Phileas-bus was dom experiment.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

Onlangs las ik bij toeval iets over de Phileas bus. De eerste bus die kon rijden zonder chauffeur. Om dat veilig te kunnen doen was het natuurlijk wel nodig om de busbaan volledig gescheiden te houden van het overige verkeer.

Daarvoor moesten viaducten worden gebouwd en dat vond men te duur, dus de busbaan werd niet gescheiden van het overige verkeer. Met als gevolg dat er op deze bus-zonder-chauffeur tóch chauffeurs mee moesten rijden. Ook waren er nu ‘slimme’ stoplichten nodig om de bus voorrang te geven op kruisingen. Eigenlijk schoot het experiment hierdoor zijn doel volledig voorbij.

Afbeelding

De aandrijving voor deze bus was te zwak: de aandrijf-as brak en de accu was niet sterk genoeg. De ‘slimme’ stoplichten bleken niet te werken. Kortom: het experiment werd een faliekante mislukking.

Het voertuig dat voor dit experiment werd gebruikt was een bus van 37,5 ton, groot genoeg om 180 personen te vervoeren. De vraag is: waarom moest die bus zo enorm lang en zwaar zijn? Als je toch geen chauffeur nodig hebt, kun je hem net zo goed in kleinere bussen verdelen: in 10 kleine voertuigen van 18 personen passen ook 180 passagiers.

Bij gebruik van kleine voertuigen was het wél haalbaar geweest om de route gescheiden te maken: een viaduct voor voertuigen van slechts 6 ton is belangrijk veel goedkoper dan een viaduct waar 37,5 ton overheen moet. De aandrijving en de accu’s zouden geen problemen hebben gegeven en de ‘slimme’ stoplichten die zo slecht functioneerden zouden niet nodig zijn geweest.

Als je de beschikking hebt over een groot aantal kleine bussen heb je geen dienstregeling nodig: deze busjes kunnen gewoon naar behoefte in pendeldienst rijden. In de spits veel busjes (desnoods in colonne), buiten de spits minder. Je kunt er zelfs aan denken om een drukknop te maken bij de haltes, zodat passagiers een bus kunnen oproepen zodra ze aankomen. Als je die automatische busjes een beetje slim in de buurt parkeert is er altijd binnen vijf minuten een bus bij jouw halte. Dan hoeven de passagiers dus nooit lang te wachten. Te duur? Integendeel! Chauffeurs heb je niet nodig (dat was de opzet van het experiment), dus dat maakt niet uit. Maar kleine busjes zijn veel goedkoper in onderhoud, net als het onderhoud aan de busbaan. Zo’n klein busje met een stuk of tien passagiers hoeft ook niet bij elke halte te stoppen, dus het gaat allemaal veel sneller.

Het experiment in Eindhoven is mislukt omdat de bedenkers niet buiten de bestaande kaders konden denken: ze dachten aan een grote tram en wilden die automatiseren. Maar ze realiseerden zich niet dat ze die grote, logge, zware tram zonder chauffeur net zo goed in tien kleine trammetjes konden hakken, waardoor het systeem véél lichter, flexibeler en goedkoper zou worden. Jammer!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Ardan »

Ja. En straks gaat dit topic weer naar de zweeftrein, iedereen vindt van niet, jij vindt van wel, blabla over en weer met wat leuke gesoepte plaatjes en dan bloedt het topic vanzelf weer dood.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Geert »

Rick, zoals je jouw ideeën beschrijft lijkt het heel erg op de Parkshuttle (http://nl.wikipedia.org/wiki/ParkShuttle). Dat ding was geloof ik ook geen groot succes - in het begin waren er ongelukken en er is tot nu toe ook nog geen vervolgproject gekomen.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door dylanwild94 »

ik kan je gewoon vertellen zijn idee is gewoon hetzelfde als de parkschuttel. en de bedenkers kijken niet buiten hun kaders, de schrijver evenmin. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Suus »

Ik ben het eens met de titel, maar de auteur is duidelijk niet bekend met het spreekwoord "wie een kuil graaft voor de ander, valt er zelf in".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Frans F »

Zonder research en experimenten geen vooruitgang, dat geldt ook voor de Phileas. En dat 90% van die experimenten geen succes wordt is ook bekend. Tot zover zie ik weinig doms.

Wat wel dom was is dat de SRE zijn OV-budget hiervoor (indirect) heeft laten misbruiken. Dit soort ontwikkeling dien je te gescheiden te houden van de normale busexploitatie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

Geert schreef:Rick, zoals je jouw ideeën beschrijft lijkt het heel erg op de Parkshuttle. Dat ding was geloof ik ook geen groot succes - in het begin waren er ongelukken en er is tot nu toe ook nog geen vervolgproject gekomen.
Het geld voor de Phileas is slecht besteed: de bussen waren zó slecht dat men aan het eigenlijke doel (automatisering) niet is toegekomen. Het geld is opgegaan aan geklungel met gebroken aandrijfassen en te zwakke accu's. Doordat men het traject slecht had gekozen moest er alsnog een chauffeur meerijden. Belachelijk natuurlijk, want dat was nou net het belangrijkste doel van het onderzoek. Bovendien streep je daarmee een belangrijke bezuinigingspost (personeelskosten) in één keer door.

Als er in het Parkshuttle project net zoveel geld was gestoken als in de Phileas zouden we nu tenminste echte testresultaten hebben over automatisering. Bij de parkshuttle is in de beginfase één aanrijding geweest. Doordat de beveiliging zijn werk deed bleef de schade beperkt tot wat blikschade (de beveiliging was ingesteld op een stilstaand object, niet op een tegemoetkomend object en reageerde daardoor iets te traag). Het werd veroorzaakt door een menselijke fout en niet door een technisch mankement. Dit 'ongeluk' is breed uitgemeten in de pers en heeft de parkshuttle in een kwaad daglicht gesteld. Daarna was er nog brand in een loods waarbij voertuigen verloren gingen. Vervolgens heeft men de rij-route een paar maanden afgesloten wegens bouw-werkzaamheden die niets met de shuttle te maken hadden. (Het lijkt wel pesterij).

Sinds december 2011 rijdt de shuttle zonder noemenswaardige problemen zijn dienstregeling. Doordat het ene ongeluk uit 2006 telkens weer wordt aangehaald durft niemand er verder in te investeren. Althans niet in Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door deadlock »

Mooi toch! Het was tenslotte een dom experiment. Weg met die investeringen.

Je weet trouwens dat je plaat blijft hangen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Klaasje »

En toch is er een reden waarom een park-shuttle een minder goed idee is dan echte bussen. Waarom? Omdat een bus groter kan zijn en dus beter om kan gaan met piekbelastingen die je in het ov nogal snel hebt. Scholen gaan op een bepaald tijdstip uit, een trein komt op een bepaald moment aan en er zijn ook veel collega's die tegelijkertijd naar huis gaan. Die groepen kan je met een enkele gelede bus wegrijden terwijl je met die shuttles al snel tien voertuigen verder bent.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

Er is ook een reden waarom een parkshuttle een beter idee is dan een gelede bus. Een parkshuttle kan beter omgaan met gevarieerd en mager aanbod buiten de spits. Een parkshuttle is kleiner, zuiniger, vriendelijker in het verkeer, neemt niet zoveel plaats in en is minder gevaarlijk omdat hij bijvoorbeeld minder dode hoeken heeft. Op momenten met weinig aanbod is een grote gelede bus zwaar overbodig en al snel te duur om bijvoorbeeld vier keer per uur te laten rijden.

Eigenlijk is de parkshuttle een prima aanvulling op de grote gelede bus. Samen zijn ze een ijzersterk duo die een mooi volledig openbaar-vervoer pakket kunnen verzorgen ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Suus »

De Phileas vertrekt in Eindhoven vanaf het Centraal Station dat bovendien op loopafstand van het centrum ligt (met de trein rijd je langs de Bijenkorf en je kan de Primark vanaf het station al zien). Het gevolg is dat je ongeveer eens per kwartier een vloedgolf aan reizigers hebt in Eindhoven die daar zo snel mogelijk vandaan willen. In die zin is de keuze voor grote bussen naar een grote bestemming (vliegveld en Veldhoven, een stad in de top 10 van grootste plaatsen zonder treinstation) uitstekend te verdedigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door huibf »

Het is maar wat je dom vindt. Innovatie en een nieuw ietskan betekenen dat je op je bek gaat.
Wat we weten is dat de techniek nog lang niet zo ver is.
Accucapaciteit is te weinig, of er moeten zoveel accu's mee dat het geheel te zwaar wordt. De terugwinning van energie is te complex.

Kortom er moeten nog veel nevenzaken worden verbeterd die automotive niet alleen kan oplossen. Ik denk dat er pas over 10 jaar fatsoenlijke accu's zijn. Kom dan maar terug.

Wat niet helemaal correct is, is dat een beperkt OV budget hiervoor is gebruikt. Dat zie je nu ook in diverse concessies met zero emissie.

Automotive in Helmond, APTS, heeft inmiddels wel 100den Philassen geleverd in Frankrijk, Turkije en nog wat andere landen.
Uiteraard niet zoals de eerste Phileassen bedoeld waren.

Dus nee. Geen mislukking.

Dacht je dat ASML, Philips en DAF niet op zijn bek zijn gegaan met bepaalde nieuwe uitvindingen of technieken?
Vergeet niet dat de Phileas een nieuw iets was. Zonder dit dingen waren we niet zoveer met elektrische auto's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Suus »

Deze week is de eerste volledige elektrische auto van New York naar Los Angeles gereden, elektrisch vervoer wordt dus wel steeds realistischer :)

Zie http://transportevolved.com/2014/01/26/ ... cost-0-00/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

huibf schreef:Het is maar wat je dom vindt. Innovatie en een nieuw iets kan betekenen dat je op je bek gaat.
....
Dacht je dat ASML, Philips en DAF niet op zijn bek zijn gegaan met bepaalde nieuwe uitvindingen of technieken?
Vergeet niet dat de Phileas een nieuw iets was. Zonder dit dingen waren we niet zover met elektrische auto's.
Ik ben een voorstander van innovatie en ik geloof in elektrisch vervoer, Ik ben ook groot voorstander van automatisering binnen het OV: lees mijn andere berichten er maar op na ;-)

Wat ik in dit topic ter sprake wilde brengen is dat het belangrijk is dat een experiment goed wordt aangepakt. Anders verspil je geld en verlies je heel veel goodwill bij het publiek. Dat werkt averechts. Mijn probleem met het Philias project is dat men bij de uitvoering zóveel concessies heeft gedaan dat het doel van het experiment uit het oog werd verloren: men wilde onderzoeken of het mogelijk is een traject te automatiseren zodat vervoer zonder chauffeur mogelijk is. En daarvoor koos men een traject waarbij een chauffeur verplicht was. Dat noem ik dom.

100 bussen bouwen met een accu die niet genoeg vermogen heeft en een aandrijfas die breekt is onnodig. Onze techniek is ver genoeg gevorderd om dat soort dingen te voorkomen. Dat is geen innovatie, maar slecht gebruik van technische kennis. Dat noem ik ook dom.
huibf schreef:Het is maar wat je dom vindt. Innovatie en een nieuw iets kan betekenen dat je op je bek gaat.
PS: deze verzachting lees ik nergens bij de Parkshuttle: die was ook geheel nieuw en heeft ons veel technische kennis en inzicht opgeleverd. Nog steeds trouwens, want volgens mij functioneert hij de laatste paar jaar gewoon naar behoren. Maar toen daar een piepklein aanrijdinkje optrad met slechts wat blikschade werd dat ding compleet afgebrand. Ook daarna kon dat ding geen goed meer doen: elke storing werd breed uitgemeten in de pers. Waar zou dat nou aan liggen?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door huibf »

Dat iets breed uitgemeten wordt in de pers is puur en alleen omdat de pers moet overleven ofwel baanbehoud.
Over NS worden zoveel onwaarheden geschreven dat het volk het voortaan voor waar aanneemt.
Het bericht van bijvoorbeeld de busroute in Gemert is puur en alleen een verkiezingspraatje. Niéts van het artikel klopt. Wat er niet staat is dat de gehele gemeenteraad heeft zitten slapen.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door dylanwild94 »

Rick Visser schreef: 100 bussen bouwen met een accu die niet genoeg vermogen heeft en een aandrijfas die breekt is onnodig. Onze techniek is ver genoeg gevorderd om dat soort dingen te voorkomen. Dat is geen innovatie, maar slecht gebruik van technische kennis. Dat noem ik ook dom.
denk je nou echt werkelijk dat er bij AMPT geen lampje gaat branden als bij een van bus een aandrijfas breekt of een accu te weinig vermogen geeft en de productie gewon door gaat? en dat dus bij alle 100 bussen de zelfde mankementen hebben opgetreden.

want dan heb ik 1 zin voor je die goed bij je past.
dream on!!!!!!!!
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

Je bedoelt APTS.

Op Wikipedia lees ik dat de problemen met de accu's nog steeds niet zijn opgelost. Ook staat er dat bij meerdere bussen de as brak. In Turkije werden 35 van de 50 voertuigen buiten gebruik gesteld vanwege problemen met de aandrijving!! (Men is dus in veelvoud gaan produceren, terwijl het ontwerp niet eens in orde was). Ook staat er dat er door slechte werking van de stoplichten nooit goed gebruik kon worden gemaakt van de automatische besturing. (De site is 20 jan jl nog bijgewerkt).

Tja. Er is veel geld in gestoken, maar aan het eigenlijke doel van het experiment is men niet eens toegekomen. En dat allemaal over de ruggen van de passagiers heen. Want die konden mooi naar huis lopen als er weer eens een as brak...

Dit soort dingen moet gewoon in orde zijn vóórdat het experiment 'live' gaat.

Als zo'n experiment verantwoord wordt opgezet dan laat men de test-bus vol dummy-passagiers (met een realsitisch gewicht dus) eerst een maand of twee rondjes rijden op een parcours met hellingen, bochten, obstakels etc om te kijken of die technisch in orde is. Voor dat doel bestaan plastic poppen die gevuld worden met water.

Vervolgens test men het geleidingssysteem en de slimme stoplichten zo realistisch mogelijk door stoorzenders (bijvoorbeeld mobiele telefoons) en bewegende obstakels, zoals vrachtwagens te gebruiken. Die test moet ook een aantal malen worden uitgevoerd op dagen dat het flink stormt of regent of sneeuwt. Pas als dat allemaal goed gaat kun je erover denken om 'live' te gaan en de bussen in veelvoud te produceren.
Laatst gewijzigd door Rick Visser op za 01 feb 2014, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door dylanwild94 »

Rick Visser schreef:Je bedoelt APTS.

Op Wikipedia lees ik dat de problemen met de accu's nog steeds niet zijn opgelost. Ook staat er dat bij meerdere bussen de as brak. In Turkije werden 35 van de 50 voertuigen buiten gebruik gesteld vanwege problemen met de aandrijving!! Ook staat er dat er door slechte werking van de stoplichten nooit goed gebruik kon worden gemaakt van de automatische besturing. (De site is 20 jan jl nog bijgewerkt).
ja ik doelde inderdaad op APTS. foutje van mij :oops:

maar daar komt de aap uit de mouw het zijn dus niet alle 100 bussen waar de aandrijfas gebroken is.
ik denk dat er wel een terug roep actie is geweest na de .... ste gebroken aandrijfas.
en voor de accu's daar moeten betere voor bedacht worden. en ik denk haast wel dat dat onderzocht wordt om dat te verbeteren. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door huibf »

En Volvo, Toyota, Mercedes etc. hebben nooit terugroepacties gehad ?
Ik kan je wel wat dingen voorhouden hoor en dan gaat het over 100.000 auto's.
Feit is dat een bus vaak moet stoppen en dus optrekken voor halten, stoplichten, verkeer van rechts of files.
Dus die accu is zeker heuvel op in Turkije dus zo leeg.
Overigens was een van de reden ook de maximaal overschrijding van het toelaatbare laadvermogen, maar dat wordt vaak voor het gemak maar even vergeten omdat dat namelijk iets positiefs zou zijn.
Maar misschien was het materiaal wel inferieur, uit China ofzo. En ja de samenstelling van op papier hetzelfde materiaal kan zomaar wat meer/minder chroom, nikkel of koolstof of titanium bevatten waardoor de treksterkte zomaar wat kan afnemen.

Er is inderdaad een terugroepactie geweest op de aandrijfas. Bijlange na niet op alle bussen en de vervolgorders hadden stevigere assen (of van beter materiaal).
De Franse versie van de Phileas (ook van APTS) is de Évéole
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas_(OV)

En ja, elk Nederlands product moet en zal door de media om zeep geholpen moeten worden.
Journalisten, economen, en meer van die lui zijn geen technische mensen, dus ze lullen meestal maar wat raak.
Economie is gebakken lucht, en dat is wel weer gebleken de afgelopen jaren. Vreemd eigenlijk dat economen met zoveel gebakken lucht zo'n riant salaris kunnen hebben (maar dat geheel off-topic)
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 31 jan 2014, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Michael 1988 »

Zeg Rick Visser, als je iets tegen de Phileas hebt en het geld verspilling vind, doe je beklaag dan ook even bij de SRE en APTS. Btw. Ook Irisbus had terugroepacties met hun geleide bus. Noem je de Civis dan ook gelijk een slecht product? Daarnaast was en is de Parkshuttle ook nog steeds niet "geweldig", maar heeft af en toe nog steeds mankementen. De shuttle is niet voor niets weggehaald uit Schiphol.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

Misverstand: ik heb niets tegen de Pilieas. Ik heb ook niets tegen de Parkshuttle. Integendeel!! Ik juich onderzoek en ontwikkelingen op gebied van automatisering in openbaar vervoer alleen maar toe!

Waar ik me zo druk om maak is de manier waarop dat onderzoek wordt verricht. Er worden 100-en miljoenen overheidsgeld besteed aan onderzoek dat zó slecht is opgesteld dat men aan het eigenlijke doel niet eens toekomt. Ga maar na: men wilde met de Phileas graag onderzoeken of openbaar vervoer zonder chauffeur mogelijk was. Maar door dat geklooi met die stoplichten, de accu's en de aandrijving kon nooit goed gebruik kon worden gemaakt van de automatische besturing. Door de amateuristische manier waarop het onderzoek was opgezet is er dus niets bruikbaars uit het onderzoek gekomen. Het publiek klaagt terecht dat er overheidsgeld over de balk wordt gesmeten.

Als datzelfde geld wordt gebruikt voor een goed opgezet onderzoek met diezelfde Phileas bus (bijvoorbeeld op de manier die ik hierboven heb beschreven, maar het kan ok anders, als het maar goed is opgezet) dan krijg je tenminste resultaten waar je wat aan hebt. Dan wil ik graag vooraan zitten bij de testritten en dan hoor je mij niet als het een keer mis gaat.

PS: de parkshuttle is uit schiphol weggehaald omdat men het een overbodig en duur stukje speelgoed vond die niet echt iets toevoegde aan de service. Op dat moment functioneerde het echter wel gewoon naar behoren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Wubbo »

Ik kan me herinneren dat ik ooit een onderzoek heb gelezen, waarbij uit experimenten met de Phileas-bus was gebleken dat de techniek van automatische voertuigen werkt, maar dat het psychologisch nog een stap te ver was voor de reizigers. Dat zou betekenen dat het voertuig wel automatisch gereden heeft en dat er ook experimenten mee gedaan zijn. Het is jammer dat ik de informatie uit die tijd (zal rond 2002 zijn geweest) niet meer kan vinden.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Rick Visser »

De Parkshuttle draait alweer een paar jaar zijn dienstregeling. Het publiek daar is blijkbaar inmiddels gewend aan het busje zonder chauffeur. Dat kan er op wijzen dat voor het publiek de drempel bij een klein busje op een vrije busbaan een stuk lager is dan bij zo'n grote lange bus op een busbaan die niet vrij is, maar waar automatische stoplichten het verkeer moeten regelen.

Bij zo'n grote bus met ook nog eens automatische stoplichten is alles wel erg afhankelijk van de techniek. En als het met zo'n grote zware automatische bus misgaat dan is het ook meteen goed mis, met misschien wel dodelijke slachtoffers. Dat zou ik ook eng vinden...

Ik zou graag dat onderzoek uit 2002 willen lezen. Als jet toch nog vindt, laat het me dan weten :)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Phileas-bus was dom experiment.

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Dat zou betekenen dat het voertuig wel automatisch gereden heeft en dat er ook experimenten mee gedaan zijn.
Klopt, hij is toen zelfs dwars door de muur van de Hermes-garage gereden. Was een foutje in de software als ik me goed herinner.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten