Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JeroenSpock
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

geert4OV schreef:Over vreemde lusjes gesproken waarom zou straks lijn 74 een enorma slalom in Hoogezand moeten maken en 171 er vrij direct doorheen gaat? Logischer zou andersom zijn volgens mij. Tussen Veendam(171) en Groningen is namelijk al een trein, tussen Stadskanaal(74) en Groningen niet. Maar hier moet dan de bus ineens gaan 'concurreren'! Zo zijn er nog wel wat malle dingen te noemen.
Zo'n vreemde route rijdt 73 toch niet? Hij rijdt elke dag en avond, 171 niet. 73 wordt ook eigenlijk niet gebruikt voor Groningen - Emmen maar Groningen - Hoogezand, Veendam - Stadskanaal, Stadskanaal - Emmen.
Als ik met de auto van Groningen naar Veendam rijd pak ik ook vaak afslag Kolham en volg dan de route van 73 naar de Kielsterahterweg ipv een afslag verder en de Kerkstraat waar 171 langs rijdt. Duurt soms zelfs langer door de drukte daar.

Het omnummeren van veel lijnen snap ik soms ook niet helemaal. 73 en 28 die delen van de routes gaan ruilen enzo, andere lijnnummers krijgen, het wordt er niet echt duidelijker op soms.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

geert4OV schreef: Wel bijzonder dat een bus die 'langs' het vliegveld komt aan alle kanten van wordt gezegd dat het niet kan. Maar dat gelet op de kleine aantallen gebruikers een hele nieuwe lijn inleggen met extra aangekochte bussen wel zou kunnen. Kun je dat ook onderbouwen?
De speciale elektrische bussen die voor Airportlink komen maken onderdeel uit van een duurzaamheidsprogramma. Anders waren deze op andere stadslijnen terecht gekomen. De maximaal 5 ritten per dag die voor Airportlink zijn geïntroduceerd kunnen nog wel eens goedkoper zijn dan lijn 312 structureel 7 minuten extra geven. Overigens staat het je vrij om dit idee in te dienen bij OV-bureau Groningen Drenthe.

"door de prachtige extra lussen die bussen soms maken"
Op welke lijnen doel je dan? Welke lijnen zullen minder instappers hebben om een lusje te verantwoorden dan Stadskanaal over Eelde?

Lijn 15 rijdt vanmiddag overigens weer soms via A-kerkhof om de drukte te vermijden.
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

De bushalte Jan Luykenstraat heeft nu twee nieuwe haltes gekregen. De haltes zijn ontoegankelijk aangelegd, want voor de halte richting HS zijn er wat strepen op de stoep getekend en een haltebord opgehangen bij een parkeerhaven. Er wordt dan ook nog volop geparkeerd op de halte. Ik ben benieuwd hoe dit gaat met de rolstoeler die ik regelmatig hier de bus zie verlaten.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Jorn »

Tijdelijke halte?
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Moet zeggen dat ik niet vaak om deze tijd over het Hoofdstation loop, maar zag zojuist zowel een NS DDZ als een NS SLT langs het perron staan. Iemand enig idee waarom? Lijkt me vrij exotisch materiaal voor hier.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Nicketick schreef:De bushalte Jan Luykenstraat heeft nu twee nieuwe haltes gekregen. De haltes zijn ontoegankelijk aangelegd, want voor de halte richting HS zijn er wat strepen op de stoep getekend en een haltebord opgehangen bij een parkeerhaven. Er wordt dan ook nog volop geparkeerd op de halte. Ik ben benieuwd hoe dit gaat met de rolstoeler die ik regelmatig hier de bus zie verlaten.
Die is tijdelijk. Vanaf morgen parkeerverbod.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Wel bijzonder dat een bus die 'langs' het vliegveld komt aan alle kanten van wordt gezegd dat het niet kan. Maar dat gelet op de kleine aantallen gebruikers een hele nieuwe lijn inleggen met extra aangekochte bussen wel zou kunnen. Kun je dat ook onderbouwen?
Lijn 100 rijdt 5 keer per dag, in aansluiting op de vluchten. Lijn 312 rijdt 35 keer per dag. Lijn 100 is goed voor 6,25 DRU (dienstregelinguren), wanneer je alle ritten van lijn 312 gaat omleiden via het vliegveld, a 8 minuten per lusje zit je op 9,33 DRU extra. Het is dus goedkoper om een extra lijn in te leggen dan om lijn 312 een lusje te laten rijden. En dan heb ik het nog niet eens over de gemiste inkomsten door passagiers die vanwege dat lusje weer de auto nemen.
De voornaamste redenen om het via 312 te doen is er komen via de snelweg twee bussen langs namelijk 312 en 300. 300 zit vaak net wat voller. Vandaar dus de keuze voor 312. Deze stopt immers ook al bij Annen(of zou moeten, meeste chauffers hebben daar tegenwoordig de kracht niet meer voor om het stuur daarvoor te draaien, terwijl er nog wel eens passagiers staan!)
Als volgens jou chauffeurs bewust die halte bij Annen negeren moet een klacht indienen bij Qbuzz of bij het OV-bureau.
daarnaast verbind 312 dan ook conform de afspraken die er dan weer wel, dan weer niet zijn Eelde met rotonde Gieten N33/N34. Vooral het laatste dan weer wel een 'regel' dan weer niet maakt het ov in Groningen en Drenthe tot een nietvolwassen gaten kaas, waar maar zo wat gebeurd.
Tja, politiek hè. Politici veranderen vaker van mening dan de wind van richting...
Over vreemde lusjes gesproken waarom zou straks lijn 74 een enorme slalom in Hoogezand moeten maken en 171 er vrij direct doorheen gaat? Logischer zou andersom zijn volgens mij. Tussen Veendam(171) en Groningen is namelijk al een trein, tussen Stadskanaal(74) en Groningen niet. Maar hier moet dan de bus ineens gaan 'concurreren'! Zo zijn er nog wel wat malle dingen te noemen.
Als de ene lijn een lusje heeft, betekend dat niet dat een andere lijn ook een lusje mag hebben. Wat de reden achter deze specifieke situatie is weet ik niet precies, ik ben niet heel goed bekend met de vervoersstromen in dat gebied. Mijn vermoeden is dat lijn 171 voornamelijk bedoelt is voor reizigers uit Veendam en omstreken die richting het UMCG of Zernike willen. Het alternatief voor die verbinding is met de trein en lijn 5 of lijn 15, maar die lijnen zijn zwaar overbelast, dus dan is er niks mis met een alternatieve verbinding. En om die alternatieve verbinding een beetje aantrekkelijk te maken geef je hem natuurlijk een zo snel mogelijke route. Voor lijn 74 is die snelle route iets minder belangrijk, maar is het ontsluiten van een gebied belangrijker.
Tenslotte ik heb vaak genoeg in de sneldienst 173 gezeten die het onder de vijftig minuten deed, geheel volgens dienstregeling én die deed onderweg ook nog meer haltes aan ook, alstublieft!

Maar daar heb ik dus niks aan. Ik heb ook wel eens in een bus gezeten die eerder op het station was dan volgens de dienstregeling. Lijn 312 komt ook regelmatig te vroeg aan op het hoofdstation. De rit van 11:49 uit Stadskanaal kwam gisteren met -4 aan, en heeft er dus ook minder dan 50 minuten over gedaan. Maar nogmaals: in welk jaar was dan, want ik kan dus geen lijn 173 vinden die er zoals jij beweerde 47 minuten over deed?
Kun je me trouwens ook vertellen hoeveel busdiensten er gemangeld zijn tussen Emmen en Groningen voor Qliner 300?

Nee, een busdienst kun je niet mangelen.
Basislijn
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Wat ik ook grappig vindt is dat er geen rekening wordt gehouden dat de stad Groningen de laatste jaren steeds drukker wordt en dus de lijnen uit de streek naar de stad toe gewoon meer tijd nodig zijn. Lijn 173 reed +-10 jaar terug voor het laatst.
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Kevster schreef:
Nicketick schreef:De bushalte Jan Luykenstraat heeft nu twee nieuwe haltes gekregen. De haltes zijn ontoegankelijk aangelegd, want voor de halte richting HS zijn er wat strepen op de stoep getekend en een haltebord opgehangen bij een parkeerhaven. Er wordt dan ook nog volop geparkeerd op de halte. Ik ben benieuwd hoe dit gaat met de rolstoeler die ik regelmatig hier de bus zie verlaten.
Die is tijdelijk. Vanaf morgen parkeerverbod.
Inderdaad tijdelijk tot aan 2018 volgens Aanpak Ring Zuid, parkeerverbod hing er echter al sinds woensdag.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65 schreef:Als de ene lijn een lusje heeft, betekend dat niet dat een andere lijn ook een lusje mag hebben. Wat de reden achter deze specifieke situatie is weet ik niet precies, ik ben niet heel goed bekend met de vervoersstromen in dat gebied. Mijn vermoeden is dat lijn 171 voornamelijk bedoelt is voor reizigers uit Veendam en omstreken die richting het UMCG of Zernike willen. Het alternatief voor die verbinding is met de trein en lijn 5 of lijn 15, maar die lijnen zijn zwaar overbelast, dus dan is er niks mis met een alternatieve verbinding. En om die alternatieve verbinding een beetje aantrekkelijk te maken geef je hem natuurlijk een zo snel mogelijke route. Voor lijn 74 is die snelle route iets minder belangrijk, maar is het ontsluiten van een gebied belangrijker.
Lijn 171 verzorgt de reizigersstromen: Veendam Zuid - Veendam Station, Veendam Zuid - UMCG / Zernike.

Ik ben wel blij met de 171, aangezien je dan niet altijd in de volle 15 hoeft. lijn 171 is toch "leger" dan de 11 of 15.
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Voordeel is ook dat de 171 in stad vaak voor de 11 aan reed/rijdt, daardoor wordt die weer ontlast wat wel echt nodig is.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

nielsie600 schreef:Wat ik ook grappig vindt is dat er geen rekening wordt gehouden dat de stad Groningen de laatste jaren steeds drukker wordt en dus de lijnen uit de streek naar de stad toe gewoon meer tijd nodig zijn. Lijn 173 reed +-10 jaar terug voor het laatst.
Met dank aan het fenomeen busbaan :pos:
hej*
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Stoptrein Groningen - Zwolle: 2401 en 2603 vanmiddag.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

geert4OV schreef:
nielsie600 schreef:Wat ik ook grappig vindt is dat er geen rekening wordt gehouden dat de stad Groningen de laatste jaren steeds drukker wordt en dus de lijnen uit de streek naar de stad toe gewoon meer tijd nodig zijn. Lijn 173 reed +-10 jaar terug voor het laatst.
Met dank aan het fenomeen busbaan :pos:
Nou op plekken waar busbanen zijn gekomen is het niet structureel drukker geworden of een zoveel betere doorstroming voor de bus..
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

groningen schreef:Stoptrein Groningen - Zwolle: 2401 en 2603 vanmiddag.
En niet alleen SLeTjes, er reed ook een DDZ-4 en DDZ-6 in die trein vandaag.
Basislijn
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Ben je de Koplopers gewend en wil je naar de WC toe, komt er een SLT aan. Gisteren dus 6 soorten. DDZ 4/6, SLT 4/6 en Koploper 3/4.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

[hopeljk gaat het quotn goed, vandaag....
Lijn65 schreef:Als volgens jou chauffeurs bewust die halte bij Annen negeren moet een klacht indienen bij Qbuzz of bij het OV-bureau.
Het is meer dat er regelmatig onverwacht iemand staat. Mijn vermoeden is dat die -4 minuten daarvandaan kunnen komen. Het speelt vooral als er alleen instappers zijn.


Over het verbinden van 312 met N33/N34
Lijn65 schreef: Tja, politiek hè. Politici veranderen vaker van mening dan de wind van richting...
Als alternatief om toch op Gieten aan te sluiten en zo ook Assen, Veendam/Winschoten en Emmen/Stadskanaal/Ter Apel te bedienen richting Eelde zou je in dezelfde venstertijden als 100, 73 kunnen verlengen.
En om die alternatieve verbinding een beetje aantrekkelijk te maken geef je hem natuurlijk een zo snel mogelijke route. Voor lijn 74 is die snelle route iets minder belangrijk, maar is het ontsluiten van een gebied belangrijker.
hoezo?
Kun je me trouwens ook vertellen hoeveel busdiensten er gemangeld zijn tussen Emmen en Groningen voor Qliner 300?

Nee, een busdienst kun je niet mangelen.
o!
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 11 dec 2016, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
hej*
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Als alternatief om toch op Gieten aan te sluiten en zo ook Assen, Veendam/Winschoten en Emmen/Stadskanaal/Ter Apel te bedienen richting Eelde zou je in dezelfde venstertijden als 100, 73 kunnen verlengen.
Voor Assen kun je met lijn 9 naar De Punt en met lijn 50 naar Assen. Dan moet je overstappen, maar als je lijn 73 doortrekt moet dat ook (en via Gieten ben je ook veel langer onderweg). Daarnaast klinkt het in theorie wel heel mooi, maar in praktijk gaat dat niet werken. De vliegtuigen vertrekken niet op vaste tijden, terwijl lijn 73 dat wel doet. Daarnaast blijf je met de kostendekking zitten. Lijn 100 is al nauwelijks te rechtvaardigen, een lijn van Eelde naar Gieten zal dan al helemaal lastig worden.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 713
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Daarnaast is lijn 100 dusdanig opgezet dat deze bus kan wachten op een vlucht. Dat kan met een andere lijn niet, want dan houd je alle andere passagiers op. Voor de rit van 17:50 ri Airport is er een dienst die alleen maar lijn 100 heeft. Lijn 100 richting Airport, 50 minuten pauze op het vliegveld en vervolgens weer de rit van Airport naar Centrum. Dan maakt het niet uit of de rit uitloopt.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Ik vind Qbuzz wel een beetje slordig geworden:
- Lijn 6 en lijn 7 rijden nog met de verkeerde lijnkleur rond;
- Op het hoofdstation hangen nog oude kaarten en vertrekstaten;
- Lijn 304 vertrekt volgens de perronindeling van halte O, maar de dienstregeling hangt bij halte P;
- De waterstofbussen hadden in oktober al moeten rijden, maar zijn er nog steeds niet.
Basislijn
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Inderdaad de waterstofbussen! Die krijgen nog niet veel aandacht. In Delfzijl zou toch oa het vulstation komen?
hej*
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Als alternatief om toch op Gieten aan te sluiten en zo ook Assen, Veendam/Winschoten en Emmen/Stadskanaal/Ter Apel te bedienen richting Eelde zou je in dezelfde venstertijden als 100, 73 kunnen verlengen.
Voor Assen kun je met lijn 9 naar De Punt en met lijn 50 naar Assen. Dan moet je overstappen, maar als je lijn 73 doortrekt moet dat ook (en via Gieten ben je ook veel langer onderweg). Daarnaast klinkt het in theorie wel heel mooi, maar in praktijk gaat dat niet werken. De vliegtuigen vertrekken niet op vaste tijden, terwijl lijn 73 dat wel doet. Daarnaast blijf je met de kostendekking zitten. Lijn 100 is al nauwelijks te rechtvaardigen, een lijn van Eelde naar Gieten zal dan al helemaal lastig worden.
Lijn 100 is wel te rechtvaardigen voor de vlucht uit Polen, die vult namelijk een hele bus. Helaas sluit lijn 100 daar in de praktijk (nog) niet op aan.

Je had trouwens gelijk mbt het aantal omlopen !
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Lijn 140 reed de afgelopen maanden niet meer over de Oostersluis, omdat er voor de bus maar één brug beschikbaar is en dat dus flinke vertraging op kan leveren.

Tot mijn verbazing doet lijn 6 dat nu wel. Ook haltes Oliemuldersweg/Florakade e.d. zijn weer in gebruik. Zelf best blij mee, maar kan dat zeker met die tien minuten diensten niet veel meer chaos opleveren dan het bij 140 zou doen als de brug eenmaal open gaat?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ze wilden volgens mij niet langer omrijden ivm het HOV-karakter van 6. Daarnaast pakt ie veel extra tijd via Driebond, dat komt de punctualiteit en verdeling van 5/6 niet ten goede.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten