Pagina 4 van 10

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 16:52
door Klaasje
Dan kan de 3000 Heerhugowaard ook meteen overslaan. Ik stem voor!

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 16:54
door Thom91
Doe maar Amrn, je hebt namelijk ook nog je vervoersstroom Hoorn - Schagen e.v. en je wilt geen Hoevelaken issues creëeren.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 18:07
door Wubbo
Klaasje schreef:Noord Holland wordt mogelijk geslachtofferd als het om knopen gaat ja.
Noord-Holland heeft toch nauwelijks knopen? Eigenlijk is alleen Hoorn een knoop, volgens mij?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 18:09
door Ardan
Wubbo schreef:
Klaasje schreef:Noord Holland wordt mogelijk geslachtofferd als het om knopen gaat ja.
Noord-Holland heeft toch nauwelijks knopen? Eigenlijk is alleen Hoorn een knoop, volgens mij?
Noord-Holland ligt volgens jou alleen boven het Noordzeekanaal? :wink:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 18:16
door Thom91
Wubbo heeft wel gelijk overigens.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 18:22
door Wubbo
Ardan schreef:Noord-Holland ligt volgens jou alleen boven het Noordzeekanaal? :wink:
Mja, dat is natuurlijk wat krom. Spoors Noord-Holland ligt voor mij inderdaad boven het Noordzeekanaal. Ik geloof ook niet dat Klaasje het had over knoop Haarlem of Weesp.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:59
door Klaasje
Idd.
Wubbo schreef:
Klaasje schreef:Noord Holland wordt mogelijk geslachtofferd als het om knopen gaat ja.
Noord-Holland heeft toch nauwelijks knopen? Eigenlijk is alleen Hoorn een knoop, volgens mij?
Alkmaar is een halve knoop als ik mij niet vergis. Ik weet alleen niet voor welke relatie.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 21:15
door Vinny
huibf schreef:
Vinny schreef:Op Yom Kippur (Grote Verzoendag) gaat in Israël alles dicht. De televisie zendt niet uit en het is zo stil dat belangrijke autosnelwegen worden afgesloten zodat mensen kunnen fietsen. Ik denk dat er weinig landen zijn die zo ver gaan op een feestdag. :lol:
Maar die feestdag is dan ook wel dringend nodig. Wanneer gaan ze die feestdag dan voor de eerste keer vieren eigenlijk?
Het wordt elk jaar gevierd natuurlijk. Net als met kerst in Nederland: na die tijd kun je rustig verder gaan met het schenden van mensenrechten... :twisted:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:14
door Thom91
Klaasje schreef:Alkmaar is een halve knoop als ik mij niet vergis. Ik weet alleen niet voor welke relatie.
3000 -> 3400 richting Cas
3400 -> 3000 richting Hwd

Uit: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 17:08
door visgraat
Het valt me op dat je vanuit Utrecht in 's-Hertogenbosch vaak een onofficiele aansluiting hebt richting Tilburg/Breda/Roosendaal. Het oude materieel op de IJssellijn heeft vaak moeite punctueel te rijden, terwijl die uit Utrecht wel eens minuten eerder is. Het lijkt beter om structureel iets te veranderen. Het is nu een beetje half werk.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 17 jun 2014, 14:26
door Frans F
Het zou handig zijn als IC tussen Nijmegen en Roosendaal juist 5 minuten eerder zou rijden en andersom 5 minuten later. Dat schijnt echter niet te passen met het enkelspoor bij Ravenstein en met de goederenpaden tussen Tilburg en Breda,

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 17 jun 2014, 14:39
door reisthijs
Dat zou NU handig zijn maar zoals je zelf al zegt gaat dat zomaar niet.
Of 5 minuten verschuiven ten opzichte van de huidige tijden in 2017 nog steeds dé oplossing is daar valt nog niks zinnigs over te zeggen.

Als er 6 treinen per uur gaan rijden tussen Utrecht en Eindhoven worden de aansluitingen in Den Bosch sowieso weer helemaal anders.

Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:38
door wouter15
In de dienstregeling staan er aardig wat wijzigingen op de planning. Hieronder een klein overzicht (onder voorbehoud uiteraard):
*Volgens deze link gaat er vanaf eind 2016 een nieuwe sprinter rijden tussen Arnhem en Wijchen. De intercity die nu tussen Arnhem en Nijmegen overal stopt zal dat vanaf dat moment niet meer gaan doen.
*Station Utrecht Vaartsche Rijn zal geopend worden en vermoedelijk zullen daar dan de series 6000 en 16000 gaan stoppen.
*Volgens deze link zullen er vanaf eind 2016 6x/uur IC's gaan rijden tussen Amsterdam CS en Eindhoven en zullen er 6x/uur Sprinters gaan rijden tussen Geldermalsen en Woerden.
*Volgens deze link zal de reistijd van de Benelux verkort gaat worden van 201 minuten naar 194 minuten. Ook zal vanaf dat moment deze trein niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal maar wel te Breda.

Mochten jullie nog andere wijzigingen weten kan dat in dit topic natuurlijk besproken worden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:50
door reisthijs
Je laatste link gaat over drgl 2018. Wel in (de loop van) 2017: de stoptrein Arnhem-Düsseldorf.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:50
door Tochjo
Op Utrecht Vaartsche Rijn gaan alle Sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen én Utrecht en Driebergen-Zeist stoppen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:54
door wouter15
reisthijs schreef:Je laatste link gaat over drgl 2018. Wel in (de loop van) 2017: de stoptrein Arnhem-Düsseldorf.
Heb de link uit het overzicht verwijderd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 dec 2014, 21:52
door SLToilet
- Verandering concessie in Limburg, dus een andere vervoerder/moederbedrijf op sowieso twee trajecten (of de sprinters die nu langs Sittard komen óf de Maas- en Heuvellandlijn).
- Knip van IC Den Haag-Venlo met een IC Den Haag-Eindhoven die tussen Rotterdam en Breda over de HSL gaat en de Eindhoven-Venlo waarschijnlijk gekoppeld wordt aan Amsterdam-Eindhoven.
- Eurostar Amsterdam-Londen, vanaf dat moment rijdt ook zowat ieder uur een HSL-trein Amsterdam-Brussel.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:00
door VIRM
Hoe worden de 6 IC's naar Eindhoven ingevuld, in combinatie met de bestaande s3000 en de IC's vanuit Amsterdam Zuid/Schiphol?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:11
door waldo79
Volgens mij kan er in 2 jaar nog heel veel veranderen. Hoogst speculatief wat mij betreft (A)

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 02:27
door Suus
SLToilet schreef:- Eurostar Amsterdam-Londen, vanaf dat moment rijdt ook zowat ieder uur een HSL-trein Amsterdam-Brussel.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de twee dagelijkse Eurostar-treinen in plaats van een Thalys gaan rijden. Als er (zoals het er nu voor lijkt te staan) inderdaad wordt besloten de veiligheidsprocedures voor deze treinen in Lille te laten plaatsvinden dan lijken de huidige treinen naar Lille goede kandidaten om vervangen te worden. Dat zijn bovendien ook treinen een beetje aan de randen van de dag en daarmee interessant voor zakelijke reizigers en toeristen die het meeste uit hun uitstapje willen halen.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 07:16
door huibf
Vinny schreef:En dat spaart materieel uit?
Heb je weer twaalf bakken VIRM bij Horst-Sevenum midden in de ochtendspits. De NS kennende... :twisted:
Nodig ja. De trein aankomend om 8.29 in Eindhoven is volgensmij onlangs verlengt ja. Vanaf Deurne was de trein vol.
Elke 10 minuten een trein tussen Eindhoven en Amsterdam is nu echt nutteloos en in 2017 ook nog is mij mening.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 08:13
door Freek
Bee schreef:
SLToilet schreef:- Eurostar Amsterdam-Londen, vanaf dat moment rijdt ook zowat ieder uur een HSL-trein Amsterdam-Brussel.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de twee dagelijkse Eurostar-treinen in plaats van een Thalys gaan rijden. Als er (zoals het er nu voor lijkt te staan) inderdaad wordt besloten de veiligheidsprocedures voor deze treinen in Lille te laten plaatsvinden dan lijken de huidige treinen naar Lille goede kandidaten om vervangen te worden. Dat zijn bovendien ook treinen een beetje aan de randen van de dag en daarmee interessant voor zakelijke reizigers en toeristen die het meeste uit hun uitstapje willen halen.
Eurostar en Thalys zijn toch losse bedrijven cq concurrenten? Veilihheidsprocedure gaat in Brussel plaats vinden.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 08:55
door webguy
Losse bedrijven maar allebei sterke band met SNCF. Die veiligheidsprocedure kan evt nog aangepast worden - er was enige twijfel over in de media laatst. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 09:01
door Suus
Vorige maand was er nog een bericht op dit forum dat Eurostar in overweging had de veiligheidsprocedure in Lille te doen, op basis daarvan ben ik gaan optellen.

Eurostar en Thalys zijn dan wel aparte bedrijven, maar niet directe concurrenten. Beide hebben ook de SNCF en NMBS als invloedrijke aandeelhouders en beide bedrijven kunnen doorgaande tickets van elkaar verkopen en hebben promotickets van elkaar in hun cadeauassortiment.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 06 jan 2015, 00:54
door starx
Ik heb hier een overzicht van de plannen voor 2017, de meeste dingen zijn hier al min of meer langsgekomen:

Versnellen s3600 :
- serie s3600 gaat niet meer stoppen in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent. Daardoor schuift de tijdligging tussen Nijmegen en Roosendaal.
- serie s4400 gaat doorrijden naar Arnhem.
- serie s7600 gaat doorrijden naar Wijchen en vervangt de s17600. Er zal ook tussen de spitsen worden gereden.

Omleggen s1900 :
- serie s1900 gaat via de HSL rijden tussen Rotterdam en Breda en stopt daarom niet meer in Dordrecht. Ook rijdt deze serie niet meer tussen Eindhoven en Venlo.
- om het vervallen van de IC tussen Dordrecht en Breda op te vangen gaat er 1-2 keer per uur een extra IC rijden (waarschijnlijk een doorgetrokken s2600 , zie verderop).

Aanpassingen rond Amsterdam:
- serie s2600 gaat een andere route rijden en stopt niet meer in Amsterdam Centraal en Sloterdijk en stopt extra in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
- series s2100 en s2200 verschuiven in tijd om in Leiden een knoop te vormen met de (12)700 en de s2600 .
- serie s2200 gaat doorrijden naar Vlissingen i.p.v. de s2600 om zo in Roosendaal een beter aansluiting te geven met de s3600 .
- serie s4600 gaat doorrijden naar Hoofddorp.
- serie s7400 gaat de hele dag rijden tussen Breukelen en Amsterdam.
- Er komt een pendel-IC (Lelystad-)Almere-Amsterdam Centraal.

Amsterdam-Eindhoven:
- 6 IC's tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze extra IC's rijden door naar respectievelijk Enkhuizen en Venlo. De s1500 en s1900 worden daardoor ingekort.

Overig:
- s9000 gaat overdag 2 keer per uur rijden en daardoor stopt de (12)700 tussen Zwolle en Leeuwarden alleen nog in Steenwijk en Heerenveen.
- series s9500 , s7900 , s8500 , s6800 en s6900 zullen gedecentraliseerd worden.
- s6000 gaat weer in Lunetten stoppen in beide richtingen.
- s14500 gaat weer in Kersenboogerd stoppen.

Uiteraard kan dit allemaal nog veranderen om logistieke of financiële redenen.