Wijzigingen treindienst in 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Daniel »

starx schreef:- serie s2600 gaat een andere route rijden en stopt niet meer in Amsterdam Centraal en Sloterdijk en stopt extra in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
In combinatie met een gewijzigde tijdligging t.o.v. de huidige neem ik aan? Anders krijg je immers twee ICs die vlak achter elkaar rijden (maar je volgende punt bevestigd al dat het een kwartiersdienst met de (12)700 moet worden vanaf Almere)
Deze extra IC's rijden door naar respectievelijk Eindhoven en Venlo. De s1500 en s1900 worden daardoor ingekort.
Eindhoven moet aannemelijk Enkhuizen zijn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

starx schreef:Ik heb hier een overzicht van de plannen voor 2017,
Mooi overzicht, maar wat is je bron?
Daniel schreef:
starx schreef:- serie s2600 gaat een andere route rijden en stopt niet meer in Amsterdam Centraal en Sloterdijk en stopt extra in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
In combinatie met een gewijzigde tijdligging t.o.v. de huidige neem ik aan? Anders krijg je immers twee ICs die vlak achter elkaar rijden (maar je volgende punt bevestigd al dat het een kwartiersdienst met de (12)700 moet worden vanaf Almere)
Ten zuiden van Schiphol ligt de s2600 toch al ongeveer goed daarvoor? Er is nu al een (scheve) kwartierdienst Ledn - Shl.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Daniel »

Ten zuiden allicht wel, maar dan zal je alsnog de tijdligging op de Flevolijn moeten wijzigen anders komt ´ie met die nieuwe route ook ten zuiden van Schiphol vlak achter de andere IC aan te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

We kunnen er van uitgaan dat de tijdsligging van de s2600 op de Oude Lijn zo ongeveer blijft als die nu is. (Dat blijkt uit het omwisselverhaal s2200 / s2600 ten zuiden van Dordrecht)

Tussen Schiphol en Almere krijg je een nieuwe route die ongeveer een kwartier sneller is, dan schuift de ligging op de Flevolijn automatisch mee.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Bijzonder aan die knoop in Leiden is dat je aan kruisende bewegingen vastzit. Gecombineerd met een knoop betekent dat voor één van de vier takken 2 tot 3 minuten extra wachttijd. Of die wachttijd richting Den Haag HS, CS, Haarlem of Schiphol wordt hangt af van de uitwerking.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Volgens mij kunnen de kruisende bewegingen voorkomen worden door altijd Rtd - Gv - Ledn - Shl - Asdz én Gvc - Ledn - Hlm - Asd te rijden.
Verder ben ik blij met een rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en de Amsterdamse Zuidas. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Milco »

Zo te zien gaat men meer corridorrijden, begrijp ik dat goed? Dus meer treinen op een bepaald vast traject, zoals Flevoland - Schiphol - Rotterdam - Dordrecht. Klinkt goed. :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door dennistd »

starx schreef:Ik heb hier een overzicht van de plannen voor 2017, de meeste dingen zijn hier al min of meer langsgekomen:
Even als lijstje (vind ik persoonlijk wat overzichtelijker)

Arnhem-Nijmegen:
  • s3600 Stopt niet meer tussen Arnhem en Nijmegen
  • s4400 is nu Den Bosch-Nijmegen, wordt Den Bosch-Arnhem
  • s7600 is nu Zutphen-Nijmegen, wordt Zutphen-Wijchen
Oude lijn/Flevolijn/Brabant:
  • s1900 is nu Den Haag C-Venlo, wordt ingekort tot Den Haag C-Eindhoven en gaat Rotterdam-Breda via HSL doen
  • s2200 is nu Amsterdam C-Haarlem-Dordrecht, wordt Amsterdam C-Haarlem-Dordrecht-Vlissingen
  • s2600 is nu Lelystad-Amsterdam C-Schiphol-Den Haag-Vlissingen, wordt ??-Amsterdam Zuid-Schiphol-Den Haag-Dordrecht(-Breda)
  • s4600 is nu Zwolle-Almere-Amsterdam C, wordt Zwolle-Almere-Amsterdam C-Hoofddorp
  • s7400 is nu Rhenen-Breukelen, wordt Rhenen-Amsterdam C
  • Nieuwe IC (Lelystad-)Almere-Amsterdam C
Amsterdam-Eindhoven:
  • Uitbreiding van 4 naar 6 IC's tussen Amsterdam en Eindhoven.
  • Extra IC-serie gaat vanuit Amsterdam C doorrijden naar Enkhuizen
  • s1500 wordt hierdoor ingekort tot Amsterdam C-Amersfoort(-Deventer)
  • Een van de series gaat vanuit Eindhoven doorrijden naar Venlo ter vervanging van de s1900
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

Milco schreef:Zo te zien gaat men meer corridorrijden, begrijp ik dat goed? Dus meer treinen op een bepaald vast traject, zoals Flevoland - Schiphol - Rotterdam - Dordrecht. Klinkt goed. :pos:
Het is een belangrijke stap in die richting, een kwartierdienst Lelystad - Asdz - Shl is mooi volgens het corridormodel maar de alternerende bestemmingen rond Leiden blijven nog even. (Bij écht corridorrijden zou er geen knoop meer zijn)
Meltrain schreef:Volgens mij kunnen de kruisende bewegingen voorkomen worden door altijd Rtd - Gv - Ledn - Shl - Asdz én Gvc - Ledn - Hlm - Asd te rijden.
Klopt, probleem is alleen dat NS het liefst het tegenovergestelde wil rijden. De gewenste corridors zijn Rtd - Hlm - Asd en Gvc - Shl - Asdz - Alm...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Volgens mij kunnen de kruisende bewegingen voorkomen worden door altijd Rtd - Gv - Ledn - Shl - Asdz én Gvc - Ledn - Hlm - Asd te rijden.
Klopt, probleem is alleen dat NS het liefst het tegenovergestelde wil rijden. De gewenste corridors zijn Rtd - Hlm - Asd en Gvc - Shl - Asdz - Alm...
Tja, ik heb toch liever mijn idee. :wink:
Waarom moet er perse een rechstreekse verbinding tussen Gvc en Shl zijn? Reizigers uit Den Haag kunnen ook prima op Gv of Laa instappen. Een rechtsreekse verbinding vanaf Delft en verder naar Schiphol lijkt me dan belangrijker.
Tel daarbij op dat "mijn idee" conflictvrij kan en dan is er toch geen probleem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Het is in ieder geval commercieel beleid om alternerend te rijden om zoveel mogelijk directe treinreizen te bieden. Dus er zal ieder kwartier gewoon gewisseld worden :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Waarom moet er perse een rechstreekse verbinding tussen Gvc en Shl zijn?
Omdat het een belangrijk station is en de potentie heeft internationale reizigers aan te trekken die voor Den Haag belangrijk zijn. Daarnaast is Den Haag Centraal veel beter in busnetwerk verweven dan Den Haag HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Tja, die internationale reizigers kunnen ook gebruik maken van de overige Haagse stations of overstappen te Leiden.
Wat betreft busnetwerk heb jij gelijk, maar HS heeft juist weer meer tramverbindingen. Verder stoppen 3 van de 4 lijnen die wel te Centraal en niet te HS stoppen, wel op Laan van NOI.

Maar als beide verbindingen blijven, vind ik het ook best. Alleen moet er dan niet geklaagd worden over rijwegconflicten die heel makkelijk opgelost kunnen worden door de beide takken om te draaien. :)
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 06 jan 2015, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

Ze rijden nu weer alternerend omdat het corridorrijden te veel conflicten gaf.
Thom91 schreef:Het is in ieder geval commercieel beleid om alternerend te rijden om zoveel mogelijk directe treinreizen te bieden. Dus er zal ieder kwartier gewoon gewisseld worden :)
Dat is commercieel beleid bij lagere frequenties. In 2012 was het commercieel beleid nog dat er geen reguliere IC-verbinding tussen Schiphol en Rotterdam mocht zijn...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door dennistd »

Als de aansluiting bij Warmond (ten noorden van Leiden waar de lijnen vanuit Schiphol en Haarlem samen komen) verbouwd wordt tot volledige vorkaansluiting dan ben je van de problemen af. Dus van http://dennistd.nl/temp/tr/ledn1.jpg naar Afbeelding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

reisthijs schreef:Ze rijden nu weer alternerend omdat het corridorrijden te veel conflicten gaf.
Thom91 schreef:Het is in ieder geval commercieel beleid om alternerend te rijden om zoveel mogelijk directe treinreizen te bieden. Dus er zal ieder kwartier gewoon gewisseld worden :)
Dat is commercieel beleid bij lagere frequenties. In 2012 was het commercieel beleid nog dat er geen reguliere IC-verbinding tussen Schiphol en Rotterdam mocht zijn...
In 2012 zou de Fyra nog gaan rijden en iedereen weet wat daar mee is gebeurd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Ze rijden nu weer alternerend omdat het corridorrijden te veel conflicten gaf.
Tja, alleen reed men toen juist in twee conflicterende corridors terwijl de ideeën die ik hier zie langskomen juist uitgaan van twee corridors die elkaar nergens gelijkvloers hoeven te kruisen. Dat is toch wel een essentieel verschil.

Wat het commerciële beleid betreft: het lastige is natuurlijk dat het niet bieden van een reguliere IC naast de HSL tussen Rotterdam en Schiphol er ook voor zorgt dat de niet-HSL stations elders langs de betreffende lijn geen rechtstreekse trein naar Schiphol kunnen krijgen.
Al zal dit in de toekomst eigenlijk vooral nog voor Delft en Den Haag HS spelen. Immers is voor reizigers van stations ten zuiden van Rotterdam een overstap goed te doen als er eenmaal elk kwartier een trein over de HSL is.
En met een s2600 die zowel naar Breda doorrijdt als via Schiphol rijdt heb je natuurlijk ook wel het toppunt van overlappende treindiensten :wink:

@lijstje van dennistd: hoe zit het eigenlijk met die omgelegde s4600 in relatie tot de andere Sprinters rond Weesp? Is het gewoon een ruil met de s5700 die dan naar Amsterdam Centraal gaat of worden er meer takken uitgewisseld waardoor de huidige situatie met om het kwartier alterneren blijft (en dus zowel Hilversum - Schiphol/Amsterdam C. en Almere - Amsterdam C./Schiphol per rechtstreekse sprinter mogelijk blijft)?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:
reisthijs schreef:Ze rijden nu weer alternerend omdat het corridorrijden te veel conflicten gaf.
Tja, alleen reed men toen juist in twee conflicterende corridors terwijl de ideeën die ik hier zie langskomen juist uitgaan van twee corridors die elkaar nergens gelijkvloers hoeven te kruisen. Dat is toch wel een essentieel verschil.
Ideeën waar we helaas niets aan hebben als NS niet van plan is ze uit te voeren. In elk geval niet in 2017.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Wubbo »

Een ding is heel helder: er is nog geen enkel besluit genomen over wat er gereden gaat worden in 2017. Uitwerkingen en gedachten zijn er genoeg. Het beeld dat hier geschetst wordt kan dus zomaar waar zijn, het kan ook zomaar totaal wat anders worden. We zullen het nog een tijdje af moeten wachten: eerst komt 2016 nog (waarvan we al niet weten wat er gaat rijden...).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Er is geen definitief besluit genomen nee, en de capaciteit is ook zeker niet verdeeld. Wat wel duidelijk is dat iedere keer veel van dezelfde elementen terugkomen zoals de verschoven knoop Zwolle en dat er iets gaat gebeuren met een frequentieverhoging Schiphol-Lelystad en dat men logischerwijs dan ook kritisch kijkt naar de uitwerking van de oude lijn.

Inderdaad komen de commerciële wensen dan langs. Denk aan Schiphol-Den Haag Centraal en Rotterdam-Haarlem maar gecombineerd van de wens van een knoop in Leiden wordt dat wel lastig. Waarschijnlijk gaat daar een van de wensen sneuvelen al weten we nu al dat het erg waarschijnlijk is dat de huidige scheve ligging van de IC-diensten op Leiden-Den Haag Centraal gaat verdwijnen en dat men daar ook een strakke kwartierdienst is. Dan zou je ieder kwartier óf geen aansluiting óf Schiphol-Rotterdam/Den Haag-Haarlem óf extra wachttijd krijgen.

Wat wel erg duidelijk is is dat de echte keuzes zich op een paar gebieden afspelen maar dat die ook het gevolg zijn van vrij concrete voornemens in 2017. Met enige abstractie is er dus zeker wel een duidelijk beeld van wat er gaat gebeuren.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Freek »

2017 is een landelijk herontwerp. Er zijn wel een aantal denkrichtingen uitgedacht, maar heel veel van Nederland is ook nog een witte vlek.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door webguy »

Trouwens wel typisch dat 2017 herontwerp is - dat was 2007 ook, dus maken we elke 10 jaar een grote stap in Nederland?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Dennenboom »

Eigenlijk is de dienstregeling in ons land altijd redelijk stabiel. Er zijn nog altijd belangrijke elementen van Spoorslag '70 in de dienstregeling terug te vinden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Klaasje schreef: Inderdaad komen de commerciële wensen dan langs.
Wat bedoel je met commerciële wensen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Z2N »

Station A heeft een doelgroep die zo-en-zo groot is die graag reist naar B en daarvoor niet over wil stappen in C, oftewel: ervoor zorgen dat de treindienst aansluit op de vraag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten