Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

ZipperZapper schreef:
Lijn65 schreef:Lees mijn bericht nog eens. Ik had het niet over de pantograaf maar over de manier van opladen.
De pantograaf ís toch de manier van opladen, of mis ik nu wat?
Dat klopt, in de zin van dat dat ding de schakel is tussen bus en laadvoorziening (paal).

Wat lijn65 volgens mij probeert te schrijven is, dat in Eindhoven de bussen met een volle batterij de stalling uitgaan.. de geplande omlopen rijden en dan terug de stalling in om weer bij te laden. De chauffeur stapt over in een andere elektrische bus die (ondertussen) een volle batterij heeft. Zo wordt er door de dag heen doorgewisseld.

Dit wordt, het is al geschreven, in Groningen anders gedaan. Die bussen rijden de hele dag door hun omlopen zonder tussentijds terug naar de remise te gaan. (zoals een conventioneel aangedreven autobus dat ook doet). Dus, tussendoor moeten de EV bussen opgeladen worden op de bekende laadpunten. Dit kan men allemaal mooi plannen en bedenken in theorie.. de praktijk blijkt weerbarstig. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Dat is een kwestie van planning, met de bussen zelf is dan nog steeds niets mis. Ook in Eindhoven gingen de eerste weken niet optimaal, maar de bussen rijden daar nu met uitstekende prestaties. Daar wordt overigens in de garage opgeladen omdat dat toch in de buurt van het eindpunt, het busstation is.

De tijd die men in Utrecht nodig heeft om de inzet van Ebusco's goed te laten verlopen is beduidend langer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Eindhoven wordt steeds als voorbeeld aangehaald, maar dat is inderdaad helemaal niet relevant. Maastricht wel, waar de stadsdienst ook alleen 's nachts en onderweg oplaadt. Hoe gaat het daar dan?

Op de eilanden is dat natuurlijk ook het geval, maar daar zijn de routes korter en de pauzes langer dus is dat ook minder relevant.

Feit blijft natuurlijk dat het een beproefd systeem is. Ben benieuwd of er een wijziging in de dienstregeling moet volgen om meer tijd te gunnen op de laadhaltes, of dat het puur om training van chauffeurs gaat.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Durashift schreef:
JeroenSpock schreef: (..)

En ik weet niet met hoeveel druk hij de pantograaf omhoog in de laadkap drukt, maar als je er ondanks de speling in lengte en breedte scheef onder staat komt de lader er scheef in te staan en druk hij de kap scheef onder de paal. Vraag me af hoe lang dat goed gaat met die kunststof laadkappen.
Laden (contact maken) doet de pantograaf wel volledig als deze er scheef in staat?
Kan ook zijn dat daardoor minder stroom geladen kan worden dan benodigd is.
De pantograaf maakt contact met de lader, en als hij goed is aangesloten gaat hij pas laden.
Hij ging laden, dus een beetje scheef kan blijkbaar geen kwaad.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik zag volgens mij nieuwe elektrische POD-autos staan op de Peizerweg. Inclusief Q-link Groen bestickering. Hoop dat die wat minder vaak stilstaan dan zijn grote broers :wink:
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

3 nieuwe elektrische Smarts, gaan echt als de brandweer 8-)

Afbeelding
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Mdk »

Ik volg dit topic niet erg actief, dus het kan zijn dat dit al beantwoord is, maar waar zijn ze voor? Afloswagen? Service en veiligheidswagen of een breng flex-achtige dienst?
Bij twijfel altijd klagen
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Zijn afloswagens, lijn 2 komt niet op Hoofdstation waar normaal afgelost wordt. Dat gebeurt op P+R Reitdiep.

Viel mij trouwens vanavond op dat de Pendelbus Binnenstad met een grote witte lagevloers bus reed. Enige indicatie dat het de binnenstadsbus was waren de A3'tjes achter de ruiten. Zullen dan de diesel en waterstof bussen defect zijn?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Als in een gewone 12-meterbus? :mrgreen:
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Nee dat niet, een midibus (wat in perspectief met de kleine wel een grote bus is, maar snap de verwarring)
Afbeelding
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

Correctie: Dat is geen midibus maar een 8 persoonstaxibusje voor rolstoelen. :wink: Willemsen de koning heeft/had er altijd een hoop.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Weet iemand op welke ritten ik de dubbeldekkers op lijn 300 kan verwachten? Want als ik het goed begrepen heb gaat deze lijn niet integraal met dergelijk materieel uitgevoerd worden.
🍉
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Vanaf december rijden vijf dubbeldekkers onder de naam Qliner 300 op het traject Emmen-Groningen.

Lijn 300 kent al een paar jaar groeiende reizigersaantallen. Op werkdagen in de spits rijdt hij 5 tot 6 keer per uur, de bussen zijn vaak vol. Door de inzet van dubbeldeksbussen komen meer zitplaatsen beschikbaar.
https://www.ovmagazine.nl/2017/11/qbuzz ... kker-1404/


~~~~~
Een uurtje wachten in de spits en er zal er toch wel één voor komen rijden :?: . :wink:
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

De dubbeldekkers rijden niet op alle ritten, maar wel elke dag op min of meer dezelfde ritten.
Dus een rit die vandaag met een dubbeldekker wordt gereden rijdt hoogstwaarschijnlijk morgen ook met een dubbeldekker. Kwestie van even op http://www.ovzoeker.nl kijken en letten op de bussen met de nummers 3691-3695.
Hou er wel rekening mee dat deze week de vakantiedienstregeling gereden wordt, die wijkt af van de reguliere dienstregeling.
Basislijn
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

Rijden de Atromega's en hybride Citaro's ook op Zaterdagen?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Hybride Citaro's hebben we niet, wel Citea's en die rijden de hele week. De Astromega-waterstofbussen weet ik zo niet, maar ik denk niet 's weekends.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ArrivaBas »

Rijden die dubbeldekkers op waterstof? :o
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

Kevster schreef:Hybride Citaro's hebben we niet.
De 3030 - 3033 van de stadsdienst Emmen zijn toch hybride?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ovVeluwe »

Kevster schreef:Hybride Citaro's hebben we niet, wel Citea's en die rijden de hele week. De Astromega-waterstofbussen weet ik zo niet, maar ik denk niet 's weekends.
Volgens mij begrijp je niet helemaal over welke bussen het gaan :'). In Emmen rijden de hybride Citaro's, ik dacht ook in het weekend. De Astromega's zijn de dubbeldekkers. Deze rijden maar zelden in het weekend.
De waterstofbussen zijn van het model NewA300 :wink:
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ja excuus. Er rijdt wel beperkt op lijn 300 op zaterdag inderdaad, zondag niet. Al die nieuwe Van Hools ook. :X En in Emmen zelf uiteraard dat klopt ook.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Kevster schreef:Ja excuus. Er rijdt wel beperkt op lijn 300 op zaterdag inderdaad, zondag niet. Al die nieuwe Van Hools ook. :X En in Emmen zelf uiteraard dat klopt ook.
Voor jou telt alleen Groningen?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Huh? Wie zegt dat? Ik kom alleen niet zo vaak in Emmen, maar ik weet heel goed hoe het daar is hoor, heb er zelfs familie wonen. 't Is niet zo dat er in Groningen minachtend naar Emmen wordt gekeken op busgebied hoor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

nv_busfreak schreef:Voor jou telt alleen Groningen?
Afbeelding
🍉
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Lijn 45 schreef:Rijden de Atromega's en hybride Citaro's ook op Zaterdagen?
De dubbekdekkers rijden alle dagen van de week, in het weekend rijden er wel minder dan doordeweeks. De hybride bussen rijden in principe ook elke dag van de week.
Basislijn
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Een flinke plas water verstoort de dienst naar Groningen-Zuid

https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... en-tunnel/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten