Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor groningen » Vr 28 Mar 2014, 21:11

De plannen zijn bekend. De opstelsporen zouden onder de spoorlijn Groningen - Hoogezand komen op het punt waar de spoorlijn naar Haren afbuigt. Geen aansluiting naar Hoogezand en/of Haren; alleen richting Europapark. Ik tel uit de losse hand zo'n 6 a 8 sporen. Het eindpunt zou bij de Noorderzanddijk (Haren) zijn.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Thom91 » Zo 30 Mar 2014, 17:43

Bron?
Komt wel goed schatje.

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor njoy » Vr 04 Jul 2014, 22:53

AANPASSINGEN IN PLANNEN GRONINGEN SPOORZONE NAAR AANLEIDING VAN REACTIES
De reacties van omwonenden en belanghebbenden hebben ertoe geleid dat Groningen Spoorzone bij de uitvoering onder meer extra aandacht gaat besteden aan effecten voor licht, geluid en trillingen. Ook is er aandacht voor de sociale veiligheid op het vernieuwde station, met name in de voetgangerstunnel. Op voorstel van de Stuurgroep Groningen Spoorzone kiezen ook het college van Gedeputeerde Staten en het college van Burgemeester en Wethouders voor de aanleg van de bustunnel onder het spoor door. Hierdoor krijgt de reizigerstunnel ook een entree aan zuidzijde van het Hoofdstation. Tot slot kan de gemeente verder met de planuitwerking van de fietstunnel..
Bron, het hele persbericht, en een link naar het inspraakrapport (met de reacties op de zienswijzen) : http://www.groningenbereikbaar.nl/spoor ... -reacties/

Bovendien nog een artikel en interviews met wethouder De Rook en gedeputeerde Boumans over de gewijzigde plannen, op de site van RTV Noord: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=136024)

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Thom91 » Vr 23 Jan 2015, 12:59

GRONINGEN KRIJGT TOEKOMSTBESTENDIG HOOFDSTATION OM TROTS OP TE ZIJN

Het Hoofdstation in Groningen wordt een toekomstbestendige openbaar vervoerknoop om trots op te zijn. Dat blijkt nu de plannen voor het Hoofdstation verder zijn uitgewerkt in een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp en het Ambitiedocument ‘Mooi’, waarin de mogelijkheden in impressies en referentiebeelden zijn gevat. Er komt een fietstunnel en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor zo’n 5.000 fietsen aan de zuidzijde van het station om ook in de toekomst voldoende fietsparkeerplekken te bieden.

De geplande uitbreiding van het Hoofdstation met sporen, perrons en een perrontunnel kan de groei van reizigers straks goed opvangen. Dat blijkt uit het zogenaamde Ruimtelijk Functioneel Ontwerp. De bustunnel, fietstunnel en fietsenstalling die vorig jaar zijn toegevoegd, passen goed in het ontwerp. In de plannen is rekening gehouden met een mogelijke verhuizing van het busstation naar de zuidkant van het Hoofdstation. Zo is er in het ontwerp ruimte opgenomen voor winkels en reizigersvoorzieningen bij de nieuwe zuidentree. De uitgewerkte plannen van de stuurgroep Groningen Spoorzone waarin gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zitten, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten van de provincie Groningen. De begroting voor de plannen die nu zijn uitgewerkt, sluit op ruim 275 miljoen euro.

Hoofdstation om trots op te zijn

De Stadsbouwmeester, Provinciaal Bouwmeester en Spoorbouwmeester hebben met hulp van NL Architects in beeld gebracht hoe het Hoofdstation er mogelijk uit kan komen te zien. Het monumentale stationsgebouw en het nieuwe perronplein daar direct achter krijgen de hoofdrol op het vernieuwde station. Het ruime perronplein ontstaat doordat de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt. Hier zijn nieuwe winkels en terrassen onder de monumentale kappen ingetekend.

Fietstunnel van groot belang voor oplossen stallingsopgave

Met de keuze voor een vrij toegankelijke voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen door, wordt de huidige barrièrewerking van het spoor opgeheven. Deze nieuwe verbindingen bieden extra kansen voor de ontwikkeling van Stationsgebied Zuid, het gebied ten zuiden van de sporen wat vrijkomt door het verplaatsen van het opstelterrein naar 'de Vork' in de gemeente Haren. De fietstunnel heeft daarnaast een belangrijke functie voor het oplossen van de stallingsproblematiek in het stationsgebied. De behoefte aan fietsenstallingen in het stationsgebied neemt naar verwachting in 2020 toe tot 15.000 plaatsen en in 2030 tot 17.500 plaatsen. Aan de zuidzijde van het spoor, direct grenzend aan de voetgangerstunnel, komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 fietsen. De fietstunnel biedt een snelle en rechtstreekse verbinding tussen het Stadsbalkon aan de noordzijde van de sporen en de nieuwe ondergrondse fietsenstalling ten zuiden de sporen. Aanvullend op deze ondergrondse fietsenstalling zet de stuurgroep Groningen Spoorzone in op het bouwen van een nieuwe fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein, gelegen direct achter het Hunzehuys. Met deze ingrepen wordt de stallingsproblematiek grondig aangepakt en is tevens voor de toekomst voldoende flexibiliteit voor groei ingebouwd.

Resultaten participatie

De stuurgroep Groningen Spoorzone heeft naar aanleiding van participatie besloten in de plannen vier wissels te verplaatsen naar het Hoofdstation. Resultaat hiervan is dat bij de Verlengde Lodewijkstraat en Verlengde Willemstraat geen voelbare toename van trillingen optreedt, terwijl bij de Viaductstraat en het Hunzehuys nog steeds sprake is van een kleine afname van trillingen.

Bron en meer

In de bron ook een aantal impressies :)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Suus » Vr 23 Jan 2015, 13:44

De fietstunnel wordt dus een donker hol en de stationstunnel een windtunnel, als ik de impressies goed begrijp.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Thom91 » Vr 23 Jan 2015, 14:00

Kwestie van lampen ophangen en ik denk dat die winderigheid wel meevalt. Het ligt vol tussen de bebouwing :)
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 23 Jan 2015, 14:01

Jammer dat er gewerkt gaat worden met moderne stationsoverkappingen. Dat past gewoon niet bij een oud station.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Suus » Vr 23 Jan 2015, 14:36

Thom91 schreef:Kwestie van lampen ophangen en ik denk dat die winderigheid wel meevalt. Het ligt vol tussen de bebouwing :)

Bebouwing is juist een uitnodiging voor de wind. Het meest winderige stukje op mijn looproute naar het station is het stukje tussen twee flatgebouwen van vijf hoog.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Statler Rail » Vr 23 Jan 2015, 15:26

De plaatjes op http://www.groningenbereikbaar.nl/spoorzone/nieuws/detail/groningen-krijgt-toekomstbestendig-hoofdstation-om-trots-op-te-zijn/ zijn deels hergebruik. Op de plaatjes van de voetgangerstunnel verraadt het dak dat deze van Rotterdam Centraal afkomstig zijn. Op de andere plaatjes zijn ook gewoon losse perronoverkappingen te zien, in plaats van zo'n mega-dak zoals in Rotterdam.

Dat het nieuwe perron en het busstation een moderne perronoverkapping krijgt kan ik wel begrijpen. En op het plaatje van het perronplein lijkt het er in ieder geval op dat de bestaande klassieke perronoverkappingen behouden blijven. :pos:

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor groningen » Vr 23 Jan 2015, 17:13

Misschien valt dit buiten dit topic, maar bij een behoorlijke westerwind is het fietspad naar het kanaal (naast spoor 1A naar Delfzijl) een behoorlijke horde te noemen. Soms wordt je gewoon terug geblazen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Thom91 » Di 03 Feb 2015, 10:00

Nieuw opstelterrein krijgt wal tegen geluid en licht

Het nieuwe opstelterrein voor treinen bij 'de Vork' in Haren krijgt een wal om geluids- en lichtoverlast voor de omgeving tegen te gaan.

Omwonenden maakten zich zorgen over de gevolgen; de wal moet daaraan tegemoet komen. Ledverlichting maakt dat ook 's nachts weinig licht te zien is. Het hele opstelterrein zou zelfs in de winter aan het zicht zijn onttrokken.

Het terrein vervangt het huidige opstelterrein bij het Hoofdstation in de stad. Daar is er geen plek meer voor, doordat het aantal sporen en perrons wordt uitgebreid.

Gemeente Haren
Het nieuwe terrein komt direct na de splitsing van de sporen richting Winschoten en Zwolle, in de gemeente Haren. Er komen vijftien opstelsporen, dienstgebouwen voor het personeel, een technische ruimte en twee wasinstallaties. Voor de dieseltreinen van Arriva komen er tankvoorzieningen.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor groningen » Wo 04 Feb 2015, 02:08

Kom op zeg; hoeveel mensen wonen daar nu in de buurt. Vanaf het nieuwe terrein zit je op 500 meter naar de Bloemersmaborg en Saaksumborg; om over Haren maar te zwijgen. Dat zal ruim 2 kilometer worden. De activiteiten die nu op het hoofdstation plaatsvinden en later verplaatst worden; ik heb nog nooit een bewoner van de Parkweg gehoord, dat het wel een onsje minder mag.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Hainje » Wo 04 Feb 2015, 17:48

Er wonen misschien niet veel mensen in die buurt, maar het NIMBY-risico is te hoog. Het slag volk wat in Haren woont weet doorgaans erg goed hoe bezwaar maken werkt en als het hen niet zint, dan zullen ze het zeker niet nalaten. Dus beter hou je deze mensen te vriend. Maar daarnaast, als het een kleine moeite is om deze extra dingen in te passen, waarom zou je het dan laten?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Kevster » Wo 04 Feb 2015, 22:01

Als je de politiek in Haren kent weet je dat het niet dat alleen is. Ze hebben daar ook de stinkbult aan de Duinkerkenstraat en DHE 5/6 (zoek maar eens op). En ook een handjevol mensen kan last hebben van een opstelterrein. Bij de Parkweg is dat van oudsher zo en zijn mensen daar zo komen wonen, in Essen niet.

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor groningen » Wo 04 Feb 2015, 22:18

Die stinkbult zit niet aan de Duinkerkenstraat, maar aan de Winschoterweg (iets noordelijker dus). En inderdaad; is het warm en je ruikt het, dan weet je wat de windrichting is.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Feb 2015, 10:27

Handtekeningen zijn gezet, ze kunnen aan de slag.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=145454
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten