Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Kan iemand mij uitleggen waarom de 119 de 119 is en de 110 de 110. Alle andere lijnen vanuit Winschoot zijn zonder honderdtal. Ook die verder weg rijden (dus niet alleen die binnen Oldambt/Bellingwolde)
Zou voor de eenheid toch gewoon een 1tje vanaf gehaald worden?
De 140 kan ik trouwens ook niet plaatsen gezien de andere lijnnummers, maar hij draait ongeacht het nummer wel goed
Zou voor de eenheid toch gewoon een 1tje vanaf gehaald worden?
De 140 kan ik trouwens ook niet plaatsen gezien de andere lijnnummers, maar hij draait ongeacht het nummer wel goed
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Alle snelle lijnen worden onder een 100 gereden.
Ooit schijnt er een dorpenroute geweest te zijn die lijn 19 droeg en door alle dorpen van lijnen 643 en 43 ging. De huidige route was daar de sneldienst van, dus 119. Lijn 10 idem voor de dorpen tussen Assen en Bareveld. De oude lijn 10 ging door de dorpen en de nieuwe 110 rijdt langs de dorpen. Lijn 140 had ook een variant die door de dorpen ging genummerd 40.
Vroeger waren er ook nog lijnen 45, 42 en 142 die reden rond Loppersum. Alleen lijn 45 rijdt nu nog.
Vorig jaar was dit ook bij lijn 65 en 165 tussen Zoutkamp en Groningen (weliswaar niet zo sterk als de 140 kent). Lijn 165 reed langs de dorpen, waar lijn 65 erdoor ging.
Je ziet het nog bij lijn 78/178. Lijn 178 rijdt sneller naar Groningen dan de 78, doordat ie niet door Harkstede en Engelbert gaat.
Ooit schijnt er een dorpenroute geweest te zijn die lijn 19 droeg en door alle dorpen van lijnen 643 en 43 ging. De huidige route was daar de sneldienst van, dus 119. Lijn 10 idem voor de dorpen tussen Assen en Bareveld. De oude lijn 10 ging door de dorpen en de nieuwe 110 rijdt langs de dorpen. Lijn 140 had ook een variant die door de dorpen ging genummerd 40.
Vroeger waren er ook nog lijnen 45, 42 en 142 die reden rond Loppersum. Alleen lijn 45 rijdt nu nog.
Vorig jaar was dit ook bij lijn 65 en 165 tussen Zoutkamp en Groningen (weliswaar niet zo sterk als de 140 kent). Lijn 165 reed langs de dorpen, waar lijn 65 erdoor ging.
Je ziet het nog bij lijn 78/178. Lijn 178 rijdt sneller naar Groningen dan de 78, doordat ie niet door Harkstede en Engelbert gaat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Lijn 110 rijdt niet door Rolde; hij gaat bij afrit en rotonde direct weer de N33 op. Gevolg is dat je 1 kilometer moet lopen om het centrum te halen. Door het centrum van Rolde rijdt lijn 53 van Assen via Rolde naar Gieten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vroeger had je lijn 10 van Assen naar Winschoten die door alle dorpen reed, die lijn reed sowieso als sinds 1964 nagegoeg dezelfde route. In 2010 of 2011 is lijn 303 van Veendam naar Assen via de N33 ingevoerd, lijn 10 is toen ingekort tot Winschoten - Bareveld en lijn 53 ging binnendoor rijden tussen Gieten en Assen. Op 9 december 2012 is lijn 303 opgeheven en lijn 10 doorgetrokken naar Assen via de route van 303. Omdat deze lijn een snelle route had tussen Bareveld en Assen is de hele lijn omgenummerd naar 110.
Vroeger had je lijn 19 van Winschoten naar Delfzijl. Die lijn is ooit een ingekort tot Nieuwolda - Winschoten. Tegelijkertijd ging lijn 119 een snelle route rijden van Delfzijl naar Winschoten. Lijn 19 is later verander in lijn 643 en 48.
Lijn 40 en 140 is hetzelfde verhaal, het begon met 40 en over een jaar of twee heb je alleen nog maar 140. Van 1998 tot 2014 had je inderdaad ook lijn 165 naast lijn 65.
Vroeger had je lijn 19 van Winschoten naar Delfzijl. Die lijn is ooit een ingekort tot Nieuwolda - Winschoten. Tegelijkertijd ging lijn 119 een snelle route rijden van Delfzijl naar Winschoten. Lijn 19 is later verander in lijn 643 en 48.
Lijn 40 en 140 is hetzelfde verhaal, het begon met 40 en over een jaar of twee heb je alleen nog maar 140. Van 1998 tot 2014 had je inderdaad ook lijn 165 naast lijn 65.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vergeet ook niet 163; waarschijnlijk hetzelfde als 165, maar de 163 rijdt door naar Lauwersoog en soms naar Holwerd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Lijn 163 was ooit Marnedienst lijn 10 en later GADO lijn 40 en reed van Groningen Naar Zoutkamp en sloot aan op de boot naar Schiermonnikoog. Toen de boot naar Schier naar de haven van Lauwersoog verhuisde werd het lijn 63. Lijn 63 reed nog door alle dorpen en is later vervangen door sneldienst 163. De verlenging naar Holwerd bestaat pas sinds 2012. Je had vroeger trouwens wel lijn 134 van Groningen naar Holwerd, maar die lijn is jaren gelden al opgeheven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
en lijn 34 naar holwerd was weer een variant op 134. (die 34 was al eerder weg dan 134)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Okay, duidelijk. Maar door de grote versobering van de lijnen, maar ook de lijnnummerwisseling van 217 naar 17 hadden ze wat mij betreft de 119 dan ook wel 19 mogen noemen. Er zijn nu van die losse nummertjes die rondtuffen.
Maar dank voor de historische achtergrond
Maar dank voor de historische achtergrond
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De reden waarom dat niet gebeurt is, is omdat lijn 110 en 119 nog altijd het karakter van een sneldienst hebben door hun 'snelle' route en beperkt aantal haltes. 217 was omgenummerd omdat het een servicelijn werd (servicelijnen hebben een 200 nummer), toen men dat concept weer heeft later vallen is dit ongedaan gemaakt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ondertussen bij een abri op Centraal Station:
Selfies van forumleden graag hier delen!
Selfies van forumleden graag hier delen!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Geef mij die retourtjes dan maar, want CS bestaat niet. (A) :XBjarte schreef:Ondertussen bij een abri op Centraal Station:
Selfies van forumleden graag hier delen!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik heb inderdaad gezien dat ze dat bushokje gingen aankleden met die doeken (?) leuke actie trouwens!
De wielen van de bus gaan rond en rond...
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dan mogen ze dat wel eens gaan toevoegen aan stations als Arnhem en Eindhoven.Bjarte schreef:Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Op de lijnen rond Winschoten (toenmalige servicebussen) rijdt de laatste twee dagen een oude servicebus van Hoogezand of Veendam rond, getooid in geel met oranje en lichtgroene vlekken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dat zal dan De Groot wel zijn, dat busje is immers van hun en ze hebben die niet meer nodig in HS. Op welke lijnen heb je hem gezien?
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vanmorgen toen ik de 3168 naar binnen bracht, een vreemdeling op het terrein :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Een volle 3074 reed rond 10.50 uur als lijn 15 richting de eindhaltes op Zernike.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Volgens mij is NS allang van die eis afgestapt en geeft het in principe dat achtervoegsel niet meer weg, volgens mij maakt NS alleen nog een uitzondering voor HST-stations (dus waar de Thalys, ICE en ICD stoppen).Pim-AllianceB95 schreef:Dan mogen ze dat wel eens gaan toevoegen aan stations als Arnhem en Eindhoven.Bjarte schreef:Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam!
Voor wat ik begreep zou Arnhem na de verbouwing dat achtervoegsel krijgen en Arnhem Centraal gaan heten en wellicht ook Breda (maar die weet ik niet zeker). Dat zou wel in die richtlijn passen, want zowel Arnhem (ICE) als Breda (ICD) hebben een HST. Schiphol is dan nog het enige HST-station zonder dat achtervoegsel, maar het lijkt me niet dat daar dat achtervoegsel ook logisch zou zijn (er is maar één station bij/in Schiphol)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ja dat kon ik weer niet zien, ik reed zelf auto. Er stond geen leesbaar lijnnummer vooropTheRoy-t schreef:Dat zal dan De Groot wel zijn, dat busje is immers van hun en ze hebben die niet meer nodig in HS. Op welke lijnen heb je hem gezien?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Om 16.55 zag ik deze rijden op de Zuidelijke ringweg richting Julianaplein.JeroenSpock schreef:Vanmorgen toen ik de 3168 naar binnen bracht, een vreemdeling op het terrein :)
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vanmiddag een gewone streekcitaro op lijn 5 en de 3024 op lijn 304.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Huh, die 3024 was vanmorgen in elkaar gereden en vanmiddag alweer op dienst?
In elkaar gereden is wel een groot woord, maar bij de voordeur had hij een auto te pakken.
In elkaar gereden is wel een groot woord, maar bij de voordeur had hij een auto te pakken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die streekcitaro op 5 hoort zo, die rijden op in de dienstregeling opgenomen versterkingsritten.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
@Jeroen Dan zou het ook de 3023 geweest kunnen zijn.
@TheRoy-T Deze reed door naar Annen.
@TheRoy-T Deze reed door naar Annen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten