Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Kijk eens goed naar de lampenkast links onderin, dat is echt een Setra. De rechter lijkt op de huidige dubbeldekkers.

Maar ik zie wat jullie denken, maar het zijaanzicht lijkt niet bij het voor/achterzicht te passen. De bussen hebben niet dezelfde hoogte. De Setra lagevloersbussen zijn wel wat hoger dan andere lagevloersbussen, daardoor zijn ze ruimer van binnen. Het zijn natuurlijk ook slechts schetsen van de verschillende huisstijlen, dat moet je op verschillende bussen laten zien.
Laatst gewijzigd door Z2N op wo 13 feb 2019, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Die dichte wielkasten op het rechterplaatje ben ik minder over te spreken -o-
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Die qlink citaro's worden volgensmij streek citaro's, dat zijn de laatst ingestroomde citaro's 3448 t/m 3462 deze vervangen de huidge streekgeledes de 35xx serie. Ik zie inderdaad dat die S418 LE semi-lagevloers qliners zijn. Je kan op 2 manieren interpreteren. Niet touringcar hoog of een low entry met verhogingen erin zoals deze bus hieronder wordt afgebeeld.

AfbeeldingMercedes-Benz Citaro LE Ü T TCR Connexxion 517 Steenwijk lijn 270 by Jeroen pijper photography, on Flickr De vloer is laag en daar waar stoelen staan een beetje verhoogd, net zoals de Volvo 8900's van nu.

Ik ben minder wat te spreken over de qliners dat mogelijk 4 zitters erin komen. Leuk als je met de groep op pad gaat of een mooie dame ziet en wilt zien :@ (A) , maar meestal willen de passagiers vooruit zitten en alles in rijrichting bekijken.
Hier heb ik nog een korte interieur opname gemaakt van de Setra S416 LE op de qliner rit lijn 314 van Groningen naar Drachten. Dit zou de stoelsoort keuze worden, gelijkwaardig aan de huidige qliner, maar qua zit positie is het wat minder. Ik zit altijd op rij 3 of rij 4 hangt er van af of het een intouro of een 12 meter integro is.

De qlink 15 is de gehele vloot voorzien van nieuwe stickers.

Ik ben steeds wat sceptisch of lagevloers ov materiaal jullie hebben dat ook gemerkt. Dit komt omdat in het noorden een tijdje nog in een prachtige O408 heeft gereden, naast dat ook de Berkhof 2000NL, verschillende Den Oudstens en toen kwam de ellende op streek vervoer. VDL ambassador's, wrightbus commander, Dennis Alexander ALX 200 allemaal lagevloers streek vervoer veel lawaai, slechte veringen. En toen in 2009 de overgang van heerlijk rijdende DM 90's naar verschrikkelijke koek blikken op wielen, weer het zelfde verhaal [De GTW's van nu], ook bij de NS van de SGM met wc naar de eerst lagevloers trein van NS, de SLT waar helemaal geen wc's erin zitten. Ik ken niks anders dan hele goeie comfortabele bussen op qliner die hoog zijn, ik denk dat de volvo's bij ons met een T100 certificaat een slechte vergelijking met wat een lagevloerbus kan zijn en wat er nu rijdt dat hogevloers is.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

JP13357 schreef:.................. ik denk dat de volvo's bij ons met een T100 certificaat een slechte vergelijking met wat een lagevloerbus kan zijn en wat er nu rijdt dat hogevloers is.
Daar raak ik de draad even kwijt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

JP13357 schreef:Ik ben minder wat te spreken over de qliners dat mogelijk 4 zitters erin komen. Leuk als je met de groep op pad gaat of een mooie dame ziet en wilt zien :@ (A) , maar meestal willen de passagiers vooruit zitten en alles in rijrichting bekijken.
Die komen er niet in, want dat staat het eisenpakket van de GD-concessie niet toe. Daar staat letterlijk in dat in de Qliner alle stoelen in de rijrichting opgesteld dienen te staan.

Ik zag nog voorbij komen dat er op andere lange lijnen ook stadsbussen rijden. Dat geldt hier natuurlijk ook voor Q-link 1, 2, 3, 4, 5 en 6 (die laatste 2 deels) en lijn 9. Echter zit daar natuurlijk het verschil dat je te maken hebt met veel stoppen en weer gas geven. Lijn 300 heeft een beperkt aantal haltes met tussenliggende stukken van 13 kilometer of zoiets. Tussen Groningen en Drachten stopt lijn 314 helemaal niet. Dus de eisen die gesteld worden aan een bus zijn ook wel wat anders. Als je veel moet stoppen onderweg kan lagevloers handig zijn, in- en uitstapsnelheid bijvoorbeeld of het vermogen van de aanwezige motor. Een lichtere bus is bijvoorbeeld sneller optrekken met de juiste motor. En dan hebben we nog weer te maken met die concessie-eisen die lagevloers bussen op de Qliner helemaal niet toestaan. Dat wordt onder meer gedaan vanwege de marketing van de lijnen. Men wil dat de Qliner kwaliteit uitstraalt, veel mensen associëren daar een rustige niet trillende bus mee. Lagevloersbussen op de grote weg hebben die neiging over het algemeen wel. Gezien de werkzaamheden aan de ringweg in Groningen probeert men de forens in die bussen te krijgen, die geven het comfort van hun auto niet zomaar op.

Wat betreft de lijn Almere - Amsterdam (dan spreken we dacht ik van lijn 327 enz., LE-bussen?), tja ik zou daar toch wel willen spreken van een iets andere situatie, volgens mij voert die route grotendeels door grootstedelijk gebied? Kun je bij onze Qliners toch niet echt van spreken, zeker niet richting Emmen, Stadskanaal en Drachten waar je midden tussen de weilanden en bossen doorrijdt. Hier rijdt ook wel eens een Citaro LE op de Qliner de laatste tijd, maar dat is niet echt bepaald een meerwaarde ofzo. In principe geen wifi, geen gewenste stoelopstelling (72 cm ruimte vs 75 cm in de Qliner). Wat dat betreft is het prima te doen. En de kinderwagens enz., dat is hier over het algemeen geen probleem inderdaad.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Lagevloers trekt sneller op is niet per se waar. Ik reis vaak met de versterkingsbus van Birwa Tours op Qliner 355 Dokkum - Leeuwarden en daar wordt soms een VDL Futura ingezet. Die trekt stukken sneller op dan bijv een Citea LLE of een Citaro.
Ook de Intouro's trekken redelijk vlot op, in ieder geval beter dan de stofzuigers.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Kevster schreef: Wat betreft de lijn Almere - Amsterdam (dan spreken we dacht ik van lijn 327 enz., LE-bussen?), tja ik zou daar toch wel willen spreken van een iets andere situatie, volgens mij voert die route grotendeels door grootstedelijk gebied? Kun je bij onze Qliners toch niet echt van spreken, zeker niet richting Emmen, Stadskanaal en Drachten waar je midden tussen de weilanden en bossen doorrijdt.
De lijnen Almere - Amsterdam rijden wel door grootstedelijk gebied, maar stoppen tussen de beide steden slechts drie keer, in Muiden en Diemen. Veel verschil met lijn 309 in het noorden is er dus niet.
En de kinderwagens enz., dat is hier over het algemeen geen probleem inderdaad.
De crux van het verhaal: Als je faciliteert, wordt er gebruik van gemaakt. Als je het niet faciliteert, weet je dus niet wat je aan reizigerspotentieel mist. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Jullie vergelijken de gebieden als de zelfde soort. Dezelfde vergelijking als met appels en peren. De randstad is niet te vergelijken met Fryslân Grunn en Drenthe. Als je niet in lijn 327 [T85] kan vol houden tussen busstation 't oor en amsterdam, kun je nog vanuit Almere met een heerlijke comfortabele intercity naar Amsterdam centraal of Amsterdam-Zuid. In het noorden van het land is een Qliner eerder de intercity trein tussen grote plaatsen waar voornamelijk gebruik wordt gemaakt van woon-werk woon-school verkeer. De vervanger van de trein. In Noord/Zuid-Holland en utrecht heb je de luxe om met de bus tram, metro en de trein naar verschillende delen te gaan. Bij ons kun je alleen met de bus gaan en stopt op heel weinig plaatsen lijn 314 duurt voor de volgende halte ongeveer een halfuur dus niemand hoeft in of uit te stappen. De ouderen hebben al genoeg voorzieningen in de plaats zelf waar de qliners rijden. De toegankelijkheid tot de bussen heeft ook te maken met de bereidheid van de omstanders. weggehaaldoverhaaste meningn Ik heb een keer rollator in de 355 gezet ook zonder problemen. Ouderen moeten juist bewegen dat is gezond en hogevloersbussen houden ze lekker vitaal. :D :wink:
Daar raak ik de draad even kwijt.
Ik rij ook op de lijn 314 met lagevloers bussen en hogevloers bussen die 100 km/h kunnen. Mijn voorkeur gaat uit naar de integro, maar het is een slechte vergelijking een volvo met een mercedes. Ik ben benieuwd hoe die low entry setra's rijden als ze 100 km/h gaan.

De 7533 accelereert als een beest en ook de Euro 5 integro's.
Laatst gewijzigd door JP13357 op wo 13 feb 2019, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Selivio »

Ere wie ere toekomt, het is een leuke discussie om te volgen, maar als we de aanbestedingsdocumenten er even bijzoeken op tendernet, staat daar precies wat wel en niet mag wat betreft de Qliners(natuurlijk dan persoonlijke meningen die pleiten voor het één of juist het ander buiten beschouwing gelaten, maar Qbuzz heeft hierop de aanbesteding gekregen en zal zich hier aan moeten gaan houden):

Algemeen:
HOV-buslijnen
Vervoerkundig: Snelle en hoogfrequente lijnen, vooralsnog bestaande uit de Qliner (de lange afstand snelweg formule voor interstedelijk vervoer) en Q-link formule (de midden-lange afstand interregionale formule). De HOV-lijnen worden gepositioneerd als een A-merk qua uitstraling en voorzieningen. Op deze wijze wordt de aantrekkelijkheid voor forensen en andere keuzereizigers vergroot. Economisch gezien en
als bijdrage aan de duurzaamheid en mobiliteit liggen hier veel mogelijkheden omdat er sprake is van een hoge benutting waardoor de meerkosten per klant relatief beperkt zijn. De terugverdienpotentie van investeringen is hoog. Het HOV is een goed alternatief voor de auto. HOV-lijnen kennen een eigen kleurstelling en uitstraling. De verwachting bestaat dat de HOV-lijnen worden geïntensiveerd in kwaliteit en frequentie.
Continuïteit: De intentie is om de HOV-lijnen ten minste voor de komende 20 jaar te continueren, via gelijkblijvende routes.
Materieel en comfort: De Qliner kenmerkt zich door een hoog comfortniveau en hoge reissnelheid. Met het oog op reiscomfort worden Qliners uitgevoerd met toegankelijk semi-lagevloer- of dubbeldeks materieel. Versterking wordt in beginsel met Qliner materieel uitgevoerd en in beperkte mate met touringcars. De Q-link vraagt als stadsregionale-formule enerzijds om hoog comfort op de snelweg en anderzijds om hoge in-/uitstapsnelheid en snelle toegankelijkheid in stedelijk gebied. Daarom worden de Q-link lijnen uitgevoerd met hoogwaardige Lagevloerbussen. De Q-link wordt in beginsel versterkt met Q-link materieel.

Stoelen:
C.8.6.33
De stoelbreedte, steek, hoogte en knieruimte van alle Zitplaatsen dient zodanig te worden uitgevoerd dat voldoende comfort aan de Reizigers geboden wordt. Bij een volledige bezetting dienen alle zittende Reizigers over voldoende zit- en beenruimte te kunnen beschikken. Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld:
• Qliner bussen hebben een coachopstelling en een steek van minimaal 75 cm;
• In Q-link bussen hebben de meeste Zitplaatsen een steek van minimaal 75 centimeter bij een coachopstelling en minimaal 130 centimeter bij een vis-a-vis opstelling;
• In Voertuigen op Basislijnen hebben de meeste Zitplaatsen een steek van minimaal 72 centimeter bij een coachopstelling en minimaal 125 centimeter bij een vis-a-vis opstelling.

C.8.6.34
De kussendikte van alle Zitplaatsen dient zodanig te worden uitgevoerd dat voldoende comfort aan Reizigers geboden wordt, passend bij de productformule. Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld:
• In Qliner Bussen zijn de Zitplaatsen uitgevoerd met een touringcarstoel (comfortklasse semitouringcar) met een dikte van het zitkussen van ten minste 3 centimeter en rugvlak ten minste 2 cm;
• In Q-link Bussen zijn de Zitplaatsen uitgevoerd met stoelen (comfortklasse semi-touringcar) met hoge rugleuning en een dikte van het zitkussen van ten minste 3 centimeter en rugvlak ten minste 2 centimeter;
• In Bussen op overige stadslijnen zijn de Zitplaatsen uitgevoerd met stoelen met een dikte van het zitkussen van ten minste 1,5 centimeter;
• In Bussen op overige streeklijnen zijn de Zitplaatsen uitgevoerde met stoelen met een dikte van het zitkussen heeft van ten minste 3 centimeter en rugvlak ten minste 2 centimeter.

Stoelopstelling:
C.8.6.37
Voor Qliner verbindingen geldt dat alle Zitplaatsen in de rijrichting zijn geplaatst.

Snelheid:
Qliner Bussen zijn toegelaten voor een maximumsnelheid van 100 km/u. Uit de voorgaande concessie overgenomen Qliner Bussen zijn binnen 3 maanden na aanvang van de Concessie voorzien van een Tempo-100 goedkeuring.

Toegankelijkheid:
C.8.6.60
Bussen zijn voorzien van oprijplaten voor rolstoelen. Bussen die worden ingezet op Qliner-lijnen, mogen semi-lagevloerbussen zijn. Deze moeten dan wel worden voorzien van een elektrische rolstoellift, die te allen tijde volledig gebruiksklaar is.
C.8.6.63
In de Bus, met uitzondering van de Bussen op de lijnen van de Qliner, is een grote multifunctionele ruimte voor een rolstoel en drie klapstoelen. In de Bussen op de lijnen van de Qliner moet ruite zijn voor een rolstoel.

Hier gevonden: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... ;section=2
en meer specifiek hier: https://www.tenderned.nl/papi/tenderned ... 70/content (pas op, groot document, aan te raden om niet te open op mobiele data :wink: )
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

JP13357 schreef:In de randstad heerst het individualisme heel erg en mensen zijn kennelijk niet bereid om mindervalide mensen te helpen. Ik heb een keer rollator in de 355 gezet ook zonder problemen. Ouderen moeten juist bewegen dat is gezond en hogevloersbussen houden ze lekker vitaal. :D :wink:
Wat is dit nu weer voor koekwous? Tijdens onze reis verleent de conducteur allerhande hand- en spandiensten zodat wij snel en veilig kunnen reizen. Dat heet Aardig Onderweg!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Ook in mijn rolstoelperiode afgelopen najaar ben ik vaak genoeg geholpen hoor: in Alphen ben ik vaak genoeg vanuit de bus tot aan het vertrekperron geduwd, en op Utrecht C ben ik zelfs eens door een wildvreemde naar de halte van lijn 12 geduwd zonder het te vragen, omdat hij mij van de dag ervoor had herkend. Niet zo stereotype denken. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Met het oog op reiscomfort worden Qliners uitgevoerd met toegankelijk semi-lagevloer- of dubbeldeks materieel.
De vloer is laag en daar waar stoelen staan een beetje verhoogd, net zoals de Volvo 8900's van nu. Is dit een semi-lagevloer. Ik begrijp er zelf ook niks meer van.
Ook in mijn rolstoelperiode afgelopen najaar ben ik vaak genoeg geholpen hoor:
Ik begrijp je nu beter! Ik ben te overhaast geweest in mijn redeneringen.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Wat? Je redeneerde dat 22-jarige studenten geen recht hebben op rolstoelen? (A)
JP13357 schreef: De vloer is laag en daar waar stoelen staan een beetje verhoogd, net zoals de Volvo 8900's van nu. Is dit een semi-lagevloer. Ik begrijp er zelf ook niks meer van.
Semi-lagevloer wordt mee bedoeld dat de vloer tussen de voordeur en de achterdeur laag is. Dit in contrast tot een volledige lagevloersbus, zoals in veel stadsbussen het geval is. Daarmee heb je meer staplaatsen, maar minder zitplaatsen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Om aan deze discussie een eind te maken. De bus op de foto betreft gewoon de 15m integro zoals die nu door het gebied razen. Op de qliner blijven gewoon hogevloers bussen zoals vrijwel geeist.
Semi Lagevloer is een hogevloerbus met maximaal 3 treden zoals in het NVI stond vermeld.
Laatst gewijzigd door nielsie600 op wo 13 feb 2019, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

nielsie600 schreef:Om aan deze discussie een eind te maken. De bus op de foto betreft gewoon de 15m integro zoals die nu door het gebied razen. Op de qliner blijven gewoon hogevloers bussen (gelukkig).
Semi Lagevloer is een hogevloerbus met maximaal 3 treden zoals in het NVI stond vermeld.
Die lijken wel erg laag.
Maar vanwege de tegenstrijdige berichten en discussies nu, waar heb jij de info dat ze toch zoals het hoort hogevloers blijven vandaan?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Je hoort wel eens wat, Heb het plaatje ook in een iets hogere resolutie gezien. Onder de ramen zit een zwarte balk achtig iets lijkt het.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Toch blijf ik erbij, dat lijkt als twee druppels water op een S418. Die heeft achterin ook zo'n balk zitten. Plaatje uit het westen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Je kunt er prima bij blijven maar het is echt niet de waarheid. Het plaatje is gebasseerd op de Integro zoals je kunt zien aan de achterkant. Tevens heeft de bus ook niet de brede voordeur en ook de lampen op de voorkant zijn te klein voor een Setra.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

Ik verwacht ook dat het hogevloers blijft, 4 maart zullen we het wel zien. :pos:
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

JP13357 schreef:De 7533 accelereert als een beest en ook de Euro 5 integro's.
Alle bussen willen hard vooruit als ze niet geknepen zijn.
De 3024 gaat harder dan een gemiddelde LE (scheelt ook maar 9 pk tussen die 6,4 en 12,1 liter motoren van beide bussen).
Een C2 LE wil ook wel van zijn plek als hij in het regeneratieprogramma zit, maar anders zijn ze zo geknepen en schakelen te vroeg.
De oudere LE's zijn terug gezet naar standje 3 zonder kickdown, eerder zaten ze op stand 2 met kickdown. Ik snap wel waarom, maar uiteindelijk is de bus niet veel zuiniger. Dat is puur de rijstijl van de chauffeur.

Selivio schreef:...Heel verhaal....
Hier gevonden: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... ;section=2
en meer specifiek hier: https://www.tenderned.nl/papi/tenderned ... 70/content (pas op, groot document, aan te raden om niet te open op mobiele data :wink: )
En deze:
Kevster schreef:Die komen er niet in, want dat staat het eisenpakket van de GD-concessie niet toe. Daar staat letterlijk in dat in de Qliner alle stoelen in de rijrichting opgesteld dienen te staan.
(In datzelfde document staat ook ergens dat alle bussen volledige airco moet krijgen... We zullen zien)

Wel zeker is dat die Setra's er komen. Zeer waarschijnlijk hogevloer want iets anders is er niet met alle stoelen naar voren gericht.
En die ene rolstoeler die ik er ook in 2 minuten in heb zoals iemand anders hier al reageerde, kan dus ook mee. Gebeurd niet zo vaak, en officieel mogen ze inderdaad niet met alleen een gordel vastgezet worden.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Selivio »

JeroenSpock schreef: (In datzelfde document staat ook ergens dat alle bussen volledige airco moet krijgen... We zullen zien)
Jup 8-)
C.8.6.36
Alle Bussen zijn voorzien van een goed functionerende airconditioning voor het passagiersgedeelte, waarmee de temperatuur in de Bus onder alle omstandigheden aangenaam is voor de Reizigers en alle delen van de Bus goed geventileerd zijn.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

nielsie600 schreef:Tevens heeft de bus ook niet de brede voordeur
Niet alle Setra's hebben een brede voordeur.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Wist ik niet eens! Echter veranderd dat niets aan de rest van de argumenten.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

In het aanbestedingsproces van deze tender was zelfs bij de inschrijvers wat verwarring over de term "semi-lagevloersbus". Dat was te lezen in de diverse Nota van Inlichtingen. Het is later verduidelijkt; er word een bus zoals een Integro mee bedoeld.

Daarom staat er ook bij; een semi-lagevloers bus mag, mits voorzien van een rolstoel lift.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Uit het NvI: Een semi-lagevloerbus is een Bus met in ieder geval in het voorste gedeelte tussen de deuren een vlakke vloer met een maximumhoogte van 34 centimeter ten opzichte van het straatniveau.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten