Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ja als 25 meter er langs komt zal deze 22 ook wel lukken
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Leuk, mogen OV-hobbyisten meegokken hoe lang het duurt voor er een kapot gaat?JeroenSpock schreef:Ach, er komen vast weer weddenschapjes welke collega er als eerst één in stront rijdt
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vergeet niet dat een bus van 25 meter een extra geleding heeft, waardoor de uitzwaai in theorie kleiner zou moeten zijn.Kevster schreef:Ja als 25 meter er langs komt zal deze 22 ook wel lukken
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
1,5 meter uitzwaai, net als de Integro L die Qbuzz ook heeft als Qliners.Nicketick schreef:Nu ik de foto's nog een keer bekijk begin ik mij wel een beetje zorgen te maken: hij hangt aan de achterkant wel heel ver over. Weet iemand hoe ver ze ongeveer uitzwenken? Ik hoop niet dat dat problemen op gaat leveren met ongeduldige fietsers...
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hangt ook beetje af van het "type" gelede bus. Je hebt namelijk een duwbak(motor in de aanhanger die het voorste gedeelte duwt) of een trekbak(motor in t midden), de Citaro G zijn allemaal duwbakken, die zwenken amper tot weinig uit. Die trekbakken weer veel meer, zoals vroeger bijv de Duvedecjes. De HESS die Qbuzz heeft, zijn duwbakken en de van Hool waar mee ze in utrecht rijden trekbakken.dennistd schreef:Vergeet niet dat een bus van 25 meter een extra geleding heeft, waardoor de uitzwaai in theorie kleiner zou moeten zijn.Kevster schreef:Ja als 25 meter er langs komt zal deze 22 ook wel lukken
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Niet helemaal waar betreft die HESSen, alhoewel de motor achterin ligt, is die slechts generator. Het zijn het de assen 2 en 3 die worden aangedreven, middels elektromotoren (vgl diesel-elektrische treinen).
Ik vraag me trouwens ook af wanneer die HESS bussen daar over de Oostersingel hebben gereden, aangezien lijn 11 daar niet langs kwam.
Ik vraag me trouwens ook af wanneer die HESS bussen daar over de Oostersingel hebben gereden, aangezien lijn 11 daar niet langs kwam.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Volgens mij niet, mogelijk ook niet in 2006 toen er een lang ding op bezoek was in Groningen
Toen heeft namelijk ter ere van het 100 jarig jubileum van het gemeentelijk vervoerbedrijf enkele dagen een dubbelgelede demobus van Van Hool op de stadsdienst gereden. In de ochtend op lijn 15 (dus via Munnekeholm en Brugstraat) en in de middag op de toenmalige P-City lijn 22 Grote Markt - Sontweg. Iets staat me bij dat de route van die lijn toen rechtstreeks via het Damsterdiep en de Diepenring naar de Grote Markt ging en dan via de Gelkinge weer richting het Damsterdiep en Sontweg. Dus niet via het UMCG en dus ook de Oostersingel.
Toen heeft namelijk ter ere van het 100 jarig jubileum van het gemeentelijk vervoerbedrijf enkele dagen een dubbelgelede demobus van Van Hool op de stadsdienst gereden. In de ochtend op lijn 15 (dus via Munnekeholm en Brugstraat) en in de middag op de toenmalige P-City lijn 22 Grote Markt - Sontweg. Iets staat me bij dat de route van die lijn toen rechtstreeks via het Damsterdiep en de Diepenring naar de Grote Markt ging en dan via de Gelkinge weer richting het Damsterdiep en Sontweg. Dus niet via het UMCG en dus ook de Oostersingel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De buschauffeur van lijn 8 wist schijnbaar zijn route niet. Keerde op de Barkmolenstraat in Groningen en reed weer terug richting station. Dit heeft alles te maken met de afsluiting van de spoorwegovergang van de Esperantostraat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik heb echter wel een keer in een HESS gezeten die door afsluiting van de Grote Markt van het Kattenhage de Turfsingel op moest (rechtsaf richting Zuiderdiep). Dat was echt centimeterwerk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Normaal bij werkzaamheden in de Oosterpoort is dat de omleidingsroute, maar die gaat nu natuurlijk niet op omdat je nog steeds het spoor dan over zou moeten :Dgroningen schreef:De buschauffeur van lijn 8 wist schijnbaar zijn route niet. Keerde op de Barkmolenstraat in Groningen en reed weer terug richting station. Dit heeft alles te maken met de afsluiting van de spoorwegovergang van de Esperantostraat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
En nu zijn 2 ruiten van halte Q op het Groninger busstation er aan gegaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Op Facebook schrijft Qbuzz dat de nieuwe Qlink blauw bussen vanaf 10 april de weg op gaan. Ze zeggen dat het voor Qlink blauw is. Kunnen we er dan vanuit gaan dat de bus ook op lijn 4 komt te rijden?
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De rembesturing van de 3072 hield er vlak voor Noorderplantsoen ineens mee op. Er zijn betere plekken om stil te vallen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
In principe alleen op lijn 3, maar ja zo kun je ze uitwisselen. Is ook voor de uniformiteit beter om 'blauw' te zeggen lijkt me.Qbuzzie schreef:Op Facebook schrijft Qbuzz dat de nieuwe Qlink blauw bussen vanaf 10 april de weg op gaan. Ze zeggen dat het voor Qlink blauw is. Kunnen we er dan vanuit gaan dat de bus ook op lijn 4 komt te rijden?
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Na de testritten op route lijn 3 in de Stad gaat er misschien toch een ander kleurtje op die CapaCity's :X
Hij veegt hier en daar wat auto's/verkeersborden/VRI's van de weg...
Hij veegt hier en daar wat auto's/verkeersborden/VRI's van de weg...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Maar ze hebben toch die R-net testbus gehad?
Kunnen ze deze niet wisselen voor de CapaCity's op 15? Moeten wel wat dingen omgebouwd worden qua interieur lijkt mij, maar moet haalbaar zijn denk ik.
Kunnen ze deze niet wisselen voor de CapaCity's op 15? Moeten wel wat dingen omgebouwd worden qua interieur lijkt mij, maar moet haalbaar zijn denk ik.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 17 feb 2014, 00:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hoeveel van deze bussen worden er aangeschaft voor Qlink 3/4?
Laatst gewijzigd door peter-paulbolhuis op do 30 mar 2017, 16:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Schitterende plaatjes, maar ik zie ze niet.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
1 april zeker... Kan me toch niet voorstellen dat ze 4 van die enorm dure bussen aanschaffen als ze de route niet goed getest hebbenJeroenSpock schreef:Na de testritten op route lijn 3 in de Stad gaat er misschien toch een ander kleurtje op die CapaCity's :X
Hij veegt hier en daar wat auto's/verkeersborden/VRI's van de weg...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bij de haaietanden stoppen is nog erger. Er is altijd nog wel een manier om er door te komen. Gewoon door de Rodeweg, linksaf Bedumerweg op en direct rechtsaf Noorderstationstraat in. En vervolgens weer de normale route vervolgen voor de 1. Lijn 11 bestaat niet meer?!De rembesturing van de 3072 hield er vlak voor Noorderplantsoen ineens mee op. Er zijn betere plekken om stil te vallen...
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De 1 april grap van Qbuzz dit jaar is iets anders, niet hun beste trouwens maar oke...
De weddenschap moet nog gewonnen worden, dat kan pas als ze op dienst komen. Er wordt nu gezegd dat het nog geen 2 dagen goed kan gaan haha :D
Oh, en er zal morgen weer een bushokje van halte M t/m Z omver gereden moeten worden om de traditie in stand te houden :X
De weddenschap moet nog gewonnen worden, dat kan pas als ze op dienst komen. Er wordt nu gezegd dat het nog geen 2 dagen goed kan gaan haha :D
Oh, en er zal morgen weer een bushokje van halte M t/m Z omver gereden moeten worden om de traditie in stand te houden :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik ben dagelijks op het trein- en busstation van Groningen, dus ik zal het in de gaten houden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Is een erg krap bochtjegroningen schreef:Bij de haaietanden stoppen is nog erger. Er is altijd nog wel een manier om er door te komen. Gewoon door de Rodeweg, linksaf Bedumerweg op en direct rechtsaf Noorderstationstraat in. En vervolgens weer de normale route vervolgen voor de 1. Lijn 11 bestaat niet meer?!De rembesturing van de 3072 hield er vlak voor Noorderplantsoen ineens mee op. Er zijn betere plekken om stil te vallen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ja klopt, als hij bij de haaietanden was stil komen te staan was het pas echt chaos geweest. Volgende rit lijn 1 heeft inderdaad dat stukje via de Rodeweg gedaan, wou eigenlijk best prima (gelukkig was het geen HESS *bus* ). Lijn 11 komt per 3 september terug (maar dan naar Europapark).groningen schreef: Bij de haaietanden stoppen is nog erger. Er is altijd nog wel een manier om er door te komen. Gewoon door de Rodeweg, linksaf Bedumerweg op en direct rechtsaf Noorderstationstraat in. En vervolgens weer de normale route vervolgen voor de 1. Lijn 11 bestaat niet meer?!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten