Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik begreep gewone geledes.
Update: ze hebben toch ook maar een oranje Capacity gepakt inderdaad https://twitter.com/OVbureau/status/1081591289290911744
Update: ze hebben toch ook maar een oranje Capacity gepakt inderdaad https://twitter.com/OVbureau/status/1081591289290911744
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Toen ik net over de A28 reed had een Q-Link Paars Haren net niet gehaald. Stond zo'n 500 meter voor de afrit op de vluchtstrook met Wensink en Rijkswaterstaat erbij. Nummertje heb ik helaas niet, want dat is best lastig in het donker bij 120 kilometer per uur ;)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik zie zojuist op OVzoeker een bus op lijn 9 in De Punt staan met voertuignummer 3999. Enig idee wat dat is? Voor zover ik weet bestaat dat nummer niet in het Qbuzz-wagenpark...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Is dat niet een Qbis testnummer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik denk het... hij is nu verdwenen.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
De 3077 rijdt vandaag op lijn 9 naar De Punt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
ik zie de afgelopen tijd vaak een streek citaro of een stadcitaro op de 300,309 en de 312. Weet iemand waarom qbuzz dat doe?. Zijn er problemen met de qliners?
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
CapaCity 3402 mist al een tijdje de dakopbouw achterop, ziet er een beetje gek uit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Haha ja ik denk steeds dat ik een omgebouwde Q-link paars ex-stadsgelede zie rijden.Nicketick schreef:CapaCity 3402 mist al een tijdje de dakopbouw achterop, ziet er een beetje gek uit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
CapaCity 3404 heeft nieuwe bestickering op de aanhanger, lijkt op het blauw van Campus Groningen:
Er rijden trouwens ook al een tijdje een aantal Citea's en CapaCity bussen rond met extra bestickering over de deurknoppen rond, welke nummers dat zijn weet ik zo niet. Hoop dat ze het snel uitrollen naar de rest van de vloot.
Er rijden trouwens ook al een tijdje een aantal Citea's en CapaCity bussen rond met extra bestickering over de deurknoppen rond, welke nummers dat zijn weet ik zo niet. Hoop dat ze het snel uitrollen naar de rest van de vloot.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
‘DE TOEKOMST IS GROEN’
Groningers en Drenten krijgen de grootste schone busvloot
90 procent minder CO₂-uitstoot. Het busvervoer in Groningen en Drenthe is vanaf december 2019 voor een belangrijk deel Zero-Emissie! Groningen en Drenthe zetten met de verduurzaming nieuwe standaarden op het gebied van duurzaamheid in het openbaar vervoer, passend bij de ambitieuze energieagenda van het noorden. Slim & groen en CO₂ neutraal.
Op maandagmiddag 4 maart wordt op P+R Hoogkerk graag een ‘sneak-preview’ geboden op de nieuwe duurzame bussen. We presenteren een aantal demobussen (nog niet in de Groningen-Drenthe huisstijl en uitvoering) van verschillende leveranciers om een indruk te geven met welk materieel Qbuzz in december gaat rijden.
De voorzitter van het OV-bureau, mw. Fleur Gräper - van Koolwijk, zal de bussen officieel welkom heten.
Hoe gaat het er vanaf december 2019 uitzien?
164 bussen gaan volledig elektrisch rijden:
✓ alle 45 stadsbussen in Emmen, Assen en Groningen volledig elektrisch,
✓ 59 Q-link bussen op Q-link 1, 2, 3, 4 en 5 volledig elektrisch; Q-link 6, 12 en 15 volgen later,
✓ 60 streekbussen in de provincie Groningen en Drenthe volledig elektrisch.
De rest van de bussen rijdt op HVO, niet zero-emissie, maar wel met een grote besparing in CO₂-uitstoot.
Twee streekbussen rijden al op waterstof, ook zero emissie. In 2020 komen er 20 en mogelijk 30 waterstofbussen bij.
De nieuwe concessie voor Groningen en Drenthe stelt hoge eisen aan verduurzaming en productverbetering. Voor de inwoners van Drenthe en Groningen betekent deze verduurzaming minder hinder voor de omgeving, minder uitstoot van schadelijke stoffen, minder geluid en op de lange termijn een positieve bijdrage aan het klimaat. In de bus zullen het geringere geluidsniveau opvallen, en ook voorzieningen als comfortabele stoelen, wifi, airco en USB-laders.
Bron: Persbericht OV Bureau Groningen-Drenthe
Groningers en Drenten krijgen de grootste schone busvloot
90 procent minder CO₂-uitstoot. Het busvervoer in Groningen en Drenthe is vanaf december 2019 voor een belangrijk deel Zero-Emissie! Groningen en Drenthe zetten met de verduurzaming nieuwe standaarden op het gebied van duurzaamheid in het openbaar vervoer, passend bij de ambitieuze energieagenda van het noorden. Slim & groen en CO₂ neutraal.
Op maandagmiddag 4 maart wordt op P+R Hoogkerk graag een ‘sneak-preview’ geboden op de nieuwe duurzame bussen. We presenteren een aantal demobussen (nog niet in de Groningen-Drenthe huisstijl en uitvoering) van verschillende leveranciers om een indruk te geven met welk materieel Qbuzz in december gaat rijden.
De voorzitter van het OV-bureau, mw. Fleur Gräper - van Koolwijk, zal de bussen officieel welkom heten.
Hoe gaat het er vanaf december 2019 uitzien?
164 bussen gaan volledig elektrisch rijden:
✓ alle 45 stadsbussen in Emmen, Assen en Groningen volledig elektrisch,
✓ 59 Q-link bussen op Q-link 1, 2, 3, 4 en 5 volledig elektrisch; Q-link 6, 12 en 15 volgen later,
✓ 60 streekbussen in de provincie Groningen en Drenthe volledig elektrisch.
De rest van de bussen rijdt op HVO, niet zero-emissie, maar wel met een grote besparing in CO₂-uitstoot.
Twee streekbussen rijden al op waterstof, ook zero emissie. In 2020 komen er 20 en mogelijk 30 waterstofbussen bij.
De nieuwe concessie voor Groningen en Drenthe stelt hoge eisen aan verduurzaming en productverbetering. Voor de inwoners van Drenthe en Groningen betekent deze verduurzaming minder hinder voor de omgeving, minder uitstoot van schadelijke stoffen, minder geluid en op de lange termijn een positieve bijdrage aan het klimaat. In de bus zullen het geringere geluidsniveau opvallen, en ook voorzieningen als comfortabele stoelen, wifi, airco en USB-laders.
Bron: Persbericht OV Bureau Groningen-Drenthe
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Aan ambitie geen gebrek *bus*
Wat doet GD nou consequent anders dat het daar zo goed geregeld is, terwijl de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland zo aanmodderen?
Wat doet GD nou consequent anders dat het daar zo goed geregeld is, terwijl de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland zo aanmodderen?
Laatst gewijzigd door Mdk op vr 08 feb 2019, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Andere politieke keuzes maken, zowel Groningen als Drenthe zitten aan de linkse kant van het politieke spectrum.
En een instantie oprichten waar kennis van het OV aanwezig is en ook iets verder weg staat van de politieke waan van de dag.
En een instantie oprichten waar kennis van het OV aanwezig is en ook iets verder weg staat van de politieke waan van de dag.
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Leuk! Ben benieuwd welke bussen zullen worden gepresenteerd!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Waar het vooral aan ligt in mijn ogen is dat het OV-Bureau verantwoordelijk is voor de opbrengst. Een vervoerder die verantwoordelijk is voor de opbrengst zal nooit zo snel grote innovatieve stappen durven te zetten. In Groningen-Drenthe is de afgelopen jaren juist ontzettend veel geïnvesteerd in de concessie. Veel nieuw materieel ingestroomd, het hele Q-Link netwerk is tijdens de concessie opgezet etcetera. Soms pakt ook iets minder goed uit, zoals de drie HESS 25m bussen die rondreden, al was dat niet verbazingwekkend dat dat slecht zou werken op een lijn waar een lang stuk provinciale weg in zit.
Speculaties qua materieel vind ik lastig (en dat is sowieso meer iets voor het GD2020 draadje), maar ik ben erg benieuwd!
Speculaties qua materieel vind ik lastig (en dat is sowieso meer iets voor het GD2020 draadje), maar ik ben erg benieuwd!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik begreep vrij divers en ook wel onverwacht.Nicketick schreef:Speculaties qua materieel vind ik lastig (en dat is sowieso meer iets voor het GD2020 draadje), maar ik ben erg benieuwd!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik las op Facebook van een chauffeur dat er voor de Qliners Setra's komen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Divers klopt, onverwacht klopt ook, en Setra op de Qliners klopt ook. Verder ga ik niet voor klokkenluider spelen :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Bij EBUSCO wordt een order van 50-60 bussen bij een niet nader te noemen Europese klant genoemd. Dat zouden de streekbussen kunnen zijn.julsteren schreef:Divers klopt, onverwacht klopt ook, en Setra op de Qliners klopt ook. Verder ga ik niet voor klokkenluider spelen :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Worden die Setra's hogevloers of LE's?
Had ook wel verwacht dat de Emmense hybrides mee over zouden gaan. Kennelijk is dat niet het geval.
Had ook wel verwacht dat de Emmense hybrides mee over zouden gaan. Kennelijk is dat niet het geval.
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Die hybrides waren slechts proefbussen vanuit Evobus bij 1 van hun grootste afnemers van de laatste jaren, Qbuzz dus. Gaan na deze concessie retour Evobus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Dan gooi ik mijn speculaties/voorspellingen er ook in:
- Voor de Q-links komen er Van Hool Exquicity’s, op termijn gaat lijn 6 rijden met de Fuel Cell versie van de Exquicity vanwege de lengte van de lijn. Voor 15 zouden er dan 24m Exquicity’s kunnen komen (lengtebeperking Hoendiep is geen issue meer). Hiermee ontstaat een harmonieuze vloot met zeer hoogwaardige uitstraling. Misschien zelfs met een voor Groningen ontworpen neus.
- De huidige Elektrische Citea’s gaan naar de Groninger stadsdienst en worden aangevuld met Mercedes eCitaro’s. Door de goede ervaringen met Mercedes is de keuze voor de eCitaro eigenlijk logisch. Mocht Qbuzz een hoogwaardig stadsproduct neer willen zetten dan zie ik de Alstom Aptis ook nog wel als kanshebber.
- Voor de elektrische streekbussen komen er Ebusco’s, dit gezien de grote range van deze bussen.
- Voor de Qliners Setra’s zoals hierboven al gezegd is, ik sluit niet uit dat hier meer dubbeldekkers bij komen
- Voor de overige streekbussen worden de oude Citaro LE’s vervangen door de nieuwe Citaro LE’s die nu ook al rondrijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
Ik denk voor
Qliners setra S419 UL, ik hoop uiteindelijk op Scania interlink LD CNG.
Qlink vervoer VDL Citea SLFA 181 BRT met Kerkbanken vanwege de laad voorzieningen die er al zijn.
Stadsbussen gok ik VDL citea SLF 120 elektrisch
Streek gok ik helaas op Ebusco, ze rijden lang niet zo lekker als Iveco, Scania, Volvo, solaris en Evobus.
Waterstof Vanhool fuelcell A330
Qliners setra S419 UL, ik hoop uiteindelijk op Scania interlink LD CNG.
Qlink vervoer VDL Citea SLFA 181 BRT met Kerkbanken vanwege de laad voorzieningen die er al zijn.
Stadsbussen gok ik VDL citea SLF 120 elektrisch
Streek gok ik helaas op Ebusco, ze rijden lang niet zo lekker als Iveco, Scania, Volvo, solaris en Evobus.
Waterstof Vanhool fuelcell A330
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe
De 24e wijzigt de dienstregeling.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten