'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbesteed'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbesteed'

Berichtdoor Wubbo » Zo 30 Mar 2014, 15:07

'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbesteed'
Geplaatst op: zondag 30 maart 2014 15:04
Laatst bijgewerkt: zondag 30 maart 2014 15:07


Nederland moet de veerdiensten over de Waddenzee openbaar aanbesteden, vindt een adviseur van het Europese Hof van Justitie. De Nederlandse regering doet dit nu niet, omdat ze in de veronderstelling is dat de Waddenzee een binnenzee is.
Lees verder

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Erno-BE » Zo 30 Mar 2014, 15:10

Ik weet niet hoe de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden presteren, maar als de prestaties goed zijn zie ik geen rede tot aanbesteding. De EU hoeft zich niet met alle zaken te bemoeien.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor deadlock » Zo 30 Mar 2014, 15:43

Erno-BE schreef:De EU hoeft zich niet met alle zaken te bemoeien.

Dit is een irrelevante opmerking en ook nog eens niet waar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Geert » Zo 30 Mar 2014, 16:19

Erno-BE schreef:Ik weet niet hoe de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden presteren, maar als de prestaties goed zijn zie ik geen rede tot aanbesteding. De EU hoeft zich niet met alle zaken te bemoeien.

EVT beweert de veerdienst tussen Terschelling en het vasteland beter cq. goedkoper uit te kunnen voeren dan de reder die er nu vaart (Doeksen). Laat in een aanbesteding maar zien wie de beste plannen heeft :)
Tenslotte is de situatie nu wel een beetje raar, dat twee particuliere bedrijven zonder enige openbare aanbesteding of iets de veerdienst de komende jaren uit mogen voeren zonder dat andere gegadigden een kans maken. De veerdiensten presteren op zich goed volgens mij, maar waarom zou er voor de waddenveren een uitzondering gemaakt worden die voor het meeste andere OV ook niet gemaakt wordt?

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor groningen » Zo 30 Mar 2014, 16:27

Hoeveel aanbestedingen zijn er in Belgie? Ik ken alleen NMBS, de Lijn en Tec.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Hainje » Zo 30 Mar 2014, 16:31

groningen schreef:Hoeveel aanbestedingen zijn er in Belgie? Ik ken alleen NMBS, de Lijn en Tec.

In België word met onderaannemers gewerkt. Dit zijn vaak toerboeren uit de regio die inschrijven op een lijnenpakket en onder bepaalde voorwaarden mogen zij dan rijden voor De Lijn/Tec. De bussen moeten wel in de huisstijl van De Lijn of TEC worden uitgevoerd. In grote lijnen dus dezelfde verhouding als hier bijv. Arriva heeft met de Provincie Noord-Brabant.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Mar 2014, 18:07

Je zou de onrendabele afvaarten subsidiëren en dat in een vervoerspakket aanbesteden aan de vervoerders.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 30 Mar 2014, 21:16

Als dadelijk letterlijk alles aanbesteed moet worden, mag wat mij betreft de HRN ook Europees aanbesteed worden en niet zoals nu onderhands. Overigens om op het onderwerp "veerdiensten" terug te komen. Hoe zit dat met de ponten die over de Nederlandse rivieren / kanalen varen? Die worden nu volgens mij ook nog steeds onderhands gegund.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Daniel » Zo 30 Mar 2014, 22:21

Lang niet allemaal hoor. Waterbus in de Drechtsteden is aanbesteed, het veer Kop van 't Land - Brabantse Oever (Dordrecht - Werkendam) meen ik ook maar dat weet ik niet 100% zeker.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Suus » Zo 30 Mar 2014, 22:24

De meeste kleine pontjes zijn van Rijkswaterstaat die een schipper aanstelt. Op het Amsterdam-Rijnkanaal heb je aan de noordkant van Breukelen een pontje. In het huis (eigendom van Rijkswaterstaat) op de oever naast de pont woont de veerman/veervrouw (in dienst bij Rijkswaterstaat) en als iemand op de bel drukt op de pontsteiger gaat hij/zij met het pontje over.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Wubbo » Zo 30 Mar 2014, 22:25

Veerdiensten over binnenwateren hoeven niet aanbesteed te worden, begrijp ik uit het artikel. De discussie gaat er nu over of de Waddenzee ook een binnenwater is.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 30 Mar 2014, 23:21

In het artikel staat binnenzeeën en dan zou ik eerder denken aan het IJsselmeer of de stukken zee bij Zeeland. Niet aan rivieren en kanalen. Daarnaast, wie zegt dat een openbaar vervoerbedrijf of een particulier bedrijf zoiets misschien niet beter kan dan Rijkswaterstaat? Vandaar dus ook mijn vraag of die dadelijk ook niet aanbesteed gaan worden. Onderhand bijna alles moet tegenwoordig namelijk aanbesteed worden.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

waldo79
Berichten: 3629
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor waldo79 » Ma 31 Mar 2014, 11:25

Daarnaast, wie zegt dat een openbaar vervoerbedrijf of een particulier bedrijf zoiets misschien niet beter kan dan Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat is beheerder van de grote rivieren (over het algemeen), maar laat de exploitatie van veerdiensten over aan bedrijven.
Mij best :)

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Dagren » Ma 31 Mar 2014, 12:03

Michael 1988 schreef:In het artikel staat binnenzeeën en dan zou ik eerder denken aan het IJsselmeer of de stukken zee bij Zeeland. Niet aan rivieren en kanalen. Daarnaast, wie zegt dat een openbaar vervoerbedrijf of een particulier bedrijf zoiets misschien niet beter kan dan Rijkswaterstaat? Vandaar dus ook mijn vraag of die dadelijk ook niet aanbesteed gaan worden. Onderhand bijna alles moet tegenwoordig namelijk aanbesteed worden.


Het IJsselmeer is geen zee.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 31 Mar 2014, 16:52

Het IJsselmeer was een zee (vroeger).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Dagren » Ma 31 Mar 2014, 17:08

Michael 1988 schreef:Het IJsselmeer was een zee (vroeger).


En daarvoor was een deel ervan land en een deel ook een meer. Maar ja, dat is niet zo belangrijk meer. :P

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor deadlock » Ma 31 Mar 2014, 17:17

Michael 1988 schreef:Het IJsselmeer was een zee (vroeger).

Ja en dinosaurussen hebben ook rechten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 31 Mar 2014, 18:01

Als ik de definitie volg van wat er onder een binnenzee verstaan wordt,
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenzee ) kom ik tot de conclusie dat de Waddenzee inderdaad als een binnenzee gezien moet worden. Enerzijds wordt het omringd door het vaste land, anderzijds door de Waddeneilanden. Door de (soms nauwe) openingen tussen de eilanden staat het in verbinding met de Noordzee.

Zie ook: ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddenzee )
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Hainje » Ma 31 Mar 2014, 19:30

deadlock schreef:
Michael 1988 schreef:Het IJsselmeer was een zee (vroeger).

Ja en dinosaurussen hebben ook rechten.

Vergeet de mammoeten op de bodem van de Noordzee niet!1¡¡!1¡¡one!!1
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Vinny » Ma 31 Mar 2014, 23:27

Op de Engelstalige wikipedia staat een linkje naar "Ocean Politics and Law", interessante materie. Er volgt ook een defintie van "marginal sea" (het Engelstalige equivalent van een binnenzee), maar het lijkt me niet heel erg juridisch houdbaar omdat het vaagheden als "narrow" bevat. Nou ik vind een steeg van 5 kilometer breedte niet bepaald "narrow", dus waarom zou een zeestraat dat wel zijn? :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor deadlock » Di 01 Apr 2014, 00:10

Marginal sea is breder dan binnenzee ook geloof ik. Fles, kom hier eens iets over zeggen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Ronaldussen » Di 01 Apr 2014, 00:35

Vinny schreef: Nou ik vind een steeg van 5 kilometer breedte niet bepaald "narrow", dus waarom zou een zeestraat dat wel zijn? :lol:

5 km. is niks bij een gemiddelde oceaan/zee. In dat geval kun je die afstand wel aardig "narrow" noemen :wink:

Als ik de Engelstalige definities goed interpreteer, wordt er voornamelijk over verbindingen met een of meerdere oceanen gesproken en niet over verbindingen met een zee. In dat geval zouden ze met marginal sea een randzee kunnen bedoelen, wat meer een (grote) inham is dan een "zee". Een randzee staat in verbinding met uitsluitend oceanen, een binnenzee met "gewone" zeeën en/of oceanen. Tenminste, als ik de definities mag geloven die in diverse encyclopedieën op het internet staan.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Vinny » Di 01 Apr 2014, 18:59

Alleen gaat het foliant vooral in op de mogelijkheid om de zee als territoriale zee te claimen:
Afbeelding
Bij een "marginal sea" zou je dus de 12 nautische mijlsgrens niet hebben.

Ik weet echter niet wat in Europees verband is afgesproken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Doeksen als enige naar Vlieland en Terschelling

Berichtdoor Wubbo » Zo 06 Apr 2014, 16:38

Doeksen als enige naar Vlieland en Terschelling
Geplaatst op: zondag 6 april 2014 16:36
Laatst bijgewerkt: zondag 6 april 2014 16:38


Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. Doeksen neemt de schepen en veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). EVT stopt met varen. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.
Lees verder

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee

Berichtdoor Frans F » Wo 09 Apr 2014, 14:24

Juridisch blijft dit een zeer zwak verhaal. Want wat doet de minister als zich over twee maanden weer andere rederij meldt met de uitspraak van de EU-rechter in de hand?

Verder vraag ik me af of de eilanders zich hiermee niet in hun eigen poot schieten. Een paar dagen Waddeneilanden was dankzij EVT voor veel toeristen een weliswaar duur, maar nog net betaalbaar uitje. Maar met de krankzinnige tarieven van Doeksen bedenk je je nog wel drie keer. Er zijn grenzen aan het uitmelken van toeristen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 1 gast