Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
teun
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor teun » do 13 feb 2020, 19:07

Ik denk dat NS Stations het niet zo veel uit zal maken of er bij sporen die vast voor Arriva in gebruik zijn geen poortjes hebben, zwartrijders bij een andere vervoerder zal ze worst wezen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Daniel » do 13 feb 2020, 19:31

Is zo'n onderverdeling met alleen incheckmogelijkheden voor één vervoerder per perron niet ontzettend onhandig als je een keer een spoorwijziging hebt?
Vooral voor de reizigers dan, voor de vervoerders lijkt het niet zo uit te maken (de Valleilijn is in Amersfoort ook weleens verhuisd naar een perron zonder overstapmeubels om maar een willekeurig voorbeeld te noemen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

DDietzen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor DDietzen » do 13 feb 2020, 20:04

Fundamenteel verschil is dat in Groningen (bij mijn beste weten) de NS-sporen volledig geïsoleerd komen te liggen van de Arriva-sporen. Effectief (qua verkeersleiding) kan je het zaakje dan beschouwen als twee aparte stations en systemen. In Amersfoort is dat niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Daniel » do 13 feb 2020, 20:13

Ik zie nu in een filmpje van ProRail over de verbouwing, zover dat representatief is dan, dichtbij het station inderdaad geen wisselverbinding. Alleen vanaf het opstelterrein kan je nog wel naar alle sporen toe zo te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11853
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Aking » do 13 feb 2020, 20:15

Hoe moet ik dat "volledig geïsoleerd" zien? Zoiets als in Pluskut met 't lijntje naar Gronau? Of komt er toch nog wel iets van een wisseltje (al dan niet met grendel) tussen te liggen?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Daniel » do 13 feb 2020, 20:20

De video van ProRail is daar niet gedetailleerd genoeg voor, die laat alleen de wisselverbindingen in het station en bij het opstelterrein zien. Bij het station staan daarin geen overloopmogelijkheden ingetekend tussen de NS- en Arriva-sporen, het opstelterrein in de vork bij Haren is wel met allebei verbonden.

Het is dus volledig geïsoleerd als in dat je niet normaal zou kunnen vertrekken vanaf een Arriva-spoor richting Zwolle, maar via het opstelterrein zou je een Arriva-treinstel wel richting Zwolle kunnen overbrengen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

ov'tje
Berichten: 413
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor ov'tje » do 13 feb 2020, 21:29

Dat laatste kan ook zonder opstelterrein, want de goederentreinen blijven rijden. Het derde spoor naar Haren is daarvoor. Pas na dat station kun je op de NS-sporen komen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Daniel » do 13 feb 2020, 21:32

In dat geval zou een NS-trein dus ook op de Arriva-sporen kunnen binnenkomen, tenzij ze het goedkoop uitvoeren en daar geen bovenleiding ophangen dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MdJ
Berichten: 4357
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor MdJ » do 13 feb 2020, 22:31

Nope, alleen op de toekomstige sporen 154/155/156/157 hangt straks bovenleiding.

In Juni komt wel de tussenfase in dienst, dus
met viersporig Groningen-Groningen Europapark,
met Opstelterrein Vork,
zonder omgebouwde sporen Groningen
zonder sporen 9 en hoger.
Bij twijfel: gebruik beton.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12450
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Wubbo » vr 14 feb 2020, 20:02

Daniel schreef:In dat geval zou een NS-trein dus ook op de Arriva-sporen kunnen binnenkomen, tenzij ze het goedkoop uitvoeren en daar geen bovenleiding ophangen dan.
Daar komt geen bovenleiding. Die hangt nu ook niet boven het derde spoor bij Haren, en bovenleiding ophangen boven sporen waarvan je zeker weet dat er geen elektrische trein komt is geen zinvolle investering.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten