Pagina 88 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 feb 2016, 20:05
door CamilleKreemers
Cpt.Iglo schreef:15% minder reizigers vind ik persoonlijk helemaal geen schokkend aantal. Dat zijn 450.000 reizigers op de 3 miljoen van nu. Als je je bedenkt dat de Grote Markt jaarlijks 33 miljoen bezoekers te verwerken krijgt, praat je over een verwaarloosbaar aantal mensen. Nog geen 1,5% van het huidige aantal bezoekers. Daarnaast gaat van die 15% een gedeelte met de fiets op lopend vanaf het Hoofdstation, wat dus betekent dat het verlies nóg minder wordt. Verder vraag ik me af waar Qbuzz die 15% op gebaseerd heeft. De gemeente wordt verweten geen onderzoeken gedaan te hebben, maar een aantal chauffeurs kunnen een onderzoek naar reizigersaantallen in ongeveer een week tijd afronden?

Die loopbanden vind ik overigens een prima idee. Ik weet alleen niet tot aan welk punt je deze zou moeten laten lopen, want op de Grote Markt zelf valt er qua winkelen nou niet bepaald veel te beleven. Daarvoor kan je beter uitstappen op het Zuiderdiep.
Qbuzz controleert elke wijziging en de effecten daarvan. Dit is namelijk nodig vanuit het contract met het OV-bureau. Qbuzz moet namelijk ook verklaren, waarom een bepaald effect meer of minder groei heeft van verwacht. Deze data is dus al onderzocht door Qbuzz, zodat het OV-bureau deze informatie heeft. Qbuzz heeft nu alleen besloten dit onderdeel ook openbaar te maken, zodat de discussie eventueel zuiverder gevoerd kan worden.

15% minder reizigers is voor OV-aantallen gigantisch. Dat kan het verschil zijn tussen 6x/uur of 4x/uur rijden op een verbinding. Ook kan het soms het in stand houden van een OV-verbinding inhouden. Daarnaast is dat de voorspelling. Het is ook wel vaker voorgekomen dat een negatief effect onderschat is en hier hebben we het over een van de kernprincipes van Qlink. Daarnaast maken mensen nu de keuze om de bus te pakken, omdat de auto slecht geparkeerd kan worden. De gemeente is bezig om meerdere parkeergarages te maken in de binnenstad als onderdeel van de binnenstadsvisie, de auto kan dan wel ineens interessanter worden om te gebruiken naar het centrum van Groningen. Hiervoor had het onderzoek (dat er niet tot nauwelijks was) voor gebruikt moeten worden. Overigens hebben we het hier over reizigers die in de daluren de bus gebruikten voor bereiken van binnenstad. Dit kan dus ineens dalen. Ook kan het zijn dat ritten op zaterdag ingeperkt moeten worden door deze wijziging. De gemeente klaagt dan waarschijnlijk weer dat het OV inkrimpt, wat de bereikbaarheid beïnvloedde. Dit deden ze ook toen Qlink werd ingevoerd. Toen waren ze enorm aan het klagen over het feit dat de Stadse reiziger slechter bediend werd.

Daarnaast is Qlink druk groeiende met percentages tot 10% per jaar. Voor stedelijk vervoer (wat Qlink is) heb je dan wel een hoge kostendekkingsgraad. Die eerste rit van Roden naar Groningen mag dan leeg zijn, maar dat is mijn eerste rit door het dorp ook. Daar zitten we met 5 reizigers in de bus. Zonder die rit is het echter niet mogelijk om voor 7.45 in Groningen te zijn, dus die rit willen we in deze regio ook niet kwijt. Die trein waar het op aansluit is namelijk de rit voor de ochtendspitstrein. De gebruikers kiezen dus voor die rit te gebruiken om fatsoenlijk naar Groningen te komen. Daarnaast kan de rit tussen P+R Hoogkerk en Groningen Beijum wel drukker zijn. Je kunt niet alleen de drukke ritten gaan aanbieden, omdat je kostendekkingsgraad dan het beste is. Je biedt dan een vreselijk product aan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 feb 2016, 22:36
door gebruiker77
15% minder reizigers heeft denk ik vooral betrekking op de Q-link lijnen, en niet op 15% van het totaal. Volledig eens dat het zorgelijk is dat de aantallen in het dal omlaag gaan. Aan de andere kant, een 2x/uur verbinding tussen Roden/Leek - Hoofdstation lijkt mij niet heel slecht. 4x/uur is soms echt wel wat veel in het dal, zeker in de tegenrichtingen. Ik vind niet dat de bus van de Grote Markt moet, vanwege het feit dat iedereen daar moet kunnen komen. Maar het moet niet alleen maar over Q-link gaan. Vergeet niet dat je juist van een stad als Groningen ook voorzieningen moet hebben voor de wijken daar. Waarom zou je straks nog de bus vanuit de Oranjebuurt nemen naar het Centrum?
Het zou wat mij betreft beter zijn als het OV-bureau, de gemeente Groningen en alle groepen die erover gaan eens echt goed gaan bekijken wat ze nou willen. Wat zijn de effecten van een busvrije Grote Markt? Wie komt er wel niet? Wat is het doel; willen we minder files, milieu, wat als er straks wel een parkeergarage op de Grote Markt is. Garandeer bijvoorbeeld ook eens een bepaalde bediening per plaats. Maak iets van duidelijkheid waar het naartoe moet. En sluit niks uit, ook geen tram :P

