Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Half Amsterdam afschieten zou wel behoorlijk wat problemen oplossen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Aking »

En wat moeten we met Brabant doen dan? Daar zit de meeste wietellende (A)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Schiet mij maar neer hoor, zolang ik er maar niet voor naar Amsterdam hoef.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door trolly »

Volgens mij gaat dit topic over het neerschieten van groningers en drenten. Dus niet over dooie brabo's, en al helemáál niet over hoofdstedelijken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

oke, snel tijd dus dat ik uit dit topic blijf voor ik mijn maker ga ontmoeten.

nog iets aparts te melden door iemand, voor de politie achter IP-adressen gaat?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Mijn moeder spreek ik nog elke dag hoor. :p

Hoe is het eigenlijk met die Arriva-staking afgelopen?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Qbuzz geeft de drukte van de bussen weer op de website per rit en halte. Interessant om de drukste momenten per buslijn te zien.

Daarnaast: 19 oktober weer gratis reizen met alle bussen in Groningen en Drenthe, m.u.v. kleinschalig vervoer.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef: Dan doen ze iets niet helemaal goed, lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70% en zie hem regelmatig rijden dat ik denk, nuttige aanvullig op de CO2 uitstoot in de Ebbingestraat, want verder gebeurd er niet zo heel veel in die bus.
Je beweert het zo stellig dat ik nu eigenlijk wel een bron daarvoor verwacht (eigen observaties van enkele ritten zijn geen bron, tenzij je van elke rit op een dag bijhoudt van de bezetting is). Wel raar trouwens als je bedenkt dat lijn 11 tot de top 10 drukste lijnen behoort, en lijn 11 dagelijks versterkt wordt (Bron: OV-bureau dashbord en trendmonitor).
Wat ik nog erger vind is die opmerking over CO2. Dat slaat gewoon nergens op. Een bus op lijn 11 stoot ongeveer net zoveel, dan wel iets meer CO2 uit dan de gemiddelde personenauto. (123 gram voor een 12 meter bus versus 130 gram voor een VW Golf VI). En wat heb je nou liever, een bus met 98 mensen (In een stadsbus passen 141 mensen, 70 daarvan is 98) of 70 personenauto's met elk 1,4 inzittenden (gemiddelde bezetting personenauto in Groningen en Drenthe volgens Mobiliteitsonderzoek Nederland 2009)?
Basislijn
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Lijn65 schreef:Een bus op lijn 11 stoot ongeveer net zoveel, dan wel iets meer CO2 uit dan de gemiddelde personenauto. (123 gram voor een 12 meter bus versus 130 gram voor een VW Golf VI). ...een bus met 98 mensen...
diesel:
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.


Lijnbussen rijden hooguit 30L/100km, is 792 gram per km. Even wat anders dan die 123.
Ga je het verdelen over 40 personen die fatsoenlijk in een 12 meter busje passen, kom je op 19,8 gram per km, versus 32 gram voor 4 personen in de VW Golf. En dat is allemaal in het gunstigste geval.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef: Dan doen ze iets niet helemaal goed, lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70% en zie hem regelmatig rijden dat ik denk, nuttige aanvullig op de CO2 uitstoot in de Ebbingestraat, want verder gebeurd er niet zo heel veel in die bus.
Je beweert het zo stellig dat ik nu eigenlijk wel een bron daarvoor verwacht (eigen observaties van enkele ritten zijn geen bron, tenzij je van elke rit op een dag bijhoudt van de bezetting is). Wel raar trouwens als je bedenkt dat lijn 11 tot de top 10 drukste lijnen behoort, en lijn 11 dagelijks versterkt wordt (Bron: OV-bureau dashbord en trendmonitor).
Wat ik nog erger vind is die opmerking over CO2. Dat slaat gewoon nergens op. Een bus op lijn 11 stoot ongeveer net zoveel, dan wel iets meer CO2 uit dan de gemiddelde personenauto. (123 gram voor een 12 meter bus versus 130 gram voor een VW Golf VI). En wat heb je nou liever, een bus met 98 mensen (In een stadsbus passen 141 mensen, 70 daarvan is 98) of 70 personenauto's met elk 1,4 inzittenden (gemiddelde bezetting personenauto in Groningen en Drenthe volgens Mobiliteitsonderzoek Nederland 2009)?
Ik heb al aangeboden om Youtube filmpjes te plaasten, daar wordt niet op gereageerd en een bus met een hamdjevol passagiers geeft toch al gauw een iets andere verdeling dan 98 inclusief staplaatsen. Overigens zijn de percentages die jij noemt gebaseerd op telweken. En steunritten, ja vooral op dagen dat er open dag is. Omdat de universiteit / hanze dan niet zelf de verantwoordelijkheid nemen om vervoer in te kopen....(ik vergelijk het dan met evenementenvervoer)
hej*
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Mijn bevindingen zijn compleet tegenovergesteld met wat jij hier nu beweert..
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Een snelle analyse van 8 februari 2016:
Lijn 15: 10732 reizigers, 226 ritten. 10732/226=47.5 passagiers gemiddeld per rit
Lijn 11: 6880 reizigers, 125 ritten. 6880/125=55 passagiers gemiddeld per rit

Als je dus wil gaan filmen suggereer ik om op de Eendrachtskade de lege bussen op lijn 15 te filmen, want daar zitten gemiddeld minder mensen in per rit.

Overigens, heb je een bron voor je opmerking over het vervoer van de RUG Open Dag? Ik kan mij niet voorstellen namelijk dat OVBGD voor niets dagkaarten weggeeft voor die dagen.
Laatst gewijzigd door Nicketick op do 13 okt 2016, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door MdJ »

Overigens is 30L/100 een vrij zuinige 12 meter bus. De gelede citro's (Euro-5) van Hamburg en Amsterdam zitten richting de 55-60L/100km. Zijn we zware diensten overigens.
Bij twijfel: gebruik beton.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Nicketick schreef:Een snelle analyse van 8 februari 2016:
Lijn 15: 10732 reizigers, 226 ritten. 10732/226=47.5 passagiers gemiddeld per rit
Lijn 11: 6880 reizigers, 125 ritten. 6880/125=55 passagiers gemiddeld per rit

Als je dus wil gaan filmen suggereer ik om op de Eendrachtskade de lege bussen op lijn 15 te filmen, want daar zitten gemiddeld minder mensen in per rit.

Overigens, heb je een bron voor je opmerking over het vervoer van de RUG Open Dag? Ik kan mij niet voorstellen namelijk dat OVBGD voor niets dagkaarten weggeeft voor die dagen.
En 8 februari is representatief voor elke dag? -o-
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

nielsie600 schreef:Mijn bevindingen zijn compleet tegenovergesteld met wat jij hier nu beweert..
Ja en nu? :roll:
hej*
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

MdJ schreef:Overigens is 30L/100 een vrij zuinige 12 meter bus. De gelede citro's (Euro-5) van Hamburg en Amsterdam zitten richting de 55-60L/100km. Zijn we zware diensten overigens.
Dat zijn alleen stadsritten waarschijnlijk, in Amsterdam stonden ze ook tegen de 60 liter.

De C2's in Groningen staan gemiddeld op zo'n 40-45 liter. Als je een beetje je best doet is 35 liter geen probleem, 30 is echt wel moeilijk.
Beste wat ik ooit had was 27 maar daar heb ik geen foto van gemaakt. Wel van een maandagavond met weinig stops op lijn 4.
Afbeelding
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Vraagje over de nieuwe 12 meter-bussen; worden deze op korte termijn allemaal vervangen of blijft het bij de genoemde 45 bussen? Ik vind het eerlijk gezegd maar een zootje worden; allemaal soorten materieel (oud en nieuw op Qlink lijn 5/6 en streek) door elkaar en nu ook nog eens een nieuwe huisstijl op de nieuwe citaro's die straks gecombineerd wordt met de oude.. Vind dit toch wel jammer en had liever gezien dat alle oude citaro's in één keer vervangen zouden worden.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ik had liever gezien dat ze de rood/grijze huiskleur met die rode stippen hadden gehouden op de nieuwe LE's, zeker een zootje op deze manier. Het blijft eerst wel even bij deze 40 bussen.
Dat van die geledes is tot december he, dan gaan de nieuwe C2's op lijn 6.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

JeroenSpock schreef: diesel:
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.


Lijnbussen rijden hooguit 30L/100km, is 792 gram per km. Even wat anders dan die 123.
Ga je het verdelen over 40 personen die fatsoenlijk in een 12 meter busje passen, kom je op 19,8 gram per km, versus 32 gram voor 4 personen in de VW Golf. En dat is allemaal in het gunstigste geval.
Klopt, het ligt iets genuanceerder dan ik het had geplaatst, daar was ik zelf ook al achter maar ik had nog geen tijd gehad om het aan te passen
geert4OV schreef: Ik heb al aangeboden om Youtube filmpjes te plaasten, daar wordt niet op gereageerd en een bus met een hamdjevol passagiers geeft toch al gauw een iets andere verdeling dan 98 inclusief staplaatsen. Overigens zijn de percentages die jij noemt gebaseerd op telweken. En steunritten, ja vooral op dagen dat er open dag is. Omdat de universiteit / hanze dan niet zelf de verantwoordelijkheid nemen om vervoer in te kopen....(ik vergelijk het dan met evenementenvervoer)
Ik heb geen percentages genoemd? Ik heb enkel jouw percentage van 70 procent overgenomen. De cijfers op het dashbord van het OV-bureau zijn niet gebasseerd op telweken, maar op de actuele OV-chipkaart gegevens.
lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70%
Vorige week donderdag zat ik nog in lijn 11, en zat toen in een volle bus (17:15 vanaf Hs, richting Zuidhorn. Ik zat van halte Hoofdstation tot Reitdiephaven in de bus).
Basislijn
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
JeroenSpock schreef:lijn11 zit namelijk nooit voller dan 70%
Vorige week donderdag zat ik nog in lijn 11, en zat toen in een volle bus (17:15 vanaf Hs, richting Zuidhorn. Ik zat van halte Hoofdstation tot Reitdiephaven in de bus).
Dat heet dan avondspits, overigens begon de discussie met de klaagzang dat 15 te vol zou zitten. Neem dan 11 die zit veel minder vol. Alleen een avondspitsrit en een rit rond 8.40 vertrek vanaf hoofdstation zullen wat drukker zijn. Maar dan zie je aan de buitenkant perfect dat het doorlopen aub principe halfgebakken werkt, wat een gevoel geeft dat de bus helemaal vol zou zijn.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 14 okt 2016, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
hej*
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Weer ontopic maar toch nog even over het milieu verhaal, komende maandag en dinsdag (18 en 19 oktober) komt er een elektrische bus proefrijden in Groningen :)

Afbeelding
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Dat heet dan avondspits,
Ik kwam trouwens vanmiddag rond half een ook nog een volle bus tegen op lijn 11.
geert4OV schreef:overigens begon de discussie met de klaagzang dat 15 te vol zou zitten. Neem dan 11 die zit veel minder vol. Alleen een avondspitsrit en een rit rond 8.40 vertrek vanaf hoofdstation zullen wat drukker zijn. Maar dan zie je aan de buitenkant perfect dat het doorlopen aub principe halfgebakken werkt, wat een gevoel geeft dat de bus helemaal vol zou zijn.
Ik zat achterin...
Punt is dat jouw opmerking veel te kort door de bocht is. Enkel van een paar observaties op een deel van de lijn kun je niet zeggen hoe een lijn presteerd. Natuurlijk zullen er minder volle ritten bij zijn, maar de cijfers en het feit dat lijn 11 regelmatig versterkt moet worden bewijzen dat lijn 11 wel degelijk een drukke lijn is, en zeker wel een zeer nuttige aanvulling op de CO2 uitstoot in de Ebbingestraat is. Wat dat betreft zijn de vele lege taxi's en bestelbusjes veel erger.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Reactie is op de foto van JeroenSpock:
oh nee, een koektrommel op wielen.... Ik hoop niet dat die bus een drempel tegenkomt, daar komt ie nooit overheen. Wat ligt die bus laag op de weg zeg. Is dit nu de Citaro Elektrische versie?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Gekko123 »

Puur iets wat ik zo snel zeg als ik die foto bekijk: dit is volgens mij geen VDL Citea, eerder een MAN of een Mercedes.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

CamilleKreemers schreef:Reactie is op de foto van JeroenSpock:
oh nee, een koektrommel op wielen.... Ik hoop niet dat die bus een drempel tegenkomt, daar komt ie nooit overheen. Wat ligt die bus laag op de weg zeg. Is dit nu de Citaro Elektrische versie?
Ja hij heeft de deuren ook open, zal tijdens het rijden wel weer gewoon omhoog komen. Want inderdaad zo heb je er niks aan. *bus*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten