Re: Parallelle buslijnen
Geplaatst: wo 15 jan 2014, 12:03
Ja, kijk maar: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Cuykstraat
Buslijnen met kenmerken zoals snelle routes zouden inderdaad vergelijkbare prestaties met de stoptrein kunnen leveren. Betrek hierbij ook de opmerking van Wubbo dat vooral in de exploitatiekosten van treinen normaliter niet alle relevante zaken worden meegerekend. Wat niet wegneemt dat provincies en stadsregio's m.i. ook eisen moeten blijven stellen aan een minimale OV-voorziening voor (kernen van) dorpen van enige omvang.Frans F schreef:De dekkingsgraad van de stoptreinen (zonder de subsidie mee te rekenen) is nog altijd stukken hoger dan van de bus. Dat heeft vooral te maken met het feit dat je met een trein (per reiziger gerekend) minder personeel nodig hebt, dat de omloopsnelheid van personeel/materieel bij de trein veel hoger is en dat de trein meer beter betalende reizigers trekt. Dat is bijv. ook de reden waarom recentelijk bleek dat handhaving van het Kamperlijntje een stuk voordeliger is dan verbussing. Alleen bij kleine vervoersstromen ligt de berekening uiteraard anders.erjeebee schreef:Als je jouw definitie van rendabel neemt.. dan zijn er buiten de randstad weinig rendable stopdiensten.
Wil busvervoer een (financieel) alternatief worden dan zijn er twee dingen nodig: de routes moeten een stuk sneller en er moeten meer beter betalende reizigers komen. Dat is ook de reden dat steeds meer provincies proberen in te zetten op gestrekte routes, op het mijden van kleine dorpskernen en op sneldiensten.
Ik bedoelde natuurlijk - waarop Ronald ook al zinspeelde - het totaal aantal reizigers per (werk)dag op het drukste deel van de railverbinding. En het gaat dan vooral om een criterium voor het openen van nieuwe raillijnen met een lokaal of regionaal karakter (zoals in de Stadsregio Amsterdam). Wel of geen nieuw station langs een bestaande spoorlijn is een andere zaak.Z2N schreef:Waar haal jij in hemelsnaam die 10.000 reizigers vandaan? Een plaats als Sassenheim heeft zo'n 15.000 inwoners, en toch een station. En van die 15.000 nemen er zeker niet 10.000 de trein 's ochtends, of de bus, of de auto. Bij een nieuwe spoorlijn ligt die grens misschien daar, maar als er een plaats aan het spoor ligt terwijl er geen station is, dan zeker niet.