Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ja als 25 meter er langs komt zal deze 22 ook wel lukken
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

JeroenSpock schreef:Ach, er komen vast weer weddenschapjes welke collega er als eerst één in stront rijdt :lol:
Leuk, mogen OV-hobbyisten meegokken hoe lang het duurt voor er een kapot gaat?
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Kevster schreef:Ja als 25 meter er langs komt zal deze 22 ook wel lukken
Vergeet niet dat een bus van 25 meter een extra geleding heeft, waardoor de uitzwaai in theorie kleiner zou moeten zijn.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Nicketick schreef:Nu ik de foto's nog een keer bekijk begin ik mij wel een beetje zorgen te maken: hij hangt aan de achterkant wel heel ver over. Weet iemand hoe ver ze ongeveer uitzwenken? Ik hoop niet dat dat problemen op gaat leveren met ongeduldige fietsers...
1,5 meter uitzwaai, net als de Integro L die Qbuzz ook heeft als Qliners.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

dennistd schreef:
Kevster schreef:Ja als 25 meter er langs komt zal deze 22 ook wel lukken
Vergeet niet dat een bus van 25 meter een extra geleding heeft, waardoor de uitzwaai in theorie kleiner zou moeten zijn.
Hangt ook beetje af van het "type" gelede bus. Je hebt namelijk een duwbak(motor in de aanhanger die het voorste gedeelte duwt) of een trekbak(motor in t midden), de Citaro G zijn allemaal duwbakken, die zwenken amper tot weinig uit. Die trekbakken weer veel meer, zoals vroeger bijv de Duvedecjes. De HESS die Qbuzz heeft, zijn duwbakken en de van Hool waar mee ze in utrecht rijden trekbakken.
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Korot »

Niet helemaal waar betreft die HESSen, alhoewel de motor achterin ligt, is die slechts generator. Het zijn het de assen 2 en 3 die worden aangedreven, middels elektromotoren (vgl diesel-elektrische treinen).

Ik vraag me trouwens ook af wanneer die HESS bussen daar over de Oostersingel hebben gereden, aangezien lijn 11 daar niet langs kwam.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Volgens mij niet, mogelijk ook niet in 2006 :!: toen er een lang ding op bezoek was in Groningen

Toen heeft namelijk ter ere van het 100 jarig jubileum van het gemeentelijk vervoerbedrijf enkele dagen een dubbelgelede demobus van Van Hool op de stadsdienst gereden. In de ochtend op lijn 15 (dus via Munnekeholm en Brugstraat) en in de middag op de toenmalige P-City lijn 22 Grote Markt - Sontweg. Iets staat me bij dat de route van die lijn toen rechtstreeks via het Damsterdiep en de Diepenring naar de Grote Markt ging en dan via de Gelkinge weer richting het Damsterdiep en Sontweg. Dus niet via het UMCG en dus ook de Oostersingel.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

De buschauffeur van lijn 8 wist schijnbaar zijn route niet. Keerde op de Barkmolenstraat in Groningen en reed weer terug richting station. Dit heeft alles te maken met de afsluiting van de spoorwegovergang van de Esperantostraat.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik heb echter wel een keer in een HESS gezeten die door afsluiting van de Grote Markt van het Kattenhage de Turfsingel op moest (rechtsaf richting Zuiderdiep). Dat was echt centimeterwerk.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

groningen schreef:De buschauffeur van lijn 8 wist schijnbaar zijn route niet. Keerde op de Barkmolenstraat in Groningen en reed weer terug richting station. Dit heeft alles te maken met de afsluiting van de spoorwegovergang van de Esperantostraat.
Normaal bij werkzaamheden in de Oosterpoort is dat de omleidingsroute, maar die gaat nu natuurlijk niet op omdat je nog steeds het spoor dan over zou moeten :D
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

En nu zijn 2 ruiten van halte Q op het Groninger busstation er aan gegaan.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

Op Facebook schrijft Qbuzz dat de nieuwe Qlink blauw bussen vanaf 10 april de weg op gaan. Ze zeggen dat het voor Qlink blauw is. Kunnen we er dan vanuit gaan dat de bus ook op lijn 4 komt te rijden?
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

De rembesturing van de 3072 hield er vlak voor Noorderplantsoen ineens mee op. Er zijn betere plekken om stil te vallen...

Afbeelding
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Qbuzzie schreef:Op Facebook schrijft Qbuzz dat de nieuwe Qlink blauw bussen vanaf 10 april de weg op gaan. Ze zeggen dat het voor Qlink blauw is. Kunnen we er dan vanuit gaan dat de bus ook op lijn 4 komt te rijden?
In principe alleen op lijn 3, maar ja zo kun je ze uitwisselen. Is ook voor de uniformiteit beter om 'blauw' te zeggen lijkt me.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Na de testritten op route lijn 3 in de Stad gaat er misschien toch een ander kleurtje op die CapaCity's :X
Hij veegt hier en daar wat auto's/verkeersborden/VRI's van de weg...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Maar ze hebben toch die R-net testbus gehad?

Kunnen ze deze niet wisselen voor de CapaCity's op 15? Moeten wel wat dingen omgebouwd worden qua interieur lijkt mij, maar moet haalbaar zijn denk ik.
peter-paulbolhuis
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2014, 00:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door peter-paulbolhuis »

Hoeveel van deze bussen worden er aangeschaft voor Qlink 3/4?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door peter-paulbolhuis op do 30 mar 2017, 16:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Schitterende plaatjes, maar ik zie ze niet. :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

JeroenSpock schreef:Na de testritten op route lijn 3 in de Stad gaat er misschien toch een ander kleurtje op die CapaCity's :X
Hij veegt hier en daar wat auto's/verkeersborden/VRI's van de weg...
1 april zeker... Kan me toch niet voorstellen dat ze 4 van die enorm dure bussen aanschaffen als ze de route niet goed getest hebben :!:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

JeroenSpock schreef:Na de testritten op route lijn 3 in de Stad gaat er misschien toch een ander kleurtje op die CapaCity's :X
Hij veegt hier en daar wat auto's/verkeersborden/VRI's van de weg...
Ah, de weddenschap is nu al door een chauffeur gewonnen? :wink:
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

De rembesturing van de 3072 hield er vlak voor Noorderplantsoen ineens mee op. Er zijn betere plekken om stil te vallen...
Bij de haaietanden stoppen is nog erger. Er is altijd nog wel een manier om er door te komen. Gewoon door de Rodeweg, linksaf Bedumerweg op en direct rechtsaf Noorderstationstraat in. En vervolgens weer de normale route vervolgen voor de 1. Lijn 11 bestaat niet meer?!
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

De 1 april grap van Qbuzz dit jaar is iets anders, niet hun beste trouwens maar oke...

De weddenschap moet nog gewonnen worden, dat kan pas als ze op dienst komen. Er wordt nu gezegd dat het nog geen 2 dagen goed kan gaan haha :D
Oh, en er zal morgen weer een bushokje van halte M t/m Z omver gereden moeten worden om de traditie in stand te houden :X
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Ik ben dagelijks op het trein- en busstation van Groningen, dus ik zal het in de gaten houden.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

groningen schreef:
De rembesturing van de 3072 hield er vlak voor Noorderplantsoen ineens mee op. Er zijn betere plekken om stil te vallen...
Bij de haaietanden stoppen is nog erger. Er is altijd nog wel een manier om er door te komen. Gewoon door de Rodeweg, linksaf Bedumerweg op en direct rechtsaf Noorderstationstraat in. En vervolgens weer de normale route vervolgen voor de 1. Lijn 11 bestaat niet meer?!
Is een erg krap bochtje :mrgreen:
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

groningen schreef: Bij de haaietanden stoppen is nog erger. Er is altijd nog wel een manier om er door te komen. Gewoon door de Rodeweg, linksaf Bedumerweg op en direct rechtsaf Noorderstationstraat in. En vervolgens weer de normale route vervolgen voor de 1. Lijn 11 bestaat niet meer?!
Ja klopt, als hij bij de haaietanden was stil komen te staan was het pas echt chaos geweest. Volgende rit lijn 1 heeft inderdaad dat stukje via de Rodeweg gedaan, wou eigenlijk best prima (gelukkig was het geen HESS *bus* ). Lijn 11 komt per 3 september terug (maar dan naar Europapark).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten