Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Di 26 Jun 2018, 14:34

Langs het spoor van Groningen naar Leeuwarden is vanaf het inrijsein bij de Paterswoldseweg tot aan de Peizerweg een provisorisch instabiel hekwerk aangebracht om ongelukken (of wat dan ook voor reden) te voorkomen.

Het gebied van het 2de spoor in Hoogkerk ziet er aan een biljartlaken uit (zo vlak). Het betekent dan wel dat er bij de suikerfabriek 3 sporen komen te liggen. Alleen die spoorbrug?! Wordt die ook 2 sporig, dat is dan vreemd, want het nieuwe (toekomstige) spoor ligt ten zuiden van het huidige spoor, maar het niet gebruikte spoor op de spoorbrug ligt ten noorden van de huidige.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11911
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Vinny » Di 26 Jun 2018, 19:55

Roeland schreef:Ik denk dat een snelbus, die ieder uur Groningen - Leer rijdt, aanzienlijk voordeliger zal zijn.
Als je die € 80 mln deelt door het aantal reizigers dat de eerstvolgende 10 jaar gebruik zou maken van die brug, dan kom je volgens mij op een astronomisch (en onverantwoord) bedrag uit.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje klaar ben met de totale incompetentie bij onze oosterburen als het gaat om beheer en instandhouding van de infrastructuur. Geen Nederlands belastinggeld heen sturen lijkt me. Duitsland is geen derde wereldland, die kunnen prima hun eigen boontjes doppen. Als ze die brug eens gaan repareren kunnen we nog eens gaan kijken of we treinen vanuit ons land de grens over kunnen "schoppen" richting Leer of zelfs verder.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 429
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor bys1 » Di 26 Jun 2018, 20:12

In het PvE voor de concessie 2020-2035 gaf de provincie aan de trein Groningen-Leer in de toekomst door te willen trekken tot Bremen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Vr 29 Jun 2018, 13:00

De vraag is of een draaibrug aan beide kanten dezelfde lengte moet hebben vanwege het gewicht. Het draaigedeelte moet dan zeg maar in het midden van de rivier liggen. De Jann-Berghaus-Brücke voor het straatverkeer in Leer (iets noordelijker gelegen) heeft een klapgedeelte van 63 meter. En die brug was voor 1991 een draaibrug uit 1950 met dezelfde naam. De oude brug was toentertijd de grootste draaibrug ter wereld.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 429
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor bys1 » Vr 29 Jun 2018, 13:20

Dat hoeft niet per se, je kan ook aan één kant extra gewicht aanbrengen om het gelijk te trekken. Zie je bij gewone ophaalbruggen ook.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Vr 29 Jun 2018, 13:27

Zo zag de draaibrug in Leer eruit. Bij zo'n laag niveau zal het wel telkens geopend moeten worden bij een passage.

Afbeelding
Bron: General Anzeiger

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11911
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Vinny » Vr 29 Jun 2018, 23:07

Draaibrug. Spoorlijn. Breed kanaal. Zou dat nou nergens anders ter wereld bestaan?
https://goo.gl/maps/ujfWFHEYqXz
(A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Di 03 Jul 2018, 12:47

Het leuke is dat oostelijk in Martigues er vaste bruggen zijn en de doorvaarthoogte niet hoger dan 10 meter is.

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Di 10 Jul 2018, 14:46

Nog even het bericht dat vorige week maandag een beginnend bestuurder uit Lemmer zo schrok van de bellen op spoorwegovergang van de Hoendiep in Groningen, dat ze auto parkeerde op het spoor. Auto werd geraakt door een trein naar Roodeschool; 30 jaar oudere bijrijder raakte gewond. De volgende dag kwam er een discussie in de krant of zo vroeg rijden (qua leeftijd) een goed ding is.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 2922
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor cassie127 » Di 10 Jul 2018, 15:55

Mooi samengevat :X

Mis toch nog wel een paar dingen en zie ook wat dingen er in die niet kloppen...

Bijrijder (47) zwaargewond na aanrijding tussen auto en trein op Hoendiep https://nu.nl/groningen/5342123/bijrijd ... ndiep.html
Online archief (oude) dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km (31-12) Bus: 1799,1 km (31-12)
2018 Trein: 9379,9 km (31-05) Bus: 717,5 km (31-05)


marcel.nl
Berichten: 402
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor marcel.nl » Za 14 Jul 2018, 08:18

Ja die kapitein is goed bezig. Het kan zo simpel zijn.

SuperGhost
Berichten: 2488
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor SuperGhost » Za 14 Jul 2018, 15:32

Kijk, dat is nu nog eens met de klant meedenken! _O_


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast