Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

ik verwacht dat de 3631-3640 blijven want die rijden op 304.

en verder kunnen ze het ook met minder qliners omdat 308/318 sinds dit jaar niet met qliners gereden worden.

zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ondanks dat Q308/318 niet meer rijden is ook lijn 309, 300 en 312 gelijktijdig uitgebreid. Het kan dus zijn dat de vrijgekomen Integros nu op die lijnen zijn dagen verslijt.

De vervanging gebeurt omdat er veel drukte in de Qlinerverbindingen zit en er toch al capaciteitsproblemen waren. Door het HOV-karakter is gekozen om dan langere bussen te kopen, zodat we niet in Groningen CS nog meer bussen moeten verwerken.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door TheRoy-t »

rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Wacht maar tot de scholen allemaal weer begonnen zijn...
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

ja als de scholen weer begonnen zijn.. maar vond het de afgelopen week dus niet nuttig.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door mb90 »

Van de nieuwste Qlink-lijn en de nieuwste Integro's had ik hier nog geen foto's gezien dus bij deze. De foto's zijn van afgelopen donderdag.

Eerst de dubbelgelede Hess voor lijn 11. Alleen de 3492 reed (en zag ik na deze rit (13:04 uur vanaf Zuidhorn) ook niet meer) en is hier te zien in Zuidhorn zonder werkend display:
Afbeelding

Na een gratis rit (geen werkende chipkaartlezers) kwam ik met dit trage en niet al te stille voertuig aan bij het Hoofdstation. Daar werkte het display wel weer, maar heb ik dus de bus verderop in de stad nooit gezien:
Afbeelding

Dan een omgetoverde Citaro (de 3068) op een korte rit van lijn 11. Hier op het Zerniketerrein opweg naar het Hoofdstation:
Afbeelding

En tot slot een extra lange Integro (de 3655, wat wel erg klein voorop de bus staat) als lijn 309:
Afbeelding
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Dennenboom »

TheRoy-t schreef:
rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Wacht maar tot de scholen allemaal weer begonnen zijn...
Waarom dan geen lijn 609 met gewoon streekmaterieel?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Frans F »

rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Ik was vorig week in Groningen en toen viel mij ook al het grote aantal gelede bussen met nauwelijks reizigers erin op.
In de meeste zaten of 5 tot 10 man, alleen de lijnen van/naar P+R hadden er wat meer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Ja, het is momenteel buitengewoon rustig in het OV hier.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door TheRoy-t »

Dennenboom schreef:
TheRoy-t schreef:
rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Wacht maar tot de scholen allemaal weer begonnen zijn...
Waarom dan geen lijn 609 met gewoon streekmaterieel?
Omdat het dan geen Qliner meer is. Lijn 309 rijdt grotendeels over de snelweg en dan is een Qliner beter (en efficiënter) dan een gewone streekbus. Het heeft daarnaast ook te maken met waar die bussen heen gingen (spitsrichting is doorgaans drukker) en het feit dat de normale dienstregeling te een week te vroeg begonnen is. Scholen beginnen vanaf 25 augustus weer en de normale dienstregeling begon op 17 augustus
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Zojuist een chauffeur die met zijn gelede bus op lijn 2 verkeerd was gereden (dacht dat 'ie op 9 zat) en hier aan kwam rijden. Probeerde te keren op de Zonnelaan, lukte niet. Toen maar alsnog de Venuslaan in.

Hij is niet de eerste :P
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

Frans F schreef:
rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Ik was vorig week in Groningen en toen viel mij ook al het grote aantal gelede bussen met nauwelijks reizigers erin op.
In de meeste zaten of 5 tot 10 man, alleen de lijnen van/naar P+R hadden er wat meer.
vakansie *O*
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Is het normaal dat die Hess bussen zo lawaaierig zijn? Je zou toch zeggen dat ze vanwege de hybride techniek juist een stuk stiller dan de normale dieselbussen zouden moeten zijn?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

TheRoy-t schreef: Omdat het dan geen Qliner meer is. Lijn 309 rijdt grotendeels over de snelweg en dan is een Qliner beter (en efficiënter) dan een gewone streekbus. Het heeft daarnaast ook te maken met waar die bussen heen gingen (spitsrichting is doorgaans drukker) en het feit dat de normale dienstregeling te een week te vroeg begonnen is. Scholen beginnen vanaf 25 augustus weer en de normale dienstregeling begon op 17 augustus
Waarom is dat efficiënter als er echter minder plaatsen aanwezig zijn? Het idee van Qliner is toch gewoon dat het comfortabeler is, en daarom meer mensen zal trekken?


Overigens was het nou ook niet een compleet rustige ov-week; lijn 2 had vertragingen die ruim 10 minuten waren.
Er reed zelfs volgens ovinfoapp een lijn 2 richting De Wijert met bijna een kwartier vertraging , vlak voor lijn 2 richting De Punt. Uiteindelijk hebben ze volgens mij de eerste bij het Hoofdstation gekeerd (speculatie) om meteen terug naar de Korrewegwijk te gaan (want hij was opeens weg en stond 5 minuten te vroeg bij het HS ri Noord, en die richting De Wijert werd niet meer weergegeven). En daarnaast waren er vast al behoorlijk wat scholen begonnen. De eerste week is echter alleen vaak boeken ophalen, een excursie en wat kennis maken.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:Is het normaal dat die Hess bussen zo lawaaierig zijn? Je zou toch zeggen dat ze vanwege de hybride techniek juist een stuk stiller dan de normale dieselbussen zouden moeten zijn?
Nee, maar aan de andere kant; als een bus milieuvriendelijk moet zijn d.m.v. hybride-techniek, is een beetje extra lawaai dan belangrijk? ;)

Het is trouwens niet voor niets dat men in Luxemburg is overgestapt op de VanHool ExquiCity, en die kunnen ook hybride worden afgeleverd. Maar ja, er waren drie 'over' van een geschrapte order uit Utrecht dus tja...
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door timtrein »

De vervanging van de Qliners (lease dacht ik) heeft ook te maken met het aantal gereden kilometers. Dat zijn er best veel.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

die hebben 6 tot krap 7 ton gelopen ongeveer.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef: Waarom is dat efficiënter als er echter minder plaatsen aanwezig zijn? Het idee van Qliner is toch gewoon dat het comfortabeler is, en daarom meer mensen zal trekken?
Ik bedoelde dat de motor van een Qliner geschikter is voor het rijden op de snelweg dan een streekbus en dan minder brandstof verbruikt. Daarnaast zijn streekbussen doorgaans begrenst op 85 km/h terwijl je Qliners hebt die 100 kunnen. (echter niet allemaal, de nieuwe zijn volgens mij ook begrenst)
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

streekbus 85
3631-3640 > 100
rest 12 meter qliner 90
15 meter hoorde ik 80
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Soortvanhenk »

Waarom zijn de Qliners voor lijn 304, en dus ook lijn 310 (dus de 3631-3640) hoger begrenst als de andere Qliners? Heeft dat met de concessie Zuidoost Friesland te maken?
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Korot »

Die gaan over de snelweg, en komen dus ook op wegen waar zij harder mogen rijden?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

hadden ze volgens mij gedaan omdat de rijtijd te krap zou zijn. maar dit valt in de praktijk wel mee.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

De afroep in de 3012 staat op dit moment een stuk luider dan normaal. Maar het belletje is nog steeds slecht te horen.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Zonnig »

Het viel mij zaterdag op dat de Q-liner 300 Emmen Groningen geen T-100 bussen heeft.

De bus rijd over autowegen waar 100 gereden kan en mag worden.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

gebruiker77 schreef:[..]
Het idee van Qliner is toch gewoon dat het comfortabeler is, en daarom meer mensen zal trekken?

[..]
Ja vandaar de naam Qliner, Quality Liner
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Dennenboom »

Mijn stelling is dat de Q-liner voor scholierenvervoer niet hoeft. Als blijkt dat de bussen buiten de schoolvakanties praktisch leeg zijn is dat een teken dat dit het geval is. Toen de Interliners nog een significant hoger tarief hadden dan de streekbussen werden er parallel voor de scholieren aparte streekbussen ingezet. Conclusie: deze bussen bieden extra comfort, waar deze gebruikers niet voor willen betalen. Laat het dan achterwege.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten