Pagina 2 van 6

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:32
door Frans F
Bee schreef: Dat is onzin. Het is nog altijd in goede conditie en heeft niet meer last van storingen dan ander materieel.
Het verzoek om DD-AR opnieuw in dienst te stellen is volgens ingewijden op Somda afkomstig van de NS-regio Zuid. Dat lijkt me wellicht geen toeval.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:38
door Klaasje
Nou.. Een Machinist ergens is echt wel een goede bron: Niet als het over de inzetplanning van materieel gaat.

Er moest iets gebeuren, dat was langer duidelijk. Iedereen zat erop te wachten dat er iets zou gaan gebeuren. En het enige materieel dat daarvoor beschikbaar was was DDM-1 wat op punten in slechte staat is en een onhandig remsysteem heeft voor stoptreinen maar tegelijk ook niet comfortabel genoeg is voor IC's en de restjes DD-AR wat er een stuk beter bij staat en wel een handig remsysteem heeft voor stoptreinen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:54
door Suus
Frans F schreef:
Bee schreef: Dat is onzin. Het is nog altijd in goede conditie en heeft niet meer last van storingen dan ander materieel.
Het verzoek om DD-AR opnieuw in dienst te stellen is volgens ingewijden op Somda afkomstig van de NS-regio Zuid. Dat lijkt me wellicht geen toeval.
Kijk, daar ga je al met je speculaasjes :wink:

Want had de regio Zuid niet ook last van wat te korte treintjes her en der? :wink:

Kortom, je bewering is niet direct hard te maken en er zijn bij NS een hoop schakels die over materieelinzet soubatten, een duidelijke reden aanwijzen is niet zelden erg lastig in dat organisme :wink:

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:59
door AppleMoose
Ardan schreef:Okee, dus het ICR in de s3600 wordt straks ook DDZ? :D
Ik kan het document zo snel niet meer vinden, maar toen de nieuwe dienstregeling in ging, zou het ICR vervangen worden door Virm.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:10
door deadlock
Frans F schreef:
Bee schreef: Uiteindelijk worden DD-AR en het resterende Mat '64 vervangen door de SNG waarvan de aanbesteding nu loopt, dat duurt dus nog enige jaren.
Nog "enige jaren" doorgaan met Mat'64 gaat vrees ik echt niet meer lukken. Het wordt nu al met de grootst mogelijke moeite net rijdende gehouden en om de haverklap moet er vervangend materieel worden opgetrommeld. De planning om in de nieuwe dienstregeling de hele dienst Nijmegen-Deurne met Mat'64 te rijden heeft nog geen drie weken stand gehouden.
Mat '64 is vrij makkelijk nog enkele jaren op de baan te houden.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:20
door Frans F
Ronaldussen schreef: Ik kan het document zo snel niet meer vinden, maar toen de nieuwe dienstregeling in ging, zou het ICR vervangen worden door Virm.
Nou, ICR tuft nog rustig zijn baantjes in de 3600.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:28
door deadlock
Ze hebben in Haarlem/Zaanstraat niet opeens ruimte voor honderden bakken ICR.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:57
door AppleMoose
Frans F schreef:
Ronaldussen schreef: Ik kan het document zo snel niet meer vinden, maar toen de nieuwe dienstregeling in ging, zou het ICR vervangen worden door Virm.
Nou, ICR tuft nog rustig zijn baantjes in de 3600.
Vertel mij wat, ik zit er nog dagelijks in :wink: Maar het ICR wordt dus in faces vervangen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:13
door Wubbo
Om nog maar even wat olie op deze discussie te gooien: Mat '64 is niet het minst betrouwbare stoptreinmaterieel van NS. Dat is het ook nooit geweest.

Je kan de vraag stellen of DDAR wel in de NS-regio Zuid gaat rijden, ook in de glorietijd van DDAR heeft dat nooit heel veel in die contreien gereden. 3 rijtuigen DDAR met een loc kunnen wel heel goed krappe rijtijden halen, een doorschuifactie van materieel ligt dan ook voor de hand. In Maastricht wordt het Mat '64 onderhouden, ik zou wel een plaatje kunnen tekenen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:59
door Thom91
*Wacht in spanning op een plaatje*

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 00:21
door Busfoto.nl
VIRM schreef:Had DDAR+loc voorheen niet vier bakken voor passagiers? :)
Meestal wel, er hebben echter ook kortere stammen gereden. In het begin meer dan later.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oPvMdT67Jm4[/youtube]

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 00:22
door VIRM
@Wubbo: Dat mat'64 heeft onder de reizigers volgensmij ook een 'onverwoestbaar' imago, in de zin dat dat type tegen alle weersomstandigheden kan. ;)

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 11:49
door Klaasje
Busfoto.nl schreef:
VIRM schreef:Had DDAR+loc voorheen niet vier bakken voor passagiers? :)
Meestal wel, er hebben echter ook kortere stammen gereden. In het begin meer dan later.
Eerst reden er 50 van de 79 stammen met een loc en drie rijtuigen. De loc's bij deze stammen zijn later door de motorwagens vervangen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 11:52
door Suus
Later kwam het alleen voor als er iets met een bak aan de hand was (uitgefikt bijvoorbeeld) en er niet een-twee-drie een reservebak beschikbaar was.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 13:37
door deadlock
Busfoto.nl schreef:Meestal wel, er hebben echter ook kortere stammen gereden. In het begin meer dan later.
Er waren juist meer driewagenstammen dan vierwagenstammen in het begin.

Edit: Choochoo leettreeeen.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 19:30
door Vinny
Ja, dat dacht ik ook al. Ze hadden een aantal jaar geleden Mat '64 voor het laatst gereviseerd. Nu moet dat voor het allerlaatst. Als het zo doorgaat komt ook nog de "echt wel aller- allerlaatste" revisiebeurt. :mrgreen:

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 19:37
door casper_rzb
Vinny schreef:Ja, dat dacht ik ook al. Ze hadden een aantal jaar geleden Mat '64 voor het laatst gereviseerd. Nu moet dat voor het allerlaatst. Als het zo doorgaat komt ook nog de "echt wel aller- allerlaatste" revisiebeurt. :mrgreen:
MAT 64 plan-V is gewoon een geweldige trein jammer dat het nog maar voor eventjes is...
Dalijk zijn het allemaal blikjes Cola :neg:

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 22:38
door AppleMoose
Ik weet niet of er ook DD-AR bakken stonden in Nijmegen (DDM wel), maar ze waren daar vanmiddag mee aan het rotzooien. Rond een uur of vijf 's middags was er het een en ander verdwenen. Dus ofwel er stonden DD-AR-bakken die ze er uit hebben gehald, ofwel ze gaan iets doen met het DDM wat daar gestald stond (Waarschijnlijk sloop dan?).

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 22:43
door Thom91
Is alleen maar verplaatst, tegen het roesten en inslijten.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 23:02
door reisthijs
De overtollige DD-AR bakken staan niet in Nijmegen maar in Amsterdam. Eerst op de Dijksgracht, daar moesten ze weg (om ruimte te maken voor een stel Italiaanse gevallen) toen kwamen ze bij de Amerikahaven terecht.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: di 14 jan 2014, 23:10
door Suus
In Nijmegen staat het DDM-1 als ik mij niet vergis.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 16:15
door Z2N
Klopt.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 17:50
door AppleMoose
Dat in Nijmegen DDm stond wist ik, maar omdat ze dus de boel aan het verschuiven waren nadat ik de berichten hier op het forum las, vroeg ik me dus af of er ook DD-AR stond. Niet dus. Raadsel opgelost.
Ik ben dan wel benieuwd wat ze met het ICK daar gaan doen dan, dat staat al jaren op dezelfde plaats.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 17:59
door Suus
Een aanzienlijk deel van ICK is al verkocht. Zo gaat Citytåget i Sverige over enkele maanden, ik dacht in maart van start met treindiensten Göteborg C - Stockholm C die worden gereden door een Taurus + ICK-rijtuigen geschikt gemaakt voor snelheden door 200 km/u. Hectorrail verzorgt de treinen, Citytåget i Sverige doet de commerciële uitbating.

Daarmee gaat het de concurrentie aan met X2-treinstellen van SJ, Flirts van MRT Express en de Blå Tåget van Skandinaviska Jernbanor.

Tot zover de ICK-intermezzo van mijn zijde.

Re: Terugkeer DD-AR

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 18:21
door marlies
Wat ik dan weer niet begrijp: als het voor de Zweden uit kan om ICK geschikt te maken is voor 200 km/h, waarom dan niet voor NS? M.a.w., waarom hebben we dan al dat gedoe met die ICR-tekorten voor de intercitydirect?