Nieuw spoorsysteem dreigt Fyra-achtig fiasco te worden
Geplaatst: ma 20 jan 2014, 08:54
Nieuw spoorsysteem dreigt Fyra-achtig fiasco te worden
De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen, onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Gevreesd wordt voor een nieuw debacle van Fyra-achtige proporties.
Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Bovendien is het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten in het bezit van de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen, maar bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer zijn ze vorige week niet aan bod gekomen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.
Het ministerie van Infrastructuur werkt samen met de spoorsector aan de introductie van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Op papier heeft het systeem grote voordelen. Het maakt seinen langs het spoor overbodig: die worden op een beeldscherm in de cabine aan de machinist getoond. Als een machinist een sein dreigt te negeren, remt de trein automatisch af.
Meer van dit verontrustende verhaal op Volkskrant.nl
De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen, onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Gevreesd wordt voor een nieuw debacle van Fyra-achtige proporties.
Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Bovendien is het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten in het bezit van de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen, maar bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer zijn ze vorige week niet aan bod gekomen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.
Het ministerie van Infrastructuur werkt samen met de spoorsector aan de introductie van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Op papier heeft het systeem grote voordelen. Het maakt seinen langs het spoor overbodig: die worden op een beeldscherm in de cabine aan de machinist getoond. Als een machinist een sein dreigt te negeren, remt de trein automatisch af.
Meer van dit verontrustende verhaal op Volkskrant.nl