De Traxx DE ME, heeft vier superzuinige en milieuvriendelijke schone motoren, om aan de hoogste eisen te voldoen.
(Deze lok kan net zo snel als de elektrische, die nu HSL rijdt, V-Max 160.
Op de Thalys na, zijn ze goede tweede in snelheid in NL)
Deze motoren worden ook in vrachtwagens en andere machines gebruikt.
De RDW kan het niet meer meten, vandaar dat de (verplichte metingen), zijn opgeschort, voor nieuwe moderne vrachtwagens en bussen.
De motoren kunnen al naar het verlangde vermogen, aan en afgezet worden. (trekkracht/snelheid)
Het aantal lokomotieven op de rails tussen Groningen en Bremen, is niets vergeleken met met het aantal vrachtwagens en bussen op de weg, die er dagelijks verkeren.
Die tankplaten zijn er al lang, waar denk je dan dat de Spurts DE getankt worden?
Of heb je iets in gedachten van tanken in de lucht zoals de luchtmacht dat kan, ja dat is duur.
Bovendien bestaat er zoiets als een tankmeter, zoals die bij alle voertuigen gebruikelijk is.
Groningen - Bremen is niet de randstad, in de Randstad e.o. zijn elektrische treinen absoluut zinvol, daarover geen twijfel.
Hier gaat het om een mooi landschappelijk gebied, met heel veel bomen en planten die voor zuurstof zorgen, bovendien niet zover van de Noordzeekust.
Totaal andere omstandigheden dan in de randstad, alwaar de HSL zelfs ondergronds moest, met alle veiligheidsproblemen van dien.
Benzine en gas zijn veel brandgevaarlijker dan diesel.
Kortsluiting is vaak brandoorzaak.
Nederland is inderdaad treinstelland, daar heb je een punt.
Daarom is het handig om getrokken treinen achter de hand te houden; raakt een treinstel defect, ben je de hele trein kwijt voor reparatie.
Lok defect?
Dan zet je er zo een andere voor, en dezelfde trein kan weer worden gebruikt.
Ook kan een getrokken trein, gemakkelijk worden verlengd of verkort, al naar welke capaciteit men nodig heeft.
Een defect rijtuig kan er zo uit worden gehaald, de rest kan verder worden gebruikt.
Dat maakt het verschil.
Dus allebeide blijven gebruiken.
Google heeft al een windmolenstroomcontract, voor het datacentrum, in de Eem.
Dat gaat voor het spoor niet meer lukken.
Een impressie:
klik hier Nauwelijks in geluid onderscheid t.o.v de E-versie.
klik hier, vergelijking oude diesel/nieuwe diesel
Je argumenten snijden deels wel hout, maar traject geografisch gezien speelt ook een rol mee. :)