Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Hahaha te veel co² uitstoot... Waar maken ze zich druk om?
Te veel bussen reden niet
...Gemiddeld 6,4 procent van alle ritten viel uit. Dat kwam deels door problemen met elektrische bussen en personeelstekort reden er minder bussen dan afgesproken.
Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
Dus dikke vette kudo's voor Qbuzz Prachtig dit
Te veel bussen reden niet
...Gemiddeld 6,4 procent van alle ritten viel uit. Dat kwam deels door problemen met elektrische bussen en personeelstekort reden er minder bussen dan afgesproken.
Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
Dus dikke vette kudo's voor Qbuzz Prachtig dit
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Waar ze zich druk om maken is dat Qbuzz door het bewust inkopen en gebruiken van een andere brandstof een financieel voordeel heeft behaald en zo een prestatieafspraak heeft geschonden.JeroenSpock schreef: ↑di 23 apr 2024, 22:46 Hahaha te veel co² uitstoot... Waar maken ze zich druk om?
Ik ga er vanuit dat de concessie dusdanig is dichtgetimmerd met andere prestatieafspraken dat deze perverse prikkel niet bestaat. Qbuzz wordt immers ook afgerekend op bijvoorbeeld het percentage rituitval (en dat was ook al te hoog).JeroenSpock schreef: ↑di 23 apr 2024, 22:46 Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Qbuzz ligt niet wakker van uitstoot, en OVB ook niet. Dat is puur op papier. En sarcasme van mijn kant...
Wel een serieus probleem is die rit uitval. Kan niet altijd voorkomen worden maar veel wel.
Wel een serieus probleem is die rit uitval. Kan niet altijd voorkomen worden maar veel wel.
-
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Het probleem is hier niet (of in elk geval niet primair) de inzet van een dieselbus ipv een batterij- of waterstofbus, maar het tanken van gewone diesel ipv HVO100 in die dieselbus met hogere uitstoot tot gevolg, puur om economisch gewin en tegen concessie-afspraken in. Dan lijkt het mij terecht dat het OV bureau dat economisch gewin teniet doet.JeroenSpock schreef: ↑di 23 apr 2024, 22:46 Hahaha te veel co² uitstoot... Waar maken ze zich druk om?
Te veel bussen reden niet
...Gemiddeld 6,4 procent van alle ritten viel uit. Dat kwam deels door problemen met elektrische bussen en personeelstekort reden er minder bussen dan afgesproken.
Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
Dus dikke vette kudo's voor Qbuzz Prachtig dit
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Waldo79 waardeert dit bericht.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Vraag is of er wérkelijk economisch gewin sprake is..en niet eerder het beperken van economisch verlies. Daar de switch gemaakt is tijdens de piek van energiekosten stijgingen, zoals ik dat las in de link.
In hoeverre biedt de concessie ruimte voor een brandstoftoeslag?
Zoals ook menig leerlingenvervoer busjes die op zowel aardgas als benzine kunnen rijden.. toch vooral op benzine hebben (of nog rijden?) gereden toen aardgas mega duur werd.
Is de claim aangaande CO2 reductie bij HVO diesel ook wel reeël en kloppend? Zoveel afgewerkt.frituurvet is er nou ook niet in de wereld..én wie weet hoeveel (foute) palmolie er nog bijgemengd is.
In hoeverre biedt de concessie ruimte voor een brandstoftoeslag?
Zoals ook menig leerlingenvervoer busjes die op zowel aardgas als benzine kunnen rijden.. toch vooral op benzine hebben (of nog rijden?) gereden toen aardgas mega duur werd.
Is de claim aangaande CO2 reductie bij HVO diesel ook wel reeël en kloppend? Zoveel afgewerkt.frituurvet is er nou ook niet in de wereld..én wie weet hoeveel (foute) palmolie er nog bijgemengd is.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Dat zou precies het verweer van de vervoerder zijn, maar door een goedkopere diesel te gebruiken heeft men een voordeel gehad ten opzichte van potentiële concurrentie die dat niet heeft gedaan. Hiermee ontstaat een ongelijk speelveld. Bovendien is het gebruik van reguliere diesel in plaats van elektrische vervoer niet wat is opgenomen in de concessie.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
^^ er is geconstateerd dat de CO2 uitstoot, per reizigers kilometer, het afgelopen jaar te hoog is geweest. Dit.mag maximaal.11,2 gram per afgelegde kilometer zijn, lees ik in het artikel.
′′✓) Is die uitstoot limiet gebaseerd op bron tot wiel of van tank tot wiel?
Is van belang omdat 'groene stroom' natuurlijk niet volledig groen is.. die windmolen op zee kent CO2 belaste componenten en zal er niet zonder CO2 uitstoot neergezet zijn.
Dus..als de CO2 normering van tank tot.wiel.is, dan zou je kunnen redeneren dat elektrisch gereden kilometers haast CO2 loos zijn, op het CO2 beslag van de bus en batterijen na dan.
Stel dat er een paar gram CO2 per reizigers kilometer , van de normering, over blijft bij elektrisch bussen.. dan zou je dat kunnen gebruiken voor compensatie bij de diesel brandstof.
Is nu niet gelukt..maar wellicht heeft Qbuzz hier wel aan gerekend en heeft men misschien overwogen om CO2 rechten hiervoor aan te kopen maar was dat duurder dan een eventuele boete om compliant te kunnen zijn?
′′✓) Is die uitstoot limiet gebaseerd op bron tot wiel of van tank tot wiel?
Is van belang omdat 'groene stroom' natuurlijk niet volledig groen is.. die windmolen op zee kent CO2 belaste componenten en zal er niet zonder CO2 uitstoot neergezet zijn.
Dus..als de CO2 normering van tank tot.wiel.is, dan zou je kunnen redeneren dat elektrisch gereden kilometers haast CO2 loos zijn, op het CO2 beslag van de bus en batterijen na dan.
Stel dat er een paar gram CO2 per reizigers kilometer , van de normering, over blijft bij elektrisch bussen.. dan zou je dat kunnen gebruiken voor compensatie bij de diesel brandstof.
Is nu niet gelukt..maar wellicht heeft Qbuzz hier wel aan gerekend en heeft men misschien overwogen om CO2 rechten hiervoor aan te kopen maar was dat duurder dan een eventuele boete om compliant te kunnen zijn?
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Sowieso heeft Qbuzz hier een enorm risico genomen, in het bestek bij D.8.1.2 (met NvI 4) staat de volgende tekst:
Eindstand is dus dat Qbuzz er niets mee opgeschoten is op financieel gebied, maar er wel meer uitgestoten is dan nodig. Gewoon ontzettend zonde dus.
Met andere woorden: Qbuzz wist dat de uitstoot per voertuigtype jaarlijks wordt bepaald, Qbuzz wist ook dat als het te hoog is het financiële voordeel volledig teniet gedaan zou worden en de boete zelfs hoger zou zijn dan dat voordeel en dat ze het risico loopt dat de concessie ingetrokken wordt. Dat maakt in mijn ogen de keuze om diesel te tanken echt een onbegrijpelijke keuze omdat er op geen enkele wijze voordeel mee te behalen valt.[NvI4-355] Jaarlijks wordt de daadwerkelijke CO2-uitstoot per Voertuigkilometer per materieeltype bepaald. Als de Concessiehouder zich niet houdt aan zijn Inschrijving, dan zijn wij bevoegd een direct opeisbare boete op te leggen (zie paragraaf D.8 in de Financiële bepalingen). Voor het overschrijden van de maximale CO2-uitstoot per materieeltype per kalenderjaar geldt geen boetemaximum (het maximum van €2.500 per overtreding en het maximum van €200.000 aan direct opeisbare boetes per kalenderjaar zoals bedoeld in bepaling D.8.1.6 en D.8.1.7 geldt dus expliciet niet voor overschrijding van de aangeboden maximale CO2-uitstoot). Hierbij geldt dat de hoogte van de boete sowieso hoger is dan het door ons ingeschatte financiële voordeel dat de Concessiehouder heeft van het niet (volledig) nakomen van de verplichtingen. Inschrijvers dienen ervan uit te gaan dat het niet-behalen van de aangeboden CO2-reductie zeer streng zal worden bestraft. Ook zijn wij dan ook bevoegd de Concessie in te trekken (zie bepaling B.1.16 van de concessiebeschikking).
Eindstand is dus dat Qbuzz er niets mee opgeschoten is op financieel gebied, maar er wel meer uitgestoten is dan nodig. Gewoon ontzettend zonde dus.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Dat klinkt dan eerder alsof er binnen Qbuzz iets niet goed is gegaan in de uitvoering. Je zou wel gek zijn om bewust zo'n risico te nemen, tenzij je er vanuit gaat dat het toch niet (goed) gecontrolleerd gaat worden of je er wel mee weg zou komen.
O.d.z. Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid..
O.d.z. Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten