Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De buslijnen hebben 1 minuut extra gekregen voor de binnenstad West. Dat zou genoeg moeten zijn als het verkeer kan doorstromen. Lijnen 7 en 9 maar weer via A-kerk.

Er zit bij lijn 1 toch ook wel ruimte op het eindpunt om vertraging op te vangen, die 50% lijkt me veel. Misschien bedoelen ze dat 50% te laat is? Maar voor de overstap is 1.5 minuut toch genoeg?

Eens met niet schrappen bus van Grote Markt, Oosterhamriktrace. Dat is geen Q-link.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ze zijn in het college aanwezig maar D’66 heeft de post verkeer.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Bussen weer via A-Kerkhof is vanaf maandag definitief niet meer mogelijk omdat dan het tweede deel van de herinrichting start (of die werkzaamheden moeten dan weer teruggedraaid worden).

Alle verkeerslichten in het stationsgebied zijn niet goed afgesteld voor mijn gevoel. Vooral dat negenoog als je het station af gaat is een vervelende.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Dennenboom »

Jammer dat de bus niet meer die positie wordt gegund die ze jaren heeft gehad. Richting west is het nu dus (voorlopig) afgelopen met het Zuiderdiep als instaphalte. Stond vroeger vol met mensen voor de bussen richting Westerkwartier/Friesland.
Wellicht al eerder gemeld, maar per wanneer wordt de Grote Markt tot verboden terrein voor de bussen verklaard?
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Marrick »

Voor de aansluiting van Q-link 1 op de trein in Zuidhorn is meer dan anderhalve minuut nodig aangezien de overgang ruim voor het vertrek van de trein al gesloten is. Het gebeurt meermaals dat je nog twee minuten staat te kijken naar een trein die nog niet vertrokken is, maar die je wel mist.

Het lijkt mij persoonlijk dan ook veel logischer om de trein richting Leeuwarden op het perron aan de busstation-zijde van het station te laten stoppen. De bus kan wachten op een vertraagde trein, de trein niet op een vertraagde bus.

Ik ging altijd met Q-link 1, maar ik heb inmiddels de moed opgegeven en reis nu standaard met Q-link 15 naar het Hoofdstation en neem vanaf daar de trein. Ik ben dan veel langer onderweg, maar ik heb zekerheid nodig i.v.m. belbus (261) in Buitenpost. Mooi dat hier nu alsnog iets aan gedaan wordt *bus*
Laatst gewijzigd door Marrick op za 30 sep 2017, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chiel »

Er is nu een busbaan op de A7 tussen Hoogkerk en Groningen, en een busafslag van de busbaan bij P+R Hoogkerk naar de A7 ri Groningen en andersom. Weet iemand wat de reden hiervan is?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Het vermijden van files voor de bus. Hierdoor kun je kostbare minuten besparen.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Nicketick schreef:Bussen weer via A-Kerkhof is vanaf maandag definitief niet meer mogelijk omdat dan het tweede deel van de herinrichting start (of die werkzaamheden moeten dan weer teruggedraaid worden).

Alle verkeerslichten in het stationsgebied zijn niet goed afgesteld voor mijn gevoel. Vooral dat negenoog als je het station af gaat is een vervelende.
Het is mij al jaren een grote vraag waarom er doorgaand autoverkeer langs het station moet rijden. Dat had jaren geleden al verboden moeten worden. Maarja Groningen en OV stimuleren :|
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:^^ te weinig GroenLinks partijleden aan de knoppen daar, denk ik. :?
Dat levert ook niet persé prioriteit voor de bus op hoor, ga maar eens in Utrecht kijken (vooral op de 't Goylaan) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

^^. Klopt, alleen is de gedachte van de wethoudster (Lot(je) wél om het de auto zo lastig mogelijk te maken. Er worden in ieder geval geen extra voorzieningen (in dat gebied) voor gemaakt.

Dat het in de praktijk niet werkt.. is weer een heel andere discussie waard. :P
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Blijf het toch een merkwaardig beeld vinden hoor. Gisterochtend Winschoten CS rond 07.00uur Nieuwe Qlink op de 119 en 12meter Qliner op de 14.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Allemaal gepland ;)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Mensen die uren moeten wachten op een bus tijdens 4 mijl. Is dat altijd zo geregeld? Op Twitter iemand die 2 uur kan wachten naar Zuidlaren? 4 naar Roden veel oponthoud.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

4 Uren wachten, ik was gaan lopen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef:Mensen die uren moeten wachten op een bus tijdens 4 mijl. Is dat altijd zo geregeld? Op Twitter iemand die 2 uur kan wachten naar Zuidlaren? 4 naar Roden veel oponthoud.
De omleidingen waren naar mijn weten niet anders dan normaal. Echter, er zijn gedurende de middag meerdere ongelukken gebeurt op en rond de zuidelijke ring. Daarnaast waren er vanwege het mooie weer veel toeschouwers met als gevolg dat er veel meer verkeer op de weg was. Samen zorgde dit voor heel veel vertraging en files.

Het was misschien beter geweest als de gemeente en de organisatie meer hadden ingezet op de P+R Terreinen en het centrum gewoon hadden afgesloten voor auto's. Tevens vraag ik het me af of het gezien de grote impact van de 4 mijl op de dienstregeling niet handiger is om een aangepaste dienstregeling te rijden. Bijvoorbeeld door de lijnkoppelingen los te laten of lijnen andere eindpunten te geven.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik denk dat je inderdaad beter een aparte dienstregeling (bijv bij ijzel vanaf volgend jaar) kunt ontwikkelen. 3 bussen van bus 9 vanaf De Punt vervallen en ongeveer hetzelfde voor lijn 5 Zuidlaren is te veel (aldus 9292). Die lijnen zitten op een normale zondag soms ook al krap.
Alleen coördineert de verkeersleiding wat er uitvalt of kunnen chauffeurs gewoon bepalen?

Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk mensen met de bus laten komen naar 4mijl.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Het gebeurt wel, zoals het afknippen van lijn 8 tot Coendersborg (je kunt de Hereweg niet oversteken), andere jaren zijn er eigenlijk geen problemen, maar het was nu ook in de pendelbussen drukker. Feit is dat er 22 pendelbussen reden, dus wellicht is er op zo'n zondag ineens dan ook niet veel extra ruimte en lucht meer beschikbaar in de gewone dienstregeling.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Vandaag had qbuzz storing. Nog hindernissen ondervonden?
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8603
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Milco »

Wellicht is het handig om te vertellen wat de storing was? Was het een storing in de DRIP's, een storing in de lijnfilms van de bussen, een storing op de website, ...?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Bus 9 tot De Punt schijnt ook te worden versterkt in de middag. Nog niet eerder gebeurd?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

JP13357 schreef:....Nog hindernissen ondervonden?
Neuh, .........en ook geen hinder.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Spotte vandaag het waterstofbusje op de Pendelbus Binnenstad. Met geel kenteken dus hij zal eindelijk wel door de keuring heen zijn.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Etienne »

Qlinkpaars-bus 3459 (MB Citaro G) ramde vanmiddag met de buitenspiegel het bushokje en een paar ruiten op het busstation. Ging gepaard met een flinke klap en glasgerinkel.
Spoiler: show
Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

De ruiten in die bushokjes kunnen dan ook niet veel hebben... :?
🍉
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Vanmorgen ook al een CapaCity L die op halte M de abri plat reed...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten