelbussen + [wiki]Lijn 457 Maarheeze 't Hof - Weert Station[/wiki] zijn afgeschaft tussen Maarheeze en Weert & tussen Eindhoven en Maarheeze,maar dit is logisch,reizigers die snel op hun werk willen zijn nemen maar de trein.

Lijn 120 mag niet in Brandevoort stoppen omdat NS bang is voor concurrentie van 2 ochtendspitsritten en rijdt niet de snelste route naar de snelweg omdat hij anders 2 haltes van Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort bediend.
Ritten van lijn 120 waren vroeger sneldienstritten van lijn 20 via Geldrop en begonnen altijd in Asten Plutostraat.
De oude 20 is vanwege parallelliteit ook omgelegd naar Mierlo,ook al is de oude route 5 minuten sneller.Maarja route via Mierlo is nog altijd beter dan een dwangoverstap in Heeze,zoals nu op lijn 173 in Maarheeze.

Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station(voormalige lijn 6) is volgens mij ook vertraagd door via Woensel en Gerwen te rijden zodat reizigers uit Stiphout automatisch de trein nemen. In de dagkaartjestijd waren er toch een man of 20 uit Helmond die niet geloofde in de prijsstelling van de NS voor korte stukjes en regelmatig de bus namen.(zowel in lijn 6 en lijn 24)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Frank »

Frans F schreef:
erjeebee schreef:Ik heb het over echte lijnen als Lijn_91_Nijmegen_Centraal_Station_-_Uden_Busstation met haltes in de woonwijken van Cuijk en in Nijmegen bij uni/ziekenhuis en station.
Lijn 91 bestaat nog steeds en rijdt Uden-Mill-Cuijk. Toen hij nog doorreed naar Nijmegen stapten de meeste reizigers uit Uden al in Cuijk over op de trein naar Nijmegen vanwege het grote rijtijdverschil. Omdat er bij Cuijk geen verkeersbrug over de Maas is reed die bus richting Nijmegen ver om en bediende voornamelijke de westelijke wijk Dukenburg. Wegens gebrek aan belangstelling is hij (ergens rond 2005) opgeheven.
Op een gegeven moment is het lijn 55 geworden (Cuijk - Nijmegen). Die bus is inderdaad opgeheven vanwege een gebrek aan belangstelling; hij reed vaak ook maar eenmaal per uur. Er is toen nog wel een scholierenbus voor in de plaats gekomen (de 255), maar toen de scholen verplaatst werden naar de omgeving van stations is ook deze lijn opgeheven.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Frans F »

Frank schreef:Er is toen nog wel een scholierenbus voor in de plaats gekomen (de 255), maar toen de scholen verplaatst werden naar de omgeving van stations is ook deze lijn opgeheven.
Klopt nummer 255 wel? Ik ken lijn 255 als sinds jaar en dag als de buurtbus Boxmeer-Venray via Sambeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten