Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

In het Regio Utrecht-topic. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Geslaagde proef met zelfrijdende Arriva trein tussen Groningen en Zuidhorn. *trein*
NOS.nl schreef:In Groningen is de afgelopen nachten voor het eerst getest met een zelfrijdende passagierstrein. Volgens ProRail, de treinbouwer en de provincie is de proef geslaagd.

De testtrein is een normale trein van Arriva die aan de binnenkant is omgebouwd. Voorin is een speciaal computersysteem gebouwd zodat de trein net als een vliegtuig een automatische piloot heeft.

De afgelopen weken reed de trein 's nachts meerdere keren op het traject tussen Groningen en Zuidhorn. Er was tijdens de test altijd een machinist aanwezig. (..)
Beetje vaag bericht, daar er in de eerste regel wordt gesproken over een eerste test afgelopen nacht.. terwijl er even later gesproken wordt over 'de afgelopen weken reed de trein ..."
:roll:

https://nos.nl/artikel/2276139-eerste-t ... giers.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door trolly »

Durashift schreef:
NOS.nl schreef:In Groningen is de afgelopen nachten ...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Ai..

Denk dat ik in de war gebracht ben door het woord is in de zin. Lijkt mij niet correct te zijn als er in de meervoudsvorm geschreven wordt. :?:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Het is toch maar één trein? Dan klopt enkelvoud lijkt me.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Nicketick schreef:Capacity L 3409 rijdt op dit moment op lijn 4, gebeurt dat vaker? Ik dacht dat ze alleen op lijn 3 ingezet werden.
Vanmorgen kreeg een stads omloop de 3409 mee, dat zal die lijn 4 geweest zijn. Heb dat 1 keer eerder gezien, en toevallig toen ook voor de stadsdienst terwijl ze alleen voor streekdiensten gebruikt worden.
Ik kreeg de 3410 mee op lijn 3, maar wel op een 18 meter omloop.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

Ik begrijp dat lijn 5 nu eindelijk via Scharmer rijdt (Bron), maar niet bij de haltes langs de route stopt. :?
Ik vind dit echt te bizar voor woorden en snap niet dat de inwoners uit Scharmer nu al ruim een jaar zonder fatsoenlijke busverbinding zitten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door julsteren »

Lijn 44.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Met alle respect, maar lijn 44 is niet echt een fatsoenlijke busverbinding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

Ik had het over een fatsoenlijke busverbinding, niet over een 8-persoonsbusje die uitsluitend buiten de vakanties 1x/uur tijdens de (brede) spitsuren rijdt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Er heeft vandaag een Astromega op de 309 gereden volgens deze tweet inclusief fotografisch bewijs
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Om maar even in te gaan op de tweet: dit is wel een gevalletje verdwaald ja, maar wel een leuke spot!
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ben hem gisteren ook meerdere keren tegen gekomen. Heb er een foto van maar die is niet zo duidelijk als de Twitter foto.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Ik hoorde daarstraks op radio 1 (WNL opinimakers) over de aparte pendelbus voor misdragende asielzoekers in Ter Apel. :?:
RTV Noord.nl schreef:Er gaat een pendelbus van het asielzoekerscentrum in Ter Apel naar Station Emmen rijden om asielzoekers op hun plaats van bestemming te brengen. Dat is de uitkomst van een werkbezoek van staatssecretaris Mark Harbers aan onze provincie.

Gerrit Spijksma, algemeen directeur van Qbuzz, laat weten blij te zijn met de toezegging van de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid. De pendelbus gaat 'waarschijnlijk voor een proefperiode van drie maanden tussen het azc en Station Emmen rijden', laat Spijksma weten. Het is nog onduidelijk of de bus ook stopt op tussenliggende haltes.

Door het besluit van de staatssecretaris, slaat buslijn 73 - de zogeheten 'agressielijn' - de halte van het azc in Ter Apel voortaan over.(..)
Lees meer bij de bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/207163/P ... traks-over

Het is nog niet allemaal in kannen en kruiken.. en het betreft een proefperiode..
Het zal wel fijn zijn voor reguliere reizigers dat de overlast minder wordt tijdens hun reis.. maar zou de sfeer / overlast in die pendellijn dan niet grimmiger worden? Vrij spel voor die kerels, lijkt het wel..
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Politie is op zoek naar een reiziger die een chauffeur heeft mishandeld op lijn 15: https://www.politie.nl/gezocht-en-vermi ... ndelt.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Dat kan toch helemaal niet meer sinds #doesslief ?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Net als in Frysland gebeurde, wil Ovbureau GD ook "strekken" : https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208050/O ... -fel-tegen
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door The best »

'' 'Dat betekent dat voetgangers de Hogelandsterweg over moeten steken, waar je tachtig mag rijden. Er is wel een tunnel, maar als je haast hebt, steek je al snel over. Dat is voor ouderen en kinderen die naar school moeten geen fijn idee', zegt Wildeboer.'

Alleen al vanwege dit argument zou de bushalte wel verplaatst moeten worden. Wat een onzin, moet je maar twee minuten eerder van huis gaan.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

In principe zijn er hier geen verdere plannen om te strekken, dit is een maatregel om naar de Eemshaven te kunnen rijden zonder aansluitingen op de treinen te verliezen onderweg. Focus ligt hier meer op de schaalvergroting op zware corridors.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

The best schreef:'' 'Dat betekent dat voetgangers de Hogelandsterweg over moeten steken, waar je tachtig mag rijden. Er is wel een tunnel, maar als je haast hebt, steek je al snel over. Dat is voor ouderen en kinderen die naar school moeten geen fijn idee', zegt Wildeboer.'

Alleen al vanwege dit argument zou de bushalte wel verplaatst moeten worden. Wat een onzin, moet je maar twee minuten eerder van huis gaan.
Tja, zo werkt het menselijk brein nou eenmaal niet altijd.. :?:
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door The best »

Dat weet ik. Het is misschien ook wat te kort door de bocht van mij, maar ik heb een broertje dood aan dit soort argumenten.

Ik vind wel dat je van mensen mag verwachten dat ze uitkijken. Op het moment dat je ergens met een tunnel de weg onder door kan, is de situatie ook niet onveilig. Als je dan zelf zo dom bent om een weg over te steken waar auto's 80 mogen en dan ook nog niet uit te kijken, vraag je er haast zelf om.0.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mei 2019, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten!
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Tot dat de eerste op die 80 weg wordt dood gereden. Een scholier loopt het dorp uit en ziet de bus rijden, wil even snel naar de halte rennen en steekt de grote weg over en ziet uiteraard een auto over het hoofd. Gaat 10 keer goed maar de 11e is aan de beurt.

Wat moet die bus uberhaubt in de Eemshaven? Mensen die daar werken gaan met eigen vervoer of rijden mee met collega's in bedrijfsauto's. Gemiddelde bezetting zal 2 mensen per dag zijn?
Hoeveel passagiers trekt die trein eigenlijk?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Andere busverbindingen in GD zijn ook snel gegroeid. Er is daar genoeg industrie en een boot dus ik denk dat die bezetting op termijn best mee kan vallen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik vraag me het af eerlijk gezegd... de trein rijdt al naar de Eemshaven. Grootste deel van de passagiers stapt over op de veerboot naar Borkum. Enige waar lijn 41 misschien een doelgroep bedient is havenpersoneel dat in Delfzijl woont, wat opzich logisch is, ik denk alleen dat deze groep sneller per auto in de haven is dan via de busroute van lijn 41 via Uithuizen (dat is een flinke omweg).
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

De trein bedient alleen de veerboot en komt niet in de buurt van de echte werkgelegenheid, zoals het datacentrum van Google. De bus gaat daarom ook juist de doelgroep personeel bedienen, en niet de veerboot.
Kevster schreef:ik denk alleen dat deze groep sneller per auto in de haven is dan via de busroute van lijn 41 via Uithuizen (dat is een flinke omweg).
Hoe is de route van lijn 41 een flinke omweg trouwens? Lijn 41 gaat via de Eemshaven naar Uithuizen rijden, en niet via Uithuizen naar de Eemshaven.
Basislijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten