Pagina 1 van 10

Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 23:32
door Michael 1988
Gesplitst van Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Dit topic kwam weer eens boven drijven en ik heb de afgelopen maanden dit niet echt gelezen en ik las net iets ergens over een dubbele spoorbrug bij Ravenstein. Op zich ben ik juist wel voorstander voor zo'n brug. Heb al 2x meegemaakt dat door een wisselstoring bij die brug de trein of niet meer reed of maar beperkt reed (heb zelfs een keer vast gestaan op station Ravenstein op een vrijdagavond). Als die brug er komt kunnen treinen makkelijker elkaar kruisen, meer treinen rijden op het traject Nijmegen - Oss - Den Bosch (dus eventuele doortrekking van de trein tussen Wijchen en Arnhem) en is die plek minder storingsgevoelig. Maar dat is mijn mening.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: do 30 jan 2014, 12:40
door timtrein
EN loont dat tegen de grote investering van een nieuwe brug? Zolang die niet echt aan vervanging toe is, of de capaciteit echt tekort schiet, kun je ook zorgen dat die wissels minder storingsgevoelig worden. Kost maar een fractie van het geld.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: do 30 jan 2014, 13:11
door Klaasje
Permanent een huisje bij de wissels met storingsmonteurs bemannen is goedkoper dan een extra spoorbrug.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 16:51
door Frans F
Michael 1988 schreef:Dit topic kwam weer eens boven drijven en ik heb de afgelopen maanden dit niet echt gelezen en ik las net iets ergens over een dubbele spoorbrug bij Ravenstein. Op zich ben ik juist wel voorstander voor zo'n brug. Heb al 2x meegemaakt dat door een wisselstoring bij die brug de trein of niet meer reed of maar beperkt reed (heb zelfs een keer vast gestaan op station Ravenstein op een vrijdagavond). Als die brug er komt kunnen treinen makkelijker elkaar kruisen, meer treinen rijden op het traject Nijmegen - Oss - Den Bosch (dus eventuele doortrekking van de trein tussen Wijchen en Arnhem) en is die plek minder storingsgevoelig. Maar dat is mijn mening.
Het probleem bij de brug is niet zo zeer de brug zelf (die is maar kort) maar de 2 km enkelspoor ten oosten van de brug tot aan de A50. Als je die verdubbelt ben je al van de meeste problemen verlost. Het probleem met de wissels is wellicht ook nog op te lossen door het spoor op de brug te vervangen door strengelspoor.

Overigens heeft NS geen enkel plan om meer treinen over het hele traject te laten rijden, dat hebben ze na de bijeenkomst in het najaar nogmaals gezegd. Daarnaast is het aantal goederentreinen op het traject de laatste jaren sterk verminderd.

Ook vier treinen per uur tussen Nijmegen en Wijchen zijn weinig zinvol omdat het drukste deel van de lijn tussen Rosmalen en Den Bosch ligt en helemaal nu een deel van Avans naar Den Bosch Oost is verhuisd. Dat veel treinen overvol zijn komt overigens ook omdat NS de Sprinters de laatste jaren steeds verder heeft ingekort.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 17:19
door fogeltje
Frans F schreef:Overigens heeft NS geen enkel plan om meer treinen over het hele traject te laten rijden, dat hebben ze na de bijeenkomst in het najaar nogmaals gezegd.
Ze willen de stoptrein Nijmegen - 's-Hertogenbosch opheffen?

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 17:24
door Suus
Nee, de treindienst wordt, zoals het er nu naar uit ziet
IC Roosendaal - Zwolle
SP 's-Hertogenbosch - Nijmegen
SP Zutphen - Wijchen.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 17:26
door BrengMe
Die sprinter 's-Hertogenbosch-Nijmegen gaat toch doorrijden naar Arnhem, of wordt dit niet meer uitgevoerd?

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 17:46
door Frans F
Ik had altijd begrepen dat het Deurne-Nijmegen en Wijchen-Zutphen zou worden.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 17:49
door Frans F
fogeltje schreef:
Frans F schreef:Overigens heeft NS geen enkel plan om meer treinen over het hele traject te laten rijden, dat hebben ze na de bijeenkomst in het najaar nogmaals gezegd.
Ze willen de stoptrein Nijmegen - 's-Hertogenbosch opheffen?
Die opmerking ging over extra treinen over het hele traject Den Bosch-Nijmegen dit i.v.m. de wel/niet bestaande noodzaak om de brug bij Ravenstein te verdubbelen.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 17:56
door Frank
BrengMe schreef:Die sprinter 's-Hertogenbosch-Nijmegen gaat toch doorrijden naar Arnhem, of wordt dit niet meer uitgevoerd?
Volgens mij is het nog steeds het plan, maar ik weet niet voor wanneer. Iemand vroeg zich hier laatst af of deze uitbreiding wel past te Nijmegen (met name qua kruisingen aan de noordkant). Ik weet ook niet hoe het ervoor staat.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 18:07
door Suus
Een extra sprinter tussen Arnhem en Nijmegen lijkt mij een belangrijke randvoorwaarde voor het versnellen van de s3600, anders gaan er meerdere stations op achteruit. In de huidige situatie wordt het allemaal wel erg lastig, zo niet onmogelijk.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 18:11
door Frank
Als er geen extra Sprinter tussen Arnhem en Nijmegen komt hoef je de stoptrein tussen Tiel en Arnhem ook niet in te korten en hoef je geen keerspoor te Elst aan te leggen. Dus de plannen zullen er nog steeds zijn anders hadden we er vast over gelezen in de Gelderlander :P .

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: za 01 feb 2014, 18:19
door fogeltje
Frans F schreef: Die opmerking ging over extra treinen over het hele traject Den Bosch-Nijmegen dit i.v.m. de wel/niet bestaande noodzaak om de brug bij Ravenstein te verdubbelen.
Ah juist, duidelijk. Dank.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 21:17
door Frans F
Bee schreef:Een extra sprinter tussen Arnhem en Nijmegen lijkt mij een belangrijke randvoorwaarde voor het versnellen van de s3600, anders gaan er meerdere stations op achteruit. In de huidige situatie wordt het allemaal wel erg lastig, zo niet onmogelijk.
Wat is de zin van het versnellen van de 3600 tussen Arnhem en Nijmegen? Dat zal alleen tot langere halteringen in Arnhem en/of Nijmegen leiden omdat je i.v.m. aansluitingen en treinpaden op de rest van het 3600-traject niet met de tijden kunt schuiven.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 21:20
door Wubbo
Dat is maar de vraag. De andere serie in Brabant, de s1900, gaat schuiven omdat die via de HSL gaat rijden in 2017. Dan kan een versnelde s3600 dus veel winst opleveren. Als die s1900 dan in Eindhoven een knoop met de s3500 gaat vormen (waarvan je dan de uitsnijdingen omruilt met die van de s800) kun je de winst van de versnelde s3600 goed gebruiken.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 21:29
door Frans F
@Wubbo
Je zit ook met de aansluitingen in Den Bosch richting Eindhoven en Utrecht (Oss-Utrecht betreft veel reizigers) en met de aansluiting in Roosendaal richting Zeeland. Zo simpel is het dus niet.

De 1900 aan de 3500 koppelen is sowieso een probleem omdat de 3500 's avonds niet rijdt en de verbinding Amsterdam-Maastricht uit te snijden erg dom zou zijn gezien de aantallen reizigers. Ik verwacht daarom eerder dat straks met de 1900 aan Haagse kant wordt geschoven en het aan de Brabantse kant blijft zoals het is.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 22:59
door Suus
Het is aan beide kanten niet gemakkelijk maar je hebt in Brabant een stuk meer speelruimte dan in de zuidelijke Randstad, waar er veel meer series parallel rijden dan in Brabant.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 18:11
door Wubbo
Frans F schreef:@Wubbo
Je zit ook met de aansluitingen in Den Bosch richting Eindhoven en Utrecht (Oss-Utrecht betreft veel reizigers) en met de aansluiting in Roosendaal richting Zeeland. Zo simpel is het dus niet.
Juist voor de aansluitingen in 's-Hertogenbosch zou je de s3600 wat willen versnellen. De aansluiting Tilburg - Utrecht is nu 3x niks, daarvoor is de s3600 eigenlijk net een paar minuten te langzaam ten noorden van 's-Hertogenbosch. De verdeling van de treinen tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch is ook al niks (21-9 gezien vanuit 's-Hertogenbosch, voor het mooi zou je daar dus de s3600 6 minuten eerder willen rijden)
Frans F schreef:De 1900 aan de 3500 koppelen is sowieso een probleem omdat de 3500 's avonds niet rijdt en de verbinding Amsterdam-Maastricht uit te snijden erg dom zou zijn gezien de aantallen reizigers. Ik verwacht daarom eerder dat straks met de 1900 aan Haagse kant wordt geschoven en het aan de Brabantse kant blijft zoals het is.
Ik kan me voorstellen dat de s3500 en de s800 hun stuk onder Sittard ruilen (dus de s3500 naar Maastricht en de s800 naar Heerlen), en de avonduitsnijdingen ook ruilen (s800 alleen nog maar Amsterdam - Utrecht, s3500 blijft gewoon rijden). Daarmee is dat probleem ook opgelost.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 18:25
door Frans F
@wubbo
Niemand in Brabant en Limburg wil 's avonds een verbinding naar Schiphol maar wil een verbinding naar Amsterdam. Je idee dat alles moet wijken voor een versnelling van de 3600 gaat niet werken. Te meer daar de 800 een IC van een veel zwaarder kaliber is dan de 3600.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 18:40
door Wubbo
Het dwaalt erg af van Oost-Nederland, maar vooruit, nog een reactie en dan hou ik op: ik vraag me ten zeerste af wat voor heel Limburg en Brabant het enorme voordeel van Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal is ten opzichte van Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol. Als ik in Utrecht 's avonds naar de reizigers uit de s3500 kijk gaat een deel daarvan wel degelijk door in de s800 richting 's-Hertogenbosch. Daar komt nog bij dat tegen de tijd dat dit plan echt wat kan worden (dienstregeling 2017) Amsterdam ook een Noord-Zuidlijn heeft.

Als iemand mij met reizigersaantallen of andere feiten kan overtuigen laat ik dat graag gebeuren, maar laten we dat dan in een Zuid-Nederlands topic doen.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 18:41
door Hainje
Frans F schreef:@wubbo
Niemand in Brabant en Limburg wil 's avonds een verbinding naar Schiphol maar wil een verbinding naar Amsterdam.
Oh ja? Volgens mij is dat enkel een wethouder in Tilburg die dit wil, maar vind de bevolking het wel prima hoe dat nu geregeld is.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 18:44
door Frans F
Dat is ook precies wat ik zeg, de bevolking wil het houden zoals het nu is.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 21:19
door reisthijs
Wubbo schreef:Ik kan me voorstellen dat de s3500 en de s800 hun stuk onder Sittard ruilen (dus de s3500 naar Maastricht en de s800 naar Heerlen), en de avonduitsnijdingen ook ruilen (s800 alleen nog maar Amsterdam - Utrecht, s3500 blijft gewoon rijden). Daarmee is dat probleem ook opgelost.
Ik kan me voorstellen dat ze gewoon helemaal ruilen. Dan gaat de s800 Den Helder-Maastricht rijden (komt mooi, dat is een door NS voorgestelde toekomstige IC200-verbinding). Dan blijft er 's avonds gewoon een directe verbinding tussen Amsterdam C en Maastricht. Daarmee is dat probleem ook opgelost. :wink:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: di 04 feb 2014, 07:40
door Nitein-Repart
Ik ben juist voorstander van basislijnen Schiphol-Maastricht en Den Helder-Nijmegen, met daar aanvullend Alkmaar-Heerlen en Schiphol-Nijmegen. Zo hoeft er op Utrecht-Amsterdam 's avonds na 22:00 uur en zondag voor 10:00 geen kwartiersdienst worden gereden en dit scheelt ook inzet van pendeltreinen die in Utrecht C keren. Verder dan de Maaslijn in Nijmegen aangesloten worden op de s3000 en dan de s1900 verschoven worden zodat deze beter aansluit op de trein naar Duitsland in Venlo.

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Geplaatst: di 04 feb 2014, 11:39
door Suus
Er is wel een verklaarbare reden dat juist daar ook 's avonds nog wel een kwartierdienst is. Ut - Asd is het drukste traject van het land en er zijn meer treinreizigers dan autoreizigers daar :wink: