Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Hoeveel dubbeldekkers zijn er eigenlijk in Nederland bij openbaar vervoer bedrijven. Heb er een paar bij Arriva in Groningen gezien.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Nicketick schreef:Kwam deze video tegen op Facebook: https://www.facebook.com/dumpertrejects ... 921479038/.
Los van dat het een beetje sneu is om dit te filmen, viel mij op dat dit een Citaro LE is met nagenoeg hetzelfde interieur als die van Qbuzz maar dan met een ander design informatiescherm en een gele OV-Chipkaartlezer. Is dit dan de 3368 die bij Arriva rijdt of zijn er meer concessies/vervoerders waar dit soort bussen rijden?
Aan het scherm boven in de bus te zien de nieuwe layout van Arriva-ZOF inderdaad, dus zou zomaar kunnen.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Nee, ZOF en de NwZF en HOV gronignen wordt alles door elkaar gebruikt. Dit is volgens mij een test citaro met arriva's nieuwe gorba software.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ArrivaBas »

groningen schreef:Hoeveel dubbeldekkers zijn er eigenlijk in Nederland bij openbaar vervoer bedrijven. Heb er een paar bij Arriva in Groningen gezien.
Welgeteld 0. Dubbeldeksbussen zijn voornamelijk in het Engelse OV populair, want daar hebben ze een afkeer van gelede bussen. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Zelfs touringcarbedrijven zie ik er niet veel mee...

Heb er nog wel regelmatig ingezeten toen Veolia nog dubbeldekkers van een of ander bedrijf liet rijden op lijn 122 in mijn dorp, maar dat was het ook wel in Brabant volgens mij.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

ArrivaBas schreef:
groningen schreef:Hoeveel dubbeldekkers zijn er eigenlijk in Nederland bij openbaar vervoer bedrijven. Heb er een paar bij Arriva in Groningen gezien.
Welgeteld 0. Dubbeldeksbussen zijn voornamelijk in het Engelse OV populair, want daar hebben ze een afkeer van gelede bussen. :Y
Maar.......groningen heeft er een paar bij Arriva in Groningen gezien. Nu raak ik het spoor even kwijt. (A)

Herstelde quote met dank aan Aking.
Laatst gewijzigd door isadora op za 18 feb 2017, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Aking »

Je kwoot is kapot (A)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

:pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Arriva United Kingdom heeft 174 Volvo B5LH hybride dubbeldekkers besteld. 123 in London en 51 in het Merseyside gebied, dus zeg maar Liverpool.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:Zelfs touringcarbedrijven zie ik er niet veel mee...

Heb er nog wel regelmatig ingezeten toen Veolia nog dubbeldekkers van een of ander bedrijf liet rijden op lijn 122 in mijn dorp, maar dat was het ook wel in Brabant volgens mij.
Van Gerwen heeft ze ook bij de versterking gebruikt vanuit Gemert/Beek en Donk. Geen idee of dat nu nog zo is.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

groningen schreef:Arriva United Kingdom heeft 174 Volvo B5LH hybride dubbeldekkers besteld. 123 in London en 51 in het Merseyside gebied, dus zeg maar Liverpool.
Ik geloof, dat ik het nu snap. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Schitterende link, maar.......dan mis ik toch weer de link met die paar die jij in Groningen hebt gezien.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door zone2000 »

ZipperZapper schreef:
Nicketick schreef:Kwam deze video tegen op Facebook: https://www.facebook.com/dumpertrejects ... 921479038/.
Los van dat het een beetje sneu is om dit te filmen, viel mij op dat dit een Citaro LE is met nagenoeg hetzelfde interieur als die van Qbuzz maar dan met een ander design informatiescherm en een gele OV-Chipkaartlezer. Is dit dan de 3368 die bij Arriva rijdt of zijn er meer concessies/vervoerders waar dit soort bussen rijden?
Aan het scherm boven in de bus te zien de nieuwe layout van Arriva-ZOF inderdaad, dus zou zomaar kunnen.
zou goed kunnen, lijkt op drachten transferium. deurtje chauffeurscabine gaat open met een knop ipv de standaard hendel aan de binnenkant van de deur..

maar ja, dat moet je wel weten :')
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

groningen schreef:Hoeveel dubbeldekkers zijn er eigenlijk in Nederland bij openbaar vervoer bedrijven. Heb er een paar bij Arriva in Groningen gezien.

Simone FM :D

http://www.simone.nl/evenementen/ontourshows.html
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

dat is geen ov.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZO6176 »

Ik ben een paar keer in Dublin geweest en daar rijden ze de stadsdienst met dubbeldekkers. Ikzelf vind het enorm onhandig. Beneden nauwelijks zit plaatsen. Smalle trap naar boven. Boven geen staplaatsen. Dus zoveel capaciteit hebben ze dus niet.
Tevens maar 1 in- en uitstapdeur. Dus alles moet door de voordeur. Eerst de uitstappende reizigers dan pas instappen. De halteringstijd vond ik in vergelijking met Nederland dan ook lang. Er zijn in Dublin een aantal wagens met een uitstapdeur tegenover de trap maar dat zijn er niet zoveel. Zou zelf voorkeur geven aan gelede wagens ten opzichte van dubbeldekkers. Denk dat in het in Groot-Brittannië en Ierland meer uit traditie en gewoonte is want in Ierland helemaal (of bijna geen) gelede wagens gezien
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Er zijn geen dubbeldekkers bij Arriva, maar wel bij Arriva Touring. Het aantal weet ik niet, maar kan best zijn dat dit de enige is!

http://www.arrivatouring.nl/touringcar- ... beldekker/
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Dat het er niet zo veel zijn geeft al wel aan dat het een geweldig idee is...

59 zitplaatsen in een Qliner, hoeveel in zo'n dubbeldekker?
En dan dat gelul over milieu, het grootste punt is dat het gewoon een extra bus en chauffeur scheelt en dus flappen.
Voor het geld van die dubbeldekkers heb je ook een paar extra Integro's en kan je vaker een bus naar Emmen/Groningen sturen, trek je misschien nog meer reizigers mee.
Die 25 meter bus zou en moest ook zo nodig rijden omdat het beter was voor alles en iedereen, dat hebben we geweten.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Lachen is dit. Ik heb dus gezocht op dubbeldekkers van Arriva op internet. Nu open ik net de Telegraaf website en wat krijg ik te zien. Of ik een bus bij Arriva Touring wil huren.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

JeroenSpock schreef:Dat het er niet zo veel zijn geeft al wel aan dat het een geweldig idee is...

59 zitplaatsen in een Qliner, hoeveel in zo'n dubbeldekker?
En dan dat gelul over milieu, het grootste punt is dat het gewoon een extra bus en chauffeur scheelt en dus flappen.
Voor het geld van die dubbeldekkers heb je ook een paar extra Integro's en kan je vaker een bus naar Emmen/Groningen sturen, trek je misschien nog meer reizigers mee.
Die 25 meter bus zou en moest ook zo nodig rijden omdat het beter was voor alles en iedereen, dat hebben we geweten.
Ik zou persoonlijk eerder voor hogere frequenties (8-10x/uur i.p.v. 6x/uur gaan om meer reizigers aan te trekken. Lijkt me voor de aantrekkelijkheid ook veel beter.

We hebben nu twee nieuwe proefprojecten in de concessie. 2 elektrische en 2 waterstofbussen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik heb nog geen elektrische bus op de Airportlink zien rijden, ook niet als versterking op andere lijnen.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

groningen schreef:Er zijn geen dubbeldekkers bij Arriva, maar wel bij Arriva Touring. Het aantal weet ik niet, maar kan best zijn dat dit de enige is!

http://www.arrivatouring.nl/touringcar- ... beldekker/
Eentje maar inderdaad, meer hebben ze niet. Alle andere bussen van Touring zijn daarom ook makkelijk inzetbaar in het OV.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef:Ik heb nog geen elektrische bus op de Airportlink zien rijden, ook niet als versterking op andere lijnen.
Ik heb de Ebusco ook nog nergens zien rijden eigenlijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ebusco zal alleen gaan rijden op lijn 100
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten