Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

OV-Bureau heeft net de maand juni toegevoegd aan het dashboard. In de afgelopen twee maanden waren ongeveer 65% van de ritten op lijn 15 op tijd. Vind ik nog best veel aangezien het best wel een grote puinhoop was.

Edit: blijkbaar zijn er nu ook kostendekkingsgraden per maand per lijn te downloaden. Wat opvallende dingen:
Op sommige maanden zit lijn 15 boven de 100%. Niet heel verrassend. Vooral net na de zomer is de piek het hoogste.
Maar de echte klapper: in sommige maanden komt ook lijn 100 (AirportLink) boven de 100% uit. Die had ik echt niet verwacht.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De Q-liners scoren zoals verwacht erg goed. Q-link 6 doet het een heel stuk minder. Lijn 61 met 31,83% is ook laag. Lijn 7 naar Vinkhuizen 74,36% :pos:.

Airportlink: dat is apart. blijkbaar zijn er een aantal heel volle ritten?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ja het zouden dan een paar hele goedgevulde ritten moeten zijn, maar ik weet niet of er ook subsidie van de marketingbureaus van Groningen & Drenthe ingestopt wordt. Als OVBGD dan de opbrengst van de kaartjes mag houden dan kan ik het mij wel voorstellen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Hier is te lezen dat de winst van het OVbureau ongeveer 7 miljoen bedraagt over 2016. Wat vinden we hiervan?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Als ze dat geld daadwerkelijk gebruiken om weer investeren in het ov is dat prima toch?
Basislijn
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Littlebusdriver »

CamilleKreemers schreef:Hier is te lezen dat de winst van het OVbureau ongeveer 7 miljoen bedraagt over 2016. Wat vinden we hiervan?
Of achteraf gezien, de genoemde meevallers kon je niet van te voren incalculeren, hadden de kaartjes goedkoper gekund. Als deze meevallers er niet waren, ging nu iedereen uit de stekker dat dat OV bureau zijn zaken niet op orde had en moest er nu bezuinigd worden. Nu niet, en kunnen er mooie investeringen worden gedaan. Maar Camille, wat vind jíj ervan? Aangezien je het in je vraagstelling over 'we' hebt.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat met de kennis van toen de juiste keuzes gemaakt zijn. Wel heb je gelijk dat een groot deel van de meevallers onvoorspelbaar zijn. De index was laag en dat kun je van tevoren alleen op basis van eerdere jaren gokken.

Ik hoop nu dat het geld op de juiste manier geïnvesteerd gaat worden. een deel ervan wordt nu gebruikt om de dienstregeling uit te breiden en daarnaast wordt een groter deel gebruikt om materieelvernieuwing te realiseren. Ik hoop dat daarmee ook de klant profijt heeft en er meer reizigers in de bus gaan komen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Vanaf vandaag (25/7) is de eerste van Qbuzz zijn eigen AIrportlink Ebusco volledig ingezet op lijn 100. Voor de beeldvorming: klik
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Mooie foto! Hopen dat er in deze nieuwere bussen wat minder kinderziektes zitten en alle chauffeurs instructie krijgen. Dan kunnen ze mooi op alle omlopen gaan rijden waar ze nu voor ingepland zijn, en zullen we ze ook gepland in de stadsdienst zien (lijn 9 in de ochtend).

Zijn deze eigenlijk ook voorzien van een trambelletje voor in de binnenstad? Zoals ik gehoord heb krijgen de Citeas dat wel.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

er rijdt een select clubje op lijn 100 en vanaf december rijdt er ook een speciaal clubje op de lijnen 1 2 100
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

RTV Noord komt met een bizar nieuwtje, Qbuzz moet namelijk de VanHool waterstofbussen met een oplegger naar Helmond rijden om te kunnen tanken. Verklaart gelijk waarom ik ze nog nooit rond heb zien rijden.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

Wat mij hierbij vooral opvalt is dat ze er "ongeveer" twee keer hebben getankt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door regenmaker »

Nicketick schreef:RTV Noord komt met een bizar nieuwtje, Qbuzz moet namelijk de VanHool waterstofbussen met een oplegger naar Helmond rijden om te kunnen tanken. Verklaart gelijk waarom ik ze nog nooit rond heb zien rijden.
Zo gek is dat niet. Hetzelfde geldt/gold voor de waterstofbus in Apeldoorn. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

Het valt me nu pas op dat de nieuwe Qlink 2 (P+R Reitdiep - Station Europapark) niet 's avonds laat en op zondag rijdt.
In de late avond kan ik mij dat goed voorstellen, maar dit betekent wel dat op zondagen de busverbinding tussen Station Europapark en het centrum verdwijnt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Groningen Europapark - Centrum is nog niet zo problematisch, grootste deel parkeert nu toch al wel bij de IKEA en daar is straks weer bediening met de 5. Rechtstreeks naar centrum kan met 2 sowieso niet, UMCG Noord zal je moeten overstappen. Ik maak mij meer zorgen om Euroborg P3 <> UMCG eigenlijk. Daar blijven dan alleen maar een paar streekbussen over 's avonds en op zondag.

Edit: Lijn 8 rijdt ook vanaf Europapark naar Zuiderdiep. Vertrekt echter aan andere kant van het station vanaf de halte Haydnlaan. Alleen nu even niet vanwege werkzaamheden, maar die hebben geen einddatum op dit moment.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 8 stopt straks alleen bij Westerhaven. Gaat geen rondje centrum doen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

regenmaker schreef:
Nicketick schreef: (..)Qbuzz moet namelijk de VanHool waterstofbussen met een oplegger naar Helmond rijden om te kunnen tanken. Verklaart gelijk waarom ik ze nog nooit rond heb zien rijden.
Zo gek is dat niet. Hetzelfde geldt/gold voor de waterstofbus in Apeldoorn. ;)
Bij die van Syntus was toch het plan om juist rijdend naar Rhoon (R'dam) te gaan om zo ook testkilometers onder de wielen door te krijgen?
Daar is dus, in de praktijk, weinig van terecht gekomen..
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Nicketick schreef:Groningen Europapark - Centrum is nog niet zo problematisch, grootste deel parkeert nu toch al wel bij de IKEA en daar is straks weer bediening met de 5. Rechtstreeks naar centrum kan met 2 sowieso niet, UMCG Noord zal je moeten overstappen. Ik maak mij meer zorgen om Euroborg P3 <> UMCG eigenlijk. Daar blijven dan alleen maar een paar streekbussen over 's avonds en op zondag.

Edit: Lijn 8 rijdt ook vanaf Europapark naar Zuiderdiep. Vertrekt echter aan andere kant van het station vanaf de halte Haydnlaan. Alleen nu even niet vanwege werkzaamheden, maar die hebben geen einddatum op dit moment.
Ik verwacht dat bij opening van de Helperzoomtunnel alle bussen aan dezelfde kant komen te staan. De aansluiting kan echter wel invloed hebben dan.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

4 nieuwe stadsbusjes voor Emmen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stadsbus
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Stadsbus »

Oehh nice, staand blok ding iets *bus*
Laatst gewijzigd door Stadsbus op za 19 aug 2017, 02:51, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Staand blok bedoel je? Die ligt er gewoon plat in hoor.
Niet de 10,6 liter zoals in de andere C2's, dit is iets kleiners.
Nieuw dashboard zoals in de CapaCity's, led dimlicht, cruise control, half hybride...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Mooie indeling, en ook weer 30 zitplaatsen. Gaan de huidige stadsbussen naar Groningen?

Bus 64 rijdt de komende 2 week doordeweeks.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Worden dit 12m Q-links voor Q-link Rood in Emmen?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Qlink is geleed materieel. Er waren vroeger plannen om Stadsdienst Emmen met hybridebussen uit te voeren. Kennelijk hebben ze dat toch doorgezet.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Mooie indeling, en ook weer 30 zitplaatsen. Gaan de huidige stadsbussen naar Groningen?
Ik vermoed inruil. Volgens mij was voorwaarde voor de verlenging dat er een stuk of wat bussen zouden worden vervangen. Zou het wel slim vinden als ze achter de hand blijven, 't is nu best vaak chaos in principe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten