Dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Inmiddels is de conceptdienstregeling voor 2019 ook bekend:

http://www.ovbureau.nl/publish/library/ ... renthe.pdf
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

De knip van lijn 10 in Groningen is bizar. Vanaf corpus den hoorn zit deze lijn 9 van 10 keer vol waardoor mensen vanaf het Overwinningsplein of eerder al moeten staan. Van die reizigers gaat het grootste deel na het hoofdstation verder met zie zelfde lijn 10 rinchting het centrum en verder. Dat gaat reizigers kosten. Het OV bureau laat weer eens zien dat ze daar vooral achter hun bureau zitten wanneer ze daar nieuwe plannen maken. :N
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik zou je bezwaren gewoon op de mail zetten en indienen als inspraakreactie! Meer info: http://www.ovbureau.nl/actueel/2018/ont ... ofdlijnen/

Ikzelf zie hier in ieder geval kansen om lijn 10 door te laten rijden naar De Punt en daardoor lijn 9 uit elkaar te trekken zodat er een eenduidige lijnvoering bereikt kan worden. Dan heb je lijn 10 De Punt <> Korrewegwijk en lijn 9 Reitdiep <> De Wijert Zuid.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Lange_Dre schreef:De knip van lijn 10 in Groningen is bizar. Vanaf corpus den hoorn zit deze lijn 9 van 10 keer vol waardoor mensen vanaf het Overwinningsplein of eerder al moeten staan. Van die reizigers gaat het grootste deel na het hoofdstation verder met zie zelfde lijn 10 rinchting het centrum en verder. Dat gaat reizigers kosten. Het OV bureau laat weer eens zien dat ze daar vooral achter hun bureau zitten wanneer ze daar nieuwe plannen maken. :N
Opzich doen deze nieuwe lijnen nog steeds het centrum aan, alleen niet meer de halte Grote Markt. Echter.. over 1,5 rijden daar helemaal geen bussen meer.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Nicketick schreef:Ik zou je bezwaren gewoon op de mail zetten en indienen als inspraakreactie! Meer info: http://www.ovbureau.nl/actueel/2018/ont ... ofdlijnen/

Ikzelf zie hier in ieder geval kansen om lijn 10 door te laten rijden naar De Punt en daardoor lijn 9 uit elkaar te trekken zodat er een eenduidige lijnvoering bereikt kan worden. Dan heb je lijn 10 De Punt <> Korrewegwijk en lijn 9 Reitdiep <> De Wijert Zuid.
Dat heb ik ook inderdaad gedaan :wink: En in jou voorstel kan ik mij ook wel vinden, de huidige opzet van lijn 9 is redelijk verwarrend doordat de bus de ene keer naar de Wijert gaat en de andere keer door naar de punt.
Nielsie600 schreef:Opzich doen deze nieuwe lijnen nog steeds het centrum aan, alleen niet meer de halte Grote Markt. Echter.. over 1,5 rijden daar helemaal geen bussen meer.


Ja dat is nog zo iets doms, tot een paar jaar geleden was men nog van plan om daar een tram te laten rijden... Wel een parkeer garage haast tot onder de grote markt aanleggen (forum garage) en tegelijkertijd de bussen weghalen waardoor je dat hele idee van QLink (met de auto naar een P+R en vanaf daar met de bus direct het centrum in) onderuit haalt. Hoe maak je het centrum slechter bereikbaar voor mensen die niet zo goed ter been zijn..? Maar goed dat is weer een andere discussie. :wink:
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Geheel met je eens, maar als je toch nadenkt over waar de meeste winkels en dergelijke zijn en dit ten opzichte van de huidige Grote Markt halte bij de Martinitoren, is het Gedempte Zuiderdiep toch meer een centrale centrum halte.
Laatst gewijzigd door nielsie600 op do 10 mei 2018, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Straks helemaal als de halte van het Gedempte Zuiderdiep meer richting de winkelstraat word verplaatst.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

nielsie600 schreef:Geheel met je eens, maar als je toch nadenkt over waar de meeste winkels en dergelijke zijn en dit ten opzichte van de huidige Grote Markt halte bij de Martinitoren, is het Gedempte Zuiderdiep toch meer een centrale centrum halte.

Deels klopt dat, vanaf de huidige halte grote markt is het voor mensen die minder goed ter been zijn nog wel nog wel haalbaar om naar bijvoorbeeld de bibliotheek of naar het gemeente huis te lopen. Ik dacht altijd ook van ach mensen kunnen dat stukje vast wel extra lopen, tot dat ik zelf minder goed ter been werd door een nare ziekte. En ik kan je vertellen, ik (29) kan vaak niet vanaf de gedempte zuiderdiep via de herestraat naar de grote of de vis markt lopen, laat staan een ouder iemand die niet goed ter been is Gelukkig kun je nu nog een halte verder, maar de gemeente lijkt daar gewoon niet bij stil te staan. Het is ook gewoon erg krom dat de gemeente tot een paar jaar geleden nog de tram terug wilde halen naar Groningen en nu dat niet door is gegaan maar de bus weg gaat halen uit het centrum. Terwijl die QLink bussen juist inplaats van die tram kwamen, dat mensen niet met de auto tot in het centrum hoefde te rijden maar bij een p+r de auto parkeerde en verder gingen met de bus. Dat beleid word nu dus weer onderuit gehaald door die zelfde gemeente Groningen. En dat kun je aardig krom noemen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Daarom moet de pendelbus binnenstad eigenlijk ook via Vismarkt, Tussen beide Markten / Guldenstraat, Grote Markt, Gelkingestraat, Zuiderdiep en Oosterstraat gaan rijden. Deze bus is nu eigenlijk vrij onpopulair maar door de route te verlengen kan je ineens wel de mensen afzetten waar ze willen zijn (Nu brengt de pendelbus je van waar je niet wil zijn, naar waar je ook niet wil zijn). Alleen wordt dan de frequentie wat lager, maar die hoge frequentie is waarschijnlijk toch niet nodig.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ophef in de gemeente Tynaarlo omdat een raadslid beweerde dat er per 1 januari (een datum waarop dit soort wijzigingen nooit in zullen gaan) 9 haltes zouden vervallen op lijn 9 in Eelde. Raar natuurlijk want er was geen sprake van een routewijziging op lijn 9 in de vastgestelde plannen voor de dienstregeling 2019.
Na navraag blijkt er inderdaad niets van te kloppen, maar staan de route en de haltes wel nog steeds op de agenda bij het OV Bureau voor de langere termijn. Durf nu al wel te zeggen dat er veel ophef gaat komen als het OV Bureau een strekking voor gaat stellen.

Daarnaast werd er ook gesproken over het schrappen van Raadhuislaan en Burg JG Legroweg. Deze haltes zijn echter al geschrapt per dienstregeling 2018, echter heeft de gemeente Tynaarlo nog niet de infrastructurele maatregelen genomen om een nieuwe halte aan de Hoofdweg mogelijk te maken.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Nieuwe dienstregeling staat in OVinfo!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Hij staat ook op de andere bekende plekken online alsmede de site van Qbuzz zelf.

Opvallend: knip lijn 61 gaat door en routedeel Uithuizen - Delfzijl krijgt nummer 41 terug en doortrekking van lijn 65 richting Groningen-Zuid gaat juist niet door. Dus van opheffen lijn 10 teruggeschroefd naar helemaal geen wijzigingen, ook niet in de spitsuren.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als reactie op mijn inspraakreactie of lijn 15 niet vanaf september dit jaar via HOV-West kon gaan rijden kreeg ik terug dat er problemen waren rond de VL-post van ProRail. Blijkbaar zijn die problemen nu opgelost want lijn 15 gaat (zoals het oorspronkelijke plan ook was) vanaf 9 december over HOV-West.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Etienne »

Toen ik vanochtend een dienstregeling van Arriva opzocht hier in Zuid-Holland zag ik ook dat lijn 85 van Oosterwolde naar Leek en Groningen bij Arriva genoemd wordt, met een dienstregeling die ingaat op 9 december 2018. Is dit nieuw? Of gaat Arriva hier wellicht iets mee doen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

De 189 (Groningen - Drachten via Marum) staat er ook tussen op de Arriva website, net als de 604 (Drachten - Zernike). Merkwaardig.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanstaande dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

wellicht doen ze dat om de dorpen, niet aangedaan door zof-bussen te tonen?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Op de werkzaamhedenkaart van Groningen Bereikbaar staat dat dit weekend de bocht bij de ProRail verkeersleiding in de HOV-West busbaan wordt verbreed. Dat gaat heel wat CapaCity achterbumpertjes schelen gok ik, als maandag lijn 15 daar langs gaat rijden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Klein nieuwigheidje in de dienstregeling.

Afbeelding
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

De 3066? Ik zie dat deze nu naar De Punt rijdt. Zou dit dan eindelijk het jaar zijn dat er planmatig met 18m bussen naar Eelde gereden gaat worden op lijn 9?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2019 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

3053. 3066 rijdt ook op de combi 9/10 vanavond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten