Wijzigingen treindienst in 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:Waarom niet het hele stuk tussen Almere Poort en Almere Oostvaarders integraal op 4 sporen brengen? Kan je ook meteen de IC-sporen geschikt maken voor 200km/h
Dat plan was juist geschrapt omdat er te veel huizen langs het spoor staan. Die mensen zijn dan hun uitzicht kwijt :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Roeland »

Vinny schreef:Dat plan was juist geschrapt omdat er te veel huizen langs het spoor staan. Die mensen zijn dan hun uitzicht kwijt :roll:
Het lijkt me dat dit toch een van de weinige lokaties in Nederland is, waar nog geen van die huizen er al stond, voordat men wist dat daar een spoorlijn zou komen... Voorbeeld van "efficiënte" stedelijke planning, zullen we maar zeggen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Het probleem is dat de NS-normen voor spoorafstanden, inspectiepaden en hellingen van taluds uit 1985 niet matchen met de Prorail-normen voor datzelfde in 2007. Dat scheelt zo 6 á 7 meter breedte van het dijklichaam.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Somoht »

verfmeer schreef:Wat nu als we de s2600 inkorten tot Amsterdam Centraal, en de s2200 verlengen naar Lelystad? Als hij dan voor de s5800 kan vertrekken vanuit Centraal, heeft hij volgens mij vrij spel. Op de Flevolijn zou hij dan voor de s4600 en achter de s700 / s12700 komen, waardoor hij rustig als zonetrein kan stoppen tussen Almere en Lelystad.
Of een haltering van 4 minuten op Amsterdam Centraal voldoende is weet ik niet, maar buiten dat zie ik geen problemen.
Omdat dan de koppeling Leeuwarden/Groningen naar Amsterdam CS via Lelystad/Almere vervalt, deze wordt nu vaak gebruikt.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Berk-24 »

Ook moet je in Amsterdam heel veel sporen doorkruisen aangezien de treinen uit Haarlem aan de zuidzijde van Amsterdam CS binnenkomen en die uit Weesp aan de noordzijde (treinen uit Schiphol kwamen ook aan de noordzijde Amsterdam CS binnen). Dat lijkt me niet heel handig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Het probleem is dat de NS-normen voor spoorafstanden, inspectiepaden en hellingen van taluds uit 1985 niet matchen met de Prorail-normen voor datzelfde in 2007. Dat scheelt zo 6 á 7 meter breedte van het dijklichaam.
Ik dacht dat het te maken had met geluidsschermen die te hoog en te duur werden. Maar inhoudelijk weet jij veel meer van het SAAL project af dan ik :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door 0318 »

Klaasje schreef:Het probleem is dat de NS-normen voor spoorafstanden, inspectiepaden en hellingen van taluds uit 1985 niet matchen met de Prorail-normen voor datzelfde in 2007. Dat scheelt zo 6 á 7 meter breedte van het dijklichaam.
Als leek zou ik dan zeggen dat je het probleem met een paar damwanden kunt oplossen binnen de gereserveerde breedte. Of is het probleem fundamenteler dan dat?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Het betekent grofweg dat er over een afstand van 15 kilometer aan beide kanten van het spoor betonnen wandjes moeten worden geplaatst om het dijklichaam niet te breed te maken. Dat is best een duur grapje. Stalen wanden kan niet zomaar omdat die last hebben van zwerfstromen in de bodem als gevolg van de elektrische treinen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Z2N »

Joh, als je de keuze hebt tussen de hoge kosten voor viersporigheid tussen Weesp en Almere Oostvaarders en de extreem hoge kosten voor een metro onder het Markermeer door (dat plannetje kost namelijk 2,9 miljard) is de keuze wat mij part snel gemaakt...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Verder hoeft dat hele stuk niet viersporig om een betrouwbare dienstregeling uit te voeren..
Komt wel goed schatje.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Natorious »

Z2N schreef:Joh, als je de keuze hebt tussen de hoge kosten voor viersporigheid tussen Weesp en Almere Oostvaarders en de extreem hoge kosten voor een metro onder het Markermeer door (dat plannetje kost namelijk 2,9 miljard) is de keuze wat mij part snel gemaakt...
Of over :')
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Frank »

Twee dingen die ik nog niet wist (ie waar ik nog niet eerder van heb gehoord):
* Hogere Sprinterfrequentie Oss - Den Bosch
* Hogere Sprinterfrequentie Breukelen - Amsterdam

Dus straks alleen tussen Wijchen en Oss geen hogere frequentie met Sprinters...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Zugführer »

Breukelen - Amsterdam werd hier wel over gediscussieerd. De hele dag doortrekken van de s7400 naar Amsterdam werd toen gezien als wellicht betere situatie dan de toen nog elk kwartier rijdende s7400 + s17400 tussen Utrecht en Breukelen. Ben het daar wel mee eens.
Elk kwartier Den Bosch - Oss is wel opmerkelijk en het is me ook niet helemaal duidelijk waar die extra sprinter dan vandaan moet komen (kan niet gekoppeld worden aan een andere serie, in Den Bosch zijn geen andere lijnen waar 4x per uur een sprinter vandaan komt en vanuit Oss richting Wijchen doortrekken wordt ook lastig vanwege de brug bij Ravenstein)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Z2N »

Frank schreef:Twee dingen die ik nog niet wist (ie waar ik nog niet eerder van heb gehoord):
* Hogere Sprinterfrequentie Oss - Den Bosch
* Hogere Sprinterfrequentie Breukelen - Amsterdam

Dus straks alleen tussen Wijchen en Oss geen hogere frequentie met Sprinters...
Dat krijg je met een enkelsporige brug halverwege de route, probeer daar maar eens zes treinen per uur per richting overheen te plannen. :X

Verder wel opvallend dat men extra tijd neemt voor de indienststelling van de twee extra intercity-treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, er is natuurlijk al een aantal keer met PHS proefgedraaid op de A2-corridor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Ardan »

Was dat laatste niet omdat men nog teveel in Utrecht aan het knutselen is?
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Nee, heeft te maken met de onbekendheid met de bijsturing tijdens DSSU. Zie PHS topic.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Uit een brief aan de gemeenteraad van Almere:
B en W Almere schreef:Dienstregeling 2017
De hoofdstructuur voor de dienstregeling 2017 is bepaald. De NS kiest ervoor om per december 2016 (dienstregeling 2017) landelijk een nieuw ontworpen dienstregeling in te voeren, vanwege de oplevering van nieuwe infrastructuur, zoals de korte termijnmaatregelen vanuit OV-SAAL (Openbaar Vervoer – Schiphol Amsterdam Almere Lelystad). De dienstregeling wordt uitgebreid, geoptimaliseerd en afgestemd op de huidige markt en verwachte ontwikkeling daarin. Hiermee beoogt de NS onder meer een groei van het aantal reizigers en meer tevreden reizigers. Bij het maken van keuzes, maakt de NS een afweging tussen reizigersgroepen die erop vooruit gaan en groepen die erop achteruit gaan.

De belangrijkste effecten voor Almere zijn dat er twee extra intercity’s per richting per uur tussen Almere en Amsterdam Zuid gaan rijden. Door verschuivingen in de structuur wordt tussen Lelystad, Almere Centrum en Amsterdam Zuid een kwartierdienst met intercity’s gereden. De NS houdt tevens rekening met het toevoegen van twee extra intercity’s vanuit Almere naar Amsterdam Centraal. Deze intercity’s gaan rijden zodra hiervoor voldoende vervoervraag is.
Tot dusverre op zich redelijk bekend.
Detailuitwerkingen voor de dienstregeling in Almere volgen nog. Zo is afgesproken dat de treinbediening van Almere Buiten op peil blijft (zes treinen per richting en uur), maar moet in de uitwerking blijken of dit zes sprinters blijven of dat twee keer per uur in plaats van een sprinterstop een intercitystop kan worden ingepast. De inzet van ons college is uiteraard gericht op het terugbrengen van de intercity-status op Almere Buiten.
Dat betekent dus dat ze gaan kiezen: Of de s4900 rijdt niet verder dan Almere C en de extra IC gaat stoppen in Almere Buiten of de extra IC blijft daar doorrijden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Zugführer »

Zullen we de s4900 anders weer gewoon intercity gaan noemen, dan hebben ze hun IC stop weer terug in Almere Buiten :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Op zich snap ik het ook wel.. De achteruitgang vergeleken met 2012 is ook best wel groot. Van een sprinter die in 31 minuten in Duivendrecht kwam plus een IC die dat in 25 minuten deed naar 35 minuten per sprinter is best wel een achteruitgang. De snelste reismogelijkheid is 10 minuten trager geworden, de traagste ook al 4 minuten trager.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten