Wijzigingen treindienst in 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Michael 1988 »

Gesplitst van Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Dit topic kwam weer eens boven drijven en ik heb de afgelopen maanden dit niet echt gelezen en ik las net iets ergens over een dubbele spoorbrug bij Ravenstein. Op zich ben ik juist wel voorstander voor zo'n brug. Heb al 2x meegemaakt dat door een wisselstoring bij die brug de trein of niet meer reed of maar beperkt reed (heb zelfs een keer vast gestaan op station Ravenstein op een vrijdagavond). Als die brug er komt kunnen treinen makkelijker elkaar kruisen, meer treinen rijden op het traject Nijmegen - Oss - Den Bosch (dus eventuele doortrekking van de trein tussen Wijchen en Arnhem) en is die plek minder storingsgevoelig. Maar dat is mijn mening.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door timtrein »

EN loont dat tegen de grote investering van een nieuwe brug? Zolang die niet echt aan vervanging toe is, of de capaciteit echt tekort schiet, kun je ook zorgen dat die wissels minder storingsgevoelig worden. Kost maar een fractie van het geld.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Klaasje »

Permanent een huisje bij de wissels met storingsmonteurs bemannen is goedkoper dan een extra spoorbrug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Dit topic kwam weer eens boven drijven en ik heb de afgelopen maanden dit niet echt gelezen en ik las net iets ergens over een dubbele spoorbrug bij Ravenstein. Op zich ben ik juist wel voorstander voor zo'n brug. Heb al 2x meegemaakt dat door een wisselstoring bij die brug de trein of niet meer reed of maar beperkt reed (heb zelfs een keer vast gestaan op station Ravenstein op een vrijdagavond). Als die brug er komt kunnen treinen makkelijker elkaar kruisen, meer treinen rijden op het traject Nijmegen - Oss - Den Bosch (dus eventuele doortrekking van de trein tussen Wijchen en Arnhem) en is die plek minder storingsgevoelig. Maar dat is mijn mening.
Het probleem bij de brug is niet zo zeer de brug zelf (die is maar kort) maar de 2 km enkelspoor ten oosten van de brug tot aan de A50. Als je die verdubbelt ben je al van de meeste problemen verlost. Het probleem met de wissels is wellicht ook nog op te lossen door het spoor op de brug te vervangen door strengelspoor.

Overigens heeft NS geen enkel plan om meer treinen over het hele traject te laten rijden, dat hebben ze na de bijeenkomst in het najaar nogmaals gezegd. Daarnaast is het aantal goederentreinen op het traject de laatste jaren sterk verminderd.

Ook vier treinen per uur tussen Nijmegen en Wijchen zijn weinig zinvol omdat het drukste deel van de lijn tussen Rosmalen en Den Bosch ligt en helemaal nu een deel van Avans naar Den Bosch Oost is verhuisd. Dat veel treinen overvol zijn komt overigens ook omdat NS de Sprinters de laatste jaren steeds verder heeft ingekort.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 01 feb 2014, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Overigens heeft NS geen enkel plan om meer treinen over het hele traject te laten rijden, dat hebben ze na de bijeenkomst in het najaar nogmaals gezegd.
Ze willen de stoptrein Nijmegen - 's-Hertogenbosch opheffen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Nee, de treindienst wordt, zoals het er nu naar uit ziet
IC Roosendaal - Zwolle
SP 's-Hertogenbosch - Nijmegen
SP Zutphen - Wijchen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door BrengMe »

Die sprinter 's-Hertogenbosch-Nijmegen gaat toch doorrijden naar Arnhem, of wordt dit niet meer uitgevoerd?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Ik had altijd begrepen dat het Deurne-Nijmegen en Wijchen-Zutphen zou worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:
Frans F schreef:Overigens heeft NS geen enkel plan om meer treinen over het hele traject te laten rijden, dat hebben ze na de bijeenkomst in het najaar nogmaals gezegd.
Ze willen de stoptrein Nijmegen - 's-Hertogenbosch opheffen?
Die opmerking ging over extra treinen over het hele traject Den Bosch-Nijmegen dit i.v.m. de wel/niet bestaande noodzaak om de brug bij Ravenstein te verdubbelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

BrengMe schreef:Die sprinter 's-Hertogenbosch-Nijmegen gaat toch doorrijden naar Arnhem, of wordt dit niet meer uitgevoerd?
Volgens mij is het nog steeds het plan, maar ik weet niet voor wanneer. Iemand vroeg zich hier laatst af of deze uitbreiding wel past te Nijmegen (met name qua kruisingen aan de noordkant). Ik weet ook niet hoe het ervoor staat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Een extra sprinter tussen Arnhem en Nijmegen lijkt mij een belangrijke randvoorwaarde voor het versnellen van de s3600, anders gaan er meerdere stations op achteruit. In de huidige situatie wordt het allemaal wel erg lastig, zo niet onmogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Als er geen extra Sprinter tussen Arnhem en Nijmegen komt hoef je de stoptrein tussen Tiel en Arnhem ook niet in te korten en hoef je geen keerspoor te Elst aan te leggen. Dus de plannen zullen er nog steeds zijn anders hadden we er vast over gelezen in de Gelderlander :P .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef: Die opmerking ging over extra treinen over het hele traject Den Bosch-Nijmegen dit i.v.m. de wel/niet bestaande noodzaak om de brug bij Ravenstein te verdubbelen.
Ah juist, duidelijk. Dank.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Een extra sprinter tussen Arnhem en Nijmegen lijkt mij een belangrijke randvoorwaarde voor het versnellen van de s3600, anders gaan er meerdere stations op achteruit. In de huidige situatie wordt het allemaal wel erg lastig, zo niet onmogelijk.
Wat is de zin van het versnellen van de 3600 tussen Arnhem en Nijmegen? Dat zal alleen tot langere halteringen in Arnhem en/of Nijmegen leiden omdat je i.v.m. aansluitingen en treinpaden op de rest van het 3600-traject niet met de tijden kunt schuiven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Dat is maar de vraag. De andere serie in Brabant, de s1900, gaat schuiven omdat die via de HSL gaat rijden in 2017. Dan kan een versnelde s3600 dus veel winst opleveren. Als die s1900 dan in Eindhoven een knoop met de s3500 gaat vormen (waarvan je dan de uitsnijdingen omruilt met die van de s800) kun je de winst van de versnelde s3600 goed gebruiken.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

@Wubbo
Je zit ook met de aansluitingen in Den Bosch richting Eindhoven en Utrecht (Oss-Utrecht betreft veel reizigers) en met de aansluiting in Roosendaal richting Zeeland. Zo simpel is het dus niet.

De 1900 aan de 3500 koppelen is sowieso een probleem omdat de 3500 's avonds niet rijdt en de verbinding Amsterdam-Maastricht uit te snijden erg dom zou zijn gezien de aantallen reizigers. Ik verwacht daarom eerder dat straks met de 1900 aan Haagse kant wordt geschoven en het aan de Brabantse kant blijft zoals het is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Het is aan beide kanten niet gemakkelijk maar je hebt in Brabant een stuk meer speelruimte dan in de zuidelijke Randstad, waar er veel meer series parallel rijden dan in Brabant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:@Wubbo
Je zit ook met de aansluitingen in Den Bosch richting Eindhoven en Utrecht (Oss-Utrecht betreft veel reizigers) en met de aansluiting in Roosendaal richting Zeeland. Zo simpel is het dus niet.
Juist voor de aansluitingen in 's-Hertogenbosch zou je de s3600 wat willen versnellen. De aansluiting Tilburg - Utrecht is nu 3x niks, daarvoor is de s3600 eigenlijk net een paar minuten te langzaam ten noorden van 's-Hertogenbosch. De verdeling van de treinen tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch is ook al niks (21-9 gezien vanuit 's-Hertogenbosch, voor het mooi zou je daar dus de s3600 6 minuten eerder willen rijden)
Frans F schreef:De 1900 aan de 3500 koppelen is sowieso een probleem omdat de 3500 's avonds niet rijdt en de verbinding Amsterdam-Maastricht uit te snijden erg dom zou zijn gezien de aantallen reizigers. Ik verwacht daarom eerder dat straks met de 1900 aan Haagse kant wordt geschoven en het aan de Brabantse kant blijft zoals het is.
Ik kan me voorstellen dat de s3500 en de s800 hun stuk onder Sittard ruilen (dus de s3500 naar Maastricht en de s800 naar Heerlen), en de avonduitsnijdingen ook ruilen (s800 alleen nog maar Amsterdam - Utrecht, s3500 blijft gewoon rijden). Daarmee is dat probleem ook opgelost.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

@wubbo
Niemand in Brabant en Limburg wil 's avonds een verbinding naar Schiphol maar wil een verbinding naar Amsterdam. Je idee dat alles moet wijken voor een versnelling van de 3600 gaat niet werken. Te meer daar de 800 een IC van een veel zwaarder kaliber is dan de 3600.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Het dwaalt erg af van Oost-Nederland, maar vooruit, nog een reactie en dan hou ik op: ik vraag me ten zeerste af wat voor heel Limburg en Brabant het enorme voordeel van Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal is ten opzichte van Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol. Als ik in Utrecht 's avonds naar de reizigers uit de s3500 kijk gaat een deel daarvan wel degelijk door in de s800 richting 's-Hertogenbosch. Daar komt nog bij dat tegen de tijd dat dit plan echt wat kan worden (dienstregeling 2017) Amsterdam ook een Noord-Zuidlijn heeft.

Als iemand mij met reizigersaantallen of andere feiten kan overtuigen laat ik dat graag gebeuren, maar laten we dat dan in een Zuid-Nederlands topic doen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:@wubbo
Niemand in Brabant en Limburg wil 's avonds een verbinding naar Schiphol maar wil een verbinding naar Amsterdam.
Oh ja? Volgens mij is dat enkel een wethouder in Tilburg die dit wil, maar vind de bevolking het wel prima hoe dat nu geregeld is.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Dat is ook precies wat ik zeg, de bevolking wil het houden zoals het nu is.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 03 feb 2014, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Ik kan me voorstellen dat de s3500 en de s800 hun stuk onder Sittard ruilen (dus de s3500 naar Maastricht en de s800 naar Heerlen), en de avonduitsnijdingen ook ruilen (s800 alleen nog maar Amsterdam - Utrecht, s3500 blijft gewoon rijden). Daarmee is dat probleem ook opgelost.
Ik kan me voorstellen dat ze gewoon helemaal ruilen. Dan gaat de s800 Den Helder-Maastricht rijden (komt mooi, dat is een door NS voorgestelde toekomstige IC200-verbinding). Dan blijft er 's avonds gewoon een directe verbinding tussen Amsterdam C en Maastricht. Daarmee is dat probleem ook opgelost. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben juist voorstander van basislijnen Schiphol-Maastricht en Den Helder-Nijmegen, met daar aanvullend Alkmaar-Heerlen en Schiphol-Nijmegen. Zo hoeft er op Utrecht-Amsterdam 's avonds na 22:00 uur en zondag voor 10:00 geen kwartiersdienst worden gereden en dit scheelt ook inzet van pendeltreinen die in Utrecht C keren. Verder dan de Maaslijn in Nijmegen aangesloten worden op de s3000 en dan de s1900 verschoven worden zodat deze beter aansluit op de trein naar Duitsland in Venlo.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Er is wel een verklaarbare reden dat juist daar ook 's avonds nog wel een kwartierdienst is. Ut - Asd is het drukste traject van het land en er zijn meer treinreizigers dan autoreizigers daar :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten