Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Als je het mij vraagt staan die dingen meer in onderhoud dan dat ze rijden. Of zie ik dat verkeerd?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Weg met die monsters. Ruil ze maar om voor een stel hybride Van Hools Exquisity. Kunnen we straks wanneer lijn 11 lijn 1 wordt beginnen met een schone (en probleemloze :mrgreen: ) lei.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Ik vind die Exquisity's maar lelijk. Doe mij maar gewoon Capacity's, alleen al omdat de rest van het wagenpark ook van Mercedes is. En die Capacity's gaan toch net zo veel mensen in als in zo'n Hess of zo'n Exquisity.
Basislijn
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Laat die dingen maar lekker op Frans kenteken staan. De HESS is al niet de mooiste maar het kan dus nog erger.

Op papier gaan er inderdaad net zo veel mensen in een CpaCity, 183 personen in beide bussen.
3 keer CapaCity L graag, in zwart/grijs met een groen lintje :D
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Zolang je die Exquisity bussen maar op één vaste lijn laat rijden vind ik het geen probleem als het materieel afwijkt van de rest. Daarnaast vind ik het meer een tram dan een bus, iets wat deze lijn straks misschien wat aantrekkelijker kan maken. Het nadeel van de Capacity bussen vind ik dat ze er niet in elektrische en/of hybride variant zijn, iets dat je wel zou moeten willen met het oog op de huidige doelstellingen van het kabinet.

Overigens, de nieuwe waterstofbussen die volgend jaar gaan rijden worden ook gebouwd door Van Hool.. ;)
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Cpt.Iglo schreef:[..] Daarnaast vind ik het meer een tram dan een bus [..]
Ik vind het meer een gedrocht
JeroenSpock schreef:Laat die dingen maar lekker op Frans kenteken staan.
Van Hool is Belgisch :X
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

Cpt.Iglo schreef:
Overigens, de nieuwe waterstofbussen die volgend jaar gaan rijden worden ook gebouwd door Van Hool.. ;)
Weet je dat zeker?
VDL was daarvoor ook in de race.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

marcel.nl schreef:Ik vind het meer een gedrocht
Dat kan, ik vind het juist een mooi en modern ontwerp. Daarnaast vind ik het mooi dat deze bussen bij het optrekken en op lagere snelheden volledig elektrisch rijden, iets wat ik persoonlijk belangrijk vind bij het stadsvervoer. Zoek maar eens op YouTube naar filmpjes over hoe deze bussen ingezet worden in het Franse Metz. Dát noem ik pas HOV. Snel, comfortabel, betrouwbaar, schoon en stil openbaar vervoer.
JeroenSpock schreef:Laat die dingen maar lekker op Frans kenteken staan.
Van Hool is Belgisch :X
Ik denk dat hij de Exquisity bussen uit Metz bedoelt en niet het merk. ;)
rener schreef:Weet je dat zeker?
VDL was daarvoor ook in de race.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat VanHool deze bussen gaat bouwen. Overigens vind ik het jammer dat Mercedes dit soort bussen niet kan of gaat leveren, dat zou beter passen tussen de Citaro's op lijn 140.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Cpt.Iglo schreef:Het nadeel van de Capacity bussen vind ik dat ze er niet in elektrische en/of hybride variant zijn, iets dat je wel zou moeten willen met het oog op de huidige doelstellingen van het kabinet.

Overigens, de nieuwe waterstofbussen die volgend jaar gaan rijden worden ook gebouwd door Van Hool.. ;)
Doelstelling van het kabinet... Hopelijk doe ik nu niemand pijn, maar onze regering zit er echt niet voor ons of voor de aardbol. Die kijken alleen maar waar het meeste geld valt te halen.

Waterstof hadden ze niet eens aan moeten beginnen. Productie van waterstof kost veel energie, en waterstof is alleen maar een energiedrager net als een accu. Er zal wel weer de nodige subsidie op die bussen zitten anders doen ze zoiets echt niet.

Als het echt om het milieu gaat moeten ze eens kijken naar (ik dacht) Volvo. Die hebben elektrische bussen met een soort pantograaf die bij haltes omhoog komt om de accu's bij te laden. Waar de elektriciteit vandaan komt is nog niet zo relevant, als het bus- en oplaadnetwerk maar vast klaar is voor de toekomst. En als het dan echt om het milieu gaat speelt geld geen rol meer en kunnen ze het OV gratis aanbieden.
Maar voorlopig blijft het bij een natte droom, ik zie dit nog niet gebeuren.
Cpt.Iglo schreef:
JeroenSpock schreef:Laat die dingen maar lekker op Frans kenteken staan.
Van Hool is Belgisch :X
Ik denk dat hij de Exquisity bussen uit Metz bedoelt en niet het merk. ;)
Klopt, het Franse kenteken op de foto van de bus :)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

JeroenSpock schreef:Doelstelling van het kabinet... Hopelijk doe ik nu niemand pijn, maar onze regering zit er echt niet voor ons of voor de aardbol. Die kijken alleen maar waar het meeste geld valt te halen.
http://nu.nl/binnenland/2929486/in-2025 ... in-ov.html

Dus in 2025 mogen bussen geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Heb het ook niet bedacht, maar vind het goed dat ze er een deadline aan gehangen hebben.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik ben er helemaal voor dat we wereldwijd alles op alles zetten om de klimaatverandering te beperken. Alleen moeten we ook niet doen alsof we hier in Nederland alles kunnen. Het is zelfs twijfelachtig of de doelstelling 100% schoon OV in 2025 uiteindelijk beter is voor het milieu. Ik kan me namelijk helemaal voorstellen dat door de extra kosten die dit per concessie met zich mee brengt er moet worden bezuinigd op lijnen, de tarieven omhoog gaan, waardoor je eerder geneigd zult zijn om de auto de pakken. Je kunt dan wel voor een deel subsidie geven, alleen vind ik, als je zo'n doelstelling maakt, dat die subsidie helemaal kostendekkend moet zijn. Daarnaast haalt het Rijk aan de ene kant geld weg door de BDU-uitkering niet meer te indexeren, maar krijgt men een beetje weer terug voor schonere bussen.
Overigens vind ik het een beter argument als de uitstoot van schadelijke stoffen (dus niet de CO2, maar SO2 etc) wordt beperkt voor de gezondheid. Alleen de bussen gaan sowieso niet meer door de binnenstad op redelijk korte termijn (Vanaf eind volgend jaar ergens?) en komen daar meer tussen het autoverkeer.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Om eerlijk te zijn vind ik het onzin dat al het OV in Nederland zo nodig uitstoot vrij moet zijn. Het OV is nu al goed voor nog maar vier procent van de totale CO2 uitstoot. Laat de overheid zich eerst maar eens concentreren op het vrachtverkeer en de personenauto's. Al die geforceerde nieuwe technologieën maken het ov alleen maar duurder. om de paar jaar nieuwe bussen aan moeten schaffen om dat de norm weer eens is verlaagd is pure geldverspilling. Bij de euro 6 bussen die we in Groningen hebben is de lucht die de bussen uitstoten al bijna schoner dan de lucht die er in gaat.
En zelfs als we het OV in Nederland uitstoot vrij maken, wat voor nut heeft het dan? Zolang ze in de rest van de wereld gewoon door blijven vervuilen heeft het toch nauwelijks effect.
Basislijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Dat alle bussen emisieloos moeten zijn is niet de enige afspraak. Ook moeten uitstoot vrije bussen dezelfde "total cost of ownership" hebben als "gewone" bussen. Qua DRUs zou het dus niks uit moeten maken. Wel hoop ik dat ze ook wat doen aan spoorwegen die nog niet geëlektrificeerd zijn in plaats van alleen de focus op bussen te leggen.
Ik heb geen onderschrift
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ondanks dat ik het concept van de nieuwe reisinformatie zeer mooi vindt, lijken er toch wel wat fouten in te zitten.
Bij de haltes worden alleen de eerste 2 met eventuele vertraging weergeven, en de rest, inclusief eindhalte volgens drgl tijd. Daarnaast rijden er ook bussen rond met een grijze achtergrond, waar geen lijn met puntjes langs loopt en waar niet actuele overstap info in staat. Ik denk dat dat nog wel verandert, maar ik hoop wel dat ze het eerste punt veranderen. Anders heb je soms:
Halte A 00.05
Halte B 00.06
Halte C 00.03
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het aantal haltes waarbij de vertraging wordt opgeteld is ook niet consequent: soms alleen bij de eerstvolgende, soms bij de eerste drie of vier.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Misschien was het een idee geweest om gewoon bovenin een hoek de vertraging te melden, -2 of +3 lijkt me heel duidelijk.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door timtrein »

Zijstraat, maar er worden al drie spoorlijnen geëlectrificeerd de komende jaren. Daarnaast wordt nagedacht over de mogelijkheden voor enkele lijnen hier in het noorden. Behalve de zes diesellijnen hier blijven dus alleen Almelo-Mariënberg, Zutphen-Hengelo, Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk, Winterswijk-Zevenaar (-Arnhem) en Elst-Tiel zonder bovenleiding. En daarvan zullen de komende jaren ook nog wel een paar besproken worden om "iets" mee te doen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Is de bussluis bij het Martini Ziekenhuis eigenlijk gekomen om de doorstroming van het OV te stimuleren. In de huidige situatie lopen lijn 2 De Punt en lijn 6 Hoornsemeer compleet vast in de avondspits, vanwege invoegende auto's uit de parkeerplaats van het ziekenhuis. Het lijkt mij beter om 2 banen te benutten zodat het verkeer efficiënter door kan stromen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeroenSpock schreef:Misschien was het een idee geweest om gewoon bovenin een hoek de vertraging te melden, -2 of +3 lijkt me heel duidelijk.
Dat zeker, maar kennelijk heeft het online reizigerspanel hiervoor gekozen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

Tip: komende drie dagen kun je gratis met de bus reizen binnen Groningen. Gratis dagkaart is hier aan te vragen: https://www.ontdekhetov.nl/rug2015
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ik neem morgen iedereen gratis mee! Dagkaart of niet :D
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Het OVbureau zal je dankbaar zijn :lol: .
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Precies, betere reclame kan je niet maken toch?

Nee, lijn 25. Die gaat buiten het OVB om zeker?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Haha natuurlijk, de Groningen Bereikbaar bus. :P
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik ga vanmiddag op pad dus wellicht sta je straks op de foto ;).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten