Pagina 3 van 5

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:16
door Aking
Tristan schreef:
Kamer: Poortjes op stations moeten openblijven
*O*

2018: De poortjes worden allemaal weggehaald en de zoveelste miljoenen/miljardenfaal van de overheid is een feit?

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:23
door Ennes
Ach na een jaar of 15 ermee bezig zijn, en een miljard of 2 verder zijn ze aardig op tijd om nu ineens een mening te hebben over het al dan niet afsluiten van de stations.

Maarja over 2 weken gemeenteraadsverkiezingen, daarna zijn ze weer een jaar of 4 stil.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:28
door Tristan
Aking schreef:2018: De poortjes worden allemaal weggehaald en de zoveelste miljoenen/miljardenfaal van de overheid is een feit?
De poortjes mogen (helaas) wel blijven, maar dan op de perrons. NS heeft ze dus gewoon verkeerd geplaatst.
Ennes schreef:Maarja over 2 weken gemeenteraadsverkiezingen, daarna zijn ze weer een jaar of 4 stil.
Op 22 mei zijn de Europese verkiezingen en in sommige gemeentes zijn de gemeenteraadsverkiezingen pas in november ;)

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 13:38
door Geert
Tristan schreef:De poortjes mogen (helaas) wel blijven, maar dan op de perrons. NS heeft ze dus gewoon verkeerd geplaatst.
Reizen die kamerleden wel eens met de trein? Bevordert niet echt het overstappen als je steeds uit- en in moet checken als je van perron wisselt.
Ennes schreef:Ach na een jaar of 15 ermee bezig zijn, en een miljard of 2 verder zijn ze aardig op tijd om nu ineens een mening te hebben over het al dan niet afsluiten van de stations.
Ja, alsof ze dat niet al een paar jaar geleden hadden kunnen bedenken :')

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 13:46
door marlies
Tristan schreef:
Aking schreef:2018: De poortjes worden allemaal weggehaald en de zoveelste miljoenen/miljardenfaal van de overheid is een feit?
De poortjes mogen (helaas) wel blijven, maar dan op de perrons. NS heeft ze dus gewoon verkeerd geplaatst.
Dat zou zeer kwalijk zijn, dan worden ineens een stuk meer reizigers met een kortingskaart benadeeld die een overstap in de spits hebben maar hun reis daarbuiten begonnen zijn. Wat nu dus alleen speelt met een overstap tussen vervoerders. Zolang het systeem op dat punt niet wordt aangepast lijkt me dat geen acceptabele oplossing.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 14:48
door Tristan
marlies schreef:Zolang het systeem op dat punt niet wordt aangepast lijkt me dat geen acceptabele oplossing.
Zolang dat systeem op dat punt niet is aangepast, is het onacceptabel om de poortjes überhaupt te sluiten. En zodra het systeem wel is aangepast, kunnen de poortjes dus linea recta naar de perrons verplaatst worden.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 15:35
door hauptbahnhof
En toch heb ik nergens gehoord dat dat ooit zal worden aangepast, vergeleken met vroeger met het dubbele opstaptarief-verhaal, die je elke keer weer hoorde.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 15:36
door marlies
Maar perrons afsluiten ipv stations is ook niet het uitgangspunt geweest tot nu toe. En dan speelt dit probleem veel minder en is het dus niet raar dat je er weinig over gehoord hebt.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 15:45
door Suus
Ik constateer dat op stations met overstapmogelijkheden het gehele station wordt afgesloten en op stations zonder duidelijke overstapmogelijkheden de perrons worden afgesloten, uitzonderingen daargelaten. Echter, in veel gevallen staan de poortjes op stations met overstapmogelijkheden waardoor het voor de klant veel beter is als het station volledig met poortjes wordt afgesloten.

Overigens meen ik recent nog gelezen te hebben dat bij problematische gevallen NS bereid is geld te investeren in een extra voetgangersverbinding naast het station. En bij veel stations bestaan er al goede alternatieven waarvan het bestaan stelselmatig wordt ontkent door de gemeenten.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 16:40
door Ennes
Bee schreef:...
En bij veel stations bestaan er al goede alternatieven waarvan het bestaan stelselmatig wordt ontkent door de gemeenten.
Als die tunneltjes in de nabijheid van de stations in de belevingswereld van de betreffende gemeenten niet bestaan, is het ook niet nodig om ze te onderhouden. (en zo krijgen/houden we van die vieze stinkende tunneltjes) :wink:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 20:09
door Michael 1988
Bee schreef:Ik zeg het niet vaak, maar de Tweede Kamer kijkt er veel te globaal naar, in dit soort gevallen moet je het per situatie bekijken en in de meeste stations moeten de poortjes gewoon dicht, hoe eerder hoe beter.

In sommige gevallen vereist dat nog wat werk, maar dichte poortjes zijn voor iedereen beter.
Omdat? Als het te maken heeft met veiligheid, sorry hoor, maar mag er dan eerst bewezen worden dat hangjeugd niet rondom het station gaat hangen dan of dat zakkenrollers geen OV-chipkaart hebben (werken vaak ook nog eens met minimaal 2 man, waarbij persoon 1 de buit steelt en persoon 2 de buit in veiligheid brengt). Nee sorry, mijn mening over veiligheid, wering van zwartrijders en alle "positieve" dingen van die poortjes zijn nog steeds niet gewijzigd en ben blij dat de kamer nu de stations als openbare ruimtes verklaart.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 20:27
door huibf
Stationshal en veel passages zijn openbaar gebied. Althans zo moet het zijn....

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 20:32
door Suus
Stations zijn een besloten terrein en het is het goed recht van de vervoerders dit alleen voor reizigers toegankelijk te maken en niet voor boeren, buitenlui en pummels die er willen rondhangen.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 21:50
door Geert
In het NOS Journaal kwam een wethouder uit Leiden in beeld bij een reportage over dit onderwerp. De man moest vier minuten lopen via het tunneltje ipv 1,5 minuut door het station. Op zijn klacht dat het tunneltje (van de gemeente) sociaal onveilig is ga ik maar niet in... :')

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 21:55
door Vinny
Nou ja, de stations in Nederland zijn op tijd behoed van het "Berlin Zoo"-scenario uit de jaren '70 waar drugshandel en -gebruik en (jeugd)prostitutie zo ongeveer de belangrijkste activiteit vormde van het station en de omgeving. Die uitwassen dreigden in de jaren '90 ook in Nederland de kop op te steken, maar met het ontmantelen van perron nul en het tegengaan van straatprostitutie op de Ruyterkade is de openbare orde in en rondom de stations in Nederland een stuk beter in stand gebleven.

Het probleem van de politiek in een notendop: stoer beleid afkondigen en zodra blijkt dat het ook daadwerkelijk consequenties heeft terugdeinzen voor de gevolgen er van. Zie je overigens in tal van andere dossiers (zie bijv. het asielbeleid) ook terugkomen.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: do 06 mar 2014, 22:03
door Suus
Sociale veiligheid van een tunnel is een taak die de gemeente op zou moeten pakken, maar die wordt structureel verzuimt want dat kost geld. Dat daardoor mensen van het alternatief, een goed onderhouden sociaal-veilige tunnel op het station gebruik gaan maken is logisch, maar het gejank van de politiek is het doorzichtig schoonvegen van de onveilige straatjes van de gemeentes.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 08:59
door webguy
Beide alternatieven in Leiden zijn echt fijn ja - in de een staan fietsen gestald last I checked, de ander scheuren bussen langs het fietspad en komt niemand.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 10:24
door Tristan
Geert schreef:In het NOS Journaal kwam een wethouder uit Leiden in beeld bij een reportage over dit onderwerp. De man moest vier minuten lopen via het tunneltje ipv 1,5 minuut door het station. Op zijn klacht dat het tunneltje (van de gemeente) sociaal onveilig is ga ik maar niet in... :')
Nee, de omweg was inderdaad 4 minuten, maar via het station was 20 seconden. Kortom: de omweg is, qua tijd, maar liefst 12 keer zo lang!

Morgen ga ik naar Gouda en als ik tijd heb, zal ik eens kijken of ik daar het verschil in tijd tussen de shortcut en omlooproute kan meten.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 11:52
door Geert
Tristan schreef:maar via het station was 20 seconden.
En dat geloof je zelf? (Het was trouwens Leiden, niet Gouda.)
Als ik zelf in Leiden ben dan doe ik er denk ik minstens anderhalve minuut over van de ene ingang naar de andere. Zeker geen 20 seconden.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 12:05
door Suus
Twintig seconden is voor Leiden Centraal inderdaad wel erg weinig en een helemaal faire meetmethode heeft de wethouder ook niet, want hij loopt van de voorkant van het station naar de achterkant van het station, niet van een bestemming A aan de ene kant en bestemming B aan de andere kant, dan kan de vergelijking er wel eens heel anders uitkomen.

In Gouda is dat ook zo: voor een eerlijke vergelijking moet je een willekeurig punt A ten noorden van het spoor nemen en punt B de kruising bij de Kleiwegbrug, aangezien je in veel richtingen langs dat punt komt. Als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld de route GHZ locatie Bleuland als punt A en de Kleiwegbrug ontlopen ze elkaar eigenlijk niet.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 13:39
door Tristan
Geert schreef:
Tristan schreef:maar via het station was 20 seconden.
En dat geloof je zelf? (Het was trouwens Leiden, niet Gouda.)
Als ik zelf in Leiden ben dan doe ik er denk ik minstens anderhalve minuut over van de ene ingang naar de andere. Zeker geen 20 seconden.
Ik weet dat dat Leiden was, maar ik kom daar bijna nooit, dus de situatie kan ik niet goed inschatten. In Gouda kom ik regelmatig en aangezien daar een soortgelijk probleem zich voordoet.
Bee schreef:Twintig seconden is voor Leiden Centraal inderdaad wel erg weinig en een helemaal faire meetmethode heeft de wethouder ook niet, want hij loopt van de voorkant van het station naar de achterkant van het station, niet van een bestemming A aan de ene kant en bestemming B aan de andere kant, dan kan de vergelijking er wel eens heel anders uitkomen.

In Gouda is dat ook zo: voor een eerlijke vergelijking moet je een willekeurig punt A ten noorden van het spoor nemen en punt B de kruising bij de Kleiwegbrug, aangezien je in veel richtingen langs dat punt komt. Als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld de route GHZ locatie Bleuland als punt A en de Kleiwegbrug ontlopen ze elkaar eigenlijk niet.
Je moet juist NIET van willkeurige punten meten, maar van punten die hemelsbreed ongeveer evenver van de stationstunnel als van de alternatieve route afliggen. In Gouda zou dat kunnen zijn van de Arrivastore naar het Huis van de Stad.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 17:39
door Suus
Dat moet je juist wel, want 90% van de mensen moet niet van direct de ene kant van het station naar direct de andere kant maar hebben een langere afstand te overbruggen.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: za 08 mar 2014, 14:45
door huibe
Bee schreef:Stations zijn een besloten terrein en het is het goed recht van de vervoerders dit alleen voor reizigers toegankelijk te maken en niet voor boeren, buitenlui en pummels die er willen rondhangen.
Eindelijk iemand die het begrijpt....

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: za 08 mar 2014, 15:01
door marlies
Zo eenvoudig is het ook niet, de overheid heeft best wel enige invloed op die vervoerders, zeker op de grootste vervoerder die daadwerkelijk over eigen stations beschikt en volledig in hun eigendom is. Als de overheid vindt dat het beter is om die stations niet af te sluiten kunnen ze de NS heus wel zo ver krijgen. En je hebt natuurlijk ook dit soort dingen (puntje 2). Al betwijfel ik of dat in dit geval opgaat.

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Geplaatst: za 08 mar 2014, 18:50
door Tristan
Ik heb vandaag in Gouda het verschil gemeten. Niet van Arrivastore naar Huis van de Stad maar voor de stationstunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de stationstunnel tot aan het zebrapad na het verlaten van het station; voor de spoortunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de spoortunnel tot aan de kruising tussen restaurant l'Etoile en de ABN Amro, waardoor ik hemelsbreed exact dezelfde afstand heb afgelegd.

Route met stationstunnel: 03'17"17
Route met spoortunnel: 04'56"82

Kortom: via de stationstunnel ben je ruim 1,5 minuut sneller. Bovendien is de route via de spoortunnel zeer gevaarlijk. Ik ben drie keer zowat van mijn sokken gereden door een stel wilde fietsers, wat me in de stationstunnel niet is gebeurd.

Voor een veilige oversteek dien je dus via de stationstunnel te gaan. Weg met die poortjes!