Voor wat betreft de eerste rit: ik vind de rit uit jouw dorp voor 7.45 dan belangrijker dan een rit uit Roden van 5.25 die om 6.00 in Groningen is. Er is vast ook wel iemand uit jouw dorp die op dat tijdstip naar Groningen zou willen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 26 feb 2016, 09:42
door Mr-W
Jonkervoort schreef:Dat er meer mensen naar het centrum komen omdat het mooier is, is natuurlijk onzin, mensen gaan naar een centrum voor de faciliteiten, als het er goed uitziet is dat mooi meegenomen.
Zo stellig zou ik het niet durven zeggen, als de binnenstad er niet uitziet gaat een deel wel winkelen in Leeuwarden of Oldenburg of besteld iets via internet.
Cpt.Iglo schreef:15% minder reizigers vind ik persoonlijk helemaal geen schokkend aantal. Dat zijn 450.000 reizigers op de 3 miljoen van nu.
Met zo'n daling gaat er flink gesnoeid worden in de frequentie op bepaalde lijnen, goed dat het OV bureau de inkomstenderving bij de gemeente Groningen neerlegt en niet bij de reiziger.
gebruiker77 schreef: Voor wat betreft de eerste rit: ik vind de rit uit jouw dorp voor 7.45 dan belangrijker dan een rit uit Roden van 5.25 die om 6.00 in Groningen is. Er is vast ook wel iemand uit jouw dorp die op dat tijdstip naar Groningen zou willen.
Als er op dat tijdstip al vraag is naar een bus is het prima dat ie rijdt, ook in Zeeland rijden er al enkele lijnen voor 06:00 en denk dat er in Brabant op sommige stukken ook wel vraag is naar OV dat voor 06:30 aankomt op een station.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 27 feb 2016, 07:09
door Pim-AllianceB95
gebruiker77 schreef:Aan de andere kant, een 2x/uur verbinding tussen Roden/Leek - Hoofdstation lijkt mij niet heel slecht.
Mwah, dat is, kijkend naar de afgelopen decennia, wel uitzonderlijk slecht hoor. Alleen in het jaar dat er écht geen geld was en de botte bijl erin moest, het jaar dat 82 werd samengevoegd met 317, is er op die verbindingen in het dagdal 2x/u gereden. Verder heb je altijd de combinatie van 2 ritten 82 en 2 ritten 317, of nu 4 ritten 4 gehad.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 27 feb 2016, 08:41
door CamilleKreemers
Het enige wat ik me kan indenken voor optimalisatie qua bezetting is in de vakanties 4x/uur Groningen - Hoogkerk en 2x/uur Leek/Roden - Hoogkerk rijden in de daluren. In de schoolweken is de lijn er te druk voor naar mijn mening, of is de frequentie daluren enorm laag ten opzichte van de spitsfrequentie (Ja, ik ben me bewust van het feit dat lijn 5 6x/uur naar Zuidlaren rijdt in de spits en maar 2x/uur in de daluren).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 10:40
door gebruiker77
In een kaderbrief van de gemeente Groningen:
15 nieuwe gelede Q-link bussen (euro 6) met airco en wifi in plaats van huidige 12 meter euro-5 bussen.
45 nieuwe euro 6 streekbussen
2 nieuwe elektrische bussen in plaats van huidige stadsbussen.
Wel benieuwd waar men die bussen dan op in gaat zetten per dienstregeling 2017. Vooral die nieuwe Q-link bussen, die ten koste gaan van 12 meter bussen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 10:59
door CamilleKreemers
Ik gok lijn 140, dat is de enige lijn die qua frequentie hoog genoeg komt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 11:00
door sirvinniei
Hoe zit het met de Groningse doelstellingen voor uitstootloos openbaar vervoer? Zijn die er uberhaupt?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 11:06
door gebruiker77
CamilleKreemers schreef:Ik gok lijn 140, dat is de enige lijn die qua frequentie hoog genoeg komt.
Denk het ook, en een route moet geschikt zijn voor die bussen. Als het echt een compleet nieuwe route zou zijn, dan zou het ook nog aardig wat tijd kosten voor businfrastructuur daar kan komen, lijkt mij. Die lijn 140 zou je eventueel ook door kunnen trekken naar de wijk Hoornsemeer via Martini Ziekenhuis. Komt een oude verbinding Delfzijl - Martini Ziekenhuis weer tot stand. Wellicht dat die dan het nummer 2 overneemt? En dat de huidige lijn 2 vernummerd wordt naar 6?
Het lijkt mij toch dat in de toekomst uiteindelijk de lijnen 1 t/m 5 Q-link zijn.

Interessant detail in dat document: 2015 5% meer reizigersinkomsten!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 11:31
door rener
Qlink 7 haren P+R - delfzijl

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 11:53
door CamilleKreemers
Heb je ook een link hiervan?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 13:44
door rener
nee heb het ook niet van papier :wink:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 14:25
door CamilleKreemers
oh, Rener zit ertussen, Ik doelde op die brief waarin staat dat er 5% meer reizigersinkomsten zijn in 2015.

Sorry Rener

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 14:42
door gebruiker77
Natuurlijk:
http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... egeling%22
Pagina 7 is het te vinden!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 16:38
door CamilleKreemers
Mijn dank is groot.

Leuk die meerjarenbegroting, Hoe past het net bekend geworden verlies van bediening Grote Markt hierin?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 00:47
door Lijn65
sirvinniei schreef:Hoe zit het met de Groningse doelstellingen voor uitstootloos openbaar vervoer? Zijn die er uberhaupt?
Doen we niet aan, zolang personenauto's, vrachtwagen en vliegtuigen nog altijd met euro 0 rond mogen rijden (of vliegen) heeft het ook nog niet veel zin.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 08:21
door sirvinniei
Ben ik helemaal met je eens. Maar de overheid vind het blijkbaar wel heel belangrijk en heeft zelfs een contract getekend om alle bussen emissievrij te krijgen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 12:37
door Kevster
rener schreef:Qlink 7 haren P+R - delfzijl
Q-link geel :D

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 13:23
door sirvinniei
Een qlink naar een plaats met een station?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 13:48
door gebruiker77
Nee, naar het transferium Haren. Die ligt juist erg ver van het station af. Het lijkt mij wel een Q-link waarvan je vrij zeker kunt zijn dat deze goed gaat lopen. In tegenstelling tot eerder wel de geopperde Q-link naar De Punt via Martini. Bij die laatste zou je een complete routewijziging doorvoeren in Eelde en Groningen. Deze Q-link geel is slechts het koppelen van de lijnen 140 en 5 met licht aangepaste route van 140 gok ik, waarbij een verbinding met het UMCG natuurlijk ook aantrekkelijk is.

Punt blijft wel dat als je de bus van de Grote Markt haalt, dat deze klap ook direct het zwaarst wordt gevoeld op Q-link 5 en toekomstig Q-link 7. Vanaf Haren, P+R heb je wel echt veel mensen/gezinnen die daar gebruik van maken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 16:34
door Cpt.Iglo
Qlink geel? Waarom niet roze? Lijkt mij logischer met het oog op de route van Qlink paars. Van UMCG tot aan P+R Haren exact dezelfde route.

Voor wat betreft de nieuwe Qlink bussen; ik neem aan dat er geen 15 bussen komen te rijden op de nieuwe Qlink-lijn. Worden deze nieuwe bussen straks ook ingezet op lijn 5 en lijn 1(1) ter vervanging van de huidige euro-5 Citaro's?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 17:03
door Hainje
Wat maakt dat kleurtje nu weer uit? :')

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 18:16
door nielsie600
Mijn verwachten en wat ik al een beetje heb vernomen: Lijn 5 en de nieuwe 7 krijgen een gecombineerd wagenpark,net als lijn 3 en 4.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 18:36
door Cpt.Iglo
Hainje schreef:Wat maakt dat kleurtje nu weer uit? :')
Wat dacht je van duidelijkheid? Lijn 3 en 4 rijden in Groningen dezelfde route en hebben de kleuren licht- en donkerblauw. Voor lijn 5 en een eventuele Qlink-lijn van Delfzijl naar P+R Haren geldt grotendeels hetzelfde; de route vanaf het UMCG tot aan P+R is exact dezelfde route. Je zou dan de bussen uitwisselbaar kunnen maken zoals bij lijn 3 en 4.

Edit: zie nu dat Nielsie600 hetzelfde zei.. :)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 18:59
door nielsie600
Ja, want lijn 5 gaat ook extra bussen nodig hebben. Dit in verband met de verlenging naar Harkstede.