'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbesteed'
'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbesteed'
'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbesteed'
Geplaatst op: zondag 30 maart 2014 15:04
Laatst bijgewerkt: zondag 30 maart 2014 15:07
Nederland moet de veerdiensten over de Waddenzee openbaar aanbesteden, vindt een adviseur van het Europese Hof van Justitie. De Nederlandse regering doet dit nu niet, omdat ze in de veronderstelling is dat de Waddenzee een binnenzee is.
Lees verder
Geplaatst op: zondag 30 maart 2014 15:04
Laatst bijgewerkt: zondag 30 maart 2014 15:07
Nederland moet de veerdiensten over de Waddenzee openbaar aanbesteden, vindt een adviseur van het Europese Hof van Justitie. De Nederlandse regering doet dit nu niet, omdat ze in de veronderstelling is dat de Waddenzee een binnenzee is.
Lees verder
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Ik weet niet hoe de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden presteren, maar als de prestaties goed zijn zie ik geen rede tot aanbesteding. De EU hoeft zich niet met alle zaken te bemoeien.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Dit is een irrelevante opmerking en ook nog eens niet waar.Erno-BE schreef:De EU hoeft zich niet met alle zaken te bemoeien.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
EVT beweert de veerdienst tussen Terschelling en het vasteland beter cq. goedkoper uit te kunnen voeren dan de reder die er nu vaart (Doeksen). Laat in een aanbesteding maar zien wie de beste plannen heeft :)Erno-BE schreef:Ik weet niet hoe de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden presteren, maar als de prestaties goed zijn zie ik geen rede tot aanbesteding. De EU hoeft zich niet met alle zaken te bemoeien.
Tenslotte is de situatie nu wel een beetje raar, dat twee particuliere bedrijven zonder enige openbare aanbesteding of iets de veerdienst de komende jaren uit mogen voeren zonder dat andere gegadigden een kans maken. De veerdiensten presteren op zich goed volgens mij, maar waarom zou er voor de waddenveren een uitzondering gemaakt worden die voor het meeste andere OV ook niet gemaakt wordt?
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Hoeveel aanbestedingen zijn er in Belgie? Ik ken alleen NMBS, de Lijn en Tec.
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
In België word met onderaannemers gewerkt. Dit zijn vaak toerboeren uit de regio die inschrijven op een lijnenpakket en onder bepaalde voorwaarden mogen zij dan rijden voor De Lijn/Tec. De bussen moeten wel in de huisstijl van De Lijn of TEC worden uitgevoerd. In grote lijnen dus dezelfde verhouding als hier bijv. Arriva heeft met de Provincie Noord-Brabant.groningen schreef:Hoeveel aanbestedingen zijn er in Belgie? Ik ken alleen NMBS, de Lijn en Tec.
🍉
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Je zou de onrendabele afvaarten subsidiëren en dat in een vervoerspakket aanbesteden aan de vervoerders.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Als dadelijk letterlijk alles aanbesteed moet worden, mag wat mij betreft de HRN ook Europees aanbesteed worden en niet zoals nu onderhands. Overigens om op het onderwerp "veerdiensten" terug te komen. Hoe zit dat met de ponten die over de Nederlandse rivieren / kanalen varen? Die worden nu volgens mij ook nog steeds onderhands gegund.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Lang niet allemaal hoor. Waterbus in de Drechtsteden is aanbesteed, het veer Kop van 't Land - Brabantse Oever (Dordrecht - Werkendam) meen ik ook maar dat weet ik niet 100% zeker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
De meeste kleine pontjes zijn van Rijkswaterstaat die een schipper aanstelt. Op het Amsterdam-Rijnkanaal heb je aan de noordkant van Breukelen een pontje. In het huis (eigendom van Rijkswaterstaat) op de oever naast de pont woont de veerman/veervrouw (in dienst bij Rijkswaterstaat) en als iemand op de bel drukt op de pontsteiger gaat hij/zij met het pontje over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Veerdiensten over binnenwateren hoeven niet aanbesteed te worden, begrijp ik uit het artikel. De discussie gaat er nu over of de Waddenzee ook een binnenwater is.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
In het artikel staat binnenzeeën en dan zou ik eerder denken aan het IJsselmeer of de stukken zee bij Zeeland. Niet aan rivieren en kanalen. Daarnaast, wie zegt dat een openbaar vervoerbedrijf of een particulier bedrijf zoiets misschien niet beter kan dan Rijkswaterstaat? Vandaar dus ook mijn vraag of die dadelijk ook niet aanbesteed gaan worden. Onderhand bijna alles moet tegenwoordig namelijk aanbesteed worden.
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Rijkswaterstaat is beheerder van de grote rivieren (over het algemeen), maar laat de exploitatie van veerdiensten over aan bedrijven.Daarnaast, wie zegt dat een openbaar vervoerbedrijf of een particulier bedrijf zoiets misschien niet beter kan dan Rijkswaterstaat
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Het IJsselmeer is geen zee.Michael 1988 schreef:In het artikel staat binnenzeeën en dan zou ik eerder denken aan het IJsselmeer of de stukken zee bij Zeeland. Niet aan rivieren en kanalen. Daarnaast, wie zegt dat een openbaar vervoerbedrijf of een particulier bedrijf zoiets misschien niet beter kan dan Rijkswaterstaat? Vandaar dus ook mijn vraag of die dadelijk ook niet aanbesteed gaan worden. Onderhand bijna alles moet tegenwoordig namelijk aanbesteed worden.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Het IJsselmeer was een zee (vroeger).
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
En daarvoor was een deel ervan land en een deel ook een meer. Maar ja, dat is niet zo belangrijk meer.Michael 1988 schreef:Het IJsselmeer was een zee (vroeger).
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Ja en dinosaurussen hebben ook rechten.Michael 1988 schreef:Het IJsselmeer was een zee (vroeger).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Als ik de definitie volg van wat er onder een binnenzee verstaan wordt,
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenzee ) kom ik tot de conclusie dat de Waddenzee inderdaad als een binnenzee gezien moet worden. Enerzijds wordt het omringd door het vaste land, anderzijds door de Waddeneilanden. Door de (soms nauwe) openingen tussen de eilanden staat het in verbinding met de Noordzee.
Zie ook: ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddenzee )
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenzee ) kom ik tot de conclusie dat de Waddenzee inderdaad als een binnenzee gezien moet worden. Enerzijds wordt het omringd door het vaste land, anderzijds door de Waddeneilanden. Door de (soms nauwe) openingen tussen de eilanden staat het in verbinding met de Noordzee.
Zie ook: ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddenzee )
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Vergeet de mammoeten op de bodem van de Noordzee niet!1¡¡!1¡¡one!!1deadlock schreef:Ja en dinosaurussen hebben ook rechten.Michael 1988 schreef:Het IJsselmeer was een zee (vroeger).
🍉
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Op de Engelstalige wikipedia staat een linkje naar "Ocean Politics and Law", interessante materie. Er volgt ook een defintie van "marginal sea" (het Engelstalige equivalent van een binnenzee), maar het lijkt me niet heel erg juridisch houdbaar omdat het vaagheden als "narrow" bevat. Nou ik vind een steeg van 5 kilometer breedte niet bepaald "narrow", dus waarom zou een zeestraat dat wel zijn?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Marginal sea is breder dan binnenzee ook geloof ik. Fles, kom hier eens iets over zeggen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
5 km. is niks bij een gemiddelde oceaan/zee. In dat geval kun je die afstand wel aardig "narrow" noemenVinny schreef: Nou ik vind een steeg van 5 kilometer breedte niet bepaald "narrow", dus waarom zou een zeestraat dat wel zijn?
Als ik de Engelstalige definities goed interpreteer, wordt er voornamelijk over verbindingen met een of meerdere oceanen gesproken en niet over verbindingen met een zee. In dat geval zouden ze met marginal sea een randzee kunnen bedoelen, wat meer een (grote) inham is dan een "zee". Een randzee staat in verbinding met uitsluitend oceanen, een binnenzee met "gewone" zeeën en/of oceanen. Tenminste, als ik de definities mag geloven die in diverse encyclopedieën op het internet staan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Alleen gaat het foliant vooral in op de mogelijkheid om de zee als territoriale zee te claimen:
Bij een "marginal sea" zou je dus de 12 nautische mijlsgrens niet hebben.
Ik weet echter niet wat in Europees verband is afgesproken.
Bij een "marginal sea" zou je dus de 12 nautische mijlsgrens niet hebben.
Ik weet echter niet wat in Europees verband is afgesproken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Doeksen als enige naar Vlieland en Terschelling
Doeksen als enige naar Vlieland en Terschelling
Geplaatst op: zondag 6 april 2014 16:36
Laatst bijgewerkt: zondag 6 april 2014 16:38
Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. Doeksen neemt de schepen en veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). EVT stopt met varen. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.
Lees verder
Geplaatst op: zondag 6 april 2014 16:36
Laatst bijgewerkt: zondag 6 april 2014 16:38
Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. Doeksen neemt de schepen en veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). EVT stopt met varen. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.
Lees verder
Re: 'Veerdiensten Waddenzee moeten openbaar worden aanbestee
Juridisch blijft dit een zeer zwak verhaal. Want wat doet de minister als zich over twee maanden weer andere rederij meldt met de uitspraak van de EU-rechter in de hand?
Verder vraag ik me af of de eilanders zich hiermee niet in hun eigen poot schieten. Een paar dagen Waddeneilanden was dankzij EVT voor veel toeristen een weliswaar duur, maar nog net betaalbaar uitje. Maar met de krankzinnige tarieven van Doeksen bedenk je je nog wel drie keer. Er zijn grenzen aan het uitmelken van toeristen.
Verder vraag ik me af of de eilanders zich hiermee niet in hun eigen poot schieten. Een paar dagen Waddeneilanden was dankzij EVT voor veel toeristen een weliswaar duur, maar nog net betaalbaar uitje. Maar met de krankzinnige tarieven van Doeksen bedenk je je nog wel drie keer. Er zijn grenzen aan het uitmelken van toeristen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten