Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef:Als een bus op 10.03 komt in plaats van 10.10 uur, waar stempel je hem dan op?
Het kaartje geldig vanaf het moment dat hij afgestempeld wordt, dus theoretisch is het kaartje dan geldig tot 11:40. In praktijk kun je alleen per kwartier afstempelen dus wordt het 11:45. En als je mazzel hebt, heb je een luie chauffeur en kun je er tot 12:00 of later mee reizen
Basislijn
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Hainje schreef:Meestal stempelt een chauffeur ook nog eens een kwartier vooruit. Dus de kans dat het verkeerd gaat is minimaal.
Ik vaak een half uur, en er zijn chauffeurs die zelfs een uur doen.

En wat hebben de knappe koppen weer een geweldige sticker achterop de bus geplakt over het zomerbroezzen. Echt heel duidelijk, in één oogopslag zie je dat een 10 euro dagkaart geldig is voor twee personen met 6 kinderen. Mooi een plaatje van het gele kaartje er op, grote teksten, prachtig.

En ze (OVB, Qbuzz, Arriva, NS) hebben ook nog een mooi filmpje gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=jXxYVRHrO84

Echt schijt irritant natuurlijk, die stoelen in een Volvo. Dat de familie hem slecht onderhoud waardoor hij in een rookmachine verandert en de airco het blijkbaar niet doet, ja heel toevallig.
Gelukkig zit de familie daarna met een glimlach lekker comfortabel in de stoeltjes van een stadsbus.

Dat die duidelijke sticker en mooi filmpje samen maar net zo veel gekost mogen hebben als het opheffen van één of andere buslijn.
Laat ze nou toch eens serieus met hun werk bezig gaan
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Dank voor de antwoorden.

Ik moet wel zeggen dat ik het er mooi uit vindt zien, en de kortingen bij de attracties zijn wel een pluspunt. Het is inderdaad wel twijfelachtig wat het rendement van deze acties is. Er zullen sowieso al mensen gebruik maken van die kaarten ondanks de acties. Al zal het altijd mooi zijn als je extra mensen in de bus krijgt en als deze later ook blijven.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

JeroenSpock schreef: Dat die duidelijke sticker en mooi filmpje samen maar net zo veel gekost mogen hebben als het opheffen van één of andere buslijn.
Laat ze nou toch eens serieus met hun werk bezig gaan
Het in de markt zetten van het OV is hun werk... :roll:

Hoe dan ook, ik denk niet dat de gemiddelde reiziger door heeft dat hij zit te kijken naar de stoeltjes uit een stadsbus in dat filmpje. Een bus is een bus.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

De gemiddelde reiziger heeft meer en een plaatje van een geel 10 euro kaartje met de woorden "DAGKAART 2 PERSONEN + 6 KINDEREN €10. OOK NACHTBUS" er bij.

Als ze die maken worden mensen wakker en trekken ze volle bussen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat denk ik ook. De boodschap is onvoldoende duidelijk en ik denk niet dat mensen zo snel naar de zomerbroezzen website gaan. De ontwikkelde app is ook slechts 10 keer gedownload voor Android.
De website is overigens erg prima, net als de app, maar je moet er eerst wel komen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Kledinguitverkoop in het Noorden? Zomerbroezzen; vrij vertaald zomerbroeken en -bloezen.
Zie dan weer niet 1-2-3 de (Q?))link naar OV, maar dat ligt aan mij. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Broezz'n is Gronings en betekent letterlijk (en daar gaat het tenslotte om) iets als 'rondreizen' of 'touren'. Dus het heeft wel degelijk weinig met broeken te maken :)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Jan van Selm wist anders zelf niet waar het woord vandaan kwam ;)

https://www.mixcloud.com/haren-doet/11- ... et-de-bus/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marlies »

Of ik zie stomtoevallig steeds toevallig dezelfde bus of lijn 11 heeft in de software update van de niet-Q-Link-bussen ineens geen zichtbaar lijnnummer meer.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Welk nummer heeft die bus? Er rijdt namelijk één bus rond die geen lijnnummer op de voorzijde heeft.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Het OVbureau lijkt ook in Groningen de nieuwe software voor de schermen in de bus uit te willen rollen (zoals Utrecht heeft) :pos: . Ze doen een onderzoek onder de reizigers in hun panel.
Afbeelding
Afbeelding
Mooi dat op overstappunten de overige bussen worden vermeld. Daarnaast ook informatie over verstoringen.
Ik vrees alleen niet dat een tekst als Station Europapark via UMCG - P+R Euroborg gaat passen op die schermen.
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Martijn25 »

bartjemestrom schreef:Welk nummer heeft die bus? Er rijdt namelijk één bus rond die geen lijnnummer op de voorzijde heeft.
Heb gisteren de 3073 zien rijden op lijn 6 die voorop geen lijnnummer had.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

gebruiker77 schreef:Het OVbureau lijkt ook in Groningen de nieuwe software voor de schermen in de bus uit te willen rollen (zoals Utrecht heeft) :pos: . Ze doen een onderzoek onder de reizigers in hun panel
Opvallend dat ze het daar alleen weer met andere symbooltjes willen doen. In Utrecht heb je gewoon een NS-logo voor een treinoverstap. Maar verder lijkt het er sterk op met een iets andere layout en soms ook kolomvolgorde.

Voor de lange teksten hebben ze in Utrecht een redelijke oplossing: daarvoor zijn fatsoenlijke afkortingen in het systeem gezet ter voorkoming van afgekapte teksten. Daar staan dan bv. ook niet gelijk alle via's in maar bv. tot Utrecht CS "77 Bilthoven via Utrecht CS" en daarna pas een gespecificeerde bestemming als "B'hoven Duivenln. via De Bilt"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

In 9 minuten van Groningen naar Roden?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Er was nog een ander ontwerp waarvan ik niet de afbeeldings link heb gekopieerd. Dit ontwerp van hierboven vond ik overigens wel een stuk mooier en duidelijker.
Is het mogelijk dan om op het scherm een andere tekst te tonen dan op de lijn film?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Blijkbaar ja. Ik ben in de regio Utrecht ook al wel situaties tegengekomen waarbij op de lijnfilm een via stond en op het scherm niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

groningen schreef:In 9 minuten van Groningen naar Roden?
De tijd die bij CS/HS staat klopt niet. Van Doeverenplein naar het station gaat lopend ook wel in de tijd die aangegeven wordt. Ik mag aannemen dat de bus niet aangeduwd hoeft te worden :mrgreen:
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

groningen schreef:In 9 minuten van Groningen naar Roden?
Ja dat dacht ik ook ja :mrgreen:
In dat geval stel ik voor dat Qlink doorrijdt naar de Randstad :mrgreen: :mrgreen:
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Welk nummer heeft die bus? Er rijdt namelijk één bus rond die geen lijnnummer op de voorzijde heeft.
3073 (op lijn 6 vandaag)
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Die nieuwe bussluis in de Van Swietenlaan is toch wel moeilijk voor mensen. Op de heenweg reed iemand maar gewoon over het fietspad en toen ik terug ging stond er een vrachtwagen van Peter Appel Transport voor. Vraag me af of er al iemand bovenop heeft gezeten
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Ik heb m'n hart al diverse malen vastgehouden. Echter ligt de oorzaak bij de bebording. Die verwijst nog steeds Martini rechtdoor (over de bussluis). Meeste mensen keren dan om, sommigen gaan er links voorbij en een enkeling gaat eroverheen (hoge auto).

Afbeelding

Even een foto voor de verduideling.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Ha, ha; dus voorbij het kruispunt (links is de politiepost) ligt de bussluis.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

bartjemestrom schreef:Nee, per volwassene mogen max 3 kinderen mee. Er moet een 2e volwassene mee, wilt een 4e kind mee willen.
Ik bekeek toevallig de zomerbroezzen app en daaruit blijkt dat je wel met 1 volwassene en 4 kinderen van 4 tm 11 kan reizen. Immers er mogen sowieso 2 personen op een kaart, bijv een volwassene en een kind. De volwassene neemt dan nog 3 kinderen mee.
Uit de app volgt ook dat 2 kinderen van 4 tm 11 mogen reizen op een dagkaart.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Op de site staat het anders. ik citeer:

Daarnaast mogen per volwassene (18 jaar of ouder) drie kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis meereizen. Kinderen t/m 3 jaar mogen altijd gratis mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten