Pagina 1 van 6

Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 17:37
door Frans F
Er gaan geruchten dat het deel van het DD-AR materieel dat niet wordt omgebouwd tot DDZ per april weer onverbouwd als DD-AR in dienst komt. Het zou de bedoeling zijn 19 driewagentreinen te formeren, ieder bestaande uit een stuurstandwagen, 2 gewone rijtuigen en een loc 1700. Een en ander zo luidt het verhaal op verzoek van de NS-regio Zuid.

Weet iemand hier meer van en zo ja, waar is dit materieel voor bedoeld (vervanging Mat'64?)?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 17:46
door deadlock
Er zijn te weinig sprinters.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 17:58
door mijack1985
Klopt ja, ze lossen DDZ af in Sprinterdiensten e.d. En DDZ lost op haar beurt weer ICRm af die worden klaar gemaakt voor HSL diensten (gelezen op somda). Maar 1700 en drie DDAR rijtuigen, dat is een echte sprinter. Die komt echt snel van zijn plaats :mrgreen:

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:10
door marlies
Hoe lang mag het eigenlijk nog rijden qua revisietermijn enzo, of is dat niet aan de orde?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:17
door Frans F
mijack1985 schreef:En DDZ lost op haar beurt weer ICRm af die worden klaar gemaakt voor HSL diensten (gelezen op somda).
Ik nam aan dat dat "klaarmaken" toch alleen geldt voor de stuurstand (elektronica).
Wat moet er aan de rest van de rijtuigen dan gebeuren?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:18
door Frans F
marlies schreef:Hoe lang mag het eigenlijk nog rijden qua revisietermijn enzo, of is dat niet aan de orde?
Dan zullen ze wel een revisie krijgen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:43
door Daniel
Dat zal wel moeten ja, de laatste DDAR'en zijn immers aan de kant gezet wegens het verlopen van de revisietermijn.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:47
door dylanwild94
is er al bekend waar de DD-AR dan mogelijk op wordt ingezet?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:12
door casper_rzb
Wanneer zouden ze weer gaan rijden?
Is daar al een datum voor?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:19
door VIRM
Had DDAR+loc voorheen niet vier bakken voor passagiers? :)

En voor hoelang gaat dit duren? Totdat de nieuwe Sprinters in 2018/2019 komen?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:20
door Daniel
dylanwild94 schreef:is er al bekend waar de DD-AR dan mogelijk op wordt ingezet?
Valt te verwachten dat dat gebeurt waar nu DDZ in Sprinterdiensten rijdt. Zo heb ik onder andere de s5600 horen noemen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:22
door Thom91
Per april. En elders op dit forum staat overigens al heel veel hierover.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:23
door Frans F
Daniel schreef: Valt te verwachten dat dat gebeurt waar nu DDZ in Sprinterdiensten rijdt. Zo heb ik onder andere de s5600 horen noemen.
Per saldo vergroot je dan de hoeveelheid materieel beschikbaar voor IC-diensten terwijl er nu juist een tekort is aan Sprinter-materieel.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:30
door Z2N
De reden dat het DD-AR weer terugkomt is echter het falen van de Fyra: Omdat het ICR nu de dienst naar Brussel moet rijden, moet er ander materieel gaan rijden daar waar ICR nu binnenlands ingezet wordt. Dat materieel wordt het DDZ. Op bepaalde sprinterseries waar nu DDZ rijdt komt dan DD-AR te rijden.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:48
door Ardan
Okee, dus het ICR in de s3600 wordt straks ook DDZ? :D

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:49
door Thom91
Daar is nog niks over te zeggen, kan ook VIRM of ICM worden.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:50
door dylanwild94
en als de DD-AR weer gaan rijden hoe gaat het DDZ project dan weer verder?

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 20:53
door Suus
DD-AR keert tijdelijk (voor enige jaren hooguit) terug. Het DDZ-project wordt dit jaar afgemaakt met de laatste tussenbakken voor de zesjes, aansluitend gaat VIRM naar binnen voor de grote revisie.

ICR gaat ook de revisie in, niet heel groots maar o.a. stuurstanden worden geschikt voor de nieuwe TRAXX-locomotieven.

Uiteindelijk worden DD-AR en het resterende Mat '64 vervangen door de SNG waarvan de aanbesteding nu loopt, dat duurt dus nog enige jaren.

Kortom, er gebeurt heel veel maar het is allemaal met passen, schuiven en meten.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:14
door dylanwild94
dus als ik het goed begrijp gaan er DD-AR stellen rijden die eigenlijk gesloopt gingen worden.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:15
door Frans F
Bee schreef: Uiteindelijk worden DD-AR en het resterende Mat '64 vervangen door de SNG waarvan de aanbesteding nu loopt, dat duurt dus nog enige jaren.
Nog "enige jaren" doorgaan met Mat'64 gaat vrees ik echt niet meer lukken. Het wordt nu al met de grootst mogelijke moeite net rijdende gehouden en om de haverklap moet er vervangend materieel worden opgetrommeld. De planning om in de nieuwe dienstregeling de hele dienst Nijmegen-Deurne met Mat'64 te rijden heeft nog geen drie weken stand gehouden.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:15
door Frans F
dylanwild94 schreef:dus als ik het goed begrijp gaan er DD-AR stellen rijden die eigenlijk gesloopt gingen worden.
Ja, het gaat om het restant dat niet verbouwd wordt tot DDZ.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:18
door dylanwild94
oke dan is dat duidelijk.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:23
door Suus
Frans F schreef:
Bee schreef: Uiteindelijk worden DD-AR en het resterende Mat '64 vervangen door de SNG waarvan de aanbesteding nu loopt, dat duurt dus nog enige jaren.
Nog "enige jaren" doorgaan met Mat'64 gaat vrees ik echt niet meer lukken. Het wordt nu al met de grootst mogelijke moeite nog net rijdende gehouden en om de haverklap moet er vervangend materieel worden opgetrommeld.
Dat is onzin. Het is nog altijd in goede conditie en heeft niet meer last van storingen dan ander materieel.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:29
door Frans F
Z2N schreef:De reden dat het DD-AR weer terugkomt is echter het falen van de Fyra: Omdat het ICR nu de dienst naar Brussel moet rijden, moet er ander materieel gaan rijden daar waar ICR nu binnenlands ingezet wordt.
Voor de extra diensten naar Brussel ontbreken nog twee stammen, voor zover die al niet op reserve staan want de bottleneck zijn de locs. Dat verklaart dus niet waarom je 57 extra dubbeldekkers uit de mottenballen gaat halen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:30
door Klaasje
Wel als je met dat ICR ook vaker gaat rijden op Amsterdam-Rotterdam en met het ICR Den Haag-Eindhoven over de HSL wil gaan rijden. Daarnaast heb je bij een revisie sowieso tijdelijk minder materieel beschikbaar.

Overigens denk ik dat DDAR ook gebruikt wordt om het mat'64 dat op het randje van revisietermijnen loopt af te lossen.