Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Nicketick schreef:Ik heb vanmiddag een waterstofbus van de RET zien rijden op de Zonnelaan in Groningen in de richting van Zernike. Helaas geen foto’s of nummertje..
Reed demoritten omdat dit type gaat rijden in de nieuwe concessie. Was nummertje 407.
JuJ4 schreef:Weet iemand waarom afgelopen week de Emmerse stadsbus 3030 op 22 reed vanaf Zweeloo naar Assen? Daarna met de 20 naar Meppel, 32 naar Hoogeveen, 27 terug naar Emmen om daarna de stalling in te gaan? Normaal horen dit soort bussen toch niet op zulke omlopen?
Kan door een defect of andere oorzaken wel eens gebeuren dat een ander type bus op een streeklijn beland. Liever een stadsbus dan geen bus zullen we maar zeggen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

bartjemestrom schreef:
Nicketick schreef:Ik heb vanmiddag een waterstofbus van de RET zien rijden op de Zonnelaan in Groningen in de richting van Zernike. Helaas geen foto’s of nummertje..
Reed demoritten omdat dit type gaat rijden in de nieuwe concessie. Was nummertje 407.
En is alweer terug naar Rotterdam, met een bergingswagen (ongetwijfeld omdat ze het niet op één waterstoflading halen).
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door ICE105 »

Wat is het verschil tussen de huidige Groningse en Rotterdamse waterstofbus? Beide zijn een VanHool A330. Zo te zien heeft de Rotterdamse versie lage vloer over de gehele lengte (stad uitvoering) en is de Groningse alleen low entry (streek uitvoering).
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

ICE105 schreef:Wat is het verschil tussen de huidige Groningse en Rotterdamse waterstofbus? Beide zijn een VanHool A330. Zo te zien heeft de Rotterdamse versie lage vloer over de gehele lengte (stad uitvoering) en is de Groningse alleen low entry (streek uitvoering).
Je hebt zojuist je eigen vraag beantwoord :Y
Die van RET wordt ingezet vanuit de stad en die van Qbuzz in de streek.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door ICE105 »

Ik wilde toch zelf even een poging wagen :D

Is ook bekend hoeveel stad en hoeveel streek uitvoeringen van de waterstof A330 er gaan komen in de nieuwe concessie?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

20-30 streek vanaf 2020.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

De 3004 heeft het einde van de concessie niet gehaald, hij staat uit te branden bij de Jan Luykenstraat.

Edit: Met beeld van OogTV https://www.oogtv.nl/2019/06/qbuzz-in-l ... ondellaan/
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Kan hij naast zijn broertje gaan staan bij Wensink :)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Bus kwam vermoedelijk vanaf De Punt. 50 mensen zaten erin volgens RTV Noord. Gelukkig dat iedereen het voertuig op tijd kon verlaten. (de 3009 strandde ook al op de lijn naar Eelde)
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JordiBrabant »

Alweer een Citaro afgebrand? In Tilburg komt het ook niet zelden voor.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Was volgens mij de rit die om 08:17 vertrokken is uit De Punt. 112Groningen heeft het ook over een olielek tussen Overwinningsplein en Jan Luykenstraat. Op die foto lijkt het ook alsof er een plas olie achter de bus in de brand staat.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

JordiBrabant schreef:Alweer een Citaro afgebrand? In Tilburg komt het ook niet zelden voor.
Citaro's zijn nogal gevoelig voor brand heb ik het idee. Opvallend is wel dat zowel bij deze brand als die in Tilburg er een oliespoor achter de bus ligt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Gezien de plaats waar de bus is uitgebrand denk ik wel dat dit een bekende Citaro-brand is. Lijkt dezelfde manier van branden als de 3009 in Eelde een paar jaar geleden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Motorbranden zijn wel iets typisch voor Citaro's ja, al valt het tegenwoordig wel mee vergeleken met de eerste reeks bij Stadsbus Maastricht waarvan er nog frequenter bussen uitbrandden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Wat is het probleem dan? De vorige Citaro brandde af tijdens temperaturen van >30 graden, dat was vandaag wel anders.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

JeroenSpock schreef:Kan hij naast zijn broertje gaan staan bij Wensink :)
Op Facebook had iemand onder een bericht van RTV Noord dat er zaterdag ook al een brand was geweest op lijn 9, daar had ik nog niets over gelezen. Bedoel je dat die bij Wensink staat?
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

De 3691 rijdt op dit moment op 309.. Gebeurt dus blijkbaar wel vaker dat ze de Emmerse dubbeldekkers inzetten op 309 s'avonds. :Y :Y
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Wat is het probleem dan? De vorige Citaro brandde af tijdens temperaturen van >30 graden, dat was vandaag wel anders.
Sommige series van de Citaro hebben veel te maken gehad met motorbranden. Er zijn tientallen Citaro's in de brand gevolgen, allemaal vanuit de motor. Deze is wel afwijkend van de rest volgens mij, want ik kan me niet herinneren dat de bus daar ook eerst flink wat liters olie kwijtraakte (er lag vanmorgen een flink spoor vanaf het Overwinningsplein tot de plek van de brand).
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

Nicketick schreef:De 3004 heeft het einde van de concessie niet gehaald, hij staat uit te branden bij de Jan Luykenstraat.

Edit: Met beeld van OogTV https://www.oogtv.nl/2019/06/qbuzz-in-l ... ondellaan/
Om hier nog ff op terug te komen, was dit geen gelede bus? Zo lijkt het iig wel op de foto's.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Als je even naar beneden scrollt, dan zie je dat het toch echt een 12m was. :wink:
🍉
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JordiBrabant »

Kevster schreef:
gebruiker77 schreef:Wat is het probleem dan? De vorige Citaro brandde af tijdens temperaturen van >30 graden, dat was vandaag wel anders.
Sommige series van de Citaro hebben veel te maken gehad met motorbranden. Er zijn tientallen Citaro's in de brand gevolgen, allemaal vanuit de motor. Deze is wel afwijkend van de rest volgens mij, want ik kan me niet herinneren dat de bus daar ook eerst flink wat liters olie kwijtraakte (er lag vanmorgen een flink spoor vanaf het Overwinningsplein tot de plek van de brand).
Bij de branden in Tilburg was ook spraken van een (lang) oliespoor op de weg.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Stadsgelede 3078 dook vandaag op lijn 4 op en de 3077 op lijn 35
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Het lijkt er op dat Qbuzz alle kassas in de Q-links alweer vervangen heeft: er zitten nu twee knopjes (+ en -) aan de zijkant van de kassa en een OV-Chipkaart logo op de bovenkant.
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

De 3297 heeft een mooi 'Zomerbroezz'n' stijltje gekregen, zag hem vandaag op Assen station staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten