geert4OV schreef:Wel bijzonder dat een bus die 'langs' het vliegveld komt aan alle kanten van wordt gezegd dat het niet kan. Maar dat gelet op de kleine aantallen gebruikers een hele nieuwe lijn inleggen met extra aangekochte bussen wel zou kunnen. Kun je dat ook onderbouwen?
Lijn 100 rijdt 5 keer per dag, in aansluiting op de vluchten. Lijn 312 rijdt 35 keer per dag. Lijn 100 is goed voor 6,25 DRU (dienstregelinguren), wanneer je alle ritten van lijn 312 gaat omleiden via het vliegveld, a 8 minuten per lusje zit je op 9,33 DRU extra. Het is dus goedkoper om een extra lijn in te leggen dan om lijn 312 een lusje te laten rijden. En dan heb ik het nog niet eens over de gemiste inkomsten door passagiers die vanwege dat lusje weer de auto nemen.
De voornaamste redenen om het via 312 te doen is er komen via de snelweg twee bussen langs namelijk 312 en 300. 300 zit vaak net wat voller. Vandaar dus de keuze voor 312. Deze stopt immers ook al bij Annen(of zou moeten, meeste chauffers hebben daar tegenwoordig de kracht niet meer voor om het stuur daarvoor te draaien, terwijl er nog wel eens passagiers staan!)
Als volgens jou chauffeurs bewust die halte bij Annen negeren moet een klacht indienen bij Qbuzz of bij het OV-bureau.
daarnaast verbind 312 dan ook conform de afspraken die er dan weer wel, dan weer niet zijn Eelde met rotonde Gieten N33/N34. Vooral het laatste dan weer wel een 'regel' dan weer niet maakt het ov in Groningen en Drenthe tot een nietvolwassen gaten kaas, waar maar zo wat gebeurd.
Tja, politiek hè. Politici veranderen vaker van mening dan de wind van richting...
Over vreemde lusjes gesproken waarom zou straks lijn 74 een enorme slalom in Hoogezand moeten maken en 171 er vrij direct doorheen gaat? Logischer zou andersom zijn volgens mij. Tussen Veendam(171) en Groningen is namelijk al een trein, tussen Stadskanaal(74) en Groningen niet. Maar hier moet dan de bus ineens gaan 'concurreren'! Zo zijn er nog wel wat malle dingen te noemen.
Als de ene lijn een lusje heeft, betekend dat niet dat een andere lijn ook een lusje mag hebben. Wat de reden achter deze specifieke situatie is weet ik niet precies, ik ben niet heel goed bekend met de vervoersstromen in dat gebied. Mijn vermoeden is dat lijn 171 voornamelijk bedoelt is voor reizigers uit Veendam en omstreken die richting het UMCG of Zernike willen. Het alternatief voor die verbinding is met de trein en lijn 5 of lijn 15, maar die lijnen zijn zwaar overbelast, dus dan is er niks mis met een alternatieve verbinding. En om die alternatieve verbinding een beetje aantrekkelijk te maken geef je hem natuurlijk een zo snel mogelijke route. Voor lijn 74 is die snelle route iets minder belangrijk, maar is het ontsluiten van een gebied belangrijker.
Tenslotte ik heb vaak genoeg in de sneldienst 173 gezeten die het onder de vijftig minuten deed, geheel volgens dienstregeling én die deed onderweg ook nog meer haltes aan ook, alstublieft!
Maar daar heb ik dus niks aan. Ik heb ook wel eens in een bus gezeten die eerder op het station was dan volgens de dienstregeling. Lijn 312 komt ook regelmatig te vroeg aan op het hoofdstation. De rit van 11:49 uit Stadskanaal kwam gisteren met -4 aan, en heeft er dus ook minder dan 50 minuten over gedaan. Maar nogmaals: in welk jaar was dan, want ik kan dus geen lijn 173 vinden die er zoals jij beweerde 47 minuten over deed?
Kun je me trouwens ook vertellen hoeveel busdiensten er gemangeld zijn tussen Emmen en Groningen voor Qliner 300?
Nee, een busdienst kun je niet mangelen.