De Volvo's waar Arriva in oa. Zuid-Holland en Limburg mee rijd zijn ook LE voertuigen, rijden prima. In Zuid Holland rijden die op Qliner en R-net lijnen. Van zo veel comfort minder kun je niet spreken. Daarnaast, een rolstoelplank is ook electronisch mogelijk dat laten Breng en de HTM wel zien. En daarnaast het is wel erg minderwaardig om te stellen dat iemand in een rolstoel, minder waard is dan een valide persoon. Dat is waar het op neer komt wat je zegt, aangezien je vind dat die valide reizigers een comfortabele reis verdienen. Volgens mij heeft een minder valide persoon daar net zo veel recht op. En de hoogvloersbussen bussen zorgen er vaak voor dat iemand in een rolstoel niet mee kan,of dit door een technisch mankement komt wat vaak gebeurd of dat dit komt omdat een chauffeur niet wil of kan helpen omdat hij de apparatuur niet kan bedienen doet er dan niet toe.bys1 schreef:Belachelijk om zo te redeneren. Dus om die drie mensen per dag die in een rolstoel mee willen moeten er dus alleen maar oncomfortabele lagevloersbussen worden ingezet? Op een Qliner mag je een beetje comfort verwachten en dat krijg je echt niet van een LE-bus. Als de lift niet werkt is dat jammer, maar dat is iets wat de vervoerder en busbouwer op moeten lossen. Als een chauffeur niet uit wil stappen om de lift te bedienen, zal hij dat bij een lagevloersbus ook niet doen. Ook dit is iets waarop de vervoerder de chauffeurs moet aanspreken.
Ik reis al vele jaren met de bus, zes dagen per week, twee tot drie ritten per dag. In al die jaren heb ik nog maar één keer iemand in een rolstoel mee zien rijden. Moeten dan voor die ene persoon duizenden andere reizigers in een oncomfortabele rammelbus gaan rijden?
Het feit dat er weinig mensen in een rolstoel met een qliner reizen is daar een gevolg van. Wanneer een reiziger vaak de ervaring krijgt dat hij of zij niet mee kan of niet mee mag omdat ofwel de rolstoel lift het niet doet en dit extreme vertraging op kan leveren met als gevolg dat er een vervangende bus moet komen, dan wel de chauffeur de lift niet weet te bedienen, dan wel "geen zin in heeft". Dan is het gevolg dat minder valide reizigers er niet meer op durven te vertrouwen dat ze mee kunnen.
Vroeger toen er nog geen LE voertuigen bestonden gingen er ook geen mensen in een rolstoel met de bus, nadat de LE bussen geleverd werden konden deze mensen ook mee. Wannee een bedrijf zorgd dat ook minder valide reizigers gemakkelijk mee kunnen zullen ze inderdaad de bus pakken. Dat brengt ons weer bij de hoogvloersbussen waarbij dit vaak niet mogelijk is. :